Jak zabezpieczyć dom? Porady dla osób z osteoporozą
Justyna Bielecka

Jak zabezpieczyć dom? Porady dla osób z osteoporozą

Osoby cierpiące z powodu osteoporozy powinny w szczególny sposób dbać o siebie, zmieniając dotychczasowy tryb życia tak, by w jak najmniejszym stopniu narażać osłabiony kościec na niebezpieczne obciążenia. Należy również zadbać o to, by otoczenie było bezpieczne. Poznaj rady dotyczące organizacji domu.

Szczególnie niebezpieczne dla osób z osteoporozą są upadki, które grożą złamaniem osłabionych kości.

Zadbaj o bezpieczeństwo w swoim domu

  • zabezpiecz dywany i wykładziny – aby zminimalizować ryzyko potknięć należy usunąć lub przymocować do podłogi. luźno leżące niewielkie chodniki.
  • zadbaj o przymocowanie kabli przy ścianach – przedłużacze i inne kable należy poprowadzić wzdłuż ścian i framug drzwi.
  • zapewnij sobie dobre oświetlenie – szczególnie w pomieszczeniach pozbawionych naturalnego światła - niemających okien (w przedpokoju i na schodach)

Zabezpiecz łazienkę

W wannie, pod prysznicem, na podłodze umieść maty antypoślizgowe. Poproś kogoś z rodziny o zamontowanie uchwytów przy wannie, które ułatwią bezpieczne korzystanie z kąpieli.

Bezpieczna kuchnia

  • meble – blat kuchenny i stół powinny sięgać pasa – zbyt wysokie lub niskie meble sprzyjają garbieniu sylwetki. Osoby z osteoporozą powinny dbać o trzymanie prawidłowej postawy ciała, która zapewnia równomierny rozkład obciążeń dla kośćca.
  • sprzęty kuchenne – przedmioty używane na co dzień do przygotowywania posiłków warto pozostawić na blacie. Należy wystrzegać się umieszczania ciężkich naczyń na wysoko zamocowanych półkach (sięganie po nie obciąży pas barkowy)

Prace domowe

  • w czasie sprzątania należy pamiętać o utrzymywaniu prostej sylwetki i unikaniu schylania się. Do sprzątania należy używać wyłącznie miotły na długim kiju, lub odkurzacza z długą rurą.
  • prasowanie – deskę do prasowania należy ustawić tak, by sięgała pasa. W czasie prasowania należy co jakiś czas przenosić ciężar ciała z jednej nogi na drugą.

Żródło: Osteoporoza. Komu zagrażą, jak jej uniknąć? Pod red. Ewy Marcinkowskiej-Suchowierskiej, PZWL, 2002

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij