Adipocyty (komórki tkanki tłuszczowej) – czym są i jak działają? Jaki jest ich związek z tyciem?
Maria Brzegowy

Adipocyty (komórki tkanki tłuszczowej) – czym są i jak działają? Jaki jest ich związek z tyciem?

Tkanka tłuszczowa wydaje się kojarzyć z czymś zupełnie niepotrzebnym i mało estetycznym. Tymczasem, tłuszcz obecny w organizmie pełni wiele istotnych dla niego funkcji fizjologicznych, stąd zarówno jego niedobór, jak i nadmiar mogą prowadzić do powstania rozmaitych stanów patologicznych poszczególnych narządów. Czym są adipocyty? Czy ich nadmiar jest szkodliwy? Jaki wpływ wywierają na nasz organizm?  

Adipocyty – czym są? 

Adipocyty są komórkami tkanki tłuszczowej i stanowią główny magazyn energii w organizmie. Wytwarzane są już u 14-tygodniowego płodu, budując tkankę tłuszczową u nowo narodzonego dziecka na poziomie ok. 13% jego masy ciała.  

Tkankę tłuszczową tworzą różne rodzaje adipocytów. Wyróżniamy: 

  • adipocyty białe umiejscowione w tkance podskórnej, otrzewnowej i około narządowej,
  • adipocyty brązowe występujące w okolicy międzyłopatkowej i szyjnej, 
  • adipocyty różowe zlokalizowane w aktywnym gruczole mlekowym. 
Funkcje poszczególnych wymienionych wyżej adipocytów różnią się między sobą. Największą rolę wydaje się pełnić biała tkanka tłuszczowa aktywna metabolicznie i endokrynnie.  

Adipocyty – fazy życia komórek tłuszczowych 

Komórki tłuszczowe powstają poprzez „zlewanie się lipidowych kropelek” zwanych wakuolami w przebiegu dwóch faz: 

  • faza pierwsza – ma miejsce na przełomie 1. i 2. roku życia dziecka. Powstała w tym okresie ilość oraz – przede wszystkim – wielkość adipocytów trzymają się na stałym poziomie do około 10. roku życia. W tym okresie adipocyty rozrastają się na skutek zwiększenia rozmiaru komórek;
  • faza druga – trwa od około 10. do 18. roku życia i polega na zwiększeniu liczby komórek. Okres ten jest ściśle związany z czynnikami środowiskowymi, które wywierają największy wpływ na rozwój tkanki tłuszczowej, tj. głównie rodzaj i ilość dostarczanego przez nas pożywienia.  

Polecane dla Ciebie

Adipocyty – za co odpowiadają w organizmie? 

Adipocyty to komórki, które pełnią szereg ważnych funkcji. Główną ich rolą jest magazynowanie energii pod postacią trójglicerydów. W sytuacji większego zapotrzebowania energetycznego organizm może czerpać potrzebne mu substraty ze zgromadzonych zapasów w procesie lipolizy, czyli rozkładu. Natomiast w momencie, w którym podaż pożywienia jest zbyt duża, a ilość wydatkowanej energii przez organizm niższa, będziemy mieć do czynienia z procesem lipogenezy i odkładaniem się nadmiaru w komórkach tłuszczowych.  

Adipocyty są bardzo aktywne metabolicznie. Biorą udział w produkcji biologicznie aktywnych białek do których zalicza się m.in.: leptynę, interleukinę, angiotensynogen, rezystynę itd. Część wydzielanych przez adipocyty substancji ma charakter hormonów, dzięki czemu oddziałują one na funkcje innych komórek i narządów. Stąd też, adipocyty mają poniekąd wpływ na pracę całego organizmu i nie są już tylko strukturą, w której gromadzony jest wyłącznie tłuszcz. Zdaniem niektórych badaczy, adipocyty to gruczoły dokrewne, które pełnią równie ważną rolę co przysadka czy tarczyca

Adipocyty a mechanizm tycia 

Adipocyty to komórki tłuszczowe, które tworzą się w różnych okresach życia. Średnia liczba wytworzonych adipocytów wynosi od około 25 do 30 miliardów. Niestety, wartości te nie są przez cały czas takie same. Częste przejadanie się, a tym samym spożywanie dużo wyższej liczby kilokalorii niż wynosi nasze zapotrzebowanie przy jednoczesnym braku regularnej aktywności fizycznej przekłada się na gromadzenie nadmiaru energii pod postacią triglicerydów w adipocytach, a tym samym na zwiększenie ich objętości. Jeśli stan ten trwa przewlekle, to prowadzi do wzrostu masy ciała, a następnie do nadwagi i otyłości. 

Tkanka tłuszczowa i składające się na nią adipocyty odgrywają bardzo ważną rolę w ludzkim organizmie, jednak jej nadmiar może stać się przyczyną poważnych powikłań. Zbyt duża ilość tkanki tłuszczowej prowadzi do nadwagi i otyłości skojarzonych z wieloma chorobami o charakterze przewlekłym niezakaźnym, w tym cukrzycy oraz chorób nowotworowych. 
  1. E. Murawska-Ciałowicz, Tkanka tłuszczowa – charakterystyka morfologiczna i biochemiczna różnych depozytów, „Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej”, nr 1 2017.
  2. B. Skowrońska, M. Fichna, P.  Fichna, Rola tkanki tłuszczowej w układzie dokrewnym, „Endokrynologia, Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii”, nr 1 (3) 2005. 
  3. K. Gwóźdź . Charakterystyka zmian metabolicznych zachodzących w procesie starzenia się tkanki tłuszczowej, „Kosmos Problemy Nauk Biologicznych”, nr 66 2017
  4. M. Kotwas, A. Mazurek , A. Wrońska, Z. Kmieć, Patogeneza i leczenie otyłości u osób w podeszłym wieku, „Forum Medycyny Rodzinnej”, nr 2 (6) 2018. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta w depresji – co jeść?

    Skuteczność aktualnie stosowanych metod zapobiegania i leczenia depresji jest ograniczona, w dodatku często wiąże się z występowaniem skutków ubocznych. Obecnie dobrze wiadomo, że dieta wywiera istotny wpływ na ogólny stan zdrowia i dobrostan psychiczny, co sugeruje, że może być również ważnym elementem terapii wspomagającej leczenie depresji.

  • Dieta dla młodego piłkarza – co powinien jeść młody sportowiec uprawiający piłkę nożną?

    W dzisiejszych czasach coraz więcej młodych sportowców ma świadomość, że na ostateczny sukces w sporcie wpływ ma nie tylko systematyczny trening, lecz również dieta i zdrowy styl życia.

  • Dieta siatkarza – co jedzą zawodowi siatkarze?

    Nieadekwatna podaż energii oraz składników odżywczych w diecie siatkarza może przyczyniać się do zmniejszenia masy, siły i wytrzymałości mięśniowej, zakłócenia regeneracji potreningowej, jak również obniżenia odporności oraz zwiększenia ryzyka wystąpienia przetrenowania i kontuzji. Oznacza to, że na ostateczny sukces zawodowych siatkarzy ma istotny wpływ nie tylko systematyczna realizacja indywidualnie dobranego programu treningowego, lecz także przestrzeganie odpowiednio zbilansowanej i zróżnicowanej diety oraz jej suplementacji.

  • Bułka z bananem – na czym polegała dieta Adama Małysza?

    Adam Małysz jest niezwykle utytułowanym skoczkiem narciarskim, który odniósł znaczące sukcesy sportowe zarówno na arenie krajowej, jak i międzynarodowej. O ulubionym przysmaku „Orła z Wisły” – słynnej bułce z bananem – słyszał każdy kibic skoków narciarskich w Polsce.  

  • BCAA – czym jest, jak stosować i efekty

    Aminokwasy egzogenne to grupa dziewięciu aminokwasów, których organizm człowieka nie potrafi samodzielnie wytwarzać i dlatego muszą być regularnie dostarczane wraz z pokarmem. Wśród nich znajdują się trzy aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach bocznych, które od wielu lat przykuwają uwagę osób systematycznie uprawiających sport. Dzieje się tak ze względu na potencjalne korzyści wynikające z ich dodatkowej suplementacji.

  • Dieta Montignaca – czym jest?

    Dieta Montignaca jest metodą walki z nadwagą i otyłością, która jeszcze do niedawna była dosyć powszechnie stosowana w wielu krajach europejskich. Jej popularność wzięła się w dużej mierze z braku potrzeby skrupulatnego liczenia kalorii oraz ograniczenia ilości spożywanego pokarmu w celu uzyskania pożądanego efektu odchudzającego. Według opinii samego autora diety, Michela Montignaca, głównym powodem rozwoju nadwagi i otyłości nie jest zbyt wysokie spożycie kalorii w diecie, lecz nadmierna konsumpcja pokarmów węglowodanowych charakteryzujących się wysokim indeksem glikemicznym (IG).

  • Terapia śmiechem – geloterapia

    „Śmiech jest ćwiczeniem fizycznym wielce dla zdrowia korzystnym”. Słowa Arystotelesa, wypowiedziane ponad dwa tysiące lat temu, są wciąż aktualne i zostały udowodnione we współczesnych badaniach naukowych.

  • Postanowienia noworoczne – jak ich dotrzymać? Czy warto je robić?

    Postanowienia noworoczne to coś, co zapewne każdy z nas robił przynajmniej raz w życiu. Każdego roku zastanawiamy się, co chcemy osiągnąć, jakie zmiany w naszym życiu wprowadzić, w czym chcemy być lepsi lub z czego chcemy zrezygnować. Niestety, jak się okazuje, nie zawsze udaje nam się w tym wytrwać. Czym są postanowienia noworoczne i jak ich dotrzymać?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij