„Spalacze tłuszczu” – Pokrzywa indyjska (Coleus forskohlii) – charakterystyka działania. Czy to ajurwedejskie zioło wpływa na odchudzanie?
Alicja Świątek

„Spalacze tłuszczu” – Pokrzywa indyjska (Coleus forskohlii) – charakterystyka działania. Czy to ajurwedejskie zioło wpływa na odchudzanie?

Pokrzywa indyjska to roślina, która znalazła swoje zastosowanie w łagodzeniu objawów, jakie towarzyszą niewydolności serca, problemom z oddychaniem, chorobom dróg moczowych, zaburzeniom snu i zmianom skórnym. Właściwości pokrzywy indyjskiej wykorzystuje się także podczas odchudzania, dlatego nazywa się ją naturalnym i skutecznym „spalaczem tłuszczu", który może pomóc w pozbyciu się kilku kilogramów i zbędnych centymetrów z ud, brzucha lub pośladków. Który preparat z pokrzywą indyjską wybrać, jak dawkować forskolinę i jakie są przeciwwskazania do stosowania suplementu z pokrzywą indyjską? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

W tradycyjnej medycynie ajurwedyjskiej pokrzywa indyjska była wykorzystywana w leczeniu dolegliwości sercowo-naczyniowych, zaburzeń ze strony układu nerwowego oraz schorzeń przewodu pokarmowego. Obecnie pokrzywa indyjska zyskuje coraz większą popularność, dzięki potencjalnemu wykorzystaniu w redukcji masy ciała, wspomaganiu odchudzania oraz leczeniu otyłości. Dodatkowo substancja czynna – forskolina – zawarta w tej roślinie wykazuje aktywność przeciwzakrzepową, a także może wpływać na poprawę potencji i wzrost poziomu testosteronu.

Czym jest pokrzywa indyjska? Właściwości coleus forskohlii

Pokrzywa indyjska (łac. Coleus forskohlii, Coleus barbatus lub Plectranthus barbatus) występuje powszechnie w rejonach południowej Azji, a także uprawiana jest w krajach Afryki Wschodniej. Od dawna wykorzystywano jej właściwości lecznicze zarówno w medycynie hinduskiej, jak i ajurwedyjskiej. Zarówno liście i korzenie pokrzywy indyjskiej są cennym źródłem substancji aktywnych o licznych właściwościach farmakologicznych. Jednak najwyższe stężenie substancji leczniczych, a zwłaszcza forskoliny występuje w korzeniach, dlatego to one są najbardziej pożądaną częścią tej rośliny. Tradycyjnie pokrzywę indyjską stosowano w łagodzeniu dolegliwości towarzyszących niewydolności serca, problemach z oddychaniem, chorobami w obrębie dróg moczowych, zaburzeniach snu oraz zmianach skórnych. Obecnie pokrzywa indyjska stosowana jest w postaci ekstraktów z Coleus forskohlii standaryzowanych na zawartość forskoliny, której przypisuję się najsilniejsze działanie lecznicze. Dodatkowo stosowanie wyciągu z korzenia pokrzywy indyjskiej zaleca się osobom, u których zdiagnozowano anemię, ponieważ roślina ta sprzyja tworzeniu erytrocytów, czyli czerwonych komórek krwi.

Pokrzywa indyjska a odchudzanie

Pokrzywa indyjska wykazuje korzystny wpływ na proces odchudzania. Zaobserwowano, że forskolina może stymulować proces lipolizy w komórkach tłuszczowych. W badaniu u kobiet z nadwagą, którym podawano 2 razy dziennie 250 mg preparatu z pokrzywą indyjską, standaryzowanego (zapewnienie określonej zawartości związków czynnych preparatu, zarówno tych leczniczych, jak i składników o charakterze niepożądanym) na 10% zawartości forskoliny po okresie 8. tygodni odnotowano obniżenie masy ciała oraz zmniejszenie zawartości tkanki tłuszczowej o 8%. Dodatkowym korzystnym efektem było obniżenie ciśnienia tętniczego krwi. W analogicznym badaniu przeprowadzonym przez okres 12. tygodni w grupie otyłych mężczyzn oraz pacjentów z nadwagą zaobserwowano, że podawanie forskoliny spowodowało redukcję masy tłuszczowej. Podobne właściwości wykazuje także inny „spalacz tłuszczu" – garcinia cambogia.

Eksperci wskazują, że preparaty z Coleus forskohlii standaryzowane na forskolinę  mogą być skutecznym środkiem wspomagającym leczenie nadwagi i otyłości.

Dodatkowo zewnętrzne stosowanie preparatów zawierających wyizolowaną z pokrzywy indyjskiej forskolinę, może przyczyniać się do zmniejszenia zawartości tkanki tłuszczowej ud bez stosowania jakichkolwiek innych metod w postaci zmiany diety lub włączenia dodatkowej aktywności fizycznej. Forskolina zawarta w ekstrakcie z pokrzywy indyjskiej wywołuje zahamowanie syntezy lipidów w adipocytach, czyli komórkach tłuszczowych. Według naukowców przyczynia się do aktywacji enzymu HSL, czyli lipazy hormonozależnej. Skutkuje to uwolnieniem tłuszczu zapasowego i uruchomienia procesu transportu go do miejsc, które wymagają zaopatrzenia ich w energię. Ponadto pokrzywa indyjska korzystnie wpływa także na pracę tarczycy, a dzięki temu przyspiesza ona przemianę materii.

Przeciwwskazania do suplementacji pokrzywą indyjską

Niewiele jest danych dotyczących bezpieczeństwa stosowania preparatów z pokrzywy indyjskiej. W prowadzonych badaniach nie odnotowano poważnych działań niepożądanych oraz działania toksycznego. Preparatów z pokrzywą indyjską nie należy stosować u kobiet w ciąży, w okresie laktacji oraz u dzieci. Przeciwwskazane jest podawanie tego suplementu, a także wyizolowanej z niego forskoliny, osobom z zaburzeniami krzepnięcia krwi oraz pacjentom, u których planowana jest operacja (stosowanie pokrzywy należy zakończyć na minimum 2 tygodnie przed planowanym zabiegiem chirurgicznym). Produkty z Coleus forskohlii mogą powodować zwiększenie wydzielania soku żołądkowego, dlatego nie powinno się ich stosować u osób z chorobą wrzodową oraz nadkwaśnością żołądka.

Który preparat z Coleus forskohlii wybrać?

W aptekach dostępne są produkty z pokrzywy indyjskiej w postaci ekstraktów z Coleus forskohlii oraz kapsułek, tabletek, płukanek szampomonów i herbat zawierających wyizolowaną substancję czynną – forskolinę. Wybierając odpowiedni suplement, należy się kierować właściwą dawką oraz standaryzacją. Zazwyczaj zalecane jest stosowanie preparatów zawierających ekstrakt z Coleus forskohlii, w dawce 250 mg, standaryzowanych na 10% zawartości forskoliny przyjmowanej dwa razy dziennie. Dostępne są również kremy z forskoliną wspomagające redukcję tkanki tłuszczowej oraz poprawę wyglądu skóry.

  1. J. Baraniak, Pokrzywa indyjska (Coleus forskohlii Briq) – właściwości biologiczne i aktywność terapeutyczna, „postepyfitoterapii.pl” [online], http://www.postepyfitoterapii.pl/wp-content/uploads/2016/12/pf_2016_208-212.pdf, [dostęp:] 08.04.2021 r.
  2. T. Patel, M. Saraf, A review on the pharmacology of coleus forskohlii briq:a threatened medicinal plant, „researchgate.net” , [online], https://www.researchgate.net/publication/310463016_A_review_on_the_pharmacology_of_coleus_forskohlii_briqa_threatened_medicinal_plant, [dostęp:] 08.04.2021.
  3. D.S. Kumar, On the High value Medicinal plant, Coleus forskohlii Briq., „researchgate.net” , [online], https://www.researchgate.net/publication/268992745_On_the_High_value_Medicinal_plant_Coleus_forskohlii_Briq, [dostęp:] 08.04.2021 r.
  4. C. Kavitha, K. Rajamani, E. Vadivel, Coleus forskohlii: A comprehensive review on morphology, phytochemistry and pharmacological aspects, „academicjournals.org” [online], https://academicjournals.org/article/article1380523712_Kavitha%20et%20al.pdf, [dostęp:] 08.04.2021 r.
  5. S. R.Vattikonda, N. R. Amanchi, S.Sabita Raja, Antifeedant activity of forskolin, an extract of Coleus forskohlii, against Papilio demoleus L. (Lepidoptera: Papilionidae) larvae, „imedpub.com” , [online]
  6. https://www.imedpub.com/articles/antifeedant-activity-of-forskolin-an-extract-of-coleus-forskohlii-against-papilio-demoleus-l-lepidoptera-papilionidae-larvae.pdf,  [dostęp:] 08.04.2021 r.
  7. N.Virgona, Y. Taki, S. Yamada, Dietary Coleus forskohlii extract generates dose‐related hepatotoxicity in mice, „analyticalsciencejournals”, [online], https://analyticalsciencejournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/jat.2770, [dostęp:] 08.04.2021 r.

Polecane dla Ciebie

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

  • Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu

    Skorzonera, zwana inaczej wężymordem, to roślina mało popularna w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że to warzywo może stanowić ciekawy i wartościowy element naszej diety. Czym dokładnie jest skorzonera? Jakimi właściwościami się wyróżnia? Kto może włączyć ją do swojej diety? Podpowiadamy. 

  • Seler naciowy – wartości odżywcze i właściwości. Dlaczego warto go jeść?

    Seler naciowy to warzywo popularne wśród osób odchudzających się i dbających o zdrowy styl życia, jednak wciąż niedocenione. Łodygi selera naciowego stanowią bogate źródło witamin i składników mineralnych, dostarczają błonnika i należą do produktów o niskim IG. Co jeszcze warto wiedzieć o selerze naciowym? 

  • Kwercetyna – właściwości prozdrowotne. Jakie są naturalne źródła kwercetyny? Kiedy warto ją suplementować?

    Kwercetyna należy do grupy bioaktywnych związków roślinnych o działaniu antyoksydacyjnym, zwanych flawonoidami. Jest to naturalny barwnik roślinny występujący w wielu owocach i warzywach, znajduje się np. w liściach zielonej herbaty, cebuli, brokułach, jabłkach, jagodach, winogronach. Kwercetyna posiada cenne właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, wpływa również korzystnie na układ sercowo-naczyniowy oraz na metabolizm. 

  • Zeaksantyna – w jakich produktach można ją znaleźć? Zeaksantyna a zdrowie oczu

    Zeaksantyna to substancja niezbędna dla zdrowia oczu. Na czym polega jej korzystny wpływ na zmysł wzroku? Jak możemy uzupełnić jej poziom, by cieszyć się tymi dobrodziejstwami? Poznajmy właściwości zeaksantyny i sposoby na dostarczenie jej organizmowi. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij