Czym jest Crossfit?

Wysiłek na granicy wytrzymałości okupiony litrami potu i nieprawdopodobnym zmęczeniem to najczęstszy obraz kojarzony z Crossfitem. Jednak coraz więcej osób, dążąc do bycia fit, stawia właśnie na tę formę aktywności fizycznej. Co takiego kryje się za morderczym treningiem, że robi furorę na całym świecie wśród osób w różnym wieku i o różnej sprawności?

Historia podbijającej świat aktywności fizycznej zaczęła się w 1995 roku w Kalifornii, a jej pomysłodawcą jest Greg Glassman, który każdego dnia w swoim garażu w Santa Cruz wykonywał trening składający się z ćwiczeń siłowych, aerobowych i gimnastycznych. Jako sprzęt sportowy wykorzystywał opony samochodowe, sztangi, skrzynie, itp. Jako obciążenie wykorzystywał też głównie ciężar własnego ciała. Ważne było, aby wysiłek trwał krótko, ale był niezwykle intensywny. Oscylowanie na granicy wytrzymałości Glassmana, pozwalające pracować nad kondycją, siłą i sylwetką, zyskało uznanie w oczach miejskiej policji, która zatrudniła go do szkolenia kadetów. Z czasem Crossfit stał się podstawowym treningiem jednostek policyjnych, wojskowych, strażaków oraz sił specjalnych amerykańskiej marynarki Navy Seals. Aktualnie korzystają z niego również sportowcy, mniej lub bardziej zaawansowani miłośnicy zdrowego stylu życia, jak również osoby marzące o pozbyciu się zbędnych kilogramów.

Na czym polega crossfit?

W czasie zajęć wykorzystuje się elementy charakterystyczne dla treningu siłowego, aerobowego, a także sztuk walki. Wysiłek może składać się zatem z biegania, dynamicznej jazdy na rowerze, pływania, skoków np. na skrzynię, pompek, brzuszków, podciągnięć i innych ćwiczeń na drążku, ćwiczeń z hantlami czy sztangą, wyrzutów nóg w podporze, itp. Takie połączenie sprawia, że Crossfit jest uniwersalną formą aktywności fizycznej pozwalającą na ogólny rozwój organizmu, jak i pracę nad poszczególnymi partami ciała. Ważne jest, aby wraz ze wzrostem zaawansowania podnosić intensywność i trudność treningu, a każde ćwiczenie wykonywać na 100 procent swoich możliwości.

Zasady treningu crossfit

Trening Crossfit powinien trwać od 30-40 minut. Przed podjęciem intensywnego wysiłku niezbędna jest rozgrzewka, a po zakończeniu zajęć należy poświęcić kilka minut na stretching, czyli ćwiczenia rozciągające.


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus