Zioła na cholesterol – jakie zioła stosować, aby obniżyć poziom cholesterolu we krwi?
Katarzyna Kuśmierska

Zioła na cholesterol – jakie zioła stosować, aby obniżyć poziom cholesterolu we krwi?

W regulacji poziomu cholesterolu i trójglicerydów we krwi będą pomocne zioła, który zawierają substancje normalizujące metabolizm lipidów w organizmie. Dzięki nim można wesprzeć terapię farmakologiczną. Które zioła na cholesterol wybrać?

Podwyższony poziom cholesterolu i trójglicerydów jest jedną z głównych przyczyn miażdżycy. Przybliżają nas do tego: nieodpowiedni sposób żywienia, używki oraz brak aktywności fizycznej. Jaka będzie najlepsza dieta na obniżenie cholesterolu? Które zioła na cholesterol wybrać? 

Zioła na cholesterol – dlaczego podwyższony cholesterol jest groźny? 

Podwyższony poziom cholesterolu LDL (tzw. złego cholesterolu), zwany hipercholesterolemią, dotyka ponad 60% osób w Polsce, z czego tylko 6% jest skutecznie leczonych – wynika z Wieloośrodkowego Ogólnopolskiego Badania Stanu Zdrowia Ludności WOBASZ. 

Hipercholesterolemia jest podstępna i groźna, ponieważ w początkowej fazie nie boli i nie powoduje żadnych objawów. Gdy poziom cholesterolu LDL we krwi wzrasta, organizm nie jest w stanie go w pełni wykorzystać i nadmiar jest odkładany w postaci blaszki miażdżycowej w ścianach naczyń krwionośnych. W dłuższej perspektywie powoduje miażdżycę tętnic, która prowadzi do niewydolności serca i wielu groźnych chorób lub stanów zagrażających życiu, takich jak: zawał serca, niewydolność krążenia, choroby tętnic obwodowych, udar mózgu, a także niewydolność nerek.

Śmiertelność z powodu chorób układu krążenia stanowi poważny problem zarówno w Polsce, jak i na świecie, dlatego, oprócz zmiany stylu życia, korzystnie jest wprowadzić do codziennej diety naturalne produkty obniżające cholesterol

Jakie zioła na podwyższony cholesterol? 

Wiele roślin wykazuje właściwości obniżające cholesterol, wpływając korzystnie na układ krążenia oraz układ trawienny. Duża część z nich charakteryzuje się znaczną zawartością przeciwutleniaczy działających przeciwzapalnie. Zioła obniżające cholesterol wspierają terapię (podobnie jak suplementy diety na cholesterol) w przypadku pacjentów leczonych farmakologicznie. Sprawdzą się zarówno u osób w początkowym stadium choroby, jak i tych obciążonych rodzinnie.  

Zielona herbata, karczoch, imbir na podwyższony cholesterol 

Zielona herbata, dzięki dużej zawartości polifenoli, zwłaszcza katechin, jest napojem o szczególnych właściwościach zdrowotnych. Działa przeciwmiażdżycowo poprzez zmniejszenie stężenia cholesterolu LDL, agregacji (zlepianiu) płytek krwi, a także poprzez obniżenie ciśnienia tętniczego. Flawonoidy zawarte w zielonej herbacie hamują aktywność enzymów tworzących wolne rodniki, dzięki czemu zapobiegają tworzeniu reaktywnych form tlenu oraz usuwają je z krwi. Polifenole te aktywują syntezę prostacyklin (związków wytwarzanych przez ściany naczyń krwionośnych), wykazując działanie antyagregacyjne. Metaanaliza obejmująca 14 badań kontrolnych z randomizacją, w których łącznie wzięło udział 1136 osób, potwierdziła znaczący spadek cholesterolu LDL oraz trójglicerydów u osób pijących zieloną herbatę.  

Do naturalnych produktów obniżających cholesterol należy także karczoch zwyczajny. Surowcem leczniczym są liście lub ziele karczocha (naziemna część rośliny), z których wytwarzane są wyciągi płynne lub suche o gorzkim smaku. Roślina jest bogata w polifenole – cynarynę i luteolinę, zawiera także duże ilości inuliny. Dzięki tym składnikom karczoch jest od lat wykorzystywany w leczeniu niestrawności pokarmowych związanych z produkcją i przepływem żółci. Ma to również wpływ na obniżanie poziomu cholesterolu poprzez zwiększone jego wydalanie z żółcią oraz zwiększanie jego przemiany w kwasy żółciowe.

Wyciąg z karczocha działa także ochronnie na komórki wątroby, z uwagi na zawartość składników, które mają silnie antyoksydacyjny charakter. Dodatkowo ekstrakt z tej rośliny hamuje scalanie cząsteczek cholesterolu w wątrobie, dzięki czemu skutecznie obniża poziom cholesterolu we krwi. Za mechanizm ten odpowiada głównie luteolina, która blokuje stymulowanie biosyntezy cholesterolu przez insulinę.  

Wspomagająco na podwyższony cholesterol może również działać imbir. Zawiera on w swoim składzie wiele substancji biologicznie czynnych (m.in. gingerole nadające mu charakterystyczny smak), które odpowiadają za jego przeciwutleniające działanie. Reguluje i obniża poziom cholesterolu we krwi, zmniejsza utlenianie cząsteczek złego cholesterolu i przez to działa przeciwmiażdżycowo. 

Len zwyczajny, czarnuszka siewna, ostropest plamisty na obniżenie cholesterolu 

Przy podwyższonym cholesterolu sprawdzi się len zwyczajny (siemię lniane). Te niewielkie ziarenka można nazwać naszym polskim superfood. Siemię lniane jest jednym z najbogatszych roślinnych źródeł kwasów tłuszczowych omega-3, zawiera również kwasy tłuszczowe jednonienasycone (oleinowy i linolowy) i stanowi doskonałe źródło błonnika pokarmowego. Jest także źródłem witamin: C, E, B1, B2, B3, B5, kwasu foliowego oraz składników mineralnych, takich jak wapń, magnez, fosfor, miedź, potas czy cynk. 

Siemię lniane ma właściwości obniżające cholesterol głównie dzięki: 

  • wysokiej zawartości kwasu alfa linolenowego (ALA) (należącego do kwasów omega-3),
  • zawartości rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego błonnika pokarmowego, 
  • sporej zawartości lignanów wykazujących właściwości antyoksydacyjne i regulujące gospodarkę hormonalną. 

Czarnuszka siewna także może przyczynić się do poprawy profilu lipidowego krwi. Dzieje się to za sprawą występujących w jej składzie tłuszczów roślinnych omega-3 oraz fitosteroli, które skutecznie potrafią zmniejszyć poziom złego cholesterolu. 

W walce z LDL sprawdzi się ostropest plamisty. Surowcem leczniczym ostropestu są jego owoce, które zawierają kompleks flawonolignanów zwanych sylimaryną. Sylimaryna działa przeciwzapalnie, antyoksydacyjnie, przeciwwirusowo oraz odtruwająco, dzięki czemu chroni wątrobę przed uszkodzeniami. Jednak to nie jedyne możliwości lecznicze ostropestu – dzięki zawartości izoflawonów reguluje poziom cholesterolu całkowitego oraz obniża frakcję LDL i trójglicerydy. 

Dieta cholesterolowa – co jeść i pić, aby obniżyć cholesterol? 

Podwyższony poziom cholesterolu często spowodowany jest przez nieprawidłową dietę. U osób z nadwagą i otyłością podstawą jest wprowadzenie żywienia z ujemnym bilansem kalorycznym. Sposób odżywania osób z hipercholesterolemią powinien nawiązywać do diety śródziemnomorskiej.

Podstawą żywienia w diecie na cholesterol powinny być warzywa i owoce, produkty pełnoziarniste, ryby i owoce morza. Osoby zmagające się z tym schorzeniem powinny unikać nadmiernej ilości tłuszczów zwierzęcych, głównie cholesterolu pokarmowego oraz nasyconych kwasów tłuszczowych, a wprowadzić tłuszcze roślinne bazujące na jedno- i wielonienasyconych, kładąc nacisk na przeciwzapalne kwasy tłuszczowe omega-3 (ryby, siemię lniane, olej z czarnuszki). Wspomagająco warto zastosować zioła na cholesterol, takie jak zielona herbata, ostropest plamisty czy napary lub nalewki z imbiru

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Rooibos – dlaczego warto pić herbatę z czerwonokrzewu?

    Rooibos wnosi na rynek napojów nie tylko powiew świeżości, ale również posiada liczne prozdrowotne właściwości. Napar z tej niepozornej, napakowanej antyoksydantami afrykańskiej rośliny warta jest uwagi każdego, kto dba o zdrowie i/lub lubi być trendy. Jakie dokładnie właściwości lecznicze ma herbata Rooibos? Jak prawidłowo ją zaparzać i na co zwracać uwagę przy zakupie? 

  • Koenzym Q10 – właściwości, źródła, zastosowanie. Kiedy go suplementować?

    Koenzym Q10 to związek naturalnie występujący w błonach komórkowych ludzi, zwierząt i roślin; przede wszystkim w wewnętrznej błonie mitochondrium. Przedmiotem naszego zainteresowania będzie głównie koenzym mitochondrialny, który jest istotnym nośnikiem elektronów w łańcuchu oddechowym i ważnym antyoksydantem. Poznajmy właściwości koenzymu Q10 i wynikające z nich działanie lecznicze. 

  • Mleko kokosowe – wartości odżywcze, właściwości, zastosować. Jak zrobić je w domu?

    Mleko kokosowe stanowi smaczną alternatywę dla mleka krowiego, mogąc znaleźć swoje miejsce m.in. w diecie osób chorujących na celiakię, cukrzycę czy nietolerancję laktozy. Jakie właściwości i zastosowanie ma mleko kokosowe? Jak w łatwy sposób przygotować je samodzielnie w domu? 

  • Wieprzowina – wartości odżywcze, przechowywanie, przepisy. Czy jest zdrowa?

    Wieprzowina to najczęściej spożywane czerwone mięso na świecie, zwłaszcza we wschodniej Azji. Dzięki wysokiej zawartości białka oraz wielu witamin i składników mineralnych chuda wieprzowina może stanowić świetny element zdrowej diety.  

  • Mięso białe i czerwone – rodzaje, wartości odżywcze. Które lepsze dla zdrowia?

    Produkty pochodzenia zwierzęcego, wliczając w to mięso, zwykle stanowią jeden z podstawowych elementów pożywienia człowieka. Najczęściej spożywanymi w Polsce mięsami są wieprzowina oraz drób, jak również w mniejszym stopniu i wołowina. Po które mięso sięgać? Jak często je jeść, żeby zachować zdrowie i dobre samopoczucie? Kto powinien na nie uważać? 

  • Drób – właściwości i wartości odżywcze. Czy mięso drobiowe jest zdrowe?

    Na przestrzeni ostatnich ostatnich lat zauważa się wyraźny wzrost produkcji mięsa drobiowego (w tym brojlerów indyczych) na świecie. Jest to spowodowane nie tylko dużo mniejszymi kosztami hodowli oraz przetwórstwa, ale i także wyższą świadomością żywieniową konsumentów. Czy mięso drobiowe na pewno jest zdrowe? Które gatunki warto wybierać i jak często powinniśmy je jeść?  

  • Witamina B5 (kwas pantotenowy) – funkcja w organizmie, suplementacja, niedobór, nadmiar

    Kwas pantotenowy to rozpuszczalna w wodzie, występująca zarówno w produktach zwierzęcych, jak i roślinnych witamina B5. Do jej syntezy częściowo dochodzi także we florze jelitowej. Jest niestabilna w wysokiej temperaturze i nieodporna na działanie promieniowania UV. Witamina B5 wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi, bierze udział w wielu przemianach metabolicznych organizmu, a jej suplementacja zalecana jest osobom, które borykają się problemem uporczywego trądziku lub nadmiernie rogowaciejącego naskórka. Jaka jest optymalna dawka dzienna witaminy B5, które jej źródła są najlepsze i jak objawia się niedobór witaminy B5? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Witaminy z grupy B – kiedy nalezy je suplementować? Właściwości i najlepsze źródła

    Witaminy z grupy B są niezwykle cenne dla zachowania homeostazy organizmu. Biorą udział w wielu złożonych procesach, które stanowią „system naczyń połączonych", wzajemnie na siebie oddziałując. Stosowanie odpowiedniej diety może nie zapewnić pełnego zapotrzebowania na niezbędne do życia substancje odżywcze, dlatego witaminy z grupy B powinno się dodatkowo suplementować. Poza kobalaminą (B12), która magazynowana jest w wątrobie, pozostałe witaminy z tej grupy nie kumulują się w organizmie, a ich nadmiar jest usuwany wraz z moczem. Dlaczego lepiej wybrać lek, a nie suplement diety, jakie są najlepsze naturalne źródła witamin z grupy B? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij