×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Kwasy omega–3 obniżają ryzyko chorób serca i porodu przedwczesnego

Analiza danych o zdrowiu ponad 125 tys. pacjentów dostarczyła wniosków mogących pomóc osobom zagrożonym chorobami układu sercowo–naczyniowego. Naukowcy z Harvard School of Public Health odkryli, że codzienne przyjmowanie suplementów z kwasami omega–3 pochodzącymi z ryb może zmniejszać ryzyko wspomnianych schorzeń.

Kwasy omega–3 obniżają ryzyko chorób serca

Wspomniane badanie miało rozwiać wątpliwość dotyczące suplementacji kwasów omega–3 w kontekście schorzeń układu sercowo–naczyniowego. Jak się okazało, ci z uczestników eksperymentu, którzy przyjmowali  każdego dnia suplementy zawierające kwasy omega–3 pochodzące z ryb mieli obniżone ryzyko większości chorób serca, w tym zawału, w porównaniu z osobami przyjmującymi placebo. Zarówno w przypadku zawału serca, jak i choroby niedokrwiennej serca, przyjmowanie suplementów z omega–3 zmniejszało ryzyko ich wystąpienia o średnio 8 proc (jedyną chorobą, co do której nie stwierdzono relacji między obniżonym ryzykiem a przyjmowaniem suplementów był udar). Co więcej, im większe były dawki suplementów z omega–3, tym bardziej malało prawdopodobieństwo wystąpienia wspomnianych chorób. Uczestnicy badania brali kwasy omega–3 w dawce co najmniej 840 mg, więc biorąc pod uwagę powyższe wnioski, przyjmowanie dawki wyższej od uwzględnionej w badaniu powinno polepszyć efekty suplementacji. 

Kwasy omega–3 wspierają prawidłowy przebieg ciąży

Na początku tego roku naukowcy z Columbia University Irving Medical Center przedstawili inne potencjalnie przełomowe zastosowanie zdrowotne kwasów omega–3. Z ich badań wynika, że ich przyjmowanie może zmniejszać ryzyko komplikacji okołociążowych, takich jak wcześniactwo, poronienie i narodziny martwego dziecka, w sytuacji, gdy są one wywołane przez bakterię występującą powszechnie w jamie ustnej. Mowa o drobnoustroju ze szczepu F.nucleatum, która pojawia się gdy w dziąsłach powstaje stan zapalny, co dotyczy co najmniej 30 proc. kobiet w ciąży. Gdy bakteria przedostanie się do krwiobiegu, może przedostać się także do łożyska, gdzie wywołuje stan zapalny grożący poważnymi konsekwencjami, z poronieniem włącznie.

Badanie zostało wykonane na modelu zwierzęcym i pokazało, że podawanie ciężarnym gryzoniom rybnego oleju z omega–3 zmniejszało stan zapalny i wzrost bakterii w łożyskach, co skutkowało mniejszą liczbą przedwczesnych porodów. Naukowcy postanowili wykorzystać akurat ten czynnik przeciwzapalny, ponieważ suplementacja kwasami omega–3 jest standardowo zalecana kobietom w ciąży jako w pełni bezpieczna i niosąca za sobą daleko idące korzyści. 

Czym są kwasy omega–3 i dlaczego warto je suplementować?

Kwasy omega–3 są jednym z dwóch odmian wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, obok omega–6. Oba rodzaje są kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania organizmu pod wieloma względami. Są komponentami ścian komórkowych, biorą udział w procesach energetycznych, wspomagają pracę serca, pomagają regulować poziom cholesterolu we krwi, wspierają pracę mózgu, odpowiadają za naszą odporność, są ważnym komponentem gospodarki hormonalnej i działają przeciwdepresyjnie, biorąc udział w budowie hormonu szczęścia, czyli serotoniny. Same kwasy omega–3 dzielą się na trzy typy: kwas alfa–linolenowy (ALA), kwas dokozaheksaenowy (DHA) i kwas eikozapentaenowy (EPA). Suplementacja dotyczy przede wszystkim kwasu alfa–linolowego, ponieważ organizm nie jest w stanie wyprodukować go samodzielnie. Znajdziemy go w produktach łatwo dostępnych, takich jak olej rzepakowy i lniany oraz orzechy włoskie.

Kwasy DHA i EPA w większych ilościach można pozyskać właśnie z rybiego oleju, z kolei ryby pozyskują je z fitoplanktonu, którym się żywią. Mowa przede wszystkim o rybach morskich, takich jak łosoś, tuńczyk, makrela, sardynki czy śledzie.

Suplementy z rybim olejem zawierają wszystkie rodzaje kwasów w różnych proporcjach, dlatego planując suplementację warto sprawdzać skład preparatów i zdecydować się na ten, który najlepiej odpowiada aktualnym potrzebom naszego organizmu.

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. C. Paddock, Omega–3 fish oil supplements may lower heart attack risk, "medicalnewstoday.com" [online], https://www.medicalnewstoday.com/articles/326533.php, [dostęp:] 11.10.2019 r.
  2. Y. Hu, F. B. Hu, J. E. Manson, Marine Omega‐3 Supplementation and Cardiovascular Disease: An Updated Meta‐Analysis of 13 Randomized Controlled Trials Involving 127 477 Participants, Originally published30 Sep 2019, https://doi.org/10.1161/JAHA.119.013543Journal of the American Heart Association. 2019;8:e013543.
  3. Akademia dietetyki, Kwasy omega–3 – najzdrowsze tłuszcze "akademiadietetyki.p" [online], https://www.akademiadietetyki.pl/dietetyka/kwasy–omega–3–najzdrowsze–tluszcze/, [dostęp:] 11.10.2019 r.
  4. Columbia University Irving Medical Center, Could omega–3 fatty acids help prevent miscarriages? "eurekalert.org" [online] https://www.eurekalert.org/pub_releases/2019–02/cuim–cof020619.php, [dostęp] 11.10.2019 r.
  5. J. Garcia–So, X. Zhang, X. Yang i in., Omega–3 fatty acids suppress Fusobacterium nucleatum–induced placental inflammation originating from maternal endothelial cells, „JCI Insight” 2019 Feb 7;4(3). pii: 125436. doi: 10.1172/jci.insight.125436.

Podziel się: