Dynia i jej odmiany - właściwości i zastosowanie

Dynia jest królową jesieni, nie tylko za sprawą „mrocznego” święta, które na modłę amerykańską obchodzimy w ostatnią noc listopada. Ma kilka odmian, a okres jej świetności i przydatności do jedzenia przypada właśnie na jesień – od połowy października. Jedzenie dyni przez cały rok wymaga odpowiedniego przygotowania miąższu, czyli wcześniejszego ugotowania, piklowania czy mrożenia. Ozdobne okazy można trzymać w domu jako oryginalną dekorację, dopóki nie zaczną się psuć. Oto przegląd najsmaczniejszych i najpopularniejszych odmian dyni.

Dynia

Charakteryzuje się owalnymi, zazwyczaj pomarańczowymi owocami, choć nie jest to regułą. W Stanach Zjednoczonych najczęściej robi się z niej ciasto, u nas – zupę krem, lecz można ją wykorzystywać do każdego dania. Dynia jest niskokaloryczna – ma zaledwie 28 kcal w 100 gramach. Jest bogata w witaminę A i witaminy z grupy B – B1 i B2. Składniki mineralne, które można znaleźć w dyni to magnez, potas, żelazo, wapń i fosfor, ma także dużo białka i błonnika. Mimo to, przy tak dużym wskaźniku minerałów, dynia jest zupełnie pozbawiona sodu.

  • Dynia dla zdrowia...

Dynia dość mocno pobudza pracę jelit, regulując tym samym procesy trawienne. Jest polecana osobom, które mają problemy z zaparciami. Wysoka zawartość błonnika i lekkostrawność sprawiają, że dynia sprzyja utracie kilogramów. Powinno się ją jeść w okresach przeziębień i grypy ponieważ wzmacnia odporność i działa przeciwzapalnie. Dynia jest szczególnie polecana osobom, które mają problemy z pęcherzem moczowym i nerkami bo działa moczopędnie. Ponadto pomaga przy problemach z oddawaniem moczu. Dobrze działa też na nadciśnienie tętnicze, a także na miażdżycę, ponieważ obniża poziom cholesterolu we krwi. Z dyni można stworzyć niemal każde danie, poczynając od zupy, przez ciasto, gulasz, sok, marmoladę a nawet domową nalewkę.

  • ...i urody

Kobiety, które chciałyby jak najdłużej cieszyć się młodym wyglądem, powinny jak najczęściej sięgać po dynię, ponieważ chroni przed wolnymi rodnikami i dobrze wpływa na stan skóry. Także na przetłuszczającą się skórę twarzy, można przykładać skórkę dyni, żeby nieco złagodziła wydzielanie sebum. Z kolei potraktowana jako okład na twarz pomaga zmniejszyć wydzielanie sebum.

Pestki dyni

Podobnie jak sama dynia, mają wiele pożytecznych właściwości. Najważniejsza z nich to eliminacja pasożytów, głównie męczących owsików, ale pomaga także na inne pasożyty jelitowe. Jeśli dziecko zarazi się owsikami, najlepiej dać mu na czczo do zjedzenia pestki dyni. Można przyrządzić je w formie pasty, co skutecznie wypleni pasożyty z jelit.  Jak wiadomo, z pestek dyni robi się olej, więc są one bardziej kaloryczne niż miąższ dyni, należy zatem jeść je z umiarem. Pestkami można posypać surówkę lub kanapkę, żeby nabrała więcej wartości odżywczych.

Patison

Wyglądem przypomina ozdobną odmianę dyni. Patison, jak przystało na rodaka dyni, jest niskokaloryczny, w 100 gramach zawiera jedynie 17 kcal. Ma dużo witaminy C i witamin z grupy B. Składniki mineralne, w które są bogate patisony to wapń, fosfor, żelazo oraz magnez, a żółty kolor zawdzięczają dużej zawartości karotenu. Dostarczają organizmowi soli mineralnych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Patisony są przepyszne w formie marynowanej, ale także można je jeść na surowo. Doskonale reguluje przemianę materii oraz pracę przewodu pokarmowego. Jest to warzywo, które bez wyrzutów sumienia mogą zajadać osoby dbające o linię, oczywiście z umiarem. Ponadto zauważono, że patisony poprawiają pracę układu sercowo – naczyniowego, więc są polecane osobom starszym oraz mającym problemy z sercem. Patisony mogą zastąpić ogórka na kanapce lub zostać dodane do sosu. Sam patison po przyprawieniu, będzie idealną surówką do obiadu. Najbardziej znany jest jednak pod postacią przetworzoną, w zalewie octowej.

Kabaczek i cukinia

Nie rozdzielamy tych warzyw ze względu na to, że cukinia to młody kabaczek. Innymi słowy, zanim kabaczek dorośnie, jest cukinią. Cukinię można jeść ze skórką, ponieważ jest ona miękka i ma niewielkie rozmiary. Im większa staje się cukinia, tym twardszą ma skórkę, a jej kolor z zielonego zmienia się w żółtawy. Wtedy nazywamy ją kabaczkiem. Jak wszystkie rośliny z rodziny dyniowatych, cukinia jest niskokaloryczna – zawiera 15 kcal w 100 gramach. Zawiera witaminy z grupy B a także witaminy PP, C i mnóstwo witaminy A, dzięki czemu układ nerwowy pracuje prawidłowo, a tym samym poprawia się stan mózgu. Witamina A dobrze wpływa też na trawienie, więc jedzenie roślin z rodziny dyniowatych znacznie wpływa na poprawę funkcjonowania jelit. Jedzenie cukinii przyczyni się także do wzmocnienia odporności oraz zwiększy przyswajalność żelaza z innych produktów dzięki witaminie C. Bardzo dobrze wpłynie także na kondycję zębów i dziąseł, dlatego warto dawać ją dzieciom, które ząbkują. Cukinia zapobiega zakwaszaniu organizmu, co pozwala jej na usuwanie niepotrzebnych produktów przemiany materii. Powinno się ją jeść często, ze względu na to, że zmniejsza ona prawdopodobieństwo zachorowania na raka narządów układu pokarmowego. Osoby zmagające się z refluksem czy wrzodami żołądka powinny często spożywać kabaczka.

Przepiśnik

  • Ciasto z dyni

Szklankę mąki, 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia, płaską łyżeczkę soli, płaską łyżeczkę cynamonu i dużą pełną łyżkę przyprawy korzennej dokładnie wymieszać ze sobą w dużej misce. Pół kilo dyni zetrzeć na tarce o dużych oczkach i odsączyć z nadmiaru wody. Do dyni, która ma być w osobnej misce, dodać dwa jajka, 150 gram rozpuszczonego masła, niecałą szklankę cukru brązowego, dwie paczuszki cukru waniliowego i łyżeczkę startego imbiru. Dokładnie wymieszać „mokre” składniki a następnie dodać suche i połączyć ze sobą. Dodać około 150 gramów ulubionych, posiekanych orzechów. Ciasto wylać do blachy i piec przez godzinę w piekarniku rozgrzanym do 190 stopni. Można polać lukrem po pokrojeniu.

  • Smażone patisony

Pokroić patisony na plasterki. Jeśli skórka jest miękka to nie obierać. Wyciąć nasiona. Przeciśnięty przez praskę czosnek oraz sól i pieprz, wetrzeć w plastry patisonów i zostawić na chwilę. W tym czasie rozbić jajo i dokładnie je zmącić. Panierować w jajku i w bułce tartej i smażyć na oleju rzepakowym aż do uzyskania złotego koloru. Najlepiej na średnim ogniu, żeby mogły zmięknąć nieco w środku.

  • Sałatka z cukinii

Umytą cukinię kroić na plastry obieraczką do jarzyn. Zblanszować. Zieloną paprykę i selera naciowego kroić w cienkie słupki. Posiekać drobno pęczek mięty. Wymieszać wszystko ze sobą i przyprawić solą i pieprzem. Wycisnąć ząbek czosnku do sałatki i dodać jogurtu naturalnego, wedle upodobań. Dokładnie wymieszać.

Smacznego!


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus