Dieta Dukana – zalety i wady najmodniejszej diety ostatnich lat
Ewa Gąsecka

Dieta Dukana – zalety i wady najmodniejszej diety ostatnich lat

Czy dieta doktora Dukana jest panaceum na zalewającą kraje cywilizacji zachodniej epidemię otyłości? Jakie ma wady i zalety? Dowiedz się jak to wygląda okiem dietetyka – praktyka.

Niewątpliwą zaletą tej diety, jest fakt, że działa bardzo szybko. W pierwszej fazie codziennie można zauważyć wyraźny ubytek na wadze. Jest to bardzo motywujące i zachęca do kontynuacji działań. Szybko ubrania stają się luźne, a otoczenie zaczyna dostrzegać zmiany wyglądu, przez co motywacja wzrasta jeszcze bardziej. Ponadto wyraźnie spada apetyt, zasady diety nie ograniczają ilości jedzenia a jedynie jakość, dzięki czemu nie odczuwa się głodu.

Następna zaletą są jasne i proste zasady, wyraźne ramy których należy się trzymać. Świetnie napisana książka, nie pozostawiająca żadnych wątpliwości i dylematów.

Na co warto uważać w diecie proteinowej?

Pierwsza i druga faza jest bardzo restrykcyjna i nie jest dietą zbilansowaną. Nie uwzględnia np. konieczności dostarczenia organizmowi tłuszczów roślinnych, zawiera mało błonnika co powoduje skłonność do zaparć.

Dieta nie zakłada ograniczeń ilościowych jedzenia, zatem nie wyrabia nawyku kontroli wielkości porcji. Może to mieć negatywne skutki w trzeciej i czwartej fazie, kiedy apetyt powraca i trzeba panować również nad ilością jedzenia. Część osób przerwało dietę i wróciło do starych nawyków z tego właśnie powodu, co zaowocowało efektem jo-jo. Następną wadą jest monotonia posiłków, szczególnie w dni białkowe. Dotyczy to szczególnie osób, które nie maja czasu na przygotowanie wymyślnych dań urozmaicających dietę i jedzą „na okrągło” pierś z kurczaka, jajka gotowane i serek granulowany. Włączając po wielu tygodniach drugiej fazy produktów o tak wyrazistym i wyrafinowanym smaku jak pieczywo, czy truskawki, trudno jest zjeść ich bardzo małe porcje.

Doktor Dukan obiecuje że w czwartej fazie można jeść „normalnie” z wyjątkiem jednego białkowego dnia w tygodniu, co u większości osób ze skłonnością do nadwagi nie może być prawdą – osoby które dotrwały do tej fazy twierdzą, że aby utrzymać wagę muszą znacznie się ograniczać ilościowo i jakościowo. Daje to złudne nadzieje osobom które nie chcą zrezygnować na zawsze z beztroskiego jedzenia.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Lekka jak piórko. Skuteczne odchudzanie

    Nie wszyscy rozumiemy w taki sam sposób, czym jest skuteczne dieta. Czy nie powtarzamy ciągle tych samych błędów chudnąc i tyjąc na przemian? Może błąd tkwi w naszym myśleniu? Dowiedz się, jak ustrzec się porażki w odchudzaniu.

  • Odchudzasz się? Unikaj pułapek!

    Co utrudnia nam skuteczne odchudzanie? Dlaczego jemy więcej niż potrzebujemy i niż byśmy chcieli? Przeczytaj, dokonaj zmian w otoczeniu i jedz świadomie!

  • Dlaczego warto jeść śniadania?

    Wielu z nas ma problem ze zjedzeniem śniadania, albo przez brak czasu, albo nie mają rano apetytu. Czy można pominąć ten posiłek? Poznaj opinię dietetyka.

  • Podjadanie kontra odchudzanie

    Zdarza się, że mamy nadwagę, mimo że jemy nieduże, nietłuste, raczej zdrowe posiłki. Co jest najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy ? Przeczytaj i przeanalizuj swoje nawyki, czy nie dotyczy to także Ciebie!

  • Smaczne i zdrowe przekąski zamiast słodyczy

    Typowa sytuacja: dopada Cię głód, a w zasięgu ręki znajduje się tylko automat ze słodyczami. Jak poradzić sobie w sytuacji, gdy do posiłku jeszcze daleko, lub nie mamy możliwości zjeść go o zwykłej porze? Poznaj opinię dietetyka.

  • Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

    Odchudzanie, zmiana stylu życia, to chyba najczęstsze postanowienia noworoczne. Najgorsze jest to, że wiele osób powtarza je co roku bez skutku, licząc na to, że tym razem się uda. Jak przygotować się na to wyzwanie, ułożyć sobie plan który zakończy się sukcesem? Poznaj opinię doświadczonego dietetyka.

  • Czym są probiotyki i prebiotyki?

    Coraz częściej w szczególnych sytuacjach zdrowotnych lekarze zalecają nam dostarczenie organizmowi probiotyków i prebiotyków, czy to w postaci żywności je zawierającej, czy w postaci preparatów które można kupić w aptece. Co oznaczają te nazwy i jakie maja znaczenie dla zdrowia człowieka? Dowiedz się więcej.

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt i dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij