Magnez łagodzi stres

Magnez jest jednym z podstawowych makroelementów niezbędnych do życia. Makroelementy są to pierwiastki występujące w organizmie w ilościach do kilku procent jego suchej masy. Magnez wchodzi w skład wszystkich tkanek i znajduje się przede wszystkim wewnątrz komórek.

Prawidłowa ilość magnezu zawarta w organizmie wynosi 20-25 gramów, a jego stężenie w surowicy krwi powinno wynosić 1,4-2,1 mEq/l. Około 50% znajduje się w układzie kostnym, 20-25% w układzie mięśniowym, a reszta w pozostałych tkankach. Magnez jest konieczny do prawidłowego przebiegu wielu procesów życiowych, które nieustannie zachodzą w żywych organizmach. Bierze udział w reakcjach wytwarzania związków wysokoenergetycznych magazynujących energię niezbędną do życia oraz w syntezie DNA.

Reguluje pobudliwość układu nerwowego. Jego przemiana jest ściśle związana z przemianą wapnia. Magnez hamuje również uwalnianie z zakończeń nerwowych "hormonów stresu" - adrenaliny i noradrenaliny. Dlatego też niedobór magnezu sprzyja zwiększonej wrażliwości na stres. Z drugiej strony dłużej trwający stres wywołuje takie zmiany w przemianie materii organizmu, które wtórnie powodują lub nasilają niedobór tego pierwiastka. Niedobory magnezu są jednym z czynników prowadzących do skurczu tętnic wieńcowych i obwodowych, czego następstwem jest niedokrwienie mięśnia sercowego. Badania naukowe wykazały również, że niedobór magnezu może wyzwalać zaburzenia rytmu serca.

Niedobór magnezu

Charakter współczesnego życia i odżywiania powodują, że u ludzi często występuje niedobór magnezu. Jest to spowodowane kilkoma czynnikami:

  • niską zawartością magnezu w glebie, spowodowaną stosowaniem nawozów sztucznych,
  • niską zawartością magnezu w wodzie,
  • spożywaniem żywności wysoce przetworzonej pozbawionej magnezu w wyniku gotowania i konserwowania,
  • ograniczeniem wchłaniania magnezu przez niektóre składniki zawarte w pożywieniu: kwasy tłuszczowe, fosforany,
  • stosowaniem leków, które zmniejszają wchłanianie magnezu w jelitach np.: antybiotyki z grupy tetracyklin, leki uspokajające, doustne leki antykoncepcyjne,
  • zwiększonym wydalaniem magnezu spowodowanym stosowaniem leków moczopędnych lub przeczyszczających.

Poza tym, w niektórych sytuacjach występuje zwiększone zapotrzebowanie na magnez. Związane jest to z intensywnym wysiłkiem fizycznym i umysłowym, stresem, dojrzewaniem, ciążą i okresem karmienia piersią.

Dzienne zapotrzebowanie na magnez dla człowieka dorosłego wynosi około 300 mg. Warto pamiętać o profilaktycznym jego przyjmowaniu w stanach przemęczenia psychofizycznego i przewlekłego stresu, podczas nasilonej pracy umysłowej i fizycznej, wzmożonej pobudliwości psychoruchowej, zaburzeniach snu oraz w trakcie leczenia chorób układu krążenia. Poza tym terapię preparatem magnezu stosuje się przy stwierdzonych niedoborach. Preparaty magnezu warto zażywać również w profilaktyce i leczeniu osteoporozy, ponieważ pierwiastek ten jest niezbędny do właściwego wbudowywania się wapnia w tkankę kostną.

Źródło magnezu

Dobrym i naturalnym źródłem magnezu jest woda mineralna, ale taka, która zawiera minimum 50 mg tego pierwiastka w litrze. W aptekach dostępne są również gotowe preparaty magnezu. Najskuteczniejsze są te, które zawierają również w swoim składzie witaminę B6, ponieważ zwiększa ona wchłanianie magnezu w jelitach od 20 do 40 % i zmniejsza jego utratę przez nerki. Poza tym witamina B6 umożliwia magazynowanie magnezu w komórkach zwiększając w ten sposób jego zapasy.

Przeciwwskazania do stosowania magnezu

Choć magnez wykazuje wielokierunkowe działania korzystne dla zdrowia, istnieją stany chorobowe, w których jego podawanie jest przeciwwskazane.
Są to: ciężka niewydolność nerek, blok przedsionkowo-komorowy, miastenia.

Dawkowanie

Preparaty magnezu przyjmuje się 3 razy dziennie po 1-2 tabletki (dorośli).

Sporadycznie, jak po każdym innym leku, mogą wystąpić objawy uboczne dotyczące przewodu pokarmowego i są to: nudności, wymioty oraz luźne stolce. Ustępują najczęściej samoistnie po przerwaniu leczenia preparatem magnezu.
 

 


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus