Herbaty ziołowe, które warto mieć w apteczce

Nazywane są herbatami, choć bardziej adekwatna nazwa to napary. Powstają z liści rośliny z rzędu Camellia Sinensis. Ekstrakty z owoców, kwiatów, liści i przypraw posiadają wiele prozdrowotnych właściwości, znajdujących potwierdzenie w badaniach naukowych.

Herbata rumiankowa

Jest znana z działania uspokajającego, kojącego nerwy i wspomagającego sen. Obserwacje prowadzone w tym kierunku pokazały, że picie herbaty rumiankowej przez matki (z tendencjami do rozwoju stanów depresyjnych) tuż po porodzie, poprawiało jakość ich snu i pozwalało zapobiec pogorszeniu samopoczucia. Spożywanie rumianku przyniosło pozytywne efekty również u osób cierpiących na bezsenność, nieznacznie zmniejszając liczbę wybudzeń. Część badań sugeruje, że napój ma oddziaływanie antybakteryjne, przeciwzapalne i ochronne wobec wątroby. Przypuszcza się także, że może wspomagać regulację poziomu glukozy, insuliny i lipidów we krwi u osób z cukrzycą typu 2. 

Herbata miętowa

Jest obecna w niemal każdej apteczce przez wzgląd na wspomaganie trawienia, choć warto wiedzieć, że naparowi z mięty przypisuje się właściwości antynowotworowe, przeciwbakteryjne czy przeciwwirusowe. Te tezy wymagają potwierdzenia w badaniach klinicznych, ale pozytywny wpływ tego zioła na trawienie, nudności czy bóle brzucha został wielokrotnie potwierdzony przez naukowców. Niektóre analizy sugerują, że herbatka może łagodzić symptomy zespołu jelita drażliwego. 

Herbata imbirowa

Jest pełna antyoksydantów, ale w medycynie tradycyjnej znajduje zastosowanie przede wszystkim jako lek na nudności, zwłaszcza u kobiet we wczesnym etapie ciąży. Ekspertyzy pokazują również, że picie naparów imbirowych przynosi ulgę przy wrzodach żołądka, niestrawności, zatwardzeniach oraz bólach menstruacyjnych. W tym przypadku siła preparatów na bazie imbiru była porównywalna z lekami przeciwbólowymi, do których należy Ibuprofen.

Według niektórych badań imbir może wspomagać zdrowie u osób z cukrzycą, ułatwiając kontrolę poziomu cukru i lipidów we krwi. 

Herbata z hibiskusa

Ma piękny, czerwony kolor oraz wyraźny posmak tanin. Świetnie smakuje na ciepło i zimno. Napar z hibiskusa można pić wyłącznie dla smaku, ale warto pamiętać, że wpływa też pozytywnie na zdrowie. Wykazuje potwierdzone właściwości przeciwwirusowe, zwłaszcza w kierunku ptasiej grypy, a dodatkowo ułatwia obniżanie ciśnienia krwi. Składniki aktywne napoju wchodzą w negatywną reakcję z lekami zawierającymi hydrochlorotiazyd i mogą osłabiać działanie aspiryny. 

Herbata rooibos

Ten afrykański napar powstaje z liści rośliny o tej nazwie i jest powszechny w medycynie niekonwencjonalnej z tamtych rejonów. Badania naukowe świadczą o jej udziale w poprawie stanu kości, konkretnie stymulacji wzrostu komórek, odpowiadających za ich grubość i gęstość. Inne, wstępne analizy potwierdzają, że herbata rooibos może pomóc zapobiegać rozwojowi chorób serca oraz obniżać stężenie złego i podwyższać zawartość dobrego cholesterolu we krwi. 

Herbata szałwiowa

Napar z szałwii ma właściwości przeciwbakteryjne, dzięki czemu znajduje zastosowanie jako płukanka do ust przy infekcjach.

Wyniki badań naukowych mówią też, że herbaty ziołowe tego rodzaju mają zdolność poprawy funkcji kognitywnych mózgu. Minimalizują wpływ płytek amyloidowych na rozwój choroby Alzheimera. Takie ekstrakty mogą także poprawiać ogólne samopoczucie i pamięć (również u w pełni zdrowych dorosłych osób). Inne obserwacje, dotyczące działania szałwii, sugerują jej wpływ na hamowanie rozwoju raka okrężnicy oraz zmniejszenie poziomu lipidów we krwi. 

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. A.L. Lopresti, Salvia (Sage): A Review of its Potential Cognitive-Enhancing and Protective Effects, ,,Drugs R D”, nr 17 (1) 2017.
  2. B. May, H.D. Kuntz, M. Kieser i in., Efficacy of a fixed peppermint oil/caraway oil combination in non-ulcer dyspepsia, ,,Arzneimittelforschung”, nr 46 (12) 1996.
  3. L.A. Nash, W.E. Ward, Comparison of black, green and rooibos tea on osteoblast activity, ,,Food Funct”, nr 7 (2) 2016.
  4. S.M. Chang, C.H. Chen, Effects of an intervention with drinking chamomile tea on sleep quality and depression in sleep disturbed postnatal women: a randomized controlled trial, ,,J Adv Nurs”, nr 72 (2) 2016.
  5. W. Marx, N. Kiss, L. Isenring i in., Is ginger beneficial for nausea and vomiting? An update of the literature, ,,Curr Opin Support Palliat Care”, nr 9 (2) 2015.
  6. Z. Aziz, S.Y. Wong, N.J. Chong, Effects of Hibiscus sabdariffa L. on serum lipids: a systematic review and meta-analysis, ,,J Ethnopharmacol”, nr 150 (2) 2013.

Podziel się: