Zdrowe odżywianie - nie trać cennych witamin z żywności!

Czy wiesz, że zbyt długie pozostawienie warzyw w wodzie, bądź ich smażenie, pozbawia żywność cennych witamin oraz związków mineralnych? Dowiedz się jakich błędów należy unikać!

Mleko długoterminowe z supermarketu, zamień na mleko „prosto od krowy”

Mleko o długim terminie przydatności do spożycia, to mleko spasteryzowane. Innymi słowy, znajdowało się ono w temperaturze 120oC  przez co najmniej 20 minut. Plusem takiego stanu rzeczy jest zabicie znajdujących się w nim bakterii. Z drugiej jednak strony, proces ten zabija także cenne witaminy (w tym witaminę D) oraz zmienia smak mleka na gorszy. Dlatego też zaleca się kupowanie mleka „prosto od krowy” lub w tzw. mlekomatach.

Słódź herbatę dopiero, gdy stanie się letnia

Podgrzewając cukry powyżej temperatury 65oC  powodujemy ich rozdzielenie od związków mineralnych oraz witamin, co sprawia, że tracą one swoją wartość. 

Nie zalewaj miodu wrzątkiem

Łyżeczka miodu dodana do gorącej herbaty nie posiada żadnych wartości odżywczych, a nawet potrafi zaszkodzić. Ten mozolnie wytwarzany przez pszczoły produkt, ulega rozkładowi na inne substancje, już pod wpływem temperatury o wartości 60oC. W wyniku zalania miodu wrzątkiem, fruktoza ulega rozkładowi, a także uwalniają się m.in. trudno rozpuszczalne sole. Stanowi to główną przyczynę powstania kwasu mrówkowego, który uszkadza m.in. błony śluzowe. Innymi słowy miód staje się cukrem, w dodatku szkodliwym.

Dbaj o to, by spożywane przez Ciebie produkty nie utraciły cennych witamin

  • Szpinak

Przechowywany około dwóch dni, traci aż 80% wartości witaminy C.

  • Ziemniaki


Warto zainwestować w świeże ziemniaki, gdyż, długo przechowywane tracą dużo witaminy C (po dwóch miesiącach pozostaje w nich już tylko 50% tej witaminy, po pół roku zaledwie 33%).

Pozostawienie ziemniaków w garnku z wodą na dłuższy czas, lub ich obsmażanie na oleju, wpływa natomiast na utratę witaminy A.

  • Mleko


Wystawienie mleka na pięciominutowe działanie promieni słonecznych, powoduje degradację ponad 50% zawartych w nim witamin.

  • Warzywa i owoce


Dłuższe pozostawienie warzyw bądź owoców w wodzie sprawia, że wszystkie zawarte w nich sole oraz witaminy przechodzą do wody.  
 
 


Bibliografia:

„Oczyszczanie organizmu i prawidłowe odżywianie” G. P. Malachow

 


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus