Znajdź chwilę dla siebie

Żyjemy w pośpiechu i ciągłym braku czasu – bez chwili spokoju, wyciszenia. W ferworze codziennych obowiązków zapominamy o sobie i swoich potrzebach. Odpoczynek jest naturalnym elementem higienicznego trybu życia oraz naturalną potrzebą każdego żywego organizmu. Wręcz należy wygospodarować choćby chwilę wolnego czasu i pozwolić sobie na zwyczajne „nicnierobienie”.

Praca, dom, dzieci, różne dodatkowe obowiązki powodują, że zwyczajnie nie starcza nam już czasu dla siebie. Czujemy coraz większe zmęczenie, frustrację – pojawiają się problemy zdrowotne, kłopoty ze snem, nerwica. Cierpią również najbliżsi, na których odbija się nasze zmęczenie.

Musisz odpoczywać, aby czuć się dobrze

Tak samo ważny jak aktywność życiowa, jest odpoczynek – to okres odnowy i ładowania akumulatorów. Ludzki organizm jest tak skonstruowany, że nie może prawidłowo funkcjonować bez wystarczająco długich okresów odpoczynku. Aby cieszyć się zdrowiem fizycznym i psychicznym, należy utrzymać równowagę pomiędzy aktywnością a odpoczynkiem.

Niestety coraz częściej zdarza się, że zwyczajnie nie umiemy odpoczywać. Wiele wydarzeń kojarzonych z odpoczynkiem, znajduje się na liście najbardziej stresujących wydarzeń życiowych (m.in. wakacje). Powodem takiego stanu rzeczy są zbyt wysokie oczekiwania, jakie wiążemy z owym odpoczynkiem – uważamy, że w ciągu jednego wydarzenia uda się nam rozwiązać wszelkie problemy. Oczywiście jest to rzeczą niemożliwą do osiągnięcia i w następstwie spotyka nas rozczarowanie.

Odpoczynku należy się nauczyć, najlepiej zacząć od wykonywania małych kroczków – zwolnij, znajdź w ciągu dnia kilka chwil i poświęć je tylko sobie.

  • Spacer – nawet 15 minut spaceru może zdziałać cuda. Wybierz miejsce, które dobrze na ciebie działa (park, las). Oddychaj głęboko, wycisz się. Staraj się nie myśleć o tym, co masz jeszcze zrobić (sprawdzić lekcje dzieciom, włączyć pranie) – ważne jest to, co czujesz tu i teraz.
  • Joga – wykorzystaj moment, gdy w domu nikogo nie ma, jest cicho i spokojnie. Połóż się na dywanie, ręce ułóż wzdłuż ciała. Z zamkniętymi oczami staraj się skoncentrować na oddechu (wyobraź sobie jak powietrze, które wdychasz przez nos wędruje do każdego miejsca w twoim organizmie). Kiedy rozluźnisz mięśnie, odpocznie również twój umysł, a to sprawi, że poprawi się twoje samopoczucie.
  • Małe przyjemności – wykorzystaj wolny czas na to, co najbardziej lubisz – poczytaj książkę, napij się herbaty, zjedz ciastko, czekoladę, posłuchaj muzyki.
  • Spotkaj się z przyjaciółką – kawiarnia, którą lubisz, ulubiony deser i rozmowa „o niczym”, to najlepsze lekarstwo na dobre samopoczucie.
  • Oddaj się marzeniom – snucie nawet najbardziej nierealnych marzeń nie tylko sprawia przyjemność, ale także pozwala oderwać się od codzienności.
  • Domowe SPA – spraw przyjemność swojemu ciału – kąpiel z dodatkiem aromatycznego olejku nie tylko odpręży, wyciszy, ale przyniesie również ukojenie zmysłom, o chwili dla siebie nie wspominając.
  • Krótka drzemka – jeżeli czujesz, że nawet chwila snu regeneruje twoje siły – pozwól sobie na krótką drzemkę w ciągu dnia.
  • Rozdzielaj obowiązki – prowadzenie domu to nie tylko rola kobiety – przekaż część zadań partnerowi (m.in. nastawienie prania, zrobienie kolacji).

Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus