Blue Monday. Wygraj z obniżonym nastrojem
Krzysztof Słomiak

Blue Monday. Wygraj z obniżonym nastrojem

Większość ludzi nie lubi poniedziałków. To pierwszy dzień zwykłego, pięciodniowego tygodnia pracy. Po weekendzie, kiedy można swobodnie odpoczywać, trzeba znów wrócić do codziennych obowiązków. Istnieje wzór matematyczny, który pozwala obliczyć, kiedy w danym roku przypada najbardziej depresyjny dzień. 15 stycznia, czyli tzw. niebieski poniedziałek, będzie według wzoru brytyjskiego uczonego Cliffa Arnalla, najsmutniejszym dniem całego roku 2018.

Jego obliczenia w świecie nauki są oceniane z przymrużeniem oka, ale wzór ten uwzględnia poważne czynniki wpływające na nastrój, takie jak wynagrodzenie i długi, czynniki meteorologiczne (krótki dzień, niskie nasłonecznienie), psychologiczne (w tym świadomość niedotrzymania postanowień noworocznych) i ekonomiczne (uwzględnia czas, w którym zwykle kończą się terminy płatności kredytów związanych z zakupami świątecznymi). Jak nie dać się zwariować i przetrwać ten trudny dzień z uśmiechem?

To co czujesz, zależy od Ciebie

Na początek warto uświadomić sobie, że to co myślimy, będzie wpływało na to co odczuwamy. Jeśli wstajemy z myślą „jaki piękny dzień” – na pewno o wiele łatwiej będzie nam poradzić sobie z trudami poranka, niż jeśli sobie pomyślimy „jak mi się nie chce dzisiaj wstawać”. Jeśli kogoś nie lubimy, będziemy szukali w nim tylko negatywnych cech pomimo faktu, że osoba ta będzie miała wiele zalet. Z drugiej strony będziemy usprawiedliwiać osobę, którą lubimy, nawet jeśli spóźnia się o 30 minut na spotkanie, kiedy normalnie nie tolerujemy spóźnialstwa. Przykładów takich można mnożyć w nieskończoność. 

„Znajdź” swoje ulubione spodnie 

Bardzo dobrze widać to na przykładzie szukania ulubionych spodni. Dopóki nie możemy ich znaleźć, denerwujemy się. Obwiniamy innych domowników, że nam je schowali. Do momentu, w którym przypomnimy sobie, że leżą w pralce i sami je tam włożyliśmy poprzedniego dnia. Wystarczy, że zaśmiejemy się ze swojego zapominalstwa i od razu humor się poprawia. Pomimo tego, że sytuacja się nie zmieniła i wciąż nie mamy naszych ulubionych spodni, ocena tej sytuacji oraz nasze emocje są radykalnie inne.

To, co czujemy, zależy od tego, co myślimy. Ciekawym jest fakt, że to jak myślimy, może zmienić wiele. Od tego jak będziemy się czuli, po to jak będziemy się zachowywali.

Wyjdź ze swojej strefy komfortu

Żeby przetrwać Niebieski Poniedziałek, warto znaleźć choćby jedną rzecz, która nas cieszy i daje przyjemność. Dodatkowo, jeśli będzie wiązała się ona ze sportem lub kontaktami z innymi ludźmi, na pewno poprawi to naszą kondycję emocjonalną. Brak energii, apatia, niechęć do wykonywania różnych czynności to podłoże depresji. Aby do niej nie dopuścić, warto się przełamać i po prostu coś zrobić pomimo braku chęci. Trzeba pamiętać, że to choroba, która rozwija się powoli. Jeśli będziemy czekać, aż nam się „zachce”, to raczej się nie doczekamy. Motywacja przychodzi razem z aktywnością. Warto zaangażować w nią również innych ludzi. Kontakt z ludźmi zachęca do aktywności, pozwala na dostrzeżenie odmiennych perspektyw oraz daje możliwość uzyskania wsparcia i zainteresowania, które są bardzo potrzebne.

Małymi krokami do lepszego dnia

Staraj się wykonywać to, co zwykle sprawiało Ci radość i przyjemność. Warto zjeść ulubiony smakołyk, zagrać w ulubioną grę planszową, odwiedzić nowe miejsce w swoim mieście. Aktywności warto zacząć realizować drobnymi kroczkami, od czynności łatwych do bardziej skomplikowanych. Motywacja i radość przychodzi stopniowo.

„Emocjonalna” choroba

Emocje sterują również tym co się dzieje w naszym ciele, gdy myślimy o chorobie i leczeniu. Najczęstsze podejścia pacjentów są dwa. Optymistyczne i pesymistyczne. Zwykle jeśli dotyka nas choroba, nie pozostajemy neutralni. W przypadku podejścia pesymistycznego, dotykają nas czarne myśli. Myślimy co może pójść nie tak. Zamartwiamy się i zastanawiamy się na temat działań niepożądanych terapii. W przypadku podejścia optymistycznego, przekonujemy się, że wszystko będzie dobrze. Pojawia się nadzieja.

Badania pokazują, że o wiele lepsze wyniki przebiegu terapii pojawiają się u pacjentów optymistycznie nastawionych do leczenia. Zmiana sposobu myślenia może więc wpłynąć na to jak szybko wyzdrowiejemy.

Trzeba pamiętać, że pojęcie „Niebieski Poniedziałek” uznawane jest za pseudonaukę. Dean Burnett, neurobiolog pracujący na wydziale psychologii Cardiff University w Wielkiej Brytanii, opisał algorytm wyznaczający Blue Monday, jako bujdę zawierającą „bezsensowne pomiary”. Tadeusz Chmielewski, reżyser filmu „Nie lubię poniedziałku” podchodzi jednak do tematu z większym dystansem i tego typu postawę zalecamy. W końcu śmiech to zdrowie. Nie ma lepszego i jednocześnie tańszego lekarstwa na wszystkie smutki.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zbliża się przesilenie wiosenne

    Porą roku, która zazwyczaj najbardziej się dłuży jest zima, a najtrudniejsze do przetrwania są jej ostatnie tygodnie. Jesteśmy wtedy zmęczeni mało ruchliwym trybem życia, niedoborem światła słonecznego i zimnem. Jest to tzw. przesilenie wiosenne.

  • 5 zdrowych postanowień na Nowy Rok. Co warto zmienić?

    Istnieje kilka sfer życia, które warto uporządkować niezależnie od pory. Powoli, małymi krokami, ale zdecydowanie i sukcesywnie.  Oto kilka postanowień noworocznych –wystarczy wybrać jedno, a wiele dobrego zrobimy dla siebie i czasami też dla naszych najbliższych.

  • Jak w okresie izolacji spowodowanej koronawirusem zachować równowagę psychiczną?

    Ostatnie miesiące drastycznie ograniczyły nasze możliwości w zakresie opuszczania domów i utrzymywania standardowych kontaktów towarzyskich. Dla wielu były one więc czasem intensywnego nadrabiania zaległości serialowych, książkowych czy filmowych. Jak się okazuje, taka forma spędzania czasu jest nie tylko przyjemna i skuteczna w przyspieszaniu jego upływu – w tym trudnym czasie pozwala utrzymać równowagę psychiczną. Naukowcy nazywają to zjawisko nietradycyjną socjalizacją.

  • Przyczyny i objawy nerwicy – jakie są rodzaje i jak objawiają się zaburzenia nerwicowe?

    Nerwica to niepsychotyczne zaburzenie psychiczne, którego przyczyn najczęściej upatruje się w czynnikach środowiskowych oraz genetycznych. Objawy nerwicy nie obejmują wyłącznie sfery psychicznej (lęk, natrętne myśli), mogą także pochodzić ze strony układu oddechowego (np. trudności z oddychaniem), układu krążenia (np. przyspieszone tempo pracy serca), układu nerwowego (np. dezorientacja) czy układu pokarmowego (np. nudności i wymioty). W jaki jeszcze sposób mogą objawiać się zaburzenia nerwicowe?

  • Nerwica – leczenie. Jakie są metody walki z zaburzeniami nerwicowymi i jak długo trwa leczenie nerwicy?

    Metodą najczęściej stosowanej w ocenie nerwic jest psychoterapia, mająca na celu zrozumienie zastosowania opcji i modyfikację zachowania. W wymaganym stosowaniu lękowym należy zastosować leczenie farmakologiczne, przeważnie stosować leki przeciwdepresyjne i przeciwlękowe. Jak długo trwa leczenie nerwicy? Czy jesteś lekarzem, gdy zauważysz u siebie objawy towarzyszące nerwicom? 

  • Depresję można zdiagnozować na podstawie tętna

    Dzięki trwającej 24 godziny analizie rytmu serca można przewidzieć depresję z aż 90% skutecznością. Badania na ten temat zostały zaprezentowane podczas 33 Europejskiego Kongresu Neuropsychofarmakologii, a ich autorami są naukowcy z Uniwersytetu Goethego we Frankfurcie. 

  • Podczas lockdownu warto mieć zwierzaka, twierdzą naukowcy

    Pandemia koronawirusa na pewien czas zamknęła nas w domach, co musiało się przełożyć na kondycję psychiczną osób zmuszonych do izolacji, często w całkowitej samotności. Druga fala pandemii nie jest wykluczona, a najnowsze badania pokazują, w jaki sposób przygotować się do niej, mając na uwadze ograniczenie obciążenia psychicznego. Okazuje się, że stres związany z lockdownem świetnie redukują czworonogi. 

  • Jak odprężyć się przed świętami? Sprawdzone sposoby na przedświąteczny relaks

    Końcówka roku to zdecydowanie jeden z najgorętszych okresów na przestrzeni dwunastu kolejnych miesięcy kalendarzowych. Niezaprzeczalnie to właśnie grudzień króluje w tym rankingu, co ma związek z obchodzonymi w tym czasie Świętami Bożego Narodzenia. Skupiamy wtedy całą swoją energię, aby jak najlepiej się do nich przygotować. Pociąga to jednak za sobą spory stres, który, kumulując się, może wpływać negatywnie zarówno na nas samych, jak i na otoczenie, w którym się znajdujemy. W dalszej części artykułu opowiem o kilku sprawdzonych sposobach na zrelaksowanie się i złapanie oddechu w tym i tak już niełatwym dla nas wszystkich czasie. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij