Odchudzasz się? Zadbaj o skórę! - portal DOZ.pl
Odchudzasz się? Zadbaj o skórę!
Katarzyna Kuśmierska

Odchudzasz się? Zadbaj o skórę!

Rozpoczynając walkę ze zbędnymi kilogramami, zazwyczaj nie myślisz o swojej skórze. Masz przed oczami siebie w nowej wersji, ubraną w obcisłą sukienkę lub w wystrzałowy kostium kąpielowy. Często jednak gdy waga spada, stan skóry pozostawia wiele do życzenia — jest obwisła, szara, sucha i szorstka. Co zrobić, aby tego uniknąć?

Stosuj dietę o odpowiedniej kaloryczności

Zdrowe odchudzanie to takie, gdzie utrata wagi nie powinna być większa niż 0,5 kg do 1 kg tygodniowo. Zbyt szybki proces utraty wagi nie pozwala skórze na adaptację do nowych warunków i staje się ona obwisła. Dlaczego tak jest? Wyjaśnia to budowa naszej skóry. Tłuszcz gromadzi się w tkance podskórnej, w przestrzeniach pomiędzy włóknami kolagenowymi i sprężystymi. Im tłuszczu więcej, tym bardziej rozciągają się wcześniej wspomniane włókna, a także naczynia i nerwy, które również znajdują się w tkance podskórnej. Gdy proces odwracamy, czyli ilość tkanki tłuszczowej się zmniejsza, wszystkie rozciągnięte części skóry muszą wrócić z powrotem na swoje miejsce – a do tego potrzebny jest czas. Komórki tkanki tłuszczowej mają zdolność zwiększania swojej średnicy, mogą stać się nawet 20 razy większe! Zapomnij więc o głodówkach, jeśli chcesz cieszyć się jędrną i elastyczną skórą.

Włącz do diety produkty bogate w witaminy, minerały oraz kwasy omega-3

Skóra, podobnie jak cały organizm, potrzebuje dla dobrej kondycji wielu witamin oraz minerałów. Najważniejsze podczas odchudzania (i nie tylko) są witaminy z grupy B, witamina A, C i E oraz żelazo, selen, a także nieocenione kwasy omega-3.

Witaminy A, C i E mają działanie antyoksydacyjne, czyli usuwają nadmiar wolnych rodników. Podczas odchudzania do organizmu uwalniają się toksyczne substancje, które dotychczas zmagazynowane były w tkance tłuszczowej. Przeciwutleniacze powodują szybszą regenerację komórek ciała oraz sprawiają, że skóra jest w lepszej kondycji. Dodatkowo witamina C jest niezbędna do produkcji kolagenu. Kolagen to białko, które jest głównym budulcem skóry, ale także zapewnia jej  elastyczność.

Witaminy A oraz C znajdziesz przede wszystkim w owocach i warzywach o intensywnym zabarwieniu, jak np. morele, dynia, marchew, sałata oraz natka pietruszki, szpinak, owoce dzikiej róży czy maliny. Natomiast produkty bogate w witaminę E to między innymi: oleje roślinne (słonecznikowy, sojowy, rzepakowy) oraz migdały i orzechy laskowe. 

W przypadku witamin z grupy B ważną rolę odgrywa kwas pantotenowy, czyli witamina B5. Przyczynia się ona do utrzymania jędrnej i elastycznej skóry oraz wspomaga podziały i strukturę naskórka. Znajdziemy ją między innymi w drożdżach, razowym chlebie, roślinach strączkowych, mleku czy jajach. 

Selen, razem z witaminą E, wpływa na spowolnienie procesu starzenia się tkanek. Występuje w produktach zbożowych z pełnego przemiału, tłustych rybach morskich, niektórych warzywach oraz w orzechach brazylijskich. 

Prawidłowe dotlenienie skóry zapewnia odpowiedni poziom żelaza. Bogatym źródłem tego mikroskładnika są: podroby, mięso, ryby oraz glony morskie i algi. 

Znaczenie kwasów omega-3 jest bardzo istotne ze względu na zdolność zatrzymywania wody w naskórku. Niedobór kwasów tłuszczowych nienasyconych objawia się przesuszeniem skóry. Bogate źródło kwasów omega-3 stanowią oleje: rzepakowy, lniany oraz ryby morskie.

Polecane dla Ciebie

Pij odpowiednią ilość wody

Woda jest najważniejszym, niezbędnym do życia składnikiem organizmu. Stanowi 60-70 proc. masy ciała. Niemal 20 proc. wody obecnej w organizmie znajduje się w skórze.

Jeśli organizm nie otrzyma odpowiedniej ilości płynów w ciągu doby, przestawia się na tryb racjonowania, aby chronić najważniejsze narządy, takie jak mózg, serce, płuca, wątroba czy nerki. Skóra w tym momencie jest „mniej ważna” i nie dostaje swojej porcji wody, a co za tym idzie, staje się szorstka, sucha, odwodniona i może pojawić się uczucie „ściągania” i pieczenia. Aby uniknąć takiego stanu, wypijaj 1,5-2 litry płynów dziennie (najlepiej wody), a podczas upałów czy wysiłku fizycznego odpowiednio więcej. 

Nie zapominaj o aktywności fizycznej

Odpowiednie ćwiczenia fizyczne dotleniają skórę, a także poprawiają krążenie krwi. Skóra staje się bardziej napięta, ujędrniona i znacznie poprawia się jej koloryt. Szybkie odchudzanie bez treningu może powodować utratę jędrności skóry, która zaczyna nieestetycznie „zwisać”. Najlepiej połącz trening siłowy z treningiem wytrzymałościowym. 

Trening siłowy korzystnie wpływa na napięcie i wygładzenie skóry oraz pomaga w produkcji kolagenu. Pobudza też fibroblasty, które wpływają na syntezę białek odpowiedzialnych za elastyczność skóry. Ponadto regularny trening siłowy pomaga w redukcji cellulitu, zwiększa przepływ krwi w tkankach skóry, co powoduje jej dotlenienie, odżywienie i poprawę wyglądu. 

Trening wytrzymałościowy, szczególnie ten na świeżym powietrzu, polepsza krążenie krwi, a co za tym idzie, powoduje lepsze usuwanie metabolitów i toksyn z organizmu. Skóra jest dotleniona i uelastyczniona — wygląda jaśniej i promienniej.

Pielęgnuj odpowiednio swoją skórę

W codziennej pielęgnacji zwracaj szczególną uwagę na obszary, w których jest zazwyczaj zgromadzone najwięcej tkanki tłuszczowej: ramiona, brzuch, biodra, uda i pośladki. Raz w tygodniu wykonaj peeling całego ciała, szczególną uwagę zwracając na miejsca, gdzie ubyło ci najwięcej centymetrów, a skóra jest wiotka i cienka. Możesz użyć peelingu z dodatkiem zmielonej kawy (kofeina dobrze wpływa na naskórek) lub peelingu cukrowego, który ma świetne działanie wygładzające.

Pod koniec każdej kąpieli polewaj ciało raz ciepłą, a raz zimną wodą — taki prysznic świetnie wpływa na poprawę krążenia krwi i regenerację skóry. 

Po peelingu wmasuj w skórę ujędrniający krem. Warto użyć kosmetyku z liposomami, które mają zdolność przenikania przez naskórek i będą w stanie wprowadzić pożądane składniki kremu do głębszych warstw. Regularne masaże odchudzające, wykonywane najlepiej rano i wieczorem, dadzą efekt uelastycznienia i napięcia skóry, a także ułatwią wnikanie kosmetyków w skórę. Masaże możesz wykonywać szczotką, rolką do masażu  lub rękawicą z sizalu. W produktach do pielęgnacji szukaj takich składników jak: 

  • kofeina — zwiększa aktywność enzymu lipazy odpowiedzialnego za rozkład trójglicerydów do wolnych kwasów tłuszczowych, co umożliwia komórkom ich wykorzystywanie w procesach 
  • l-karnityna — pobudzając przepływ limfy, bierze udział w transporcie wolnych kwasów tłuszczowych do wnętrza komórek, co ma istotne znaczenie w procesie spalania tkanki tłuszczowej, wspomaga usuwanie ubocznych produktów przemiany materii, przyśpiesza metabolizm;
  • retinol — pobudza syntezę kolagenu, a tym samym zwiększanie grubości skóry, dzięki czemu cellulitowe grudki są mniej widoczne;
  • algi — zawierają jod, który stymuluje aktywność lipazy, a tym samym skutecznie rozkłada tkankę tłuszczową;
  • wyciąg z bluszczu — zawiera duże ilości flawonoidów, wpływa pozytywnie na mikrokrążenie, przyspiesza metabolizm komórkowy oraz reguluje odpływ limfy z tkanki tłuszczowej, w widoczny sposób wygładza skórę. 

Masaż odchudzający zwiększa przepływ limfy, co sprawia, że pomaga w pozbyciu się wody nagromadzonej w organizmie. 

Pamiętaj, że dzięki bodźcom zewnętrznym skóra jest bardziej dotleniona i ukrwiona. To sprawia, że produkuje więcej włókien kolagenowych, które odpowiadają za jej dobry wygląd i kondycję.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt, dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

  • Zdrowe i lekkie grillowanie – czy to możliwe?

    Sezon grillowy kocha chyba każdy. Niezależnie od tego, czy jesteśmy smakoszami wege, czy z uwielbieniem wcinamy mięso, z niecierpliwością oczekujemy pierwszej sprzyjającej biesiadowaniu pod chmurką pogody! Co jednak, gdy dbamy o figurę, a żołądek niekoniecznie przyjmuje cięższą dietę? Czy da się grillować zdrowo?

  • 5 zasad grillowania bez problemów z trawieniem

    Wraz z nadejściem wyższych temperatur coraz chętniej spędzamy czas na świeżym powietrzu. Przy tej okazji często decydujemy się na przygotowanie i zjedzenie posiłku w ogrodzie, w towarzystwie zaproszonych gości. Największą popularnością cieszą się potrawy przyrządzane na grillu. Czy możemy przygotować potrawy grillowane, które będą wyglądały apetycznie, smakowały gościom i jednocześnie nie szkodziły ich zdrowiu?

  • Dieta na nadkwasotę żołądka – jak złagodzić nadkwaśność dietą?

    Głównym celem diety przy nadkwaśności jest neutralizacja i ograniczenie wydzielania soku żołądkowego. W ten sposób odpowiednie żywienie przy nadkwasocie żołądka łagodzi jej nieprzyjemne dolegliwości takie jak pieczenie, zgagę czy ból w klatce piersiowej. Jakie produkty mogą okazać się pomocne, a których należy unikać w nadkwaśności?  

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Nordic walking – zalety i technika „chodzenia z kijkami”

    Nordic walking to forma aktywności fizycznej, która polega na szybkim marszu ze specjalnymi kijkami. Ten rodzaj sportu został wymyślony przez Finów i początkowo stanowił rodzaj całorocznego treningu dla biegaczy narciarskich. Podczas uprawiania nordic walking zaangażowanych zostaje wiele grup mięśniowych, naprzemienne, przeciwległe wymachy kończyn mobilizują do pracy niemal całe ciało. Jak powinna wyglądać prawidłowa technika chodzenia z kijkami?

  • Dieta na płaski brzuch – jak powinna wyglądać? Wskazówki dietetyczne dla kobiet i mężczyzn

    Płaski brzuch to obiekt pożądania większości z nas. Szukamy więc specjalnych diet, sięgamy po „cudowne” specyfiki i podejmujemy się określonych ćwiczeń fizycznych w nadziei, że uda się nam wyszczuplić tę konkretną partię ciała. Tymczasem dieta na płaski brzuch tak naprawdę nie istnieje – trudno „miejscowo” odchudzić się samą dietą. Można natomiast zastosować pewne zasady, które pozwolą nam zachować zdrowie i ładną sylwetkę ogółem, co przysłuży się poprawie wyglądu również i naszego brzucha. 

  • Zerwany mięsień – co robić?

    Zerwanie mięśnia objawia się m. in. nagłym bólem, utratą siły mięśniowej i tym samym pozbawieniem kontroli nad mięśniem. To znacznie groźniejszy uraz niż naderwanie czy naciągnięcie mięśnia. Jak je od siebie odróżnić? Jak długo goi się zerwany mięsień? Jak wygląda jego rehabilitacja?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij