Czy sportowcy powinni pić kawę?

Kawa znana jest ze swoich właściwości pobudzających. Stymuluje układ krążenia, polepsza koncentrację, usuwa objawy zmęczenia. W dużych ilościach powoduje jednak odwodnienie i wypłukuje magnez. Czy sportowcy powinni zatem pić kawę?

Aromatyczna kawa to dość kontrowersyjny napój, pita w odpowiednich ilościach ma pozytywne działanie na organizm, niweluje zmęczenie, działa moczopędnie i rozkurczowo, zawarta w niej kofeina zwiększa działanie leków przeciwbólowych. Pita w dużych ilościach może powodować bóle głowy, rozkojarzenie, przyspieszoną akcję serca czy drgawki.

Czy sportowcy powinni pić kawę?


Większości zawodników zaleca się picie kawy przed treningiem wytrzymałościowym. Zwiększa ona bowiem wydzielanie adrenaliny z nadnerczy, co przyspiesza pracę układu krwionośnego. Jest to szczególnie istotne podczas długotrwałych intensywnych wysiłków, tj. maraton.

W wyniku działania kofeiny następuje wzrost stężenia wolnych kwasów tłuszczowych, co oszczędza glikogen oraz chroni białka mięśniowe. Ponadto kofeina pobudza układ krwionośny i zwiększa ciśnienie tętnicze krwi, co poprawia wydolność organizmu.

Biorąc pod uwagę, że kofeina ma działanie moczopędne, w okresie jej stosowania zaleca się szczególne dbanie o właściwe nawodnienie organizmu, a także uzupełnienie diety w magnez i potas. Kawa wypłukuje bowiem te makroelementy, co może prowadzić do osłabienia pracy mięśni.

Należy jednak pamiętać, że kofeina jest uważana za doping, jeśli jej stężenie w jednym mililitrze moczu przekracza 12 mikrogram. Jest to jednak spora wartość, trudna do osiągnięcia wyłącznie w wyniku konsumpcji napojów, tj. kawa, herbata czy kakao.

Kiedy warto napić się kawy?


Kawa wypita przed treningiem minimalizuje ryzyko zakwasów, opóźnia również moment, w którym zaczynamy odczuwać zmęczenie. Co ciekawe, wpływ taki wywołuje zarówno na sportowców, jak i osoby ćwiczące wyłącznie rekreacyjnie.

W tym przypadku zaleca się, by dawka kofeiny została przyjęta na kwadrans przed startem. W przypadku sportów siłowych czy szybkościowych nie odnotowano dużego wpływu kawy na osiągane wyniki, najkorzystniejsze efekty uzyskuje się jednak wypijając kawę na 45 minut przed planowanym wysiłkiem fizycznym.

Najkorzystniejszy efekt można uzyskać pijąc kawę na około 45 minut przed wysiłkiem krótkotrwałym, w przypadku wysiłku długotrwałego – kwadrans przed startem – wcześniejsze spożycie kofeiny może doprowadzić do częściowego odwodnienia jeszcze przed podjęciem wysiłku fizycznego.

Ten ostatni mechanizm ma szczególne znaczenie podczas wysiłków wytrzymałościowych o długim czasie trwania. Kofeina pobudza także uwalnianie jonów wapnia z tzw. siateczki śródplazmatycznej, co aktywuje proces rozpadu cząsteczek energetycznych ATP. Dzięki tej reakcji mięsień w bardzo szybkim tempie zostaje pobudzony do skurczu. Jest to szczególnie istotne dla zawodników dyscyplin trenujących siłę i szybkość.



Źródło: Żywienie w sporcie, Irena Celejowa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus