Jakie suplementy stosować, by nasilić spalanie tłuszczu

Przedstawiamy składniki występujące w suplementach, których skuteczność została potwierdzona badaniami naukowymi.

Na rynku jest dostępnych bardzo wiele środków, które według sprzedających pomagają  pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Przy tak dużym wyborze należy pamiętać, że pewne substancje działają  skuteczniej od innych. Dlatego decydując się na zakup warto wybierać suplementy zawierające sprawdzone składniki.

Tyrozyna

Tyrozyna (w suplementach często występuje jako L-tyrozyna) – to jeden z 20 aminokwasów, wchodzący w skład większości białek naszego organizmu. Początkowo tyrozyna została sklasyfikowana jako aminokwas endogenny (organizm sam ją potrafi wytwarzać), jednakże obecnie wiadomo, że jej wytwarzane w ustroju przy określonych warunkach może być niewystarczające i wymagane jest dodatkowe uzupełnienie ich w diecie lub poprzez suplementy diety.

Tyrozyna jest wykorzystywana do produkcji adrenaliny i noradrenaliny – to właśnie te hormony są odpowiedzialne za lipolizę (rozkład tkanki tłuszczowej) podczas wysiłku fizycznego. Podczas ćwiczeń stężenie adrenaliny i noradrenaliny we krwi wzrasta stopniowo, dlatego najbardziej efektywne spalanie tłuszczu zaczyna się po 20-30 minutach wysiłku, bo właśnie wtedy ich stężenie osiąga istotnie wysoki poziom. Ponadto aminokwas ten jest wykorzystywany do syntezy innych kluczowych dla odchudzania hormonów. Tarczyca potrzebuje jej do wytwarzania tyroksyny i trójjodotyroniny - hormonów, które pobudzają syntezę białek, przyśpieszają tempo metabolizmu, zmniejszają poziom cholesterolu we krwi, regulują kondycję skóry, paznokci oraz włosów i wpływają na dobre samopoczucie. Przysadka mózgowa z kolei wykorzystuje tyrozynę do syntezy hormonu wzrostu, który również nasila rozkład tkanki tłuszczowej. Suplementacja tyrozyny hamuje także głód, więc warto zastosować ją podczas kuracji odchudzających.

Kwasy tłuszczowe z grupy omega-3

Oprócz wielu innych pozytywnych efektów działania na organizm, kwasy tłuszczowe omega-3 zwiększają wrażliwość mięśni na działanie hormonu insuliny, jednocześnie zmniejszając ją w komórkach tłuszczowych. Należy pamiętać, że to właśnie insulina jest odpowiedzialna z przyrost tkanki tłuszczowej zamieniając nadmiar spożytych węglowodanów na tłuszcz oraz stymulując magazynowanie tłuszczy pochodzących z pokarmu. Jeśli wrażliwość komórek tłuszczowych na działanie insuliny będzie mniejsza, a mięśniowych większa, wówczas więcej węglowodanów będzie trafiać do tkanki mięśniowej stanowiąc bezpośrednie źródło energii dla ich skurczy, a mniej będzie się odkładało w postaci tkanki tłuszczowej. Zmniejszy się również tempo magazynowania tłuszczy zawartych w posiłkach.

Forskolin

Forskolin (pokrzywa indyjska) - stymuluje produkcję enzymów inicjujących uwalnianie kwasów tłuszczowych z komórek tkanki tłuszczowej oraz związków przyspieszających transport kwasów tłuszczowych do komórek mięśniowych w celu ich spalenia. W efekcie komórki mięśniowe mogą łatwiej i efektywniej wykorzystywać tłuszcz jako źródło energii. Pobudzenie wyżej wymienionych mechanizmów prowadzi do nasilenia termogenezy (procesu, którego celem jest wytworzenie ciepła dla utrzymania stałej temperatury ciała) dzięki czemu dochodzi do spalania znacznych zapasów tłuszczu, który w tej sytuacji stanowi paliwo dla pracujących mięśni.

Forskolin wpływa również na poprawę działania hormonów tarczycy (tyroksyna i trójjodotyronina), regulujących tempo metabolizmu w organizmie. Warto zaznaczyć, że hormony tarczycy wpływają w sposób zasadniczy na przemianę materii oraz aktywność psychomotoryczną, a więc na sprawność całego organizmu. Im lepiej działa tarczyca, tym więcej tłuszczu można spalić i zamienić go na użyteczną energię. Forskolin prawdopodobnie stymuluje również produkcję hormonu wzrostu, który wpływając na wzmocnienie kości i mięśni jest jednocześnie jednym z aktywatorów lipolizy (rozpadu tkanki tłuszczowej).

Podsumowując efektem działania forskolinu jest silna redukcja tkanki tłuszczowej z jednoczesną lekką stymulacją rozwoju tkanki mięśniowej, co sprzyja wzrostowi tzw. beztłuszczowej masy ciała.

Ekstrakt zielonej herbaty

Wykazano, że jego spożycie istotnie nasila spalania tkanki tłuszczowej oraz zapobiega otyłości. Ekstrakt zielonej herbaty nie tylko stymuluje spalanie tłuszczu podczas średnio intensywnych ćwiczeń, ale również zwiększa wrażliwość tkanki mięśniowej na insulinę, co w efekcie prowadzi do tego, że więcej węglowodanów pochodzących z diety trafia jako substrat energetyczny do mięśni, a nie ulega zamianie na tkankę tłuszczową. W czasie badań wykazano, że przeciętny poziom spalania tłuszczu po zażyciu ekstraktu zielonej herbaty był o 17% większy niż po zażyciu placebo. Także proporcja energii ze spalania tłuszczu do całkowitej energii wytwarzanej przez organizm była po zażyciu ekstraktu większa o podobny procent, co świadczy o tym, że ekstrakt z zielonej herbaty jest bardzo skutecznym termogenikiem, który usprawnia spalanie tłuszczu nawet w spoczynku.

Wapń

W badaniach, w których zastosowano dietę o zwiększonej ilości wapnia stwierdzono, że pozwala ona spalić więcej tłuszczu, niż dieta ze standardową ilością tego pierwiastka. Oprócz tego wykazano, że duża zawartości wapnia w diecie zapobiega sytuacji, w której rozkład tkanki tłuszczowej jest hamowany, a co za tym idzie hamuje rozwój nadwagi i otyłości.


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus