Kawa czy herbata? Prozdrowotne zalety herbaty

Wstaję rano, idę do kuchni i nastawiam ekspres… kawa, kawa, kawusia! To mój poranny rytuał, najpierw kawa, reszta może zaczekać. Też tak macie?

Jeśli u Was jest podobnie, to należycie do blisko 75% Polaków, którzy deklarują picie przynajmniej jednej filiżanki aromatycznego napoju dziennie. Statystyczny Kowalski spożywa ok 3 kg kawy rocznie, dla porównania statystyczny Schmidt spożywa jej 10 kg, a Eriksson aż 15 kg, biorąc pod uwagę statystyki zajmujemy 11 miejsce na świecie. Oczywiście oprócz wielbicieli małej czarnej znajdą się również jej przeciwnicy z argumentami, że kawa jest niezdrowa, powoduje nadciśnienie, przebarwia szkliwo zębów itd. Mało tego, znajda się też tacy, którzy powiedzą, że jest niesmaczna… No cóż, pewnie pili „Inkę”.

Jaką kawę pijecie? 

Espresso? Americano? Cappuccino? Czy może wolicie na bogato, irish coffee, carramel frappuccino? Z cukrem czy bez? Mleko? Ciasteczko do kawy?

Nie sposób wymienić wszystkich rodzajów kawy i możliwych kombinacji składników, które do niej dodajemy. Baristą nie jestem, dlatego na temat gatunków kawy, stopnia palenia i mielenia ziaren się nie wypowiadam, ale mogę Wam zdradzić, która jest najzdrowsza. 

Która kawa jest najzdrowsza? 

Oto Ona- świeżo mielona, parzona w ekspresie wysokociśnieniowym lub kawiarce, bez dodatku mleka i cukru. Czy to Wasza ulubiona? Pewnie nie dla wszystkich, dla mnie również nie, zdecydowanie wolę z mlekiem. 

Liczne badania prowadzone w wielu ośrodkach na świecie wskazują, że wypijanie 2-3 filiżanek kawy dziennie nie tylko nie szkodzi, ale ma korzystny wpływ na układ nerwowy, spowalnia procesy starzenia i przeciwdziała nowotworom. Dotyczy to jednak kawy z ekspresu, nie rozpuszczalnej, a już na pewno nie „kawy 3w1”.

Nie wyobrażam sobie poranka bez mocnej, aromatycznej kawy z ekspresu w moim ulubionym kubku. Nic tak nie rozjaśnia umysłu i nie dodaje energii. Czy oby na pewno nic? Teraz zapewne ucieszą się miłośnicy herbaty. Tak, herbata ożywia ciało i umysł!!!

3 miliardy wypijanych filiżanek dziennie, 1 000 000 $ za kilogram najdroższej na świecie herbaty Da Hong Pao, 8 900 $ za filiżankę popołudniowej herbaty w hotelu Ritz Carlton w Hong Kongu… Niezliczone gatunki i sposoby przyrządzania. Pod względem jej spożycia zajmujemy 3 miejsce na świecie. Uwielbiamy herbatę za jej smak i aromat, ale czy znamy jej prozdrowotne właściwości?

Prozdrowotne właściwości herbaty

Herbata opóźnia procesy starzenia, przeciwdziała wielu chorobom i ułatwia redukcję tkanki tłuszczowej.

Herbata jest źródłem katechin, niezwykle cennych związków chemicznych charakteryzujących się licznymi właściwościami prozdrowotnymi przy jednoczesnym braku toksycznego działania. Są to jedne z najsilniejszych antyoksydantów (przeciwutleniaczy) hamujących powstawanie wolnych rodników. 

Czym są wolne rodniki? To bardzo aktywne cząstki powstające w wyniku procesów biochemicznych zachodzących w organizmie, ich źródłem jest min.: wysoko przetworzona żywność, pryskane i nawożone warzywa i owoce, chipsy, frytki, dym papierosowy, spaliny samochodowe itp. Wolne rodniki działają destrukcyjnie na materiał genetyczny i wszystkie komórki organizmu, nasilają procesy starzenia, są także przyczyną wielu chorób, w tym chorób nowotworowych. Dzięki zawartości katechin herbata wykazuje działanie antyoksydacyjne i przeciwzapalne.

Jakie jeszcze korzyści niesie za sobą picie herbaty?

•    Działa antybakteryjnie, przeciwwirusowo i przeciwgrzybiczo
•    Przeciwdziała miażdżycy i wielu chorobom serca, wykazuje działanie przeciwzakrzepowe
•    Obniża ciśnienie krwi i zapobiega rozwojowi nadciśnienia
•    Korzystnie wpływa na poziom cukru, dzięki czemu przeciwdziała cukrzycy
•    Reguluje poziom cholesterolu
•    Hamuje absorpcję lipidów korzystnie wpływając na poziom tkanki tłuszczowej, wspomaga odchudzanie

Wysoka zawartość kofeiny (teiny) korzystnie wpływa na samopoczucie, poprawia koncentrację i pamięć oraz usuwa zmęczenie. Dzięki zawartości taniny usuwa z organizmu toksyny i metale ciężkie, a dzięki zawartości łatwo przyswajalnego fluoru wzmacnia zęby.

Po jakie herbaty najczęściej sięgamy i jak powinny być one parzone, aby wyzwolić z nich to, co najcenniejsze dla zdrowia i dobrego samopoczucia?

Herbata czarna

Doskonale pobudza i odtruwa organizm oraz wzmacnia zęby i działa bakteriobójczo. Listki zalewamy wodą o temp. ok 85 st. C i parzymy pod przykryciem 3-5 min.

Herbata zielona

Najzdrowsza z herbat, najlepiej oczyszcza organizm z toksyn i przeciwdziała procesom starzenia. Reguluje ciśnienie krwi, chroni serce i wykazuje działanie antywirusowe. Listki zalewamy wodą o temp. ok 80-90 st. C i parzymy pod przykryciem 3-5 min.

Herbata czerwona Pu-erh

Polecana wspomagająco w odchudzaniu. Reguluje ciśnienie krwi, poziom cholesterolu, ogranicza wchłanianie tłuszczów oraz poprawia pamięć i koncentrację. Zalewamy ją wrzątkiem, parzymy pod przykryciem 3-5 min i pijemy bez cukru.

Herbata biała

Wykazuje działanie zbliżone do zielonej herbaty. Można ją kupić w postaci finezyjnie przygotowanych kulek o różnych kształtach i aromatach. Parzymy pod przykryciem 7-10 min w temp. 85 st. C.

Herbatę najlepiej kupować na wagę w herbaciarniach, kawiarniach lub sklepach zielarskich, jest ona zdrową i smaczną alternatywą dla kawy. 

Możesz także sięgnąć po gotowy zestaw herbat ziołowych. Specjalnie wyselekcjonowane herbatki mogą znaleźć zastosowanie na różne dolegliwości.

Podziel się: