Starzeję się. Co się dzieje z moim ciałem? Jak zatrzymać czas?

Biologicznie rzecz ujmując proces starzenia się rozpoczyna się średnio od 35 roku życia i trwa do jego końca. Wiąże się on między innymi ze spadkiem sprawności organizmu, zmianami w układzie krążenia, bądź zmniejszeniem siły mięśniowej. To, czy zestarzejesz się szybciej bądź później, zależy przede wszystkim od predyspozycji genetycznej, trybu życia oraz środowiska, którym zyjesz.

Co się dzieje w starzejącym organizmie?

W starzejącym się organizmie dochodzi m.in. do odkładania tkanki tłuszczowej w komórkach, co może być przyczyną cukrzycy czy cholesterolemii. Ponadto zaczynają się odkładać blaszki miażdżycowe, a naczynia żylne ulegają usztywnieniu, co doprowadza do zmniejszenia ich elastyczności. Mięśnie tracą swoją elastyczność i siłę, zmniejsza się bowiem liczba włókien kolagenowych wchodzących w ich skład. Jest to główną przyczyną przybrania nieprawidłowej postawy ciała oraz upośledzenia oddychania (upośledzeniu ulega również funkcja przepony).

Jeśli chodzi o mięsień sercowy, to w procesie starzenia się organizmu, dochodzi do zwapnienia oraz zgrubienia zastawek sercowych. Zmniejsza się także siła tego, niezbędnego do życia, organu. Konsekwencją tego jest m.in. zmniejszenie się maksymalnego tętna z 180-200 do 140-160 uderzeń na minutę.

Kości ulegają stopniowemu odwapnieniu, co może prowadzić do osteoporozy. Stawy także nie pozostają bez odpowiedzi. Zmniejsza się ilość mazi w jamach stawowych, a chrząstki wraz z wiekiem (i zużyciem) ulegają starciu, co powoduje ból w czasie wykonywania wszelkich czynności.

Obniża się również sprawność psychoruchowa. Układ nerwowy nie pracuje już tak sprawnie jak u młodej osoby. Spada efektywność zarówno obwodowych, jak i ośrodkowych komórek nerwowych. Dlatego osobom starszym trudniej jest coś zapamiętać lub wykonać niektóre ruchy.
Jak zatrzymać młodość?

Starzenie się to naturalny proces. Jest zatem niemożliwy do zatrzymania. Zmieniając swój tryb życia, można go jednak spowolnić

Przede wszystkim: aktywność fizyczna, aktywność fizyczna i jeszcze raz aktywność fizyczna! Znajdź dyscyplinę, która najbardziej Cię Interesuje. Jeśli do tej pory prowadziłeś siedzący tryb życia, zwiększaj wysiłek stopniowo. Na początek proponuję basen czy nordic walking.

Rzuć palenie!  Palenie nie tylko wpływa negatywnie na Twoją skórę, ale również na twój układ oddechowy. Z wiekiem możesz nabawić się rozmaitych chorób płuc oraz mieć problemy z oddychaniem.
 
Pamiętaj o zbilansowanej diecie! Menu bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe i antyoksydanty dostarczą organizmowi niezbędnych składników do walki z wolnymi rodnikami. Jedz więc dużo warzyw i owoców oraz ryb.

Odmładzające kosmetyki - stosując kremy przeciwzmarszczkowe pamiętaj, że równie ważna jak ich systematyczne stosowanie jest odpowiednia aplikacja. Nakładając preparat delikatnie, okrężnymi ruchami masuj skórę twarzy, szyi i dekoltu. Wykonuj przy tym okrężne ruchy - dzięki temu pobudzisz krążenie i cera zyska zdrowy koloryt. Wykonując go regularnie spłycisz zmarszczki i zlikwidujesz ewentualne obrzęki.


Bibliografia

1. „ Choroby wieku podeszłego” T. Kostka, M. Kozierska-Rozciszewska, Warszawa 2009
2. „ Sprawna starość” A. Dąbrowski, R. Rowiński, Warszawa 2007
3. „Wpływ starzenia się organizmu na biologię mięśni szkieletowych”- praca poglądowa, Krystyna Budzińska


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus