Walka z zakwasami
Artur Partyka

Walka z zakwasami

Uczucie bólu mięśni towarzyszy wszystkim, którzy choć trochę zajmowali się sportem. I nie ma znaczenia czy robili to na poziomie wyczynowym, czy czysto amatorskim. Jak powstają zakwasy i co je wywołuje?

Zakwasy występują zwykle po dłuższych przerwach w treningach i pod wpływem zbyt ciężkich obciążeń, do których nasz organizm nie jest przyzwyczajony. Nie ma znaczenia jaką dyscyplinę sportu uprawiamy. Bóle „zakwasowe” pojawiają się zarówno po długim spacerze, biegu, jeździe na rowerze, jak i grze w tenisa czy piłkę nożną.

Skąd się biorą zakwasy?

Mechanizm powstawania zakwasów to dość złożony proces. Zakwasy tworzą się w czasie niepełnego procesu spalania glukozy, czego wynikiem jest pojawianie się kwasu mlekowego w mięśniach. Ma to miejsce wówczas, kiedy krew nie nadąża z dostarczaniem tlenu i glikogen nie zostaje do końca rozłożony na wodę i dwutlenek węgla, przez co nie wyzwala potrzebnej energii podczas wysiłku fizycznego. Powstają mikrourazy i minimalny obrzęk komórek mięśniowych.

Uczucie bólu mięśni nie występuje w trakcie i tuż po wysiłku, ale pojawia się kilkanaście godzin później. Niestety ból może trwać kilka dni.

Jak uniknąć zakwasów?

Po pierwsze postarajmy się nie robić zbyt długich przerw w aktywności fizycznej. Jej rodzaj dobierajmy do poziomu wytrenowania. Wysiłek zawsze zaczynajmy od kilkunastominutowej rozgrzewki, co pozwoli nam uniknąć naciągnięć oraz poważniejszych urazów.

Na trening starajmy się zawsze zabierać minimum litr wody i nawadniać się w trakcie ćwiczeń. To właśnie woda pozwala na szybsze usuwanie kwasu mlekowego z mięśni. Pomaga również zażywanie preparatów z witaminami B1, B6, C i E.

Jak złagodzić dolegliwości?

Istnieje kilka sposobów na poradzenie sobie z zakwasami i i złagodzenie uczucia bólu. Po pierwsze masaż – suchy lub w postaci masażu wodnego. Można skorzystać zarówno z kąpieli w jacuzzi, jak i ciepłej kąpieli w solance bądź wejść na kilka minut do sauny. Po treningu spróbujmy delikatnie porozciągać mięśnie w różnych płaszczyznach.

Warto delikatnie wcierać maść rozgrzewającą na te partie ciała, w których odczuwamy największy ból. Niestety popularna metoda na zakwasy w formie piwa z pianką po treningu nie jest skuteczna – stanowi raczej czasową ulgę, lekko znieczula, ale nie pomaga.

Będąc tak przygotowanym do walki z zakwasami, będzie nam o wiele łatwiej przetrwać pierwsze kilka dni, kiedy ból mięśni jest najbardziej dokuczliwy. Tym bardziej, że sezon większej aktywności, zwłaszcza na świeżym powietrzu, tuż-tuż!

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij