Które ryby warto przyrządzić na święta?
Katarzyna Szulik

Które ryby warto przyrządzić na święta?

Trudno wyobrazić sobie świąteczny stół bez ryby. Oprócz tradycyjnego karpia czy śledzia warto w oryginalny sposób zaserwować również inne gatunki tej niezwykle zdrowej potrawy. 

Należy kupować świeże ryby z gładką łuską i jędrnym mięsem. Jeśli są pozbawione wody, prawdopodobnie leżą na stoisku przez dłuższy czas. Warto sięgać po całe okazy, najlepiej średnich rozmiarów, ponieważ nie są wówczas stare lub przekarmione. Można również zaopatrywać się w nie w supermarketach — duża rotacja gwarantuje ich świeżość, a w razie jakichkolwiek wątpliwości sprzedawca ma obowiązek poinformowania klienta o pochodzeniu ryb.

Karp — jedna z najpopularniejszych ryb na wigilijnym stole

Karp jest niekwestionowanym królem Wigilii, mimo że można przebierać w ofertach rybnych stoisk. Siła tradycji często przeważa nad własnymi upodobaniami smakowymi, choć jej początki wciąż są niejasne. Uważa się, że zwyczaj jedzenia karpia pojawił się po II wojnie światowej. Ten gatunek ryb był bardzo łatwy w hodowli, więc zaczęto go uprawiać na szeroką skalę.

Karp jest bardzo zdrowy. Ma niewiele tłuszczu, sporo nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i 6, dużo łatwo przyswajalnego białka, szereg witamin, w tym najwięcej z grupy B, a także kwas foliowy i minerały — miedź, cynk, potas, sód czy fluor.

W pozbyciu się mulistego smaku tej ryby pomoże obłożenie filetów cebulą na całą noc. Po jej zdjęciu delikatne, lekko tłuste mięso można usmażyć na maśle, upiec z dodatkiem czosnku i białego wina lub nadziać farszem z bułki oraz bakalii.

Popularny, zdrowy śledź na święta

Śledź to nieodzowny element świątecznego menu, lecz w przeciwieństwie do karpia, jest częściej jedzony w ciągu roku. Ryba zawiera solidną dawkę kwasów omega-3 i omega-6, które wpływają na obniżenie ciśnienia, wspomagają pracę mózgu oraz eliminują ryzyko powstania zakrzepów. Po śledzia w szczególności powinny sięgać osoby z wysokim poziomem cholesterolu, ponieważ wpływa na jego znaczną redukcję. Mimo że jest tłusty, nie spowoduje przybrania na wadze dzięki obecności potasu, który wspomaga usuwanie wody z organizmu. Zawarta w nim miedź ma działanie przeciwbakteryjne, a kwasy tłuszczowe wspomagają przemianę materii. Jest także cennym źródłem witamin: A, D, E, które zapobiegają łuszczycy, starzeniu się skóry i chronią oczy, a te z grupy B eliminują ryzyko anemii. Jego spożywanie może pomóc w walce z depresją oraz złym nastrojem, ponieważ podnosi poziom serotoniny. Wzmacnia również pamięć i koncentrację.

Na świątecznym stole można zaserwować śledzia w tradycyjnej śmietanie, zalewie winnej lub pomidorowej, w formie rolmopsów w oleju czy też w sposób nietypowy, np. z rodzynkami, chrzanem bądź po japońsku. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że ta ryba świetnie smakuje po usmażeniu na patelni — warto wypróbować go w tej postaci.

Łosoś świetną rybą na poprawę urody

Łosoś to cenne źródło kwasów omega-3 i omega-6 niezbędnych dla prawidłowej pracy mózgu. Zawiera witaminy z grupy B, przede wszystkim B1, B2 i B6, które chronią wzrok, poprawiają pracę serca i wygląd skóry. Stanowi solidną broń przeciw zmarszczkom, więc wszystkie panie pragnące zachować na długo młody wygląd powinny na stałe włączyć go do swojej diety. Wapń i fosfor przyczyniają się do ochrony kości, potas zapobiega skurczom, a jod poprawia funkcjonowanie tarczycy. Łosoś wpływa także na regulację poziomu cukru we krwi, więc jest idealnym daniem dla diabetyka. Ze względu na to, że łososie żyją w środowisku morskim, mogą zawierać w sobie dużo zanieczyszczeń. Dlatego ten rodzaj ryby nie jest polecany dzieciom i kobietom w ciąży. Warto o tym pamiętać przy wigilijnym stole.

Nie wskazany jest wybór ryby standardowej, a raczej dzikiej — ten rodzaj ryby bywa nieco droższy, ale zdrowszy. Zdecydowanie mniej tłusty jest troć, czyli łosoś bałtycki. Ma inny, znacznie bielszy kolor, jest naturalny i bardzo zdrowy.

Podczas świąt można podać łososia, np. w sosie jogurtowo-koperkowym, w marynacie miodowej, z sosem chrzanowym lub w formie pieczonej.

Sandacz na święta dla osób odchudzających się

Sandacz należy do gatunku ryb chudych, więc z powodzeniem mogą sięgać po niego nawet osoby na diecie. Zawiera kwasy tłuszczowe, które sprzyjają szybszej przemianie materii. Jest szczególnie lubiany ze względu na małą ilość ości. Regularnie spożywany przyczynia się do obniżenia złego cholesterolu, zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworu, korzystnie wpływa na układ odpornościowy oraz redukuje ryzyko arytmii serca. Zawarty w nim selen spowalnia procesy starzenia i zapewnia prawidłowe funkcjonowanie narządów rozrodczych. Sandacz obfituje w wapń, który działa przeciwzapalnie i przeciwalergicznie, a obecny w nim magnez ma działanie antystresowe oraz antydepresyjne.

W Boże Narodzenie sprawdzi się sandacz pieczony, w galarecie, w warzywach lub w sosie śmietanowym.

Pstrąg zamiast karpia w święta?

Pstrągi należą do jednych z najpopularniejszych ryb w Polsce i coraz częściej zastępują karpia na wigilijnym stole. Zamiana jest bez wątpienia dobra dla zdrowia, ponieważ pod kątem wartości odżywczych mogą konkurować z rybami morskimi, a do tego są mniej tłuste i niskokaloryczne.

Ryby te mają najwięcej kwasów omega-3 spośród wszystkich słodkowodnych i są bogate w kwasy EPA i DHA, dlatego jako jedne z niewielu mogą być elementem stałej diety osób z chorobami układu krążenia. Białko obecne w mięsie pstrąga jest bardzo łatwo przyswajalne, a zawartością dorównuje temu z mięsa. Gamę składników odżywczych uzupełniają witaminy rozpuszczalne w tłuszczach — A, D i E, a także selen, jod, potas, magnez i wapń.

Pstrąg świetnie smakuje smażony na klarowanym maśle po wcześniejszym obtoczeniu w mące, a także pieczony z nadzieniem maślano-pietruszkowym. Delikatne, rybie mięso to również dobry materiał na farsz do pierogów przyprawionych szałwią, koperkiem i cebulką dymką.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Tłuszcze – charakterystyka, rola w organizmie, zapotrzebowanie i źródła

    Jeden z najbardziej kontrowersyjnych składników diety. Przez lata albo nadto demonizowany i eliminowany z codziennego żywienia, albo włączany w ilościach ponad granice norm (diety wysokotłuszczowe). Tłuszcze – ile powinno być ich w naszej diecie? Które będą lepsze, zdrowe, a które niekoniecznie? Co, gdy jest ich w jadłospisie za mało?  

  • Węglowodany – rola, rodzaje, źródła, zapotrzebowanie. Jak wpływają na organizm?

    Stanowią podstawowe źródło energii. Pozwalają na podejmowanie codziennych czynności życiowych, udział w aktywności fizycznej oraz wpływają na nasze samopoczucie. Węglowodany – jaka jest ich rola w żywieniu człowieka? Czy diety niskowęglowodanowe są zdrowe? Czy unikając węglowodanów, można skutecznie i trwale schudnąć? 

  • Guma ksantanowa (E415) – właściwości i zastosowanie. Czy szkodzi zdrowiu?

    Guma ksantanowa jest ważną substancją dodatkową z grupy emulgatorów i środków zagęszczających, stosowaną w wielu gałęziach przemysłu. Czy powszechność jej użycia powinna nas niepokoić? Czym jest guma ksantanowa, jakie ma właściwości i czy jest dla nas szkodliwa? 

  • Pektyna (E440) – właściwości i zastosowanie. Jak zrobić ją w domu?

    Pektyna to częsty gość w naszych kuchniach – zwłaszcza wtedy, gdy trwa sezon na przygotowywanie przetworów owocowych. Jest niezbędna do szybkiego nadania odpowiedniej konsystencji domowym konfiturom i dżemom. Czym jest pektyna, jakie ma właściwości i zastosowanie (również niekulinarne) i czy jest dla nas zdrowa? 

  • Adaptogeny – Rhodiola rosea – czym jest i jak działa? Właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania do stosowania różańca górskiego

    Preparaty z rożeńca górskiego są polecane w okresie zwiększonej pracy umysłowej oraz wyższego narażenia na stres. Jego suplementacja jest wskazana także podczas przesilenia wiosennego, które często objawia się nadmierną sennością, zmianami depresyjnymi lub ogólną apatią. Rhodiola rosea jest bogata w związki, takie jak rozawina, rozaryna i solidorozyd, czyli substancje obniżające napięcie i korzystanie wpływające na pracę układu nerwowego. Które preparaty z adaptogenem wybrać, jaka jest dzienna zalecana dawka różeńca górskiego i czy rhodiola rosea należy przyjmować na czczo? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Guma arabska (E414) – właściwości i zastosowanie. Jak guma akacjowa wpływa na zdrowie?

    Guma arabska to substancja o niezwykle uniwersalnym zastosowaniu: spotkamy ją zarówno w produktach spożywczych i w farmaceutykach, jak również w klejach i farbach. Czym jest i jakie ma właściwości? Czy jest dla nas zdrowa? A może jej obecność na liście dodatków do żywności powinna nas niepokoić? Poznajmy najciekawsze fakty. 

  • Adaptogeny – Żeń-szeń – czym jest i jak działa? Właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania do stosowania

    Żeń-szeń, nazywany również ginsengiem lub wszechlekiem, jest jednym z najlepiej opisanych adaptogenów. Według medycyny chińskiej powinno się stosować go jedynie w miesiącach zimowych. Żeń-szeń wpływa na poprawę funkcji kognitywnych (poznawczych), poprawia samopoczucie i pamięć, łagodzi stres oraz działa korzystanie na skórę i potencję seksualną. Na rynku można kupić wiele preparatów z żeń-szeniem, zarówno w formie tabletek, kapsułek czy płynnych ekstraktów. Który preparat z żeń-szeniem wybrać, jaka jest dzienna zalecana dawka tego adaptogenu oraz w jakiej porze dnia należy zażywać ten suplement? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Bromelaina – jak działa i jakie ma właściwości? Na co pomoże bromelina?

    Fitoskładniki, czyli substancje aktywne biologicznie pochodzenia naturalnego, niezwykle często wykazują pozytywne oddziaływanie na organizm ludzki. Zwracanie się ludzkości w stronę natury sprawia, że coraz więcej z nich staje się obiektem rzetelnych badań naukowych. Tym samym niejednokrotnie potwierdzone zostają przesłanki ich stosowania w ludowej medycynie. Co więcej, dokładne badania właściwości fitoskładników sprawiają, że stają się użyteczne w różnorodnych gałęziach przemysłu. Idealnym przykładem takiej substancji jest bromelaina. Pozyskiwana z ananasów, a stosowana między innymi w medycynie, kosmetyce, przemyśle spożywczym oraz tekstylnym. Jak działa i dlaczego jest tak wszechstronnie używana? Kiedy warto ją suplementować? Podpowiadamy! 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij