Napoje dla aktywnych -  Co wybrać?
Marek Jędrzejewski

Napoje dla aktywnych - Co wybrać?

Rynek napojów i suplementów dla sportowców oraz osób ćwiczących rekreacyjnie rozwija się w szalonym tempie. Osoby, które aktywnie spędzają czas wolny, zalewane są informacjami o...

Rynek napojów i suplementów dla sportowców oraz osób ćwiczących rekreacyjnie rozwija się w szalonym tempie. Osoby, które aktywnie spędzają czas wolny, zalewane są informacjami o nieocenionej skuteczności i gwarancji poprawy wyników sportowych, dzięki stosowaniu tego bądź innego napoju. Chciałbym przybliżyć Wam najbardziej popularne rodzaje sportowych trunków i zainspirować do przyrządzania własnych, wyjątkowych napojów. Zanim sięgniesz po kolejną butelkę jasnoniebieskiej mikstury, przeczytaj poniższy artykuł i stań się prawdziwym sportowym alchemikiem!

Hipotonik, izotonik, hipertonik?

Napój hipotoniczny, charakteryzuje się niską osmolalnością, co oznacza, że zawiera mniej cząsteczek (węglowodanów i elektrolitów) na 100 ml niż płyny ustrojowe człowieka. Kiedy rozcieńczymy go bardziej stanie się szybciej wchłanialny niż czysta woda. Najczęściej zawiera poniżej 4 gramów węglowodanów na 100 ml. Świetnie nadaje się jako uzupełnienie płynów w trakcie treningu lub w fazie nawodnienia przed jego rozpoczęciem.

Napój izotoniczny ma identyczną osmolalność jak płyny ustrojowe człowieka. Ma taką samą ilość cząsteczek (węglowodanów i elektrolitów), co sprawia, że wchłania się równie szybko jak woda lub nieco szybciej. W przypadku izotoników mamy do czynienia z zawartością węglowodanów w przedziale 4-8 gramów na 100 ml. Izotoniki uważa się za najskuteczniejszy rodzaj płynów, który ma uzupełnić ich naturalną utratę.

Osmolalność napoju hipertonicznego jest wyższa niż płyny ustrojowe, co czyni go bardziej skoncentrowanym. Dzięki temu wchłania się wolniej niż czysta woda. Zawiera natomiast ponad 8 gramów węglowodanów na 100 ml, co czyni z niego świetne rozwiązanie jako uzupełnienie strat energetycznych po zakończeniu treningu.

„Zrób to sam!” czyli sporządź swój własny napój sportowy!

Ciekawą alternatywą dla kupnych napojów sportowych jest samodzielne ich sporządzenie. Oto przykłady przygotowania dwóch z nich:

Hipotoniczny:

  • 250 ml soku owocowego
  • 750 ml wody
  • 1 – 1,5 g (1/4 łyżeczki) soli (opcjonalnie)

Izotoniczny:

  • 500 ml soku owocowego
  • 500 ml wody
  • 1-1,5 g (1/4 łyżeczki) soli (opcjonalnie)

Smacznego :)

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Schudnij szybko i zdrowo!

    Zastanawiasz się jak szybko zgubić zbędne kilogramy? Nie wiesz od czego zacząć? Biegać rano czy wieczorem? Przed śniadaniem, a może po? Ile razy w tygodniu? Jak długo? A może wcale nie biegać tylko truchtać? Wiele pytań, a mało konkretnych odpowiedzi. Przeczytaj, wszystko stanie się prostsze.

  • Woda a trening. Czy wiesz o niej wszystko?

    Woda jest substancją występującą w organizmie w największej ilości. Stanowi ok. 70% masy naszego ciała. Przeczytaj, a przekonasz się jak ten niedoceniany płyn może „wpłynąć” na Twój trening.

  • Paradoks atlety - trening a liczba wolnych rodników

    Z czym kojarzą nam się wolne rodniki? Nowotwory, miażdżyca, procesy starzenia — ogólnie rzecz biorąc, nic co chcielibyśmy spotkać, czytając własną kartę chorobową. Czy w takim razie oznaczają one tylko zagrożenie dla zdrowia i organizmu? Może jednak są jakieś „plusy” ich występowania? Czym jest „paradoks atlety” i czy trening zwiększa liczbę wolnych rodników? 

  • Sen — najlepsza regeneracja mięśni!

    Ciężko trenujesz, dbasz o zbilansowane odżywianie, stosujesz dodatkową (rozsądną i przemyślaną) suplementację, a  forma sportowa nie rośnie? Może po prostu śpisz za krótko! Sen oraz jego odpowiednia jakość to podstawa do optymalnej regeneracji i nie tylko.

  • Syndrom przetrenowania – czy grozi i Tobie?

    Poznaj jego objawy i nie pozwól, żeby przeszkodził Tobie w osiągnięciu sportowej formy marzeń.

  • Jak odchudzić stół wielkanocny?

    Święta wielkanocne to wprawdzie tylko dwa dni biesiadowania, ale za to hucznego – do stołu zazwyczaj siadamy rano i nie wstajemy do wieczora, co nie sprzyja zdrowej diecie. Święta rządzą się własnymi prawami, więc w tym okresie wielu z nas chce sobie pofolgować. Jeśli nieco odchudzimy potrawy, można to zrobić z czystym sumieniem.

  • Post-COVID-19 syndrome – objawy i postępowanie przy zespole „pocovidowym”

    Infekcja wywołana SARS-CoV-2 została stłumiona, pacjent wyzdrowiał. Niestety w wielu przypadkach COVID-19 historia choroby na tym się nie kończy. Jak przedstawia się długodystansowe oblicze COVID-19? Gdzie uzyskać pomoc, gdy objawy nie ustępują?

  • Protruzja – przyczyny, objawy, leczenie protruzji krążka międzykręgowego

    Termin protruzja oznacza zmiany zwyrodnieniowe obejmujące krążki międzykręgowe kręgosłupa. Ten rodzaj zmian dyskopatycznych charakteryzuje się mniejszym nasileniem dolegliwości niż w przypadku przepukliny krążka międzykręgowego, jednak może stanowić pierwszy etap w jej rozwoju. Jakie są objawy protruzji krążka międzykręgowego?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij