Profilaktyka cukrzycy - dieta, styl życia

Cukrzyca jest chorobą, która może dotknąć zarówno dzieci, jak i dorosłych. W chwili jej rozpoznania pacjent jest zwykle wystraszony, zadaje sobie pytanie, "Jak teraz będzie wyglądało moje życie?". Po pewnym czasie, kiedy chory przyzwyczai się i oswoi się ze swoją chorobą, zdaje sobie sprawę, że z cukrzycą można prowadzić normalne życie, praktycznie bez żadnych ograniczeń. Warto pamiętać też o tym, że w pewnym stopniu możemy zapobiegać rozwojowi cukrzycy w przyszłości. Jak zatem powinna wyglądać profilaktyka cukrzycy?

Właściwa dieta

W profilaktyce cukrzycy najważniejszym elementem jest właściwa dieta, która ma na celu utrzymać właściwy poziom glukozy i tłuszczów w krwi, a tym samym optymalne wartości ciśnienia tętniczego. Właściwa dieta ważna jest także już w czasie stwierdzenia choroby, jak również odgrywa ona ważną rolę w zapobieganiu i leczeniu przewlekłych powikłań cukrzycy (retinopatii, mikroangiopatii oraz nefropatii cukrzycowej).

Jaką dietę stosować?

dieta cukrzycowa
  • Węglowodany
Przede wszystkim z diety warto całkowicie wyeliminować lub chociaż znacznie ograniczyć węglowodany (cukry) proste. Największa ich ilość znajduje się w ciastach, słodyczach, dżemach, konfiturach i miodzie. Podstawą diety węglowodanowej powinno być ciemne pieczywo, brązowy ryż, razowe makarony. Ponadto należy zwracać uwagę na indeks glikemiczny węglowodanów - powinno się spożywać węglowodany o jak najniższym indeksie glikemicznym. Ten typ węglowodanów daje większe uczucie sytości, znacznie zmniejsza wydzielanie insuliny po posiłku i tym samym opóźnia wystąpienie głodu.
  • Tłuszcze
Ponadto w diecie powinno się znacznie ograniczyć spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych, są to tłuszcze pochodzenia zwierzęcego. Ten typ tłuszczy podnosi bowiem poziom złego cholesterolu LDL, co działa niekorzystnie na układ krążenia (zwiększa się ryzyko miażdżycy). Dieta powinna być natomiast bogata w wielonienasycone kwasy tłuszczowe (głównie omega-3 i omega-6). Znajdują się one głównie w rybach morskich oraz w olejach roślinnych. Ten typ tłuszczy z kolei obniża poziom cholesterolu całkowitego i jego frakcji miażdżycorodnej LDL.
  • Białko
Jeśli chodzi o białko, to jego źródłem powinny być chude wędliny i chude mięso oraz chude produkty nabiałowe. Najlepiej, aby były to produkty nabiałowe naturalne, nie owocowe, bowiem w tych drugich znajduje się duża ilość cukru. 
  • Przygotowanie potraw
W profilaktyce cukrzycy ważne jest także właściwe przygotowywanie potraw. Najlepsze metody szykowania posiłków to gotowanie, pieczenie w folii bez tłuszczu czy duszenie.  Należy też pamiętać o tym, aby nie przekraczać zalecanej dla siebie przewidzianej dziennej porcji kalorii. Posiłki powinny być urozmaicone, bogate w witaminy i składniki mineralne. 
  • Styl życia
W profilaktyce cukrzycy bardzo ważna jest też zmiana stylu życia. Chodzi nie tylko o właściwa dietę, ale też o regularny wysiłek fizyczny. Dzięki niemu bowiem zmniejsza się ryzyko otyłości, która jest pierwszym krokiem prowadzącym do rozwoju cukrzycy. Ponadto warto zrezygnować z używek, starć się spać około 8 godzin na dobę. 
Przeprowadzono też badanie, w którym wykazano, że stosowanie metforminy zapobiegało rozwojowi cukrzycy typu 2 lub znacznie opóźniło jej rozwój u osób obciążonych dużym ryzykiem.
Widać zatem, że tak naprawdę niewielkim nakładem silnej woli jesteśmy w stanie choć trochę wpłynąć na ewentualny rozwój cukrzycy w przyszłości. Należy pamiętać o zdrowym odżywianiu i aktywności fizycznej - taki styl życia może nas uchronić od wystąpienia w przyszłości groźnej choroby. 

Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus