Z kofeiną lub bez – każda kawa przedłuża życie

Umiarkowane spożycie kawy zmniejsza ryzyko przedwczesnej śmierci w związku z chorobami serca, Parkinsonem i cukrzycą typu 2 – twierdzą badacze z Harvardu. Działanie prozdrowotne jest zachowane tylko, jeśli ograniczymy konsumpcję kawy do 5 filiżanek dziennie.

Miłośnicy kawy dostali kolejny argument za piciem ulubionego napoju. Zdaniem naukowców z Harvard T H Chan School of Public Health, mała czarna przedłuża życie, a także zmniejsza ryzyko samobójstwa. Analogicznie, osoby nie pijące kawy lub robiące to w mniejszych ilościach powinny liczyć się ze zwiększonym ryzykiem zdrowotnym.

 

Co ciekawsze, prozdrowotne właściwości kawy nie mają związku z kofeiną. Równie dobre rezultaty otrzymano w przypadku osób pijących kawę pozbawioną „kopa”, ponieważ o jej wpływie na nasz organizm decydują nieco inne składniki rośliny.

 

Co kryje w sobie kawa?

 

Zdaniem naukowców z Harvardu, bioaktywne składniki obecne w kawie zmniejszają insulinooporność i stany zapalne, co może tłumaczyć wpływ jej picia na zdrowie. Nie ma jednak pewności co do tego, które składniki kawy są szczególnie cenne dla naszego organizmu, więc ich wskazanie wymaga kolejnych badań.

 

Wspomniane wnioski zostały sformułowane na podstawie analizy wyników trzech dużych badań, w których udział wzięło ponad 200 000 kobiet oraz mężczyzn. Jej wpływ na zdrowie oceniano na podstawie kwestionariuszy żywieniowych wypełnianych co cztery lata na przestrzeni około 30 lat. W ustaleniu wyniku wzięto uwagę również inne czynniki determinujące kondycję zdrowotną, takie jak:

  • palenie papierosów,
  • BMI,
  • aktywność fizyczna,
  • spożycie alkoholu,
  • dieta.

 

Kawa pomaga sercowcom

 

Wnioski naukowców z Harvardu potwierdzają wyniki wielu wcześniejszych badań, w tym prowadzonych w Seulu, których efekty poznaliśmy w marcu tego roku. Tamtejsi naukowcy  wykazali, że spożycie kawy w ilości od dwóch do pięciu filiżanek dziennie zmniejsza ryzyko zawału oraz udaru. Z kolei nadużywanie kawy lub picie jej w minimalnych ilościach prowadzi do zwiększenia ryzyka zwapnienia naczyń wieńcowych, który sprzyja chorobom serca. Naukowcy łącza zbawienny wpływ kawy na serce z jej działaniem na insulinę, ponieważ cukrzyca należy do ważnych czynników ryzyka przy chorobach układu krążenia. W tym wypadku badanie również brało pod uwagę styl życia oraz nawyki uczestników analiz, które jednak nie miały większego znaczenia – efekt był uzależniony wyłącznie od ilości spożywanej kawy.

 

Jakie jeszcze zalety kryje kawa?

 

  • Zdaniem naukowców z Niemiec, może chronić kobiety przed depresją, a nasze zęby przed próchnicą, ze względu na swoje właściwości przeciwbakteryjne.

 

  • Dzięki swoim właściwościom moczopędnym, kawa zmniejsza ryzyko zapadnięcia na nowotwór pęcherza.

 

  • Przekonanie o pozytywnym wpływie kawy na organizm jest tak mocne, że część naukowców zaleca jej picie również dzieciom, oczywiście w niewielkich ilościach i w połączeniu z mlekiem. Zdaniem dr Tomasa DePaulisa z Vanderbilt University, jej picie poprawia koncentrację najmłodszych i chroni ich przed depresją.

 

Zachowaj umiar!

Zawarta w kawie kofeina stymuluje mózg do aktywności i zwiększa koncentrację, jednak przyjmowana w nadmiarze może być bardzo szkodliwa. Szacuje się, że dzienna dawka kofeiny nie powinna przekroczyć 600 mg, czyli około 5 filiżanek, co zgadza się z ustaleniami naukowców zalecających maksymalne spożycie na tym poziomie.

 

Przedawkowanie kofeiny grozi nawet śmiercią, choć biorąc pod uwagę, że zabójcza dawka znajduje się w 80 filiżankach, w praktyce jest to bardzo trudne. Znacznie prostsze jest jednak wypicie 7 filiżanek, których spożycie może prowadzić do halucynacji.

 

Między bajki włożyć można jednak przekonanie o tym, ze picie kawy znacząco podnosi ciśnienie. W praktyce jedna filiżanka podnosi je o 4-5 mmHg (skurczowe) lub 8-10 mmHg (rozkurczowe), a pijacy kawę regularnie zwykle nie doświadczają skoków ciśnienia. Nadciśnieniowcom grozić może nawet niewielki skok, ale osoby zdrowe nie muszą martwić się kawowym nadciśnieniem.

 

Badania naukowców nie pozostawiają wątpliwości – kawa to jedna z najzdrowszych używek.

 

Źródło: The Telegraph

 

 

 

 

 

 

 


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus