Jakie suplementy stosować, by nasilić spalanie tłuszczu
Justyna Bielecka

Jakie suplementy stosować, by nasilić spalanie tłuszczu

Przedstawiamy składniki występujące w suplementach, których skuteczność została potwierdzona badaniami naukowymi.

Na rynku jest dostępnych bardzo wiele środków, które według sprzedających pomagają  pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Przy tak dużym wyborze należy pamiętać, że pewne substancje działają  skuteczniej od innych. Dlatego decydując się na zakup warto wybierać suplementy zawierające sprawdzone składniki.

Tyrozyna

Tyrozyna (w suplementach często występuje jako L-tyrozyna) – to jeden z 20 aminokwasów, wchodzący w skład większości białek naszego organizmu. Początkowo tyrozyna została sklasyfikowana jako aminokwas endogenny (organizm sam ją potrafi wytwarzać), jednakże obecnie wiadomo, że jej wytwarzane w ustroju przy określonych warunkach może być niewystarczające i wymagane jest dodatkowe uzupełnienie ich w diecie lub poprzez suplementy diety.

Tyrozyna jest wykorzystywana do produkcji adrenaliny i noradrenaliny – to właśnie te hormony są odpowiedzialne za lipolizę (rozkład tkanki tłuszczowej) podczas wysiłku fizycznego. Podczas ćwiczeń stężenie adrenaliny i noradrenaliny we krwi wzrasta stopniowo, dlatego najbardziej efektywne spalanie tłuszczu zaczyna się po 20-30 minutach wysiłku, bo właśnie wtedy ich stężenie osiąga istotnie wysoki poziom. Ponadto aminokwas ten jest wykorzystywany do syntezy innych kluczowych dla odchudzania hormonów. Tarczyca potrzebuje jej do wytwarzania tyroksyny i trójjodotyroniny - hormonów, które pobudzają syntezę białek, przyśpieszają tempo metabolizmu, zmniejszają poziom cholesterolu we krwi, regulują kondycję skóry, paznokci oraz włosów i wpływają na dobre samopoczucie. Przysadka mózgowa z kolei wykorzystuje tyrozynę do syntezy hormonu wzrostu, który również nasila rozkład tkanki tłuszczowej. Suplementacja tyrozyny hamuje także głód, więc warto zastosować ją podczas kuracji odchudzających.

Kwasy tłuszczowe z grupy omega-3

Oprócz wielu innych pozytywnych efektów działania na organizm, kwasy tłuszczowe omega-3 zwiększają wrażliwość mięśni na działanie hormonu insuliny, jednocześnie zmniejszając ją w komórkach tłuszczowych. Należy pamiętać, że to właśnie insulina jest odpowiedzialna z przyrost tkanki tłuszczowej zamieniając nadmiar spożytych węglowodanów na tłuszcz oraz stymulując magazynowanie tłuszczy pochodzących z pokarmu. Jeśli wrażliwość komórek tłuszczowych na działanie insuliny będzie mniejsza, a mięśniowych większa, wówczas więcej węglowodanów będzie trafiać do tkanki mięśniowej stanowiąc bezpośrednie źródło energii dla ich skurczy, a mniej będzie się odkładało w postaci tkanki tłuszczowej. Zmniejszy się również tempo magazynowania tłuszczy zawartych w posiłkach.

Forskolin

Forskolin (pokrzywa indyjska) - stymuluje produkcję enzymów inicjujących uwalnianie kwasów tłuszczowych z komórek tkanki tłuszczowej oraz związków przyspieszających transport kwasów tłuszczowych do komórek mięśniowych w celu ich spalenia. W efekcie komórki mięśniowe mogą łatwiej i efektywniej wykorzystywać tłuszcz jako źródło energii. Pobudzenie wyżej wymienionych mechanizmów prowadzi do nasilenia termogenezy (procesu, którego celem jest wytworzenie ciepła dla utrzymania stałej temperatury ciała) dzięki czemu dochodzi do spalania znacznych zapasów tłuszczu, który w tej sytuacji stanowi paliwo dla pracujących mięśni.

Forskolin wpływa również na poprawę działania hormonów tarczycy (tyroksyna i trójjodotyronina), regulujących tempo metabolizmu w organizmie. Warto zaznaczyć, że hormony tarczycy wpływają w sposób zasadniczy na przemianę materii oraz aktywność psychomotoryczną, a więc na sprawność całego organizmu. Im lepiej działa tarczyca, tym więcej tłuszczu można spalić i zamienić go na użyteczną energię. Forskolin prawdopodobnie stymuluje również produkcję hormonu wzrostu, który wpływając na wzmocnienie kości i mięśni jest jednocześnie jednym z aktywatorów lipolizy (rozpadu tkanki tłuszczowej).

Podsumowując efektem działania forskolinu jest silna redukcja tkanki tłuszczowej z jednoczesną lekką stymulacją rozwoju tkanki mięśniowej, co sprzyja wzrostowi tzw. beztłuszczowej masy ciała.

Ekstrakt zielonej herbaty

Wykazano, że jego spożycie istotnie nasila spalania tkanki tłuszczowej oraz zapobiega otyłości. Ekstrakt zielonej herbaty nie tylko stymuluje spalanie tłuszczu podczas średnio intensywnych ćwiczeń, ale również zwiększa wrażliwość tkanki mięśniowej na insulinę, co w efekcie prowadzi do tego, że więcej węglowodanów pochodzących z diety trafia jako substrat energetyczny do mięśni, a nie ulega zamianie na tkankę tłuszczową. W czasie badań wykazano, że przeciętny poziom spalania tłuszczu po zażyciu ekstraktu zielonej herbaty był o 17% większy niż po zażyciu placebo. Także proporcja energii ze spalania tłuszczu do całkowitej energii wytwarzanej przez organizm była po zażyciu ekstraktu większa o podobny procent, co świadczy o tym, że ekstrakt z zielonej herbaty jest bardzo skutecznym termogenikiem, który usprawnia spalanie tłuszczu nawet w spoczynku.

Wapń

W badaniach, w których zastosowano dietę o zwiększonej ilości wapnia stwierdzono, że pozwala ona spalić więcej tłuszczu, niż dieta ze standardową ilością tego pierwiastka. Oprócz tego wykazano, że duża zawartości wapnia w diecie zapobiega sytuacji, w której rozkład tkanki tłuszczowej jest hamowany, a co za tym idzie hamuje rozwój nadwagi i otyłości.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij