mężczyzna z bólem pleców w domu
Mateusz Burak

Dehydratacja krążków międzykręgowych – przyczyny, objawy, leczenie

Dehydratacja (odwodnienie) krążków międzykręgowy jest stanem, który wiąże się z postępującym zwyrodnieniem dysku. To proces, który jest związany nie tylko z urazem kręgosłupa, ale także ze starzeniem się organizmu. Jakie są objawy odwodnionych krążków między kręgowych? Jak nawodnić krążki międzykręgowe?

Dehydratacja krążków międzykręgowych – co to za problem?

Dehydratacja krążków międzykręgowych jest jedną z bardzo częstych przypadłości dotyczących narządu ruchu. To stan związany z postępującym zwyrodnieniem dysku. Fizjologicznie jest on zbudowany z jądra miażdżystego i pierścienia włóknistego. Ten ostatni posiada odpowiedni stopień hydratacji, czyli uwodnienia, co umożliwia efektywne spełnianie funkcji amortyzacyjnych. Z upływem czasu eksploatacja prowadzi do stopniowej utraty tych właściwości. Mowa oczywiście  o elastyczności i wytrzymałości. Wraz z wiekiem krążki międzykręgowe ulegają powolnemu odwadnianiu, utracie zawartości płynu, co określa się mianem dehydratacji.  

Co powoduje dehydratację (odwodnienie) krążka?

Jak już wcześniej wspomniano, dehydratacja krążków międzykręgowych spowodowana jest ich eksploatacją, która postępuje naturalnie wraz z wiekiem. Dodatkowo proces ten może zostać przyspieszony przez różne czynniki. Przykładem są wypadki komunikacyjne, upadki oraz urazy, w których dochodzi do uszkodzenia struktury kręgosłupa. Podobnie jest w przypadku kontuzji sportowych, powtarzających się przeciążeń pleców spowodowanych dźwiganiem ciężkich przedmiotów.

Na zmiany dehydratacyjne wpływ ma także gwałtowne odchudzanie. Dochodzi wówczas do jednoczesnej, szybkiej utraty dużej ilości wody w organizmie, co sprzyja obniżeniu elastyczności i wytrzymałości krążków międzykręgowych. Przyczyną może być także zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa.

Powiązane produkty

Objawy odwodnionych krążków międzykręgowych

Odwodnione krążki międzykręgowe mogą generować bardzo wiele różnych objawów. Wśród nich najczęściej wymienia się:

  • sztywność pleców,
  • przewlekłe dolegliwości bólowe pleców,
  • osłabienie siły mięśniowej tułowia,
  • parestezje, mrowienie w okolicy kręgosłupa.

W wielu przypadkach ból może rozprzestrzeniać się na obwód ciała. Mowa tutaj o kończynach dolnych, górnych. Jest to uzależnione od lokalizacji uszkodzonych krążków oraz stopnia ich odwodnienia i obniżenia wysokości. Najczęściej do takich zmian dochodzi w odcinku lędźwiowym (L4-L5 i L5-S1), w odcinku szyjnym (C5-C6), rzadziej w odcinku piersiowym.  

Metody leczenia dehydratacji krążków międzykręgowych

Sposób leczenia jest uzależniony od przyczyny i stopnia zaawansowania odwodnienia krążków międzykręgowych.

Łagodne symptomy mogą ograniczyć postępowanie lecznicze do zaleceń utrzymywanie odpowiedniej masy ciała, ćwiczeń poprawiających stabilizację i umożliwiających utrzymywanie prawidłowej postawy. Zaleca się także unikanie dźwigania ciężkich przedmiotów powyżej 5 kg.

W sytuacji kiedy odwodnienie dysku międzykręgowego jest w bardziej zaawansowanej fazie, a objawy są wyraźnie nasilone, zalecenia są odmienne. Stosuje się środki przeciwbólowe, niesteroidowe leki przeciwzapalne, masaż, zabiegi z zakresu fizykoterapii oraz metody usprawniania jak np. McKenzie.

Bardzo ważna jest reedukacja posturalna – nauka odciążania pleców poprzez wykorzystanie strategii, pozycji pomagających unikać ruchów, które mogą nasilać objawy. Niekiedy stosuje się także zastrzyki nadtwardówkowe oraz iniekcje z kortykosteroidu.

Bardzo rzadko konieczna jest operacja kręgosłupa. Kiedy jest już wymagana, to wówczas przeprowadza się wymianę krążka międzykręgowego. Również rzadko stosuje się tak zwaną fuzję, która polega na trwałym zespoleniu sąsiednich kręgów tak, aby ustabilizować kręgosłup i wyeliminować ruchy powodujące dolegliwości bólowe. Czynnikiem mogącym zadecydować o konieczności zastosowania tej ostatniej procedury jest dyskopatia wielopoziomowa.  

Jak nawodnić krążki międzykręgowe?

Dehydratacja krążków międzykręgowych jest naturalnym zjawiskiem towarzyszącym procesowi starzenia. Może ona jednak przebiegać szybciej lub wolniej. Chcąc spowolnić ten proces, należy dbać o kondycję fizyczną. Mowa tutaj o regularnych ćwiczeniach fizycznych, które pomogą wzmocnić mięśnie odpowiadające za stabilizację tułowia.

Utrzymywanie prawidłowej masy ciała, stosowanie dobrze zbilansowanej diety bogatej w witaminy i minerały, picie dużej ilości wody oraz unikanie palenia tytoniu również decyduje o utrzymaniu dysków na odpowiednim poziomie uwodnienia.  

Dehydratacja krążka międzykręgowego – ćwiczenia

Ćwiczenia, rehabilitacja i fizjoterapia są podstawą postępowania w przypadku odwodnienia dysków. Przykładem ćwiczeń możliwych do wykonania w domu są:

  1. Pozycja: siad klęczny, ręce na kolanach. Ruch: polega na wykonaniu zgięcia tułowia i przesuwaniu rąk po podłożu jak najdalej. Jest to tzw. ukłon japoński. Pozycję skrajną należy utrzymać 8–10 sekund. Doprowadzamy w ten sposób do rozciągania kręgosłupa i zwiększania przestrzeni międzykręgowych. Ćwiczenie wykonujemy 10 razy w 3 seriach.
  2. Pozycja: leżenie tyłem, ręce wzdłuż tułowia. Ruch: polega na jednoczesnym przesuwaniu po podłożu głowy i dolnej części tułowia w przeciwnych kierunkach. Ma to za zadanie elongację kręgosłupa. Pozycję skrajną należy utrzymać 8–10 sekund. Ćwiczenie powtarzamy 10 razy w 2 seriach.
  3. Pozycja: klęk podparty. Ruch: polega na unoszeniu lewej kończyny dolnej i prawej kończyny górnej do poziomu tułowia. Głowa ustawiona w przedłużeniu tułowia. Pozycję skrajną należy utrzymać 3–5 sekund. Następnie należy powtórzyć ćwiczenia przeciwnoimiennymi kończynami. Ćwiczenie powtarzamy w 2 seriach po 10 razy.
  4. Pozycja: siedzenie na piłce o średnicy 90 cm. Ruch: polega na jednoczesnym unoszeniu lewej kończyny górnej do poziomu barku i prawej kończyny dolnej 20 cm nad podłoże. Pozycję skrajną należy utrzymać 5–10 sekund. Warto pamiętać o utrzymaniu odpowiedniej, stabilnej pozycji odcinak lędźwiowego podczas tego ćwiczenia. Wykonujemy je w 2 seriach po 10 powtórzeń.
  5. Pozycja: Leżenie tyłem. Ręce wzdłuż tułowia. Ruch: polega na wywołaniu izometrycznego napięcia mięśni brzucha poprzez wciskanie pępka w podłoże. Napięcie utrzymujemy 5–10 sekund. Ćwiczenie należy powtórzyć w 2 seriach po 10 powtórzeń.   
  1. R. C. Mulholland, D. K. Sengupta, Rationale, principles and experimental evaluation of the concept of soft stabilization, „European Spine Journal”, nr 11 2002.
  2. A. F. Ozer, N. R. Crawford, M. Sasani i in., Dynamic lumbar pedicle screw-rod stabilization: two-year follow-up and comparison with fusion, „The Open Orthopaedics Journal”, nr 4 2010.
  3. W. Schmoelz , J. F. Huber, T. Nydegger, L. Claes, H. J. Wilke, Influence of a dynamic stabilisation system on load bearing of a bridged disc: an in vitro study of intradiscal pressure, „European Spine Journal”, nr 15 2006.
  4. C. M. Bono, M. Kadaba, A. R. Vaccaro, Posterior pedicle fixation-based dynamic stabilization devices for the treatment of degenerative diseases of the lumbar spine, „Journal of Spinal Disorders & Techniques Impact Factor”, nr 22 2009.
  5. B. Y. Cho, J. Murovic, K. W. Park, J. Park, Lumbar disc rehydration postimplantation of a posterior dynamic stabilization system, „Journal of Neurosurgery: Spine”, nr 13 2010.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • Jak zacząć biegać? ABC biegania dla początkujących

    Bieganie wyszczupla sylwetkę, wzmacnia mięśnie, pozwala na trening w zasadzie w każdych warunkach i okolicznościach. Można biegać zarówno na siłowni (na bieżni), jak i pod gołym niebem. Na początku bieganie wymaga chwili przygotowania i dostosowania swojego organizmu do nowych warunków, jednak w miarę zdobywania doświadczenia i wiedzy staje się codziennym nawykiem. Jak zacząć biegać? O czym pamiętać i na co zwrócić uwagę, aby nie zrobić sobie krzywdy? Zobacz nasz poradnik ABC biegania dla początkujących. 

  • Prawidłowa rozgrzewka przed bieganiem – wszystko, co powinieneś o niej wiedzieć

    W temacie rozgrzewki przed treningiem każdy słyszał niejedno i każdy wie, że wykonywać ją trzeba. Czy jednak za teorią idzie praktyka? Czy wiesz, dlaczego należy wykonywać rozgrzewkę i co możemy dzięki niej zyskać? Ile powinna trwać i czego należy w niej unikać? Na wszystkie pytania znajdziesz odpowiedź poniżej.

  • Co jeść na redukcji? Dieta dla dziewczyny 75 kg (aktywny tryb życia). Efekty

    Sezon wakacyjny zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim każdy z nas chciałby wyglądać jak najlepiej! Bardzo często przed wakacjami decydujemy się na diety redukcyjne, które pozwolą na pozbycie się zbędnych kilogramów i poprawę sylwetki. Jak wygląda taka dieta i co jeść na redukcji przy aktywnym trybie życia?

  • E-book "Dieta na obniżenie cholesterolu. Produkty, suplementacja, jadłospis"

    Podwyższony poziom cholesterolu to stan, który może stanowić zagrożenie, prowadząc do rozwoju miażdżycy. Możesz przejąć kontrolę nad swoim profilem lipidowym. Jednym z kluczowych elementów leczenia tego stanu jest zmiana stylu życia. Codzienna aktywność fizyczna czy zaprzestanie palenia tytoniu to nie wszystko. Najważniejsza jest twoja dieta.  

  • Czy trzeba myć banany przed jedzeniem?

    Nie myjesz bananów przed zjedzeniem? Czas to zmienić! Konieczność mycia warzyw i owoców przed spożyciem dla większości konsumentów jest oczywista. Z drobnym wyjątkiem. Żyjemy w przeświadczeniu, że produktów spożywczych, które przed zjedzeniem obiera się ze skóry, np. bananów, myć nie trzeba. Najwyższa pora zmienić dotychczasowe nawyki.

  • Czy można poprawić nastrój dietą?

    Depresja i stany lękowe to obecnie najczęściej występujące schorzenia psychiczne na świecie, których objawy istotnie wpływają na samopoczucie psychofizyczne, codzienne funkcjonowanie oraz ogólną jakość życia. W ostatnich latach ogromnym zainteresowaniem cieszy się wpływ sposobu odżywiania nie tylko na zdrowie fizyczne, lecz także psychiczne. Obecnie dobrze wiadomo, że niedobory żywieniowe mogą zwiększać ryzyko rozwoju depresji i negatywnie wpływać na samopoczucie.

  • Co pić na stres i zmęczenie?

    Stres jest reakcją organizmu na zaburzenie stanu równowagi. Przewlekły stres przyczynia się do ogólnego obniżenia jakości życia i szerokiej gamy zaburzeń, w tym nadciśnienia tętniczego, cukrzycy, chorób układu krążenia, chorób zapalnych jelit oraz trudności natury psychologicznej czy psychiatrycznej. Dobrze wiadomo, że prawidłowy stan nawodnienia organizmu korzystnie wpływa na samopoczucie psychofizyczne. Oprócz samej wody można wyszczególnić kilka gorących napojów, których regularne picie może wspomagać organizm w radzeniu sobie ze stresem, niepokojem i nadmiernym zmęczeniem.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij