×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Oleje jadalne i ich wpływ na nasze zdrowie

Olej jadalny to zmora wszystkich osób, nie tylko tych będących na diecie. Często bywa redukowany w codziennym jadłospisie ze względu na krążącą od lat złą opinię. Czy słusznie? Jakie właściwości oraz składniki odżywcze zawiera? I czy pospolity olej rzepakowy jest gorszy od oliwy z oliwek?

Tłuszcze, zwłaszcza te zdrowe, powinny na stałe zagościć w codziennym menu. Dostarczają energii oraz substancji odżywczych niezbędnych do naszego prawidłowego funkcjonowania. Są bogactwem nienasyconych kwasów tłuszczowych (chroniących organizm między innymi przed chorobami układu krążenia i nowotworami), witaminy E (zwanej witaminą młodości), a także witamin z grupy B oraz A, D i K.

Oleje mogą się różnić pomiędzy sobą nie tylko konsystencją (płynna bądź stała) czy smakiem, ale także kolorem i przeznaczeniem. Każdy z nas ma inne upodobania smakowe. Warto więc próbować różnych rodzajów olejów, aby wybrać ten, który będzie nam odpowiadał.

Olej rzepakowy

Stały bywalec w większości polskich (ale nie tylko) domów. Prawdopodobnie najzdrowszy olej – zawiera najwięcej jednonienasyconych kwasów tłuszczowych i najmniej kwasów nasyconych. Posiada delikatny zapach oraz smak. Nadaje się do smażenia, pieczenia, gotowania, do sałatek oraz sosów. Jest mało podatny na światło i temperaturę.

Oliwa z oliwek

Skarbnica kwasu oleinowego, czyli tłuszczu jednonienasyconego. Ma charakterystyczny smak i aromat. Można ją spożywać na surowo, jako dodatek do sałatek, surówek oraz do przygotowywania sosu winegret. Nie za dobrze znosi wysoką temperaturę, dlatego nie jest polecana do smażenia.

Olej słonecznikowy

Drugi w kolejności po rzepakowym najpopularniejszy olej w Polsce. Zawiera duże ilości witaminy E oraz kwasów tłuszczowych omega-6. Ma łagodny smak i zapach. Doskonały do sosów, sałatek, a także gotowania. Nie należy jednak na nim smażyć.

Olej lniany

Wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mózgu poprzez wysoką zawartość kwasów omega 3 i 6. Zawiera duże ilości witaminy E. Polecany osobom na diecie, ponieważ wspomaga utratę tkanki tłuszczowej. Olej lniany posiada rybny smak oraz specyficznych, charakterystyczny aromat. Najlepszy do spożywania ''na zimno'', jako dodatek do sałatek bądź sosów. Nie polecany do smażenia. Jest podatny na utlenianie, dlatego należy go przechowywać w ciemnych i chłodnym miejscu oraz szybko spożyć.

Olej kokosowy

Ma działanie przeciwzapalne. Przyspiesza metabolizm oraz poprawia trawienie, przez co jest polecany dla osób odchudzających się. Mimo tego, że zawiera kwasy nasycone, nie podnosi poziomu cholesterolu ani trójglicerydów we krwi. W temperaturze pokojowej występuje w postaci stałej. Pachnie oraz smakuje kokosem. Świetnie nadaje się nie tylko do smażenia, ale i spożywania na zimno.

Olej sojowy

Źródło wielokrotnie nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dostarcza witaminy E i K. Zawiera duże ilości lecytyny, flawonoidów oraz steroli. Wspomaga sprawność umysłu, poprawia przemianę materii i pracę wątroby. Zmniejsza dolegliwości występujące w okresie menopauzy. Ma delikatny smak i aromat. Nadaje się do krótkiego smażenia, gotowania, duszenia. Jest też dobrym dodatkiem do sałatek i sosów.

Olej z pestek winogron

Wspomaga utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu. Zawiera duże ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witaminy E. Charakteryzuje się delikatnym smakiem i aromatem. Można go używać do smażenia, pieczenia, gotowania. Pozwala zachować naturalny smak smażonych na nim potraw.

Olej z awokado

Polecany dla osób zmagających się z chorobami serca, ponieważ zawiera m.in. kwasy omega-3 i omega-9. Dzięki nim wspomaga również pamięć oraz koncentrację.  Olej z owoców awokado posiada delikatny, owocowy aromat i orzechowy smak. Nie jest polecany do obróbki termicznej – nie należy na nim smażyć.

Olej z orzechów włoskich oraz brazylijskich

  • Olej z orzechów włoskich: jest produkowany z orzechów włoskich, przez co zawiera bardzo duże ilości witaminy E. Wspomaga pracę mózgu, poprawia pamięć i koncentrację. Charakteryzuje się orzechowym smakiem i aromatem. Idealny do spożywania ''na surowo'' jako dodatek do sałatek czy sosów.
  • Olej z orzechów brazylijskich: zawiera duże ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych, przez co wspomaga układ krwionośny, poprawia odporność organizmu i działa antynowotworowo. Ma orzechowy smak i aromat. Najlepszy do spożywania jako dodatek do sosów i sałatek.

Podziel się: