Monitoruj tętno podczas treningu
Justyna Bielecka

Monitoruj tętno podczas treningu

Aby trening przynosił zakładane rezultaty, ważne jest utrzymywanie tętna na odpowiednim poziomie. W zależności od tego, czy chcemy spalać tkankę tłuszczową, kształtować wytrzymałość, czy też szybkość, należy dobrać odpowiedni przedział tętna.

Tętno, czyli ruch naczyń tętniczych, odzwierciedlający częstość skurczów serca, pozwala określić, jakie przemiany energetyczne zachodzą w danym momencie w organizmie. 

Na początek, ważne jest wyznaczenie maksymalnego tętna ze wzoru HRmax = (220 – wiek). Z tak otrzymanej wartości będziemy procentowo wyliczać przedziały tętna dla poszczególnych stref.

  • Strefa 0 – do 50% HRmax – to przedział, w którym nie zachodzą żadne istotne zmiany dla zdrowia i wydolności fizycznej.
  • Strefa 1 – od 50%do 60% HRmax – w tym przedziale zachodzą już korzyści z punktu widzenia zdrowia, jako źródło energii wykorzystywane są tłuszcze, zatem ćwiczenia w tej strefie polecane są dla osób pragnących schudnąć, rozpoczynających ćwiczenia bądź będących po dłuższej przerwie.
  • Strefa 2 – od 60-70% HRmax – głównym źródłem energii są przemiany tlenowe, zatem jest to strefa  najkorzystniejsza do spalania tkanki tłuszczowej. Poprawia się także wydolność serca oraz wykorzystanie tlenu w komórkach mięśniowych.
  • Strefa 3 – od 70-80% - strefa aerobowa. Poprawia się wydolność sercowo-naczyniowa oraz ogólna wytrzymałość. Wciąż przeważają przemiany tlenowe nad beztlenowymi.
  • Strefa 4 – od 80-90% HRmax – w tej strefie przemiany beztlenowe zaczynają przeważać nad tlenowymi. Jest to tzw. próg przemian beztlenowych. Kwas mlekowy produkowany w mięśniach zaczyna akumulować się we krwi. Trening w takim przedziale tętna poprawia siłę i wytrzymałość.
  • Strefa 5 – 90-100% HRmax – określa wysiłek maksymalny, polecany dla zaawansowanych sportowców. Trening z taką intensywnością może być stosowany jedynie przez bardzo krótki czas, gdyż kwas mlekowy produkowany jest bardzo szybko, a organizm bardzo się męczy. Skutkiem takiego treningu jest poprawa szybkości. 

Niektóre urządzenia, takie jak bieżnia, rower stacjonarny czy orbitrek, posiadają czujniki mierzące częstość skurczów serca. W pozostałych przypadkach możesz zastosować sport tester, czyli zegarek z czujnikiem umieszczanym na klatce piersiowej, monitorujący ilość uderzeń serca na minutę. Warto określić i utrzymywać tętno na odpowiednim poziomie. Pozwoli to zwiększyć skuteczność treningu.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij