Napoje dla aktywnych - Co wybrać?

Rynek napojów i suplementów dla sportowców oraz osób ćwiczących rekreacyjnie rozwija się w szalonym tempie. Osoby, które aktywnie spędzają czas wolny, zalewane są informacjami o...

Rynek napojów i suplementów dla sportowców oraz osób ćwiczących rekreacyjnie rozwija się w szalonym tempie. Osoby, które aktywnie spędzają czas wolny, zalewane są informacjami o nieocenionej skuteczności i gwarancji poprawy wyników sportowych, dzięki stosowaniu tego bądź innego napoju. Chciałbym przybliżyć Wam najbardziej popularne rodzaje sportowych trunków i zainspirować do przyrządzania własnych, wyjątkowych napojów. Zanim sięgniesz po kolejną butelkę jasnoniebieskiej mikstury, przeczytaj poniższy artykuł i stań się prawdziwym sportowym alchemikiem!

Hipotonik, izotonik, hipertonik?

Napój hipotoniczny, charakteryzuje się niską osmolalnością, co oznacza, że zawiera mniej cząsteczek (węglowodanów i elektrolitów) na 100 ml niż płyny ustrojowe człowieka. Kiedy rozcieńczymy go bardziej stanie się szybciej wchłanialny niż czysta woda. Najczęściej zawiera poniżej 4 gramów węglowodanów na 100 ml. Świetnie nadaje się jako uzupełnienie płynów w trakcie treningu lub w fazie nawodnienia przed jego rozpoczęciem.

Napój izotoniczny ma identyczną osmolalność jak płyny ustrojowe człowieka. Ma taką samą ilość cząsteczek (węglowodanów i elektrolitów), co sprawia, że wchłania się równie szybko jak woda lub nieco szybciej. W przypadku izotoników mamy do czynienia z zawartością węglowodanów w przedziale 4-8 gramów na 100 ml. Izotoniki uważa się za najskuteczniejszy rodzaj płynów, który ma uzupełnić ich naturalną utratę.

Osmolalność napoju hipertonicznego jest wyższa niż płyny ustrojowe, co czyni go bardziej skoncentrowanym. Dzięki temu wchłania się wolniej niż czysta woda. Zawiera natomiast ponad 8 gramów węglowodanów na 100 ml, co czyni z niego świetne rozwiązanie jako uzupełnienie strat energetycznych po zakończeniu treningu.

„Zrób to sam!” czyli sporządź swój własny napój sportowy!

Ciekawą alternatywą dla kupnych napojów sportowych jest samodzielne ich sporządzenie. Oto przykłady przygotowania dwóch z nich:

Hipotoniczny:

  • 250 ml soku owocowego
  • 750 ml wody
  • 1 – 1,5 g (1/4 łyżeczki) soli (opcjonalnie)

Izotoniczny:

  • 500 ml soku owocowego
  • 500 ml wody
  • 1-1,5 g (1/4 łyżeczki) soli (opcjonalnie)

Smacznego :)


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus