Oleje jadalne i ich wpływ na nasze zdrowie
Paulina Szczepaniak

Oleje jadalne i ich wpływ na nasze zdrowie

Olej jadalny to zmora wszystkich osób, nie tylko tych będących na diecie. Często bywa redukowany w codziennym jadłospisie ze względu na krążącą od lat złą opinię. Czy słusznie? Jakie właściwości oraz składniki odżywcze zawiera? I czy pospolity olej rzepakowy jest gorszy od oliwy z oliwek?

Tłuszcze, zwłaszcza te zdrowe, powinny na stałe zagościć w codziennym menu. Dostarczają energii oraz substancji odżywczych niezbędnych do naszego prawidłowego funkcjonowania. Są bogactwem nienasyconych kwasów tłuszczowych (chroniących organizm między innymi przed chorobami układu krążenia i nowotworami), witaminy E (zwanej witaminą młodości), a także witamin z grupy B oraz A, D i K.

Oleje mogą się różnić pomiędzy sobą nie tylko konsystencją (płynna bądź stała) czy smakiem, ale także kolorem i przeznaczeniem. Każdy z nas ma inne upodobania smakowe. Warto więc próbować różnych rodzajów olejów, aby wybrać ten, który będzie nam odpowiadał.

Olej rzepakowy

Stały bywalec w większości polskich (ale nie tylko) domów. Prawdopodobnie najzdrowszy olej – zawiera najwięcej jednonienasyconych kwasów tłuszczowych i najmniej kwasów nasyconych. Posiada delikatny zapach oraz smak. Nadaje się do smażenia, pieczenia, gotowania, do sałatek oraz sosów. Jest mało podatny na światło i temperaturę.

Oliwa z oliwek

Skarbnica kwasu oleinowego, czyli tłuszczu jednonienasyconego. Ma charakterystyczny smak i aromat. Można ją spożywać na surowo, jako dodatek do sałatek, surówek oraz do przygotowywania sosu winegret. Nie za dobrze znosi wysoką temperaturę, dlatego nie jest polecana do smażenia.

Olej słonecznikowy

Drugi w kolejności po rzepakowym najpopularniejszy olej w Polsce. Zawiera duże ilości witaminy E oraz kwasów tłuszczowych omega-6. Ma łagodny smak i zapach. Doskonały do sosów, sałatek, a także gotowania. Nie należy jednak na nim smażyć.

Olej lniany

Wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mózgu poprzez wysoką zawartość kwasów omega 3 i 6. Zawiera duże ilości witaminy E. Polecany osobom na diecie, ponieważ wspomaga utratę tkanki tłuszczowej. Olej lniany posiada rybny smak oraz specyficznych, charakterystyczny aromat. Najlepszy do spożywania ''na zimno'', jako dodatek do sałatek bądź sosów. Nie polecany do smażenia. Jest podatny na utlenianie, dlatego należy go przechowywać w ciemnych i chłodnym miejscu oraz szybko spożyć.

Olej kokosowy

Ma działanie przeciwzapalne. Przyspiesza metabolizm oraz poprawia trawienie, przez co jest polecany dla osób odchudzających się. Mimo tego, że zawiera kwasy nasycone, nie podnosi poziomu cholesterolu ani trójglicerydów we krwi. W temperaturze pokojowej występuje w postaci stałej. Pachnie oraz smakuje kokosem. Świetnie nadaje się nie tylko do smażenia, ale i spożywania na zimno.

Olej sojowy

Źródło wielokrotnie nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dostarcza witaminy E i K. Zawiera duże ilości lecytyny, flawonoidów oraz steroli. Wspomaga sprawność umysłu, poprawia przemianę materii i pracę wątroby. Zmniejsza dolegliwości występujące w okresie menopauzy. Ma delikatny smak i aromat. Nadaje się do krótkiego smażenia, gotowania, duszenia. Jest też dobrym dodatkiem do sałatek i sosów.

Olej z pestek winogron

Wspomaga utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu. Zawiera duże ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witaminy E. Charakteryzuje się delikatnym smakiem i aromatem. Można go używać do smażenia, pieczenia, gotowania. Pozwala zachować naturalny smak smażonych na nim potraw.

Olej z awokado

Polecany dla osób zmagających się z chorobami serca, ponieważ zawiera m.in. kwasy omega-3 i omega-9. Dzięki nim wspomaga również pamięć oraz koncentrację.  Olej z owoców awokado posiada delikatny, owocowy aromat i orzechowy smak. Nie jest polecany do obróbki termicznej – nie należy na nim smażyć.

Olej z orzechów włoskich oraz brazylijskich

  • Olej z orzechów włoskich: jest produkowany z orzechów włoskich, przez co zawiera bardzo duże ilości witaminy E. Wspomaga pracę mózgu, poprawia pamięć i koncentrację. Charakteryzuje się orzechowym smakiem i aromatem. Idealny do spożywania ''na surowo'' jako dodatek do sałatek czy sosów.
  • Olej z orzechów brazylijskich: zawiera duże ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych, przez co wspomaga układ krwionośny, poprawia odporność organizmu i działa antynowotworowo. Ma orzechowy smak i aromat. Najlepszy do spożywania jako dodatek do sosów i sałatek.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Peeling - najlepszy motywator dla skóry

    Po zimie nasza skóra nie wygląda najlepiej. Wiatr, mróz, przebywanie w ogrzewanych pomieszczaniach, a także uboga dieta negatywnie wpłynęły na jej wygląd. Aby poprawić kondycję i stan naszej skóry warto zastosować peeling. Zanim zabierzemy się za nawilżanie, regenerację i inne zbawienne dla naszej skóry zabiegi, zrzućmy "starą" zimową skórę i spotkajmy się z pierwszym, wiosennym słońcem niejako z "nową twarzą". Niezbędny w tym celu będzie...dobry peeling. Dobry, czyli jaki? I jak go prawidłowo wykonać?

  • Kasza kaszy nierówna. Którą wybrać?

    Niegdyś kasza była podstawą staropolskiej kuchni i gościła na stołach częściej niż inne węglowodanowe produkty. W XVII wieku kasza była coraz rzadziej uwzględniana w codziennym jadłospisie na rzecz pojawiających się ziemniaków. Jednak od jakiegoś czasu, coraz więcej ludzi wraca do korzeni i sięga po różnego rodzaju kasze. Co takiego zawierają te różnej maści i koloru ziarenka i czy warto je jadać?

  • Od 1 listopada kolejne zmiany na liście leków refundowanych

    Od 1 listopada obowiązywać będzie nowa lista refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych. Projekt XVIII obwieszczenia refundacyjnego zamieszczonego na stronie Ministerstwa Zdrowia obejmuje kilka istotnych zmian.

  • Odkryjmy szarłat wyniosły, czyli amarantus

    Amarantus (szarłat wyniosły) to jedna z najstarszych uprawianych na ziemi roślin. Obok kukurydzy i fasoli był podstawą diety Inków, Majów oraz Azteków. Jakie wartości odżywcze go charakteryzują?

  • Makowiec. Czy również dla cukrzyków?

    Jest to niewątpliwie jeden z nieodłącznych składników wigilijnych potraw. Można z niego ‘’wyczarować’’ kluski z makiem, kutię czy też makowca. Sprawdźmy jakie właściwości posiada mak.

  • Afrodyzjaki w kuchni – zioła i przyprawy

    Ten artykuł jest kolejnym z "miłosnego" cyklu. Zawiera przegląd przypraw szczególnie przyjaznych zakochanym. Szczypta tych składników uczyni przygotowane dla ukochanego danie nie tylko bardziej smacznym, ale również zmysłowym i pobudzającym. Oprócz tego dostarczą one porcję cennych witamin oraz składników mineralnych bez nadmiernego obciążenia układu trawiennego.

  • Wzmacniamy odporność – przegląd produktów

    Okres jesienny to czas gdy nasz organizm jest bardziej podatny na infekcje rozmaitego pochodzenia. Częściej dopadają nas przeziębienie czy grypa. Wtedy przypominamy sobie też o środkach wspierających odporność naszego organizmu. Jakie produkty można wziąć pod uwagę? Warto zaznaczyć, że znajdziemy je nie tylko w aptece, ale także w… domowej spiżarni.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij