×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Właściwości i zastosowanie spiruliny

Spirulina to mikroskopijna alga z gromady sinic, której pozytywne właściwości doceniali już Aztekowie. Jest świetnym źródłem białka, witamin oraz składników mineralnych.  Wśród jej właściwości zdrowotnych wymienia się m.in. pozytywny wpływ na poprawę profilu lipidowego i gospodarki węglowodanowej organizmu.  

O prozdrowotnych właściwościach alg słyszało już wielu z nas. Czym jest spirulina? Jakie korzyści niesie ze sobą włączenie jej do diety i czy aby na pewno jej suplementacja wspomoże utrzymanie naszego organizmu w zdrowiu? 

Spirulina – co to takiego? 

Spirulina należy do gatunku mikroalg i charakteryzuje się ciekawym, zielononiebieskim kolorem. W przyrodzie występuje w postaci cylindrycznych, nitkowatych, wielokomórkowych i lewoskrętnych kolonii. Jej prozdrowotne właściwości znane były już od czasów Azteków.  

Pierwszy suplement diety na bazie spiruliny wprowadzono do obrotu już w 1979 roku. Wyprodukowano go wówczas z biomasy Artthrospira. Aktualnie najczęściej wykorzystywanymi gatunkami jest Arthrospira platensis występująca na terenach Afryki, Ameryki Południowej i Azji oraz Arthrospira maxima pochodząca z Ameryki Centralnej. Spirulina to zwyczajowa nazwa produktów, które wytwarzane są z cyjanobakterii produkowanych przez wyżej wymienione gatunki. 

Wartości odżywcze i skład spiruliny 

Prawie 70% składu spiruliny stanowi białko, dostarczające organizmowi niezbędnych aminokwasów egzogennych, czyli takich, których on sam nie potrafi wyprodukować. Należą do nich: leucyna, izoleucyna, walina, lizyna, metionina, treonina, tryptofan oraz fenyloalanina. W związku z tym, algi uważa się za dobre źródło pełnowartościowego białka w diecie osób nie jedzących mięsa ani produktów odzwierzęcych.  

Tłuszcz w spirulinie stanowi około 7% suchej jej masy. Dostarcza głównie niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym – linolenowego oraz kwasu eikozapentaenowego, dokozaheksaenowego oraz arachidonowego.  

Dodatkowo spirulina bogata jest w witaminy i składniki mineralne. Wśród nich wymienić można: beta-karoten, witaminy z grupy B, wapń, żelazo, cynk, magnez, potas, sód, selen oraz molibden. Część specjalistów uważa, iż żelazo pochodzące z alg jest ponad dwukrotnie razy lepiej przyswajalne niż to pochodzące z tradycyjnych produktów mięsnych. Miałoby to mieć związek z możliwością wytwarzania kompleksu żelaza z fikocyjaniną obecną w algach, a zwiększającą biodostępność tego pierwiastka.  

Właściwości zdrowotne spiruliny – przy jakich problemach znajduje zastosowanie? 

Zdaniem ekspertów spożywanie spiruliny może istotnie wpłynąć na poprawę m.in. profilu lipidowego. W licznych badaniach zauważono znaczące obniżenie stężenia triacylogliceroli, cholesterolu całkowitego oraz frakcji LDL cholesterolu w wyniku dodawania do diety wspomnianych wyżej alg. Ponadto odnotowano także wzrost tzw. „dobrego cholesterolu” – frakcji HDL.  

Suplementacja spiruliną może okazać się również przydatna w celu obniżenia ryzyka wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego.  

Wśród innych właściwości alg wymienić można pozytywny wpływ na gospodarkę węglowodanową organizmu – w kierunku stabilizacji poziomu glukozy we krwi.  

Dzięki zawartości antyoksydantów, spirulinie przypisuje się ponadto cechy zmiatania wolnych rodników, dzięki czemu może ona pozwolić na zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób neurodegeneracyjnych, takich jak między innymi choroba Parkinsona.  

Specjaliści badali również wpływ spiruliny na redukcję nadmiernej masy ciała. Wśród osób biorących udział w eksperymencie zaobserwowano wprawdzie mały, ale w połączeniu z innymi interwencjami, takimi jak racjonalne odżywianie się – znaczący efekt.  

Spirulina – jak ją stosować?

Algi wykorzystywane są nie tylko w lecznictwie, ale także i w przemyśle spożywczym, kosmetycznym czy w rolnictwie. Spirulinę znaleźć możemy w aptekach jako suplement diety, jak również w sklepach ze zdrową żywnością – pod postacią proszku (można dodawać go do przykładowo koktajli), kapsułek lub tabletek. Duże znaczenie ma tutaj pochodzenie używanych preparatów, warto więc, aby przed planowaną suplementacją mieć pewność, że używamy sprawdzonego produktu.  

Przeciwwskazania do stosowania spiruliny 

Należy pamiętać, iż stosowanie suplementów diety ze spiruliną nie zastąpi odpowiedniego żywienia i prawidłowych nawyków dotyczących stylu życia. Ponadto każdą taką interwencję, podejmowaną zwłaszcza obok towarzyszących już jednostek chorobowych, należy skonsultować z lekarzem prowadzącym, który oceni zasadność jej stosowania i ewentualne interakcje z innymi przyjmowanymi lekami. Przed rozpoczęciem kuracji należy zwrócić uwagę na skutki uboczne mogące pojawić się po spożyciu tych preparatów, które mogą pojawić się nawet u osób zdrowych.

Przyjmuje się, że pacjenci cierpiący na choroby o podłożu autoimmunologicznym nie powinny przyjmować spiruliny przez wzgląd na niepotrzebną stymulację układu odpornościowego. Preparatów z tą substancją nie wolno podawać także osobom chorującym na fenyloketonurię bądź też przyjmującym leki immunosupresyjne.   

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. B. Fenert, P.K. Zarzycki, Charakterystyka wybranych właściwości leczniczych cyjanobakterii z rodzaju Arthrospira, Bromat. Chem. Toksykol.",  XLVIII, 2, str. 223-228. 
  2. E. Gumiela, M. Szulińska, P. Bogdański, Wpływ suplementacji spiruliny na wybrane parametry antropometryczne i biochemiczne, "Forum Zaburzeń Metabolicznych", tom 4, nr 4 2013. 
  3. B. Jękot, A. Rzewińska, P. Hałaszuk i in., Algae preparations as a source of beneficial health substances, "Medicina Internacia Revuo", nr 1 (106) 2016. 
  4. B. Muszyńska, B. Jękot, M. Topolska-Pasek, A. Rzewińska, Właściwości prozdrowotne węglowodanów występujących w algach, "Farm Pol", tom 72, nr 7 2016,. 

Podziel się: