kobieta łapie się za brzuch w trakcie biegania
Mateusz Burak

Kolka podczas biegania. Czym jest kolka wysiłkowa i jak jej uniknąć?

Kolka podczas biegania to ostry, przeszywający ból, który nasila się podczas wdechu. Dlaczego się pojawia? Jak sobie radzić z kolką wysiłkową w trakcie biegu? Co warto robić, aby jej uniknąć?

  1. Kolka podczas biegania – czym jest kolka wysiłkowa, dlaczego się pojawia?
  2. Jak pozbyć się kolki podczas biegania?
  3. Jak zapobiegać kolce podczas biegania?

Słowo „kolka” najczęściej wzbudza skojarzenia z przyczyną uporczywego płaczu niemowląt. Może jednak dotyczyć tak samo dorosłych. Wówczas dolegliwości te są odczuwane jako nagle pojawiający się ból okolicy żołądkowo-jelitowej, przepony lub też dróg moczowych. W miarę upływu czasu i ustania aktywności, w trakcie której się pojawił, zaczyna zmniejszać swoje nasilenie.  

Kolka podczas biegania – czym jest kolka wysiłkowa, dlaczego się pojawia?

Kolka pojawia się podczas wysiłku fizycznego i ma charakter przeszywającego bólu, który często utrudnia lub nawet uniemożliwia dalsze kontynuowanie podjętej aktywności. Dolegliwości są dość charakterystyczne i ciężko jest je pomylić z czymś innym. Najczęściej kolka nie pojawia się od razu, tylko po kilku minutach od rozpoczęcia wysiłku, szczególnie jeśli przybiera on na intensywności. Co, ważne nasila się podczas pogłębiania wdechu.

Sprawdź też: Jak zacząć biegać? ABC biegania dla początkujących

Dlaczego łapie nas kolka podczas biegania? Wspomniany wcześniej przeszywający ból pojawia się najczęściej z lewej strony. Jest to związane z przyczynami powstawania kolki wysiłkowej. Jedną z hipotez jest to, że w wyniku wysiłku następuje skurcz mięśni gładkich jamy brzusznej. To z kolei doprowadza do wtłoczenia dużej ilości krwi do narządu, jakim jest śledziona. Powiększenie w ten sposób jej rozmiarów generuje dolegliwości w miejscu, w którym się ona znajduje – pod żebrami, po lewej stronie.

Od czego robi się kolka podczas biegania? Wśród innych, możliwych przyczyn wyróżnia się zaburzenia wodno-elektrolitowe, spożycie zbyt obfitego posiłku tuż przed rozpoczęciem wysiłku, zaburzenia ukrwienia przepony, gwałtowny odpływ krwi od niektórych narządów wewnętrznych jak np. żołądek. 

Przeczytaj także: Dieta a trening – co jeść przed i po wysiłku?

Jak pozbyć się kolki podczas biegania?

Istnieje mnóstwo teorii na temat przyczyn i sposobów pozbywania się kolki wysiłkowej. Wśród możliwych rozwiązań podpowiadanych przez specjalistów pojawia się kilka ciekawych i wydaje się, że skutecznych metod walki z tą nieprzyjemną dolegliwością. Z pewnością ryzyko napadu kolki podczas biegania zmniejszymy, unikając spożywania obfitych posiłków minimum 23 godziny przez zaplanowanym wysiłkiem fizycznym. To samo dotyczy picia dużej ilości wody. Nawodnienie powinno odbywać nawet kilkanaście godzin wcześniej. Spożycie obfitej objętości płynów tuż przed aktywnością może mieć podobny rezultat, co zjedzenie zbyt dużego posiłku.

Dysbalans mięśniowy, słaba kondycja fizyczna i brak przygotowania w postaci rozgrzewki to również czynniki, które należy wziąć pod uwagę przed startem i w miarę możliwości wpłynąć na ich szybką modyfikację.

 

Kiedy mimo wszystko pojawia się atak kolki podczas biegania, który utrudnia nam kontynuację wysiłku, warto zastosować kilka trików, które być może okażą się pomocne. Przede wszystkim należy zwolnić tempo i wyrównać oddech. Warto pamiętać, aby wdech następował przez nos, a wydech przez usta. Ważne, aby cały czas być w ruchu. Tempo powinno być wolniejsze, ale staramy się unikać przebywania w pozycji statycznej.

Innym sposobem może być próba intensyfikacji pracy przepony poprzez naprzemienne wciąganie i uwydatnianie brzucha. Do kolejnej metody walki z kolką podczas biegania zalicza się próbę rozluźnienia mięśni poprzez odpowiednie ułożenie rąk (np. splecenie przed sobą lub na głowie), pomocne może też okazać się uciskanie ręką miejsca bólu, z większym dociskiem podczas wydechu.

Powiązane produkty

Jak zapobiegać kolce podczas biegania?

Jak już częściowo wspomniano, aby uniknąć kolki podczas biegania, należy przede wszystkim odpowiednio się przygotować. Oznacza to, że nie powinniśmy rozpoczynać tej aktywności bez właściwej rozgrzewki, która przygotuje zarówno mięśnie, jak i nasz układ oddechowy, sercowo-naczyniowy do intensywniejszej aktywności niż zwykle. Takie „hartowanie” z pewnością umożliwi przyjemniejszy przebieg wysiłku i zmniejszy ryzyko kontuzji, urazów.

Przeczytaj również: Prawidłowa rozgrzewka przed bieganiem – wszystko, co powinieneś o niej wiedzieć

Bardzo ważne jest także stopniowe zwiększanie poziomu trudności, w tym przypadku prędkości biegu (szczególnie u osób początkujących). W innym przypadku może to oznaczać bardzo gwałtowną reakcję organizmu i opisywany wcześniej równie drastyczny odpływ krwi z narządów wewnętrznych, a w efekcie skurcz mięśni gładkich, ból i kolkę.

Warto pomyśleć także o wcześniejszym treningu, który pomoże wzmocnić mięśnie głębokie, poprawić stabilizację i w efekcie również lepiej przygotować organizm do wysiłku, co pomoże uniknąć incydentów związanych z atakiem kolki. 
  1. C. A. Canivet, P. O. Ostergren, A. S. Rosen i in., Infantile colic and the role of trait anxiety during pregnancy in relation to psychosocial and socioeconomic factors, „Scandinavian Journal of Public Health”, nr 33 2005.
  2. J. L. Mole, M. L. Bird, J. W. Fell, The effect of transversus abdominis activation on exercise-related transient abdominal pain, „Journal of Science and Medicine in Sport”, nr 17 2013.
  3. F. C. Dimeo, J. Peters, H. Guderian, Abdominal pain in long distance runners: case report and analysis of the literature, „British Journal of Sports Medicine”, nr 38 2004.
  4. C. P. Desmond, S. K. Roberts, Exercise-related abdominal pain as a manifestation of the median arcuate ligament syndrome, „Scandinavian Journal of Gastroenterology”, nr 39 2004.
  5. R. W. Ter Steege, J. J. Kolkman, Review article: the pathophysiology and management of gastrointestinal symptoms during physical exercise, and the role of splanchnic blood flow, „Alimentary Pharmacology & Therapeutics”, nr 35 2012.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Filtry w okularach przeciwsłonecznych. Jak działają i dlaczego powinny być dobrej jakości?

    Są nieodłącznym atrybutem każdego słonecznego dnia. Najczęściej sięgamy po nie latem, jednak w ciągu całego roku powinniśmy mieć je przy sobie, aby chronić nasze oczy przed działaniem promieni słonecznych. Mowa oczywiście o okularach przeciwsłonecznych, które – oprócz pełnienia funkcji dodatku do stylizacji – stanowią barierę chroniącą jeden z naszych zmysłów: wzrok. Podobnie jak przy zakupie ubrań, butów, żywności czy kosmetyków zwracamy uwagę na ich jakość, tak i w przypadku wyboru okularów słonecznych powinniśmy dobrać takie, które będą odpowiednie do naszych potrzeb nie tylko pod względem wizualnym, ale przede wszystkim jakościowym.

  • Co kupić mamie na Dzień Matki?

    Wielkimi krokami zbliża się Dzień Matki. To szczególne święto jest doskonałą okazją, aby podziękować mamom za ich bezwarunkową miłość i akceptację, trud wychowania, okazywane serce. Tego dnia każda mama powinna czuć się doceniona. Produkty pomagające zachować zdrowie i dbać o urodę to świetne inspiracje na wyjątkowy prezent dla najukochańszej mamy.

  • Jakie leki wziąć ze sobą w wakacyjną podróż?

    Choć wakacyjna podróż kojarzy się przede wszystkim z beztroskim wypoczynkiem i relaksem w ciepłym klimacie, nie możemy zapominać o bezpieczeństwie. Jednym z najważniejszych gwarantów, że wszystko pójdzie dobrze, jest zabranie ze sobą dobrze wyposażonej apteczki. Co wziąć ze sobą w podróż?

  • Jakie suplementy mogą pomóc na stres i zmęczenie?

    Dbałość o zdrowie psychiczne sprowadza się do odpowiedniego stylu życia, który uwzględnia systematycznie wykonywaną aktywność fizyczną, właściwy sposób odżywiania, należytą higienę snu, dobre relacje z bliskimi, wsparcie społeczne oraz znajdowanie czasu na odpoczynek i relaks. Wiele osób zmagających się z chronicznym stresem i zmęczeniem decyduje się często na suplementację diety preparatami bogatymi w bioaktywne składniki wspierające prawidłowe funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego oraz gospodarki hormonalnej. Istnieje co najmniej kilka substancji bioaktywnych, które rzeczywiście mogą wspomagać organizm w walce ze stresem oraz wzmożonym napięciem i zmęczeniem.

  • Jak wyciągnąć psu i kotu kleszcza? Instrukcja krok po kroku

    Kleszcze to uciążliwe pasożyty, które mogą przenosić groźne choroby na zwierzęta. Na szczęście ich usunięcie jest stosunkowo proste, o ile wiemy, jak się do tego zabrać. Jak bezpiecznie i skutecznie wyciągnąć kleszcza psu i kotu, by zminimalizować ryzyko infekcji? Co zrobić z kleszczem?

  • Jak wygląda ugryzienie meszki? Czy można je czymś złagodzić?

    Lato to czas spędzany na świeżym powietrzu, co niestety wiąże się z uciążliwością owadów takich jak meszki. Ich bolesne ugryzienia potrafią skutecznie uprzykrzyć nam wypoczynek. Czy meszki w Polsce przenoszą choroby? Jak poradzić sobie ze swędzącym ugryzieniem meszki?

  • Jak chronić się w trakcie burzy? Co zrobić w razie uderzenia pioruna?

    W związku ze zmianami klimatu gwałtowne zjawiska pogodowe są coraz częstsze w naszej szerokości geograficznej. Dlatego też warto znać zasady bezpieczeństwa podczas burzy. Porażenie piorunem może być poważnym zagrożeniem dla zdrowia, a nawet życia – dowiedz się, jak się zachować w trakcie nawałnicy, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji.

  • Etapy gojenia ran. Jak przyspieszyć proces?

    Czas gojenia się rany jest kwestią indywidualną. Jest to uzależnione od wielu czynników, w tym od obecności chorób przewlekłych, np. cukrzycy typy 2, palenia papierosów, nadużywania alkoholu, przyjmowania niektórych leków, a nawet występowania schorzeń o podłożu autoimmunologicznym. Proces gojenia przebiega w kilku etapach. Warto pamiętać, że można go znacznie przyspieszyć – zarówno za pomocą domowych sposobów, jak i preparatów aptecznych.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij