Walka z zakwasami

To uczucie bólu mięśni towarzyszy często wszystkim, którzy choć trochę zajmowali się sportem. I nie ma tu znaczenia czy robili to na poziomie wyczynowym, czy czysto amatorskim. Jak powstają zakwasy i co je wywołuje?

Zakwasy występują zwykle po dłuższych przerwach w treningach i pod wpływem zbyt ciężkich obciążeń, do których nasz organizm nie jest przyzwyczajony. Nie ma znaczenia jaką dyscyplinę sportu uprawiamy. Bóle zakwasowe pojawiają sie zarówno po długim spacerze, biegu, jeździe na rowerze, jak i grze w tenisa czy piłkę nożną.

Mechanizm powstawania zakwasów jest dość złożony. Powstają one w czasie niepełnego procesu spalania glukozy, czego wynikiem jest powstawanie kwasu mlekowego w mięśniach. Ma to miejsce wówczas, kiedy krew nie nadąża z dostarczaniem tlenu i glikogen nie zostaje do końca rozłożony na wodę i dwutlenek węgla, przez co nie może wyzwalać potrzebnej energii podczas wysiłku fizycznego. Powstają wówczas mikrourazy i minimalny obrzęk komórek mięśniowych.

Uczucie bólu mięśni nie występuje w trakcie i tuż po wysiłku, ale pojawia się kilkanaście godzin później. Niestety ból ten może trwać kilka dni.

Jak uniknąć zakwasów?

Po pierwsze postarajmy się nie robić zbyt długich przerw w aktywności fizycznej. Jej rodzaj dobierajmy do poziomu wytrenowania. Wysiłek zawsze zaczynajmy od kilkunastominutowej rozgrzewki, co pozwoli nam uniknąć naciągnięć i poważniejszych urazów. Na trening staramy sie zawsze zbierać ze sobą minimum litr wody i uzupełniać ją w trakcie ćwiczeń. To właśnie woda pozwala na szybsze usuwanie kwasu mlekowego z naszych mięśni. Pomaga również zażywanie preparatów z witaminami B1, B6, C i E.
 

Jak złagodzić dolegliwości?

Istnieje kilka sposobów na poradzenie sobie z zakwasami i i złagodzenie uczucia bólu. Po pierwsze masaż - suchy lub w postaci masażu wodnego. Można skorzystać zarówno z kąpieli w jacuzzi, jak i ciepłej kąpieli w solance lub wejść na kilka minut do sauny. Po treningu spróbujmy delikatnie porozciągać mięśnie w różnych płaszczyznach. Można spróbować delikatnie wcierać maść rozgrzewającą na te mięśnie, w których odczuwamy największy ból. Niestety popularny sposób na zakwasy w postaci piwka z pianką po treningu nie jest skuteczny. Może stanowić czasową ulgę w postaci lekkiego znieczulenia ale na dłuższą metę raczej nie pomaga.

Będąc tak przygotowanym do walki z zakwasami będzie nam o wiele łatwiej przetrwać zwłaszcza pierwsze kilka dni, kiedy ból mięśni jest najbardziej dokuczliwy. Tym bardziej, że sezon większej aktywności, zwłaszcza na świeżym powietrzu, tuż tuż!!


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus