Fitnessowe ABC

Kluby fitness prześcigają się obecnie w co raz to nowszych rodzajach zajęć. Oferta jest już tak duża, że często nowicjuszom trudno jest się w niej odnaleźć. Tym bardziej, że wśród nazw aż roi się od zagadkowo brzmiących skrótów, a większość nazw jest anglojęzyczna. Jak zatem nie pogubić się w fitnessowej dżungli?

Przed przystąpieniem do zajęć w klubie fitness, warto zapoznać się z ich dokładną ofertą i wybrać odpowiednie formy dla siebie, w zależności od tego, co chcesz osiągnąć. Minęły już bowiem czasy, w których chodziło się po prostu na aerobik. Dziś każda lekcja fitness ma określoną nazwę, tok zajęć, ukierunkowana jest na konkretny cel. Sprawę utrudnia fakt, iż różne kluby wymyślają czasem swoje nazwy, żeby uatrakcyjnić swoją ofertę.

Podczas pierwszej wizyty w klubie, recepcjonista lub instruktor powinien wytłumaczyć ci czym są, jak przebiegają i na co działają poszczególne zajęcia. Poniższy artykuł pomoże Ci rozróżnić poszczególne formy a także wybrać odpowiednią dla siebie.
 

  • ABT – abdomen, buttocks, thights – brzuch, pośladki, biodra – jak sama nazwa wskazuje, ćwiczenia ukierunkowane na te właśnie partie ciała. Cieszą się nieprzerwanie dużą popularnością, bo te części ciała przysparzają zazwyczaj największych problemów. 
  • ATC – trening antycellulitowy – ćwiczenia wspomagające proces antycellulitowy i ujędrniający, modelujący całe ciało na bazie małych obciążeń. W praktyce ćwiczenia te przebiegają podobnie do ABT, stosuje się tutaj ćwiczenia o dużej częstotliwości i małej amplitudzie ruchu (tzw. ruchy pulsacyjne – szybkie i krótkie). Najlepsze efekty uzyskuje się, gdy trening taki połączony zostanie z automasażem.
  • Fatburning – ćwiczenia o średniej intensywności, oparte na prostej, ale ciekawej choreografii, mogą występować w nich elementy tańca. Głównym celem jest tu spalenie tkanki tłuszczowej (ang. fat – tłuszcz, burning – spalanie). W trakcie ćwiczeń najlepiej jest utrzymywać tętno na poziomie między 60 a 80% maksymalnego tętna. 


Jak obliczyć maksymalne tętno? 

Maksymalne tętno (liczba uderzeń serca na minutę) obliczamy na podstawie wieku, z prostego wzoru:

220 – wiek (podawany w latach). Tak na przykład dla osoby trzydziestoletniej, maksymalne tętno będzie wynosiło 220-30=190. Z tak uzyskanego wyniku obliczamy 60% i 80%.

190 x 60%=114

190 x 80%=152

W ten sposób obliczyliśmy, że osoba w wieku 30 lat, żeby najefektywniej spalać tkankę tłuszczową, powinna w trakcie ćwiczeń utrzymywać tętno na poziomie między 114 a 152 uderzeń na minutę. Warto zatem na takie zajęcia wyposażyć się w pulsometr i jeżeli tętno przekroczy górną granicę, zmniejszać intensywność ćwiczeń.

Wróćmy jednak do opisu pozostałych form:
 

  • Step – są to zajęcia prowadzone na specjalnej platformie zwanej właśnie stepem. Na samym początku stosowano go jedynie w programach rehabilitacyjnych do oceny stanu fizycznego i poziomu tętna pacjenta. Jednakże wraz ze swoim rozwojem, step przeistoczył się w jeden z najbardziej znanych i najchętniej uprawianych stylów aerobiku. Ćwiczenia z użyciem stepu odbywają się na podeście, który ma amortyzowaną i antypoślizgową powierzchnię. Główny nacisk kładziony jest na ćwiczenia nóg. Ilość możliwości na stepie jest ograniczona tylko wyobraźnią instruktora. Można tworzyć od prostych, do bardzo ciekawych i skomplikowanych układów choreograficznych. Intensywność zajęć na stepie jest zawsze wyższa od zajęć na podłodze. Różnica jest taka jak między chodzeniem po płaskiej powierzchni, a chodzeniem po schodach. Każdy dobrze wie, że to drugie wymaga o wiele więcej wysiłku.
  • Shape – z angielskiego kształt, figura, a także kształtować, formować. Możesz się spotkać też z nazwą „Body shaper”. Cel ćwiczeń jasno wynika z nazwy: mają one za zadanie kształtować sylwetkę, wzmacniać mięśnie. W tym celu na zajęciach tego typu stosuje się różnego rodzaju obciążenia: ciężarki, obciążniki na kostki, gumy, taśmy, a czasem nawet sztangi. Tempo ćwiczeń jest wolniejsze, szczególną uwagę zwraca się na technikę wykonywania poszczególnych ruchów i utrzymanie prawidłowej pozycji wyjściowej.
  • Fitball – duża piłka z gabinetów fizjoterapii trafiła także na salę fitness. Jest to piłka o średnicy od 55 do 75cm, jej wielkość dobiera się w zależności od wzrostu. Ćwiczenia takie można przeprowadzić różnie. Możesz się zatem spotkać z formą fitball zbliżoną do ABT, gdzie wykonuje się serie ćwiczeń na poszczególne mięśnie, tyle że przy użyciu piłki. Czasem natomiast instruktor prowadzi fitball spokojniej, kładąc nacisk na utrzymanie prawidłowej sylwetki, równowagi. Piłka jest bowiem świetnym przyborem do ćwiczeń równoważnych. Taka forma zajęć jest wówczas bardziej prozdrowotna i może być polecana dla osób z problemami kręgosłupa lub innymi dolegliwościami. 


Skoro już mówimy o zajęciach prozdrowotnych, należy wspomnieć o Pilatesie. Nazwa pochodzi od nazwiska Josefa Pilatesa. Wymyślił on system ćwiczeń  fizycznych, którego celem miało być rozciągnięcie i uelastycznienie wszystkich mięśni ciała. System ten to połączenie jogi, baletu i ćwiczeń izometrycznych. Ćwiczenia pilatesa wzmacniają mięśnie bez ich nadmiernego rozbudowania. Trening ten poprawia stabilizację, wysmukla mięśnie, wzmacnia mięśnie posturalne.

Po prostu tańcz czyli dance w klubie fitness...

Dance, latino dance, afro dance, hip hop – te i wiele innych odmian tańca można spotkać  w klubach fitness. Do zajęć choreograficznych wprowadza się  elementy różnych stylów tanecznych. Tutaj głównym celem jest dobra zabawa a skutkiem ubocznym spalenie nadmiaru kalorii. Ostatnio w klubach pojawiła się nowość – Zumba. Jest to połączenie rytmów latynoskich i międzynarodowych, takich jak merengue, salsa, cumbia, reggaeton, flamenco, samba, taniec brzucha, cha-cha, rumba, twist .... i wiele innych. Głównym założeniem Zumby jest świetna zabawa, przyjemne spędzenie czasu. Energetyzująca muzyka i proste kroki sprawiają, że uczestnicy nawet nie zdają sobie sprawy ze zmęczenia. Nie ma w niej skomplikowanych układów, wymagających dobrej koordynacji. Może ją ćwiczyć praktycznie każdy, a zbędne kilogramy uciekają niepostrzeżenie...

Nie tylko taniec ma swoje odzwierciedlenie w zajęciach fitness. Można także spotkać elementy sztuk walki – boksu, kick boxingu. Tego typu zajęcia można znaleźć pod nazwą tae bo (czasem thai bo). W trening wplata się kopnięcia, uderzenia, uniki. Ćwiczenia są bardzo intensywne, pozwalają na wyrzucenie z siebie nadmiaru energii, pozbycie się negatywnych emocji. 

Jak widać oferta zajęć w klubach fitness jest ogromna, każdy może znaleźć coś odpowiedniego dla siebie. Na tym jednak nie koniec. Wciąż powstają nowe formy, instruktorzy i producenci sprzętu prześcigają się w nowościach, chcąc coraz bardziej urozmaicać wachlarz możliwości. Ważne, żeby odnaleźć formę, która odpowiada naszym potrzebom oraz sprawia jak najwięcej przyjemności. Pamiętajmy że fitness oprócz tego, że jest narzędziem do poprawy sylwetki, zrzucenia zbędnych kilogramów, wzmocnienia mięśni, jest także świetnym sposobem na relaks, odprężenie i dobrą zabawę.


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus