Przegląd technik relaksacyjnych
Anna Posmykiewicz

Przegląd technik relaksacyjnych

W dzisiejszych czasach nerwy i stres są, niestety, naszymi kompanami dnia codziennego. Rzadko kiedy przeżywamy dzień bez zdenerwowania i ciągłego pośpiechu. Dlaczego tak jest, że często się denerwujemy i ciągle jesteśmy zestresowani? Ma to przede wszystkim związek z permanentnym brakiem czasu na wszystko.

Większą część dnia spędzamy w pracy, w której staramy się zdążyć ze wszystkim, a niestety nie zawsze nam się to udaje. Po wyjściu z pracy pędem robimy zakupy, wracamy do domu i zajmujemy się sprawami domowymi. Staramy się zatem ogarnąć bałagan i sprawdzić czy dziecko odrobiło wszystkie lekcje. A że mamy na to bardzo mało czasu, bo wskazówki zegarka cały czas przesuwają się do przodu, zaczynamy się denerwować i stresować czy na pewno wszystko zdążymy zrobić. I tak upływa nam dzień za dniem.

Powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego, że ciągłe denerwowanie i stres nie są korzystne dla naszego zdrowia. Co jednak zrobić, aby się mniej denerwować? Czy jest to w ogóle możliwe?

Relaksacja przez muzykoterapię

Jedną z technik relaksacyjnych jest muzykoterapia. Na czym ona polega? Co trzeba robić, aby zrelaksować się przy muzyce i przestać się denerwować? Przede wszystkim muzyki trzeba słuchać w wygodnej dla nas pozycji. Co to oznacza? Oznacza to tyle, że nie chodzi o słuchanie muzyki byle gdzie, czyli np. w czasie jazdy samochodem z pracy do domu. Należy położyć się na łóżku lub też wygodnie usiąść w fotelu, zamknąć oczy i zacząć wsłuchiwać się w muzykę. Oczywiście, do muzykoterapii dobrze jest wykorzystywać muzykę spokojną, taką, która nas zrelaksuje. Są nawet specjalne płyty, które przeznaczone są do tego celu. Słuchanie relaksującej muzyki powinno trwać co najmniej 15 minut. Możemy mieć właśnie zamknięte oczy lub siedzieć i wpatrywać się w zdjęcie lub obraz, które kojarzą się nam z czymś miłym np. wydarzeniem, którego wspomnienie wywołuje uśmiech na naszej twarzy.  

Masaż relaksacyjny

Kolejną techniką relaksującą jest wszystkim nam dobrze znany masaż. Wykonany przez profesjonalistę masaż może być dla większości z nas jedną z najbardziej skutecznych form relaksu.

Świetnym pomysłem jest połączenie masażu ze słuchaniem relaksującej muzyki oraz z zapachem świec lub olejków eterycznych – wtedy, szansa na to że poczujemy się odstresowani i zapomnimy o problemach dnia codziennego, wzrasta jeszcze bardziej. 

Joga jako technika relaksacyjna

Również joga zaliczana jest do technik relaksacyjnych. Jest ona połączeniem rozciągania różnych partii mięśni ze spokojnym, głębokim oddechem.

Jogę może trenować każdy z nas — nawet, jeśli nie jesteśmy zbyt mocno rozciągnięci, nauczyciel jogi dobierze dla nas takie ćwiczenia (asany), którym na pewno sprostamy i dzięki którym będziemy w stanie się rozluźnić i zrelaksować.

Warto pamiętać o tym, że w połączeniu z jogą idzie medytacja. Medytacja to, najogólniej mówiąc, praktyka polegająca na wyciszeniu umysłu. Osoba medytująca powinna przyjąć właściwą pozycję, starać się wyrównać tempo oddechu i zastygnąć w tej pozycji na dłuższą chwilę. Medytacja trwa zazwyczaj od kilkunastu minut do godziny — w zależności od stopnia zaawansowania osoby praktykującej i pozwala wyzwolić się od stresu. 

Wizualizacja jako technika relaksacyjna

Wizualizacja polega na świadomym wywołaniu w naszym umyśle pozytywnego obrazu. Osoba wizualizująca stara się wyobrażać sobie rzeczy i zdarzenia, które są dla niej  miłe. Czyli jeśli lubimy góry, powinniśmy stworzyć w naszej głowie obraz, że akurat w tych górach przebywamy, idziemy górskim szklakiem i podziwiamy piękne krajobrazy i są z nami tam osoby, które bardzo kochamy. Nasza wyobraźnia będzie pracowała znacznie lepiej, jeśli postaramy się wyobrażać sobie te miłe dla nas obrazy w ciszy i spokoju, przy dźwiękach ulubionej muzyki. Warto też wtedy spokojnie i równo oddychać, dzięki czemu nasz organizm będzie się relaksował coraz bardziej.

Aktywność fizyczna też nas relaksuje

Techniką relaksacyjna jest też po prostu ruch — spacer na świeżym powietrzu czy też jazda na rowerze. Dodatkowo, jeśli na spacer czy na rowerową przejażdżkę wybierzemy się z ważnymi dla nas osobami, od razu poczujemy się mniej zestresowani i zdenerwowani. Relaksem dla niektórych z nas może też być nawet intensywny trening na siłowni czy jogging— w czasie wysiłku fizycznego wydziela się bowiem duża ilość endorfin, czyli hormonów szczęścia, które będą działały na nas w sposób bardzo relaksujący.

Relaksujące techniki oddechowe 

Znanymi na całym świecie technikami relaksacyjnymi są również techniki oddechowe. Ich największym plusem jest to, że możemy zastosować je w dowolnym miejscu - nawet w pracy czy w autobusie. Istnieją różnorodne techniki oddechowe: możemy na przykład wykonywać głębokie oddechy z przepony. Przy takim oddychaniu należy mieć wyprostowany kręgosłup, jedną rękę położoną na klatce piersiowej, drugą zaś na brzuchu. Następnie trzeba wykonać głęboki wdech przez nos — przy oddychaniu przeponą ręka, która leży na brzuchu, powinna się znacząco unosić, zaś ta na klatce piersiowej ma unosić jedynie w bardzo niewielkim stopniu. Wydech natomiast powinniśmy wykonywać przez usta i dodatkowo liczyć w myślach do trzech po to, ab trwał on dłużej.

Właściwie wykonywane techniki oddechowe potrafią znakomicie zrelaksować i zredukować poziom stresu. 

Trening autogenny Schultza

Trening autogenny Schultza polega na wielokrotnym i długotrwałym powtarzaniu sobie sugestii dotyczących naszego ciała. Chodzi zatem o to, że, na przykład, wiele razy z zamkniętymi oczami będziemy sobie powtarzać w myślach zdanie: rozluźniam swoje mięśnie, rozluźniam swoje mięśnie, rozluźniam swoje mięśnie. Długotrwałe powtarzanie tej samej kwestii spowoduje w końcu, że nasz umysł przyjmie tę informację i nasze mięśni rzeczywiście ulegną rozluźnieniu.  

ASMR jako technika relaksacyjna

Czasami jako technikę relaksacyjna traktuje się tez zjawisko ASMR. Na czym ono polega? Zjawisko ASMR polega na wyzwalaniu w nas relaksu i przyjemności za pomocą różnych bodźców. Dla jednych z nas może być to muzyka, dla innych obraz, a dla jeszcze innych ciekawy film. Zjawisku temu towarzyszy zwykle przyjemny dreszcz i mrowienie. Może doświadczyć tego każdy z nas w nawet najmniej spodziewanych okolicznościach, np. w czasie wizyty u fryzjera pod wpływem delikatnego dotyku i masażu głowy. Pod wpływem ASMR poczujemy się natychmiast bardzo zrelaksowani i odprężeni.
 
Dzięki technikom relaksacyjnym naprawę łatwiej można poradzić sobie ze wszechobecnym w naszym życiu stresem. Jedne z nich podziałają na nas od razu, w przypadku innych sami będziemy musieli włożyć w nie trochę pracy, ale w końcu efekt jest tego wart.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Zbliża się przesilenie wiosenne

    Porą roku, która zazwyczaj najbardziej się dłuży jest zima, a najtrudniejsze do przetrwania są jej ostatnie tygodnie. Jesteśmy wtedy zmęczeni mało ruchliwym trybem życia, niedoborem światła słonecznego i zimnem. Jest to tzw. przesilenie wiosenne.

  • 5 zdrowych postanowień na Nowy Rok. Co warto zmienić?

    Istnieje kilka sfer życia, które warto uporządkować niezależnie od pory. Powoli, małymi krokami, ale zdecydowanie i sukcesywnie.  Oto kilka postanowień noworocznych –wystarczy wybrać jedno, a wiele dobrego zrobimy dla siebie i czasami też dla naszych najbliższych.

  • Jak w okresie izolacji spowodowanej koronawirusem zachować równowagę psychiczną?

    Ostatnie miesiące drastycznie ograniczyły nasze możliwości w zakresie opuszczania domów i utrzymywania standardowych kontaktów towarzyskich. Dla wielu były one więc czasem intensywnego nadrabiania zaległości serialowych, książkowych czy filmowych. Jak się okazuje, taka forma spędzania czasu jest nie tylko przyjemna i skuteczna w przyspieszaniu jego upływu – w tym trudnym czasie pozwala utrzymać równowagę psychiczną. Naukowcy nazywają to zjawisko nietradycyjną socjalizacją.

  • Depresję można zdiagnozować na podstawie tętna

    Dzięki trwającej 24 godziny analizie rytmu serca można przewidzieć depresję z aż 90% skutecznością. Badania na ten temat zostały zaprezentowane podczas 33 Europejskiego Kongresu Neuropsychofarmakologii, a ich autorami są naukowcy z Uniwersytetu Goethego we Frankfurcie. 

  • Podczas lockdownu warto mieć zwierzaka, twierdzą naukowcy

    Pandemia koronawirusa na pewien czas zamknęła nas w domach, co musiało się przełożyć na kondycję psychiczną osób zmuszonych do izolacji, często w całkowitej samotności. Druga fala pandemii nie jest wykluczona, a najnowsze badania pokazują, w jaki sposób przygotować się do niej, mając na uwadze ograniczenie obciążenia psychicznego. Okazuje się, że stres związany z lockdownem świetnie redukują czworonogi. 

  • Jak odprężyć się przed świętami? Sprawdzone sposoby na przedświąteczny relaks

    Końcówka roku to zdecydowanie jeden z najgorętszych okresów na przestrzeni dwunastu kolejnych miesięcy kalendarzowych. Niezaprzeczalnie to właśnie grudzień króluje w tym rankingu, co ma związek z obchodzonymi w tym czasie Świętami Bożego Narodzenia. Skupiamy wtedy całą swoją energię, aby jak najlepiej się do nich przygotować. Pociąga to jednak za sobą spory stres, który, kumulując się, może wpływać negatywnie zarówno na nas samych, jak i na otoczenie, w którym się znajdujemy. W dalszej części artykułu opowiem o kilku sprawdzonych sposobach na zrelaksowanie się i złapanie oddechu w tym i tak już niełatwym dla nas wszystkich czasie. 

  • Co na temat gier komputerowych i ich wpływu na zdrowie mówią naukowcy? Jak gry wpływają na mózg i zachowanie dzieci?

    Gry komputerowe są bardzo popularną rozrywką zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych. Najnowsze doniesienia naukowe na temat gier wideo są zaskakujące – wbrew powszechnemu przekonaniu badania nie dostarczają dowodów na poparcie tezy, że wpływają one negatywnie na zachowanie. Okazuje się, że w przypadku dzieci, mogą wpływać na ich przystosowanie psychospołeczne. 

  • Jak funkcjonuje mózg w stanie hipnozy? Czy zmienia się sposób, w jaki przetwarzane są informacje?

    Dotychczas wszelkie modyfikacje przetwarzania neuronalnego były przedmiotem gorących dyskusji. Odkrycie fińskich naukowców pomoże lepiej zrozumieć i wyjaśnić mechanizmy, jakie stoją za zmianami w zachowaniu i subiektywnymi doświadczeniami osoby zahipnotyzowanej.  

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij