Dna moczanowa – jaką dietę stosować, by złagodzić atak podagry? - portal DOZ.pl
Dna moczanowa – jaką dietę stosować, by złagodzić atak podagry?
Małgorzata Różańska

Dna moczanowa – jaką dietę stosować, by złagodzić atak podagry?

Dna moczanowa, zwana też podagrą, to schorzenie powstające w wyniku zbyt dużego stężenia kwasu moczowego we krwi (hiperurykemii). Towarzyszą temu przykre objawy: ból, zaczerwienie skóry, ocieplenie stawu i obrzęk. Choroba najczęściej dotyka mężczyzn po czterdziestce. Należy dodać, że leczenie podagry trwa do końca życia. Oprócz farmakoterapii i zmiany trybu życia podstawową rolę w terapii dny moczanowej odgrywa odpowiednia dieta. 

Dna moczanowa – dlaczego dieta jest ważna w leczeniu podagry?

Stężenie kwasu moczowego we krwi zależy w dużej mierze od tego, co jemy. Puryny z jedzenia, po dostaniu się do organizmu, przekształcają się w kwas moczowy, którego wysokie stężenie we krwi odpowiada za napady bólowe i przewlekły stan zapalny. Niektóre produkty charakteryzują się znacznie wyższą zawartością związków purynowych od pozostałych.

Dieta w dnie moczanowej – dieta niskopurynowa

Chorym na podagrę zaleca się dietę niskopurynową. Jest to dieta skomponowana z produktów o niskiej zawartości puryn i takich, które sprzyjają wydalaniu kwasu moczowego. W diecie tej zaleca się unikanie jedzenia żywności bogatej w puryny.

Dieta w dnie moczanowej – czego unikać?

Dieta w dnie moczanowej powinna opierać się na eliminacji produktów bogatych w puryny. Są to: czerwone mięso, wywary z mięsa i kości, podroby, wszystkie wędliny, galarety mięsne i rybne, konserwy mięsne i rybne, ryby z rodziny śledziowatych (sardynki, szproty, śledzie), ryby wędzone, owoce morza, tłuszcze zwierzęce, alkohol (szczególnie piwo), kakao. Mięso i drób dozwolone są tylko w niewielkiej ilości i po wcześniejszym ugotowaniu ich w dużej ilości wody. Taki sposób obróbki sprawia, że część związków purynowych jest wypłukiwana z jedzenia.

Wykazano także, że dieta bogata w tłuszcze sprzyja gromadzeniu kwasu moczowego w organizmie. Dlatego chory na podagrę powinien zrezygnować ze smażenia i wykluczyć z diety jedzenie o wysokiej zawartości tłuszczu, jak np. pełnotłuste produkty mleczne (śmietana, sery białe tłuste, podpuszczkowe, pleśniowe i topione).

Z owoców jedynie rabarbar charakteryzuje się wysoką zawartością związków purynowych i należy go wykluczyć z diety. W przypadku ataków dny zaleca się również eliminację nasion roślin strączkowych (fasoli, grochu, soczewicy, soi, cieciorki) oraz szczawiu i szpinaku. Choć wyniki badań nie są jednoznaczne: część wskazuje, że wykluczenie roślin strączkowych wpływa na zmniejszenie ataków podagry, inne badania nie pokazują takiej zależności.

Dieta w dnie moczanowej – co jest dozwolone?

Dieta powinna być skomponowana z produktów świeżych, naturalnych, z których zalecane są przede wszystkim warzywa i owoce. Są źródłem antyoksydantów, w tym witaminy C, kwasu foliowego i błonnika pokarmowego, a jak dowodzą badania, niedobory tych związków należą do czynników ryzyka wystąpienia dny moczanowej. Warzywa powinny znaleźć się w diecie w ilości czterech-pięciu porcji dziennie, z czego najbardziej zalecane są ciemnozielone warzywa liściaste. Osoba chora na podagrę powinna dziennie zjadać dwie-trzy porcje świeżych lub mrożonych owoców.

Szczególnie rekomendowane są wiśnie bądź niesłodzony koncentrat z wiśni. Naukowcy dowiedli, że u osób spożywających wiśnie lub ekstrakt z tego owocu ryzyko wystąpienia napadu dny było o 35 proc. mniejsze niż u tych, którzy nie jedli owoców. Optymalna dawka wiśni, jak wynika z badań, to trzy porcje na dwa dni (jedną porcję określono jako pół kubka owoców). Jedzenie więcej niż trzech porcji nie dawało lepszego efektu ochronnego. W diecie przy dnie moczanowej zaleca się zwłaszcza produkty mleczne o obniżonej zawartości tłuszczu: odtłuszczone mleko, chudy twaróg i jogurt naturalny. Ponadto wskazane są produkty zbożowe z pełnego przemiału: grube kasze, ciemny ryż, pełnoziarniste makarony, razowe pieczywo i płatki zbożowe.

Co pić, gdy choruje się na podagrę?

Duża ilość płynów w diecie chorego na dnę ułatwia wydalanie kwasu moczowego z organizmu. Dlatego 2 litry płynów na dobę to absolutne minimum, jakie powinien wypijać chory na podagrę. Zalecane jest picie po posiłkach oraz przed snem, co zapobiega kumulacji kwasu moczowego w nocy. Wskazane płyny to woda oraz słabe napary herbat ziołowych i owocowych. Należy unikać picia słodzonych napojów zawierających dużo fruktozy (np. napoje, które mają w składzie syrop glukozowo-fruktozowy). Spożywanie ich w dużych ilościach jest czynnikiem ryzyka wystąpienia dny moczanowej. Picie alkoholu powoduje wzrost stężenia kwasu moczowego we krwi i może wywołać ostry atak dny moczanowej.

Szczególnie niewskazane jest picie piwa – niezależnego czynnika ryzyka wystąpienia dny moczanowej. Badania wykazały, że zwiększenie ilości wypijanego piwa o jedną porcję skutkowało wzrostem ryzyka podagry o 50 proc.

Polecane dla Ciebie

Aktywność fizyczna – czy można ćwiczyć przy dnie moczanowej?   

W dnie moczanowej wskazany jest ruch w postaci spacerów czy pływania. Niewskazany jest natomiast nadmierny wysiłek fizyczny, który może wyzwolić atak podagry. Innymi czynnikami sprzyjającymi atakom dny są: stresujący tryb życia, przechłodzenie organizmu oraz picie alkoholu. Również gwałtowne odchudzanie i szybka redukcja masy ciała mogą być przyczyną ataku podagry wskutek kwasicy ketonowej. Chorzy na dnę moczanową często mają nadwagę lub otyłość. Leczenie mające na celu redukcję masy ciała najlepiej przeprowadzić po normalizacji urykemii. Redukcja masy ciała powinna polegać na zastosowaniu indywidualnej diety prowadzącej do powolnego ubytku masy ciała oraz wzięciu pod uwagę innych niż dna moczanowa schorzeń pacjenta.

  1. L. Pachocka, Dna moczanowa, [w:] Praktyczny podręcznik dietetyki, pod red. M. Jarosz, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2010, s. 363-368.
  2. Y. Zhang, T. Neogi, C. Chen i in., Cherry consumption and decreased risk of recurrent gout attacks, „ncbi.nlm.nih.gov” [online], https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23023818, [dostęp:] 27.11.2019.
  3. P. Gąsiewska, Dna moczanowa: produkty zalecane i niewskazane w diecie, „ncez.pl” [online], https://ncez.pl/choroba-a-dieta/inne/dna-moczanowa---produkty-zalecane-i-nieskazane-w-diecie, [dostęp:] 27.11.2019.
  4. P. Gąsiewska, Dna moczanowa – jak sobie z nią radzić za pomocą diety?, „ncez.pl” [online], https://ncez.pl/choroba-a-dieta/inne/dna-moczanowa--jak-sobie-z-nia-radzic-za-pomoca-diety, [dostęp:] 27.11.2019.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Wigilia bez karpia? Święta w wersji wege

    Wigilijna wieczerza kojarzy nam się zazwyczaj z takimi daniami, jak smażony karp, śledzie, ryba po grecku, pierogi z kapustą i grzybami. Tradycyjnie w ten wyjątkowy wieczór podajemy na stół dania postne, jednak od kilku lat dopuszczalne jest także jedzenie mięsa.

  • Arsen w żywności – jaki może mieć wpływ na zdrowie?

    Arsen to składnik swego czasu najpopularniejszej trucizny – arszeniku. Ma udokumentowany wpływ na działanie metabolizmu – jest mikroelementem, jednak w wyższych dawkach jest toksyczny i powoduje poważne problemy zdrowotne. Co ciekawe, jednym z głównych źródeł, z którymi dostaje się do naszego organizmu jest żywność. Jaki ma wpływ na zdrowie? Jak ograniczyć ilość arsenu w diecie? Podpowiadamy.

  • Miód manuka – właściwości i zastosowanie

    Ostatnimi czasy coraz intensywniej obserwowany jest wzrost zainteresowania naturalnymi metodami leczenia różnorodnych schorzeń – apiterapia jest jedną z nich. To praktyka wykorzystująca produkty pszczele podczas procesu leczenia. W apiterapii stosuje się miód, ale również wosk, kit pszczeli czy zasklep miodowy. Ze względu na swoje specyficzne właściwości miód manuka jest jednym z najbardziej popularnych gatunków miodów stosowanych w apiterapii. Dlaczego? Dowiedz się więcej w poniższym artykule. 

  • Dieta na zaparcia – co jeść przy zatwardzeniu? Jadłospis dla dzieci i dorosłych

    Problemy z wypróżnianiem wynikają głównie z nieprawidłowej diety, w której brakuje składników ułatwiających pracę jelit. Dieta przy zaparciach obejmuje przede wszystkim produkty bogate w błonnik, a także zwiększenie podaży przyjmowanych płynów. Co warto jeść przy zatwardzeniu? O czym należy pamiętać przy komponowaniu diety na zaparcia? 

  • Gruszka – właściwości, wartości odżywcze, przepisy

    Jej dodatek do diety może pomóc przy uciążliwych zaparciach. Świetnie sprawdzi się jako element maseczki na przetłuszczającą się cerę. W dodatku – pysznie smakuje zarówno w daniach na słodko, jak i na wytrawnie. Gruszka – jakimi wartościami odżywczymi się charakteryzuje? Czy jedzenie jej może zaszkodzić? Co dobrego przygotować z gruszek?

  • Mandarynki – wartości odżywcze, kalorie i właściwości. Czy warto je jeść?

    Małe, słodkie, lubiane chyba przez wszystkich. Wraz z pomarańczami nieodłącznie kojarzą się z okresem Bożego Narodzenia. Czy mandarynki są zdrowe? Jakimi właściwościami się charakteryzują? Czy mogą wchodzić w skład kosmetyków?

  • Odnowa biologiczna – wskazania, efekty, zabiegi wykorzystywane w bioregeneracji. Odnowa biologiczna w sporcie

    Odnowa biologiczna (bioregeneracja) to szereg działań, których celem jest poprawa lub utrzymanie dobrej kondycji psycho-fizycznej organizmu. W tym celu wykorzystuje się właściwości naturalnych czynników i warunków środowiskowych. Odnowa biologiczna obejmuje metody fizykalne (np. masaż czy hydroterapię), ale także właściwą dietę, odpowiednia dawkę snu czy walkę z nadmiernym stresem. 

  • Ćwiczenia dla narciarzy i snowboardzistów – jak przygotować stawy do sezonu narciarskiego?

    Brak odpowiedniego przygotowania fizycznego przed pierwszym po przerwie szusowaniem na nartach czy jazdą na snowboardzie może skończyć się tragicznie. Najczęstsze kontuzje narciarzy i snowboardzistów to poważne urazy stawu kolanowego, a także uszkodzenia nadgarstka oraz stawu ramiennego. Przygotowanie do wizyty na stoku powinno obejmować zarówno trening odbywany już na kilka tygodni przed zimowymi aktywnościami, jak i rozgrzewkę bezpośrednio przed jazdą.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij