12 powodów, dla których warto przyjmować kwasy omega-3

Dietetycy zalecają, by udział wszystkich tłuszczów - zwierzęcych i roślinnych, widocznych gołym okiem i ukrytych w przetworzonej żywności - wynosił w diecie 25–30%. Potrzebne są nam m.in. do pozyskiwania energii, przyswajania witamin A, D, E, i K, a także prawidłowej pracy mózgu. Problem polega na tym, że jadamy za dużo tłuszczów zwierzęcych, a za mało roślinnych.

Kwasy tłuszczowe

Tłuszcze zwierzęce (nasycone) dostarczają nam cholesterolu, który odkłada się w ścianach tętnic, co sprzyja np. rozwojowi miażdżycy, choroby wieńcowej, sklerozy, a także zawałowi serca i udarowi mózgu. Roślinne zaś (NNKT, czyli niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe) dzielą się na jedno- i wielonienasycone. Pierwsze m.in. obniżają poziom cholesterolu, a drugie (WNKT) mają zalet bez liku. Nasz organizm nie umie sam ich wytwarzać, dlatego musimy mu dostarczać je z zewnątrz, wraz z pożywieniem. Znajdują się one np. w olejach roślinnych, niektórych margarynach, tłustych rybach, orzechach. Zapotrzebowanie dorosłej osoby na kwasy tłuszczowe omega-3 zaspokoi 100 g śledzi, 1,5 łyżeczki oleju rzepakowego lub garść orzechów włoskich.

Więcej omega-3

Do WNKT należą kwasy omega-6 i omega-3. W codziennej diecie powinno się zachować właściwe proporcje między spożyciem obu grup - kwasów omega-6 powinno być 5-6 razy więcej niż omega-3. Jednak proporcje te są zazwyczaj zachwiane: jadamy za dużo omega-6, a za mało omega-3.

Co robić, by to zmienić?

Po pierwsze - unikać przekąsek i dań zawierających oleje roślinne bogate w omega-6 (kukurydziany, słonecznikowy i sojowy).
Po drugie - do smażenia potraw używać oleju rzepakowego lub oliwy z oliwek.
Po trzecie - przyrządzać sosy sałatkowe, majonezy również na bazie oleju rzepakowego lub oliwy z oliwek.

Same korzyści

  1. Naukowcy dowiedli, że we wczesnym etapie rozwoju człowieka (jeszcze w życiu płodowym) kwasy omega-3 uczestniczą w budowie mózgu i siatkówki oka.
  2. Korzystnie wpływają na krzepliwość krwi.
  3. Pomagają w leczeniu choroby wieńcowej, łuszczycy i zapalenia stawów.
  4. Zapobiegają rozwojowi miażdżycy.
  5. Pozwalają utrzymać elastyczność ścięgien i mięśni.
  6. Mają dobry wpływ na stan skóry, włosów oraz paznokci, a także na tkankę kostną, gdyż zwiększają wchłanianie się wapnia.
  7. Podnoszą odporność organizmu.
  8. Zmniejszają ryzyko rozwoju cukrzycy.
  9. Pomagają w leczeniu stanów depresyjnych.
  10. Mogą działać profilaktycznie, chroniąc przed rozwojem choroby Alzheimera.
  11. Pozwalają obniżyć zbyt wysokie ciśnienie krwi.
  12. Zapobiegają otyłości.


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus