Jaki masaż stosować bezpośrednio przed startem w zawodach?

W okresie startowym stosuje się tzw. masaż przedstartowy. Zabieg ten ma na celu rozgrzanie biorących udział w wysiłku mięśni i stawów, a także doprowadzenie zawodnika do „psychicznej gotowości startowej”.

Wykonując taki masaż, należy uwzględnić specyfikę dyscypliny sportu, do jakiej ma on przygotowywać. Do wysiłków krótkich i intensywnych, takich jak np. bieg sprinterski, przygotowuje masaż również krótki, trwający ok. 2-3 minut, energiczny, wykorzystujący rozcieranie, ugniatanie i wibracje. Do wysiłków długotrwałych natomiast (takich jak bieg długodystansowy) stosuje się masaż wykonywany długo i powoli (przez 15 do 25 minut), wykorzystujący głaskanie, rozcieranie, ugniatanie i delikatne wstrząsanie. Jest on zatem delikatniejszy.

Zawodnicy przed startem często doświadczają takich zjawisk jak apatia lub gorączka startowa

Apatia startowa polega na niedostatecznej motywacji do wysiłku, natomiast gorączka startowa – wręcz przeciwnie – oznacza nadmierną motywację, co, mówiąc potocznie, może spowodować, że zawodnik się „spali” już na starcie. W przypadku apatii stosuje się masaż odcinka lędźwiowego kręgosłupa oraz dolnych partii odcinka piersiowego, wykorzystując techniki rozcierania i ugniatania na przemian z wibracją. Ruchy powinny być szybkie, energiczne i głębokie, aby zwiększały napięcie mięśni. Przy gorączce startowej natomiast, stosuje się masaż kręgosłupa szyjnego i górnych partii odcinka piersiowego, wykorzystując głaskanie, rozcieranie i wstrząsanie, wykonywane rytmicznie, wolno i miękko.

Masaż przedstartowy należy zakończyć ok. 5-7 minut przed startem.


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus