Dna moczanowa – jaką dietę stosować, by złagodzić atak podagry?
Małgorzata Różańska

Dna moczanowa – jaką dietę stosować, by złagodzić atak podagry?

Dna moczanowa, zwana też podagrą, to schorzenie powstające w wyniku zbyt dużego stężenia kwasu moczowego we krwi (hiperurykemii). Towarzyszą temu przykre objawy: ból, zaczerwienie skóry, ocieplenie stawu i obrzęk. Choroba najczęściej dotyka mężczyzn po czterdziestce. Należy dodać, że leczenie podagry trwa do końca życia. Oprócz farmakoterapii i zmiany trybu życia podstawową rolę w terapii dny moczanowej odgrywa odpowiednia dieta. 

Dna moczanowa – dlaczego dieta jest ważna w leczeniu podagry?

Stężenie kwasu moczowego we krwi zależy w dużej mierze od tego, co jemy. Puryny z jedzenia, po dostaniu się do organizmu, przekształcają się w kwas moczowy, którego wysokie stężenie we krwi odpowiada za napady bólowe i przewlekły stan zapalny. Niektóre produkty charakteryzują się znacznie wyższą zawartością związków purynowych od pozostałych.

Dieta w dnie moczanowej – dieta niskopurynowa

Chorym na podagrę zaleca się dietę niskopurynową. Jest to dieta skomponowana z produktów o niskiej zawartości puryn i takich, które sprzyjają wydalaniu kwasu moczowego. W diecie tej zaleca się unikanie jedzenia żywności bogatej w puryny.

Dieta w dnie moczanowej – czego unikać?

Dieta w dnie moczanowej powinna opierać się na eliminacji produktów bogatych w puryny. Są to: czerwone mięso, wywary z mięsa i kości, podroby, wszystkie wędliny, galarety mięsne i rybne, konserwy mięsne i rybne, ryby z rodziny śledziowatych (sardynki, szproty, śledzie), ryby wędzone, owoce morza, tłuszcze zwierzęce, alkohol (szczególnie piwo), kakao. Mięso i drób dozwolone są tylko w niewielkiej ilości i po wcześniejszym ugotowaniu ich w dużej ilości wody. Taki sposób obróbki sprawia, że część związków purynowych jest wypłukiwana z jedzenia.

Wykazano także, że dieta bogata w tłuszcze sprzyja gromadzeniu kwasu moczowego w organizmie. Dlatego chory na podagrę powinien zrezygnować ze smażenia i wykluczyć z diety jedzenie o wysokiej zawartości tłuszczu, jak np. pełnotłuste produkty mleczne (śmietana, sery białe tłuste, podpuszczkowe, pleśniowe i topione).

Z owoców jedynie rabarbar charakteryzuje się wysoką zawartością związków purynowych i należy go wykluczyć z diety. W przypadku ataków dny zaleca się również eliminację nasion roślin strączkowych (fasoli, grochu, soczewicy, soi, cieciorki) oraz szczawiu i szpinaku. Choć wyniki badań nie są jednoznaczne: część wskazuje, że wykluczenie roślin strączkowych wpływa na zmniejszenie ataków podagry, inne badania nie pokazują takiej zależności.

Dieta w dnie moczanowej – co jest dozwolone?

Dieta powinna być skomponowana z produktów świeżych, naturalnych, z których zalecane są przede wszystkim warzywa i owoce. Są źródłem antyoksydantów, w tym witaminy C, kwasu foliowego i błonnika pokarmowego, a jak dowodzą badania, niedobory tych związków należą do czynników ryzyka wystąpienia dny moczanowej. Warzywa powinny znaleźć się w diecie w ilości czterech-pięciu porcji dziennie, z czego najbardziej zalecane są ciemnozielone warzywa liściaste. Osoba chora na podagrę powinna dziennie zjadać dwie-trzy porcje świeżych lub mrożonych owoców.

Szczególnie rekomendowane są wiśnie bądź niesłodzony koncentrat z wiśni. Naukowcy dowiedli, że u osób spożywających wiśnie lub ekstrakt z tego owocu ryzyko wystąpienia napadu dny było o 35 proc. mniejsze niż u tych, którzy nie jedli owoców. Optymalna dawka wiśni, jak wynika z badań, to trzy porcje na dwa dni (jedną porcję określono jako pół kubka owoców). Jedzenie więcej niż trzech porcji nie dawało lepszego efektu ochronnego. W diecie przy dnie moczanowej zaleca się zwłaszcza produkty mleczne o obniżonej zawartości tłuszczu: odtłuszczone mleko, chudy twaróg i jogurt naturalny. Ponadto wskazane są produkty zbożowe z pełnego przemiału: grube kasze, ciemny ryż, pełnoziarniste makarony, razowe pieczywo i płatki zbożowe.

Co pić, gdy choruje się na podagrę?

Duża ilość płynów w diecie chorego na dnę ułatwia wydalanie kwasu moczowego z organizmu. Dlatego 2 litry płynów na dobę to absolutne minimum, jakie powinien wypijać chory na podagrę. Zalecane jest picie po posiłkach oraz przed snem, co zapobiega kumulacji kwasu moczowego w nocy. Wskazane płyny to woda oraz słabe napary herbat ziołowych i owocowych. Należy unikać picia słodzonych napojów zawierających dużo fruktozy (np. napoje, które mają w składzie syrop glukozowo-fruktozowy). Spożywanie ich w dużych ilościach jest czynnikiem ryzyka wystąpienia dny moczanowej. Picie alkoholu powoduje wzrost stężenia kwasu moczowego we krwi i może wywołać ostry atak dny moczanowej.

Szczególnie niewskazane jest picie piwa – niezależnego czynnika ryzyka wystąpienia dny moczanowej. Badania wykazały, że zwiększenie ilości wypijanego piwa o jedną porcję skutkowało wzrostem ryzyka podagry o 50 proc.

Aktywność fizyczna – czy można ćwiczyć przy dnie moczanowej?   

W dnie moczanowej wskazany jest ruch w postaci spacerów czy pływania. Niewskazany jest natomiast nadmierny wysiłek fizyczny, który może wyzwolić atak podagry. Innymi czynnikami sprzyjającymi atakom dny są: stresujący tryb życia, przechłodzenie organizmu oraz picie alkoholu. Również gwałtowne odchudzanie i szybka redukcja masy ciała mogą być przyczyną ataku podagry wskutek kwasicy ketonowej. Chorzy na dnę moczanową często mają nadwagę lub otyłość. Leczenie mające na celu redukcję masy ciała najlepiej przeprowadzić po normalizacji urykemii. Redukcja masy ciała powinna polegać na zastosowaniu indywidualnej diety prowadzącej do powolnego ubytku masy ciała oraz wzięciu pod uwagę innych niż dna moczanowa schorzeń pacjenta.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta miażdżycowa – zasady, produkty, jadłospis, przepisy

    Choroby układu krążenia, w tym m.in. miażdżyca, wciąż stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów w naszych kraju. Wśród czynników ryzyka ich rozwoju wymienia się m.in. niską aktywność fizyczną oraz niewłaściwą dietę. Jak powinno wyglądać żywienie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy? Co jeść, a czego unikać? 

  • Dieta z niskim IG – dla kogo? Jak powinna wyglądać? Zasady, produkty o niskim indeksie glikemicznym, przepisy

    Zalecana m.in. osobom zmagającym się z nadwagą albo cukrzycą. Wyklucza produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane owoce i warzywa. Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jakie są jej zasady? Jakie produkty posiadają niski IG? 

  • Słodziki – dlaczego są słodkie i jak wpływają na nasz organizm?

    Słodki smak nie jest zarezerwowany tylko dla cukrów takich jak glukoza, fruktoza czy sacharoza. Istnieją setki substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego, które są słodkie. Wszystkie zaliczamy do substancji słodzących. Co ciekawe, słodki smak charakteryzuje nie tylko związki zaliczane do substancji organicznych (zbudowanych w większości z węgla, wodoru i tlenu). Również związki nieorganiczne, np. sole berylu i ołowiu, wywołują podobne doznania zmysłowe. Jednak należy pamiętać, że są silnie trujące i pod żadnym pozorem nie powinny być spożywane.

  • Dieta sokowa – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

    Często potrzeba schudnięcia łączy się z chęcią maksymalnego przyspieszenia tego procesu. Chcąc szybko zgubić zbędne kilogramy, korzystamy z najróżniejszych dróg, takich jak dieta cud, detoks, posty, modne ostatnio okna żywieniowe, czy nawet niebezpieczne dla zdrowia głodówki "magiczne i uzdrawiające" zioła z najdalszych zakątków globu. Czy decydując się na detoks sokowy, oprócz nadmiaru wody z organizmu, można na stałe zgubić zbędne kilogramy, pozbyć się boczków i odczyścić organizm z toksyn? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Trening siłowy – zasady i efekty ćwiczeń siłowych. Wskazówki dla osób początkujących

    Trening siłowy to rodzaj treningu beztlenowego, który polega na wykonywaniu kilku ćwiczeń na wszystkie bądź określone grupy mięśniowe w kilku seriach. Jego celem są przede wszystkim ukształtowanie umięśnionej sylwetki oraz poprawa wytrzymałości i wydolności organizmu. Trening na siłę przyspiesza również metabolizm i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Ponadto ćwiczenia siłowe wspomagają pracę układu krążenia oraz zwiększają produkcję endorfin, tzw. hormonów szczęścia. Jakie istnieją metody treningowe? Która z nich jest najlepsza dla osób początkujących?

  • BMI – czym jest i jak obliczyć Body Mass Index? Dlaczego obecnie uważa się, że BMI to wskaźnik daleki od doskonałości?

    Dzięki wskaźnikowi BMI w prosty sposób można oszacować, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. To doskonałe narzędzie do badań przesiewowych, jednak ma swoje ograniczenia na poziomie indywidualnym, dlatego rozważnie trzeba podejść do interpretacji wyniku. O czym trzeba pamiętać, wykorzystując wskaźnik do oceny stan zdrowia? Jakie są alternatywy dla BMI?

  • Podjadanie – dlaczego nie jest takie dobre?

    Podjadamy w chwili stresu, ale i w momentach, w których czujemy się dobrze. Słodycze, owoce, słodkie napoje, dodatkowa porcja głównego posiłku... Liczy się wszystko! Każdy mały cukierek, każde ciastko i każda łyżka sosu spróbowana podczas przygotowywania dania dla rodziny! Efekty? Dodatkowe kilogramy, uczucie ciężkości i coraz większe uczucie uzależnienia od tego „by wciąż coś żuć”. Jakie są przyczyny podjadania? Co można jeść bezkarnie, a na co uważać? Jak przestać podjadać?  

  • Dieta w chorobie Parkinsona – na co warto zwrócić uwagę?

    Podstawową formą leczenia choroby Parkinsona jest farmakoterapia. Interwencję tę wspomoże jednak dobrze zbilansowana dieta, która ponadto, zabezpieczy przed dalszymi powikłaniami choroby, w tym m.in. przed niebezpiecznym dla zdrowia, a nawet życia niedożywieniem. Dieta w chorobie Parkinsona – jaką pełni funkcję? Jaki składniki będą ważne? Jak żywieniowo poradzić sobie z zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij