Niebieskie światło emitowane przez telefon
Weronika Grzywna

Czy niebieskie światło utrudnia zasypianie?

Niebieskie światło to prawdziwy symbol obecnych czasów i jeden ze znaków rozpoznawczych epoki, w której przyszło nam żyć. Wszechobecne monitory i ekrany emitują specjalny typ światła, który niestety nie pozostaje bez wpływu na kondycję naszego wzroku.

Z niebieskim światłem mamy styczność niemal cały czas. Nieustannie korzystamy z urządzeń elektronicznych je emitujących – nie tylko w ciągu dnia, ale również wieczorami, np. przeglądając media społecznościowe tuż przed pójściem spać. Niestety bardzo często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak światło niebieskie, emitowane przez smartfony, może wpływać na jakość naszego snu.

Wpływ niebieskiego światła na sen

Wieczorem, gdy zapada wzrok, nasz mózg zaczyna produkować melatoninę, hormon, który powoduje senność. Wówczas do naszej siatkówki dociera coraz mniejsza ilość światła, a tym samym stajemy się bardziej senni. Ekrany urządzeń cyfrowych, z których korzystamy, nie tylko telefonów, ale i tabletów, laptopów, emitują natomiast światło niebieskie, które zakłóca naturalny cykl naszego snu.

Niebieskie światło stymuluje bowiem te części mózgu, które odpowiadają za nasze pobudzenie, podniesienie temperatury ciała i tętna. Wobec tego ekspozycja na światło niebieskie poprawia naszą wydajność i uwagę, niemniej jednak nie taki efekt chcemy uzyskać zaraz przed snem. Amerykańskie Towarzystwo Naukowe potwierdziło, że niebieskie światło hamuje uwalnianie melatoniny z organizmu, co następnie przyczynia się do problemów z zaśnięciem. Niewystarczająca ilość i jakość snu będzie nieść za sobą wiele innych konsekwencji zdrowotnych: podwyższone ryzyko cukrzycy, otyłości, chorób serca, nowotworów lub innych problemów o podłożu psychicznym.

Krótko mówiąc, praca do późnego wieczora przed ekranem komputera czy też wieczorne scrollowanie Instagrama, Facebooka lub innych portali społecznościowych wyraźnie zakłóca nasz rytm dobowy i może stać się przyczyną problemów ze snem.

Czy można spać przy niebieskim świetle?

Wiele osób zastanawia się, jaki kolor światła pomaga zasnąć. Odpowiadając na pytanie, przy jakim świetle najlepiej spać, warto najpierw pomyśleć, czy w ogóle powinniśmy spać przy zaświeconym świetle. Badania naukowców z Harvard Medical School wykazały zależność między poziomem oświetlenia w nocy a podatnością na zachorowanie na raka piersi. Ponadto wyniki badań naukowców pokazały, że ekspozycja na światło w nocy gwałtownie zmniejsza odporność na insulinę, może sprzyjać otyłości oraz depresji. Aby więc wypocząć i zregenerować organizm, należy zadbać o prawidłowe zaciemnienie w sypialni. Nie istnieje odpowiedni kolor światła do snu. Nie zaleca się spać przy zaświeconym świetle, a już na pewno nie przy świetle niebieskim.

Powiązane produkty

Czy niebieskie światło jest szkodliwe?

Niebieskie światło to światło widzialne, będące zjawiskiem naturalnym, ponieważ jest ono emitowane nie tylko przez urządzenia elektroniczne, ale i przez Słońce. Właściwa ekspozycja na naturalne niebieskie światło nie jest więc szkodliwa. Z pewnością jednak szkodliwa będzie długotrwała ekspozycja na sztuczne niebieskie światło, które oprócz problemów ze snem, może przyczyniać się do problemów ze wzrokiem.

Objawy dłuższej pracy przy komputerze czy innym urządzeniu emitującym niebieskie światło to m.in. suchość, zaczerwienienie, zmęczenie i podrażnienie oczu. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Toledo wykazały, że niebieskie światło ma niekorzystny wpływ na procesy metaboliczne zachodzące w siatkówce oka, co może skutkować zwyrodnieniem plamki żółtej. Ponadto nadmierna ekspozycja na niebieskie światło może również przyczynić się do problemów ze wzrokiem oraz wystąpieniem lub pogłębieniem się wady krótkowzroczności.

Ostatnie badania donoszą również, że wysokoenergetyczne światło niebieskie dociera do najgłębszych warstw skóry, głębszych niż promienie UV. Można więc stwierdzić, że światło niebieskie będzie nieść za sobą takie same negatywne konsekwencje, co promieniowanie UVA i UVB. Przyczyni się do nadmiernego powstania wolnych rodników, do zmniejszenia elastyczności skóry i przyspieszenia procesu starzenia.

Na co pomaga niebieskie światło? Co ciekawe, w niektórych przypadkach zastosowanie niebieskiego światła może mieć korzystne działanie. Mowa tu o fototerapii LED światłem niebieskim, która jest stosowana u osób zmagających się z łuszczycą, trądzikiem lub innymi problemami skórnymi. Badania dowodzą bowiem, że niebieskie światło hamuje procesy biorące udział w powstawaniu zmian łuszczycowych, działa antybakteryjnie oraz przeciwzapalnie.

Jak uchronić się przed niebieskim światłem? Filtr światła niebieskiego

Co pomaga w zasypianiu? Przede wszystkim powinniśmy samodzielnie postarać się ograniczyć korzystanie z urządzeń emitujących światło niebieskie, w szczególności zaraz przed snem. Warto mieć świadomość, ile czasu spędzamy na przeglądaniu Internetu i tym samym ograniczyć ten czas do absolutnego minimum. Na ile godzin przed snem nie powinniśmy być narażeni na światło niebieskie? Osoby, które mają trudności z zasypianiem, nie powinny korzystać z urządzeń elektronicznych na ok. 23 godziny przed snem.

Odpowiadając na pytanie, czy można używać telefonu przed snem, śmiało można powiedzieć, że nie powinniśmy tego robić. Ile czasu przed snem nie używać telefonu? Zaleca się, by nie korzystać z telefonu co najmniej 1 godzinę przed pójściem spać. Oczywiście lepiej będzie dla higieny naszego snu, jeżeli zrezygnujemy ze scrollowania Internetu na 2–3 godziny przed snem.

Co chroni przed światłem niebieskim? Jeżeli późnym wieczorem korzystamy z urządzeń elektronicznych, wówczas warto zainwestować w filtry światła niebieskiego, które zazwyczaj dostępne są pod postacią nakładek na monitor. Ekrany komputerów zabezpieczone specjalnymi filtrami będą skutecznie blokować światło niebieskie.

Osoby, które są narażone na światło w późnych godzinach, mogą również zainwestować w okulary blokujące światło niebieskie. Takie okulary najczęściej posiadają pomarańczowe szkła, które do 99 proc. są w stanie zablokować szkodliwe światło. Powłoka neutralizująca światło niebieskie dodatkowo chroni oczy przed zmęczeniem podczas długotrwałej pracy przy komputerze. Warto jednak pamiętać o tym, że okularów z filtrem światła niebieskiego nie należy nosić codziennie, ponieważ może to doprowadzić do zaburzenia zegara biologicznego. Powinniśmy nosić je po zmroku, kilka godzin przed tym, kiedy zamierzamy pójść spać.

  1. Janosik, E., Marzec, S. (2017). Właściwości światła niebieskiego. Polish Journal for Sustainable Development. 21(2).
  2. Newsom, R. (2022). How Blue Light Affects Sleep. Dostęp online: https://www.sleepfoundation.org/bedroom-environment/blue-light, dostęp: 23.11.2022.
  3. Orzeł-Gryglewska, J. (2017). Zaburzenia snu związane z nadmierną ekspozycją na światło. Polish Journal for Sustainable Development. 21(2).
  4. Outdoor light at night linked with increased breast cancer risk in women. Dostęp online: https://www.hsph.harvard.edu/news/press-releases/outdoor-light-night-breast-cancer/, dostęp: 23.11.2022.
  5. Park, Y.M., White, A.J., Jackson, C.L., Weinberg, C.R., Sandler, DP. (2019). Association of Exposure to Artificial Light at Night While Sleeping With Risk of Obesity in Women. JAMA Intern Med. 179(8):1061–1071.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • Jak zacząć biegać? ABC biegania dla początkujących

    Bieganie wyszczupla sylwetkę, wzmacnia mięśnie, pozwala na trening w zasadzie w każdych warunkach i okolicznościach. Można biegać zarówno na siłowni (na bieżni), jak i pod gołym niebem. Na początku bieganie wymaga chwili przygotowania i dostosowania swojego organizmu do nowych warunków, jednak w miarę zdobywania doświadczenia i wiedzy staje się codziennym nawykiem. Jak zacząć biegać? O czym pamiętać i na co zwrócić uwagę, aby nie zrobić sobie krzywdy? Zobacz nasz poradnik ABC biegania dla początkujących. 

  • Prawidłowa rozgrzewka przed bieganiem – wszystko, co powinieneś o niej wiedzieć

    W temacie rozgrzewki przed treningiem każdy słyszał niejedno i każdy wie, że wykonywać ją trzeba. Czy jednak za teorią idzie praktyka? Czy wiesz, dlaczego należy wykonywać rozgrzewkę i co możemy dzięki niej zyskać? Ile powinna trwać i czego należy w niej unikać? Na wszystkie pytania znajdziesz odpowiedź poniżej.

  • Co jeść na redukcji? Dieta dla dziewczyny 75 kg (aktywny tryb życia). Efekty

    Sezon wakacyjny zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim każdy z nas chciałby wyglądać jak najlepiej! Bardzo często przed wakacjami decydujemy się na diety redukcyjne, które pozwolą na pozbycie się zbędnych kilogramów i poprawę sylwetki. Jak wygląda taka dieta i co jeść na redukcji przy aktywnym trybie życia?

  • E-book "Dieta na obniżenie cholesterolu. Produkty, suplementacja, jadłospis"

    Podwyższony poziom cholesterolu to stan, który może stanowić zagrożenie, prowadząc do rozwoju miażdżycy. Możesz przejąć kontrolę nad swoim profilem lipidowym. Jednym z kluczowych elementów leczenia tego stanu jest zmiana stylu życia. Codzienna aktywność fizyczna czy zaprzestanie palenia tytoniu to nie wszystko. Najważniejsza jest twoja dieta.  

  • Czy trzeba myć banany przed jedzeniem?

    Nie myjesz bananów przed zjedzeniem? Czas to zmienić! Konieczność mycia warzyw i owoców przed spożyciem dla większości konsumentów jest oczywista. Z drobnym wyjątkiem. Żyjemy w przeświadczeniu, że produktów spożywczych, które przed zjedzeniem obiera się ze skóry, np. bananów, myć nie trzeba. Najwyższa pora zmienić dotychczasowe nawyki.

  • Czy można poprawić nastrój dietą?

    Depresja i stany lękowe to obecnie najczęściej występujące schorzenia psychiczne na świecie, których objawy istotnie wpływają na samopoczucie psychofizyczne, codzienne funkcjonowanie oraz ogólną jakość życia. W ostatnich latach ogromnym zainteresowaniem cieszy się wpływ sposobu odżywiania nie tylko na zdrowie fizyczne, lecz także psychiczne. Obecnie dobrze wiadomo, że niedobory żywieniowe mogą zwiększać ryzyko rozwoju depresji i negatywnie wpływać na samopoczucie.

  • Co pić na stres i zmęczenie?

    Stres jest reakcją organizmu na zaburzenie stanu równowagi. Przewlekły stres przyczynia się do ogólnego obniżenia jakości życia i szerokiej gamy zaburzeń, w tym nadciśnienia tętniczego, cukrzycy, chorób układu krążenia, chorób zapalnych jelit oraz trudności natury psychologicznej czy psychiatrycznej. Dobrze wiadomo, że prawidłowy stan nawodnienia organizmu korzystnie wpływa na samopoczucie psychofizyczne. Oprócz samej wody można wyszczególnić kilka gorących napojów, których regularne picie może wspomagać organizm w radzeniu sobie ze stresem, niepokojem i nadmiernym zmęczeniem.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij