Adipocyty (komórki tkanki tłuszczowej) – czym są i jak działają? Jaki jest ich związek z tyciem?
Maria Brzegowy

Adipocyty (komórki tkanki tłuszczowej) – czym są i jak działają? Jaki jest ich związek z tyciem?

Tkanka tłuszczowa wydaje się kojarzyć z czymś zupełnie niepotrzebnym i mało estetycznym. Tymczasem, tłuszcz obecny w organizmie pełni wiele istotnych dla niego funkcji fizjologicznych, stąd zarówno jego niedobór, jak i nadmiar mogą prowadzić do powstania rozmaitych stanów patologicznych poszczególnych narządów. Czym są adipocyty? Czy ich nadmiar jest szkodliwy? Jaki wpływ wywierają na nasz organizm?  

Adipocyty – czym są? 

Adipocyty są komórkami tkanki tłuszczowej i stanowią główny magazyn energii w organizmie. Wytwarzane są już u 14-tygodniowego płodu, budując tkankę tłuszczową u nowo narodzonego dziecka na poziomie ok. 13% jego masy ciała.  

Tkankę tłuszczową tworzą różne rodzaje adipocytów. Wyróżniamy: 

  • adipocyty białe umiejscowione w tkance podskórnej, otrzewnowej i około narządowej,
  • adipocyty brązowe występujące w okolicy międzyłopatkowej i szyjnej, 
  • adipocyty różowe zlokalizowane w aktywnym gruczole mlekowym. 
Funkcje poszczególnych wymienionych wyżej adipocytów różnią się między sobą. Największą rolę wydaje się pełnić biała tkanka tłuszczowa aktywna metabolicznie i endokrynnie.  

Adipocyty – fazy życia komórek tłuszczowych 

Komórki tłuszczowe powstają poprzez „zlewanie się lipidowych kropelek” zwanych wakuolami w przebiegu dwóch faz: 

  • faza pierwsza – ma miejsce na przełomie 1. i 2. roku życia dziecka. Powstała w tym okresie ilość oraz – przede wszystkim – wielkość adipocytów trzymają się na stałym poziomie do około 10. roku życia. W tym okresie adipocyty rozrastają się na skutek zwiększenia rozmiaru komórek;
  • faza druga – trwa od około 10. do 18. roku życia i polega na zwiększeniu liczby komórek. Okres ten jest ściśle związany z czynnikami środowiskowymi, które wywierają największy wpływ na rozwój tkanki tłuszczowej, tj. głównie rodzaj i ilość dostarczanego przez nas pożywienia.  

Adipocyty – za co odpowiadają w organizmie? 

Adipocyty to komórki, które pełnią szereg ważnych funkcji. Główną ich rolą jest magazynowanie energii pod postacią trójglicerydów. W sytuacji większego zapotrzebowania energetycznego organizm może czerpać potrzebne mu substraty ze zgromadzonych zapasów w procesie lipolizy, czyli rozkładu. Natomiast w momencie, w którym podaż pożywienia jest zbyt duża, a ilość wydatkowanej energii przez organizm niższa, będziemy mieć do czynienia z procesem lipogenezy i odkładaniem się nadmiaru w komórkach tłuszczowych.  

Adipocyty są bardzo aktywne metabolicznie. Biorą udział w produkcji biologicznie aktywnych białek do których zalicza się m.in.: leptynę, interleukinę, angiotensynogen, rezystynę itd. Część wydzielanych przez adipocyty substancji ma charakter hormonów, dzięki czemu oddziałują one na funkcje innych komórek i narządów. Stąd też, adipocyty mają poniekąd wpływ na pracę całego organizmu i nie są już tylko strukturą, w której gromadzony jest wyłącznie tłuszcz. Zdaniem niektórych badaczy, adipocyty to gruczoły dokrewne, które pełnią równie ważną rolę co przysadka czy tarczyca

Adipocyty a mechanizm tycia 

Adipocyty to komórki tłuszczowe, które tworzą się w różnych okresach życia. Średnia liczba wytworzonych adipocytów wynosi od około 25 do 30 miliardów. Niestety, wartości te nie są przez cały czas takie same. Częste przejadanie się, a tym samym spożywanie dużo wyższej liczby kilokalorii niż wynosi nasze zapotrzebowanie przy jednoczesnym braku regularnej aktywności fizycznej przekłada się na gromadzenie nadmiaru energii pod postacią triglicerydów w adipocytach, a tym samym na zwiększenie ich objętości. Jeśli stan ten trwa przewlekle, to prowadzi do wzrostu masy ciała, a następnie do nadwagi i otyłości.   

Sprawdź preparaty wspomagające spalanie tłuszczu.

Tkanka tłuszczowa i składające się na nią adipocyty odgrywają bardzo ważną rolę w ludzkim organizmie, jednak jej nadmiar może stać się przyczyną poważnych powikłań. Zbyt duża ilość tkanki tłuszczowej prowadzi do nadwagi i otyłości skojarzonych z wieloma chorobami o charakterze przewlekłym niezakaźnym, w tym cukrzycy oraz chorób nowotworowych. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Kiedy dieta roślinna może szkodzić zdrowiu?

    Korzyści zdrowotne płynące z przejścia na dietę opartą na roślinach podkreśla wielu lekarzy, natomiast aktywiści ekologiczni zwracają uwagę na jej pozytywy wpływ na kondycję planety. Mimo to przejście na wegetarianizm, a zwłaszcza weganizm, musi być połączone z suplementacją składników odżywczych obecnych wyłącznie w mięsie. Do tej pory podstawową pozycją z tej kategorii była witamina B12, ale eksperci z Wielkiej Brytanii radzą, by do tej listy dodać także cholinę. 

  • Jak wzmocnić odporność dietą podczas epidemii COVID-19?

    Choć nie istnieje dieta, która uchroni nas przed zakażeniem koronawirusem, to odpowiednio dobrany jadłospis może wspomóc naszą odporność – a ona jest kluczowa w obecnej sytuacji. Jakie produkty należy spożywać, by wzmocnić układ immunologiczny? 

  • Immunożywienie – czym jest? Kiedy stosuje się dietę immunomodulującą?

    Żywienie to ważny element współczesnej medycyny. Nieodpowiednio przygotowany do interwencji pacjent odznacza się bowiem wyższym ryzykiem powikłań, a tym samym – gorszym rokowaniem leczenia. W ostatnich latach coraz częściej mówi się też o roli składników specjalnych, tzw. immnoskładników, które pozwalają na m.in. zwiększenie odporności organizmu, wpływając tym samym na przebieg zaordynowanej terapii oraz czas rekonwalescencji. Czym jest immunożywienie? 

  • Naukowcy pracują nad nową generacją środków regulujących apetyt

    Naukowiec z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu bada, w jaki sposób Polacy reagują na różnego rodzaju aromaty. Na tzw. blotterach stara się stworzyć kombinacje zapachowe, które będą mogły pobudzać lub zmniejszać apetyt i wspomagać terapię osób z nieprawidłową masą ciała.

  • Brzuch stresowy – czym jest i jak się go pozbyć?

    Spora część z nas „zajada stres”. Są jednak i tacy, którzy w momencie zwiększonego napięcia nie są w stanie tknąć czegokolwiek. Okazuje się, że w przypadku tych pierwszych skłonność do sięgania po wysokokaloryczne posiłki może wynikać z pewnych zmian fizjologicznych naszego ustroju. Czy jednak można tym tłumaczyć fakt rosnącej masy ciała i trudności w odchudzaniu, zwłaszcza gdy z uporem twierdzimy „że wcale nie jemy więcej”? Przyjrzyjmy się kortyzolowi – „hormonowi stresu”. Czy może on zwiększać ryzyko występowania „brzucha stresowego”? 

  • Dieta dr Budwig – dla kogo? Na co pomoże? Czy warto ją stosować?

    Produktem bazowym diety budwigowej jest olej lniany, który autorka diety zaleca dodawać do pasty twarogowej i solo do posiłków. Jej zdaniem, taki sposób żywienia miałby wpłynąć na m.in. zmniejszenie za wysokiego ciśnienia tętniczego krwi oraz wyleczyć z raka. Czy jest to możliwe? Jakie zagrożenia płyną z diety dr Budwig? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij