Oleje jadalne i ich wpływ na nasze zdrowie

Olej jadalny, czyli tłuszcz, jest zmorą wszystkich osób, nie tylko tych będących na diecie. Często bywa redukowany w codziennym jadłospisie, ze względu na krążącą od lat złą opinię. Czy słusznie? Jakie właściwości i składniki odżywcze zawiera? I czy pospolity olej rzepakowy jest gorszy od oliwy z oliwek?

Płynne złoto

Tłuszcze, zwłaszcza te zdrowe, powinny na stałe zagościć w naszym codziennym menu. Dostarczają nam energii oraz substancji odżywczych niezbędnych do naszego prawidłowego funkcjonowania. Są bogactwem nienasyconych kwasów tłuszczowych (chroniących nas, między innymi, przed chorobami układu krążenia i nowotworami), witaminy E (zwanej witaminą młodości), a także witamin z grupy B oraz A, D i K. Oleje mogą się różnić pomiędzy sobą nie tylko konsystencją (płynna bądź stała) czy smakiem, ale także kolorem i przeznaczeniem. Każdy z nas ma inne upodobania smakowe. Warto więc próbować coraz to innych rodzajów olejów, aby wybrać ten który będzie nam odpowiadał. Poznajmy ich właściwości w krótkim przeglądzie.

Olej rzepakowy

Stały bywalec w większości polskich (ale nie tylko) domów. Prawdopodobnie najzdrowszy olej – zawiera najwięcej jednonienasyconych kwasów tłuszczowych i najmniej kwasów nasyconych. Posiada delikatny zapach oraz smak. Nadaje się do smażenia, pieczenia, gotowania oraz do sałatek i sosów. Jest mało podatny na światło i temperaturę.

Oliwa z oliwek

Skarbnica kwasu oleinowego, czyli tłuszczu jednonienasyconego. Ma charakterystyczny smak i aromat. Można ją spożywać na surowo, jako dodatek do sałatek, surówek, oraz do przygotowywania sosu vinegrette. Nie za dobrze znosi wysoką temperaturę dlatego nie jest polecana do smażenia.

Olej słonecznikowy

Drugi w kolejności po rzepakowym najpopularniejszy olej w Polsce. Zawiera duże ilości witaminy E oraz kwasów tłuszczowych omega-6. Ma łagodny smak i zapach. Doskonały do gotowania, sosów i sałatek. Nie należy jednak na nim smażyć.

Olej lniany

Wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mózgu poprzez wysoką zawartość kwasów omega 3 i 6. Zawiera duże ilości witaminy E. Polecany osobom na diecie, ponieważ wspomaga utratę tkanki tłuszczowej. Posiada rybny smak oraz specyficznych, charakterystyczny aromat. Najlepszy do spożywania ''na zimno'' jako dodatek do sałatek bądź sosów. Nie polecany do smażenia. Jest podatny na utlenianie i należy go przechowywać w ciemnych i chłodnym miejscu oraz szybko spożyć.

Olej kokosowy

Ma działanie przeciwzapalne. Przyspiesza metabolizm oraz poprawia trawienie przez co jest polecany dla osób odchudzających się. Mimo tego że zawiera kwasy nasycone nie podnosi poziomu cholesterolu ani trójglicerydów we krwi. W temperaturze pokojowej występuje w postaci stałej. Pachnie oraz smakuje kokosem. Świetnie nadaje się nie tylko do smażenia oraz do spożywania na zimno.

Olej sojowy

Źródło wielokrotnie nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dostarcza witaminy E oraz K. Zawiera duże ilości lecytyny, flawonoidów oraz steroli. Wspomaga sprawność umysłu, poprawia przemianę materii i pracę wątroby. Zmniejsza dolegliwości występujące w okresie menopauzy. Ma delikatny smak i aromat. Nadaje się do krótkiego smażenia, gotowania, duszenia. Jest też dobrym dodatkiem do sałatek i sosów.

Olej z pestek winogron

Wspomaga utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu (obniża poziom złego cholesterolu jednoczesne podnosząc poziom tego dobrego). Zawiera duże ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witaminy E. Charakteryzuje się delikatnym smakiem i aromatem. Można go używać do smażenia, pieczenia i gotowania. Pozwala zachować naturalny smak smażonych na nim potraw.

Olej z awokado

Polecany dla osób zmagających się z chorobami serca, ponieważ zawiera m.in. kwasy omega-3 i omega-9. Dzięki zawartości tych kwasów wspomaga również pamięć i koncentrację.  Olej z owoców awokado posiada delikatny, owocowy aromat i orzechowy smak. Nie jest polecany do obróbki termicznej - nie należy na nim smażyć.

Olej z orzechów (włoskich oraz brazylijskich)

  • Olej z orzechów włoskich: jest produkowany z orzechów włoskich przez co zawiera bardzo duże ilości witaminy E. Wspomaga pracę mózgu oraz poprawia pamięć i koncentrację. O orzechowym smaku i aromacie. Idealny do spożywania ''na surowo'' – jako dodatek do sałatek czy sosów.
  • Olej z orzechów brazylijskich: zawiera duże ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych przez co wspomaga układ krwionośny, poprawia odporność organizmu i działa anty nowotworowo. Podobnie jak olej z orzechów włoskich ma orzechowy smak i aromat. Najlepszy do spożywania jako dodatek do sosów i sałatek.

Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus