Europejski Tydzień Świadomości Niepłodności

6 listopada wystartowała kampania #40powodów, która związana jest z rozpoczynającym się drugim Europejskim Tygodniem Świadomości Niepłodności. Celem kampanii jest skierowanie uwagi społecznej na problem niepłodności, który dotyka coraz większą liczbę osób. Jej twórcą jest organizacja parasolowa, Fertility Europe.

40 lat in vitro 

#40powodów to projekt nawiązujący do 40 rocznicy poczęcia pierwszego dziecka, które narodziło się dzięki zastosowaniu metody in vitro. Mimo, że od tego wydarzenia upłynęło już 40 latach nadal istnieje problem dostępu do nowoczesnych, a co najważniejsze skutecznych metod leczenia niepłodności. Ponadto, wiele osób nie posiada w tej kwestii odpowiedniej wiedzy. Taki stan rzeczy powoduje, że temat niepłodności wciąż jest dla wielu osób wstydliwy i w konsekwencji niechętnie poruszany w obawie przed niezrozumieniem i stygmatyzacją. 

W grudniu 2015 roku minister zdrowia podjął decyzje o zaprzestaniu w Polsce refundowania leczenia niepłodności metodą in vitro. Z powodu dużych kosztów tej formy leczenia niepłodności brak dofinansowania przez państwo powoduje, że wielu pacjentów straciło możliwość dostępu do terapii, a co za tym idzie szansy na zostanie biologicznym rodzicem. 

Niepłodność problemem całej Europy 

Europejski Tydzień Świadomości Niepłodności to czas w którym szczególnie omawiany jest problem niepłodności wśród Europejczyków. Celem przeprowadzanej kampanii społecznej jest zwiększenie świadomości Europejczyków w zakresie niepłodności, jej przyczyn, skutków oraz form leczenia. Równie ważne jak poszerzenie wiedzy społeczeństwa w tym zakresie jest uzyskanie poparcia polityków, którzy będą aktywnie działać w kierunku wyrównania szans w dostępie do leczenia niepłodności na terenie całej Europy. 

"Mężczyźni i kobiety borykający się z niepłodnością niechętnie mówią o swoich zmaganiach. Problemy z płodnością to dla nas duże wyzwanie - mówi Satu Rautakallio-Hokkanen, prezes Fertility Europe. "Ale to nie znaczy, że nie powinno się o niej mówić. Mówiąc otwarcie o możliwościach medycznych i osobistym doświadczeniu, Europa może podjąć niezbędne kroki, aby zwalczyć stygmatyzację niepłodności - bo ta choroba dotyka wszystkich; także rodziców, rodzeństwa, przyjaciół."

Dane statystyczne, które przedstawione zostały w ramach Europejskiego Tygodnia Świadomości Niepłodności są niepokojące.

Średni wskaźnik dzietności obecnie wynosi 1,58 (w Polsce, według danych GUS z 2016 roku wynosi: 1,32). Należy przy tym dodać, że zastępowalność pokoleń gwarantuje wskaźnik o wysokości 2,1.

Szacuje się również, że przy obecnym trendzie do 2080 roku na terenie Unii Europejskiej liczba osób pracujących zmaleje o około 40 milionów. Starzejące się społeczeństwo i spadek liczby urodzeń, w przeciągu kilku następnych dziesięcioleci w konsekwencji doprowadzą do uraty przez Europe zarówno gospodarczego jak i kulturowego potencjału. 

Jak było rok temu? 

Pierwsza edycja Europejskiego Tygodnia Świadomości Niepłodności miała miejsce w 2016 roku. Ubiegłoroczna kampania skierowana była rozpoczęcie dialogu społecznego na temat niepłodności i na przerwanie milczenia wokół tej kwestii. W ramach akcji #1na5 pokazano, że problem ten dotyka już jedną na 5 par, co doskonale obrazuje skalę problemu. 

To już drugi Tydzień Świadomości Niepłodności 

Pomysłem na tegoroczną kampanie jest pokazanie, że temat niepłodności tak naprawdę dotyczy wszystkich. Nawet jeśli niepłodność nie dotyka nas osobiście to skutki tego problemu w wymiarze globalnym z pewnością powinny zainteresować każdego. Projekt #40powodów pokazuje skutki bezpłodności w różnych sferach naszego życia: społecznej, ekonomicznej, demograficznej, zdrowotnej, psychologicznej. 

W ramach kampanii powstał film, w którym pokazano dlaczego niepłodność nie jest zmartwieniem jedynie części społeczeństwa, ale dotyczy każdego z nas. Działania prowadzone w ramach Europejskiego Tygodnia Świadomości Niepłodności odbywają się również z wykorzystaniem mediów społecznościowych: Facebooka oraz Twittera, poprzez codzienne publikowanie potwierdzonych naukowo faktów, które mają skłonić do refleksji i zmobilizować Europejczyków do zatroszczenia się o swoją płodność. Inicjatorzy akcji podkreślają, że przedstawione w ramach akcji problemy są zaczerpnięte z życia i dotykają różnych jego wymiarów. 

Obchody Tygodnia Świadomości Niepłodności w Polsce

Współorganizatorem Tygodnia Świadomości Leczenia Niepłodności w Polsce jest Stowarzyszenie na Rzecz Leczenia Niepłodności i Wspierania Adopcji “Nasz Bocian”. Oprócz działań prowadzonych w internecie, plakaty promujące kampanię #40powodów będzie można zobaczyć w środkach komunikacji publicznej największych polskich miast.  

Źródło: Stowarzyszenie Nasz Bocian


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus