Sposoby na pocenie się

Każdy z nas się poci. Jest to naturalna reakcja organizmu na podwyższoną temperaturę. Pocimy się w trakcie wysiłku fizycznego, gdy jest gorąco.

Czasem też wzmożone pocenie jest reakcją na stres. Pot działa jak swoista chłodnica dla organizmu. Gdy temperatura ciała staje się zbyt wysoka, organizm aktywuje gruczoły potowe, żeby wychłodzić tkanki.

Procesu tego nie da się zatrzymać, ale można zniwelować jego nieprzyjemne skutki.

  1. Stosuj specjalne środki. Na rynku dostępna jest szeroka gama kosmetyków – antyperspirantów, mydeł czy dezodorantów.
  2. Dbaj o higienę. Za przykry zapach potu odpowiedzialne są bakterie. Utrzymanie prawidłowej higieny zmniejszy ich ilość, a dzięki temu zminimalizuje nieprzyjemną woń.
  3. Odpowiednio się odżywiaj. Niektóre produkty mogą potęgować przykry zapach potu. Ogranicz spożywanie pikantnych potraw, tłustego mięsa, cebuli czy czosnku. Jedz za to więcej owoców i warzyw, pamiętaj też o wypijaniu odpowiedniej ilości płynów – przynajmniej 2 litry dziennie.
  4. Stosuj zioła. Wydzielanie potu ogranicza między innymi szałwia. Możesz pić ją w postaci naparu, lub wykorzystać do kąpieli.
  5. Unikaj gorących kąpieli – zamiast tego zastosuj chłodny prysznic.
  6. Zadbaj o odpowiednią odzież. Staraj się wybierać ubrania z naturalnych włókien. Sztuczne tkaniny przepuszczają mniej powietrza, utrudniają wentylację.
  7. Uzupełniaj płyny. W trakcie ćwiczeń nie unikniesz pocenia się. Wówczas pamiętaj o uzupełnianiu utraconych płynów, żeby wyrównać bilans wody w organizmie i uniknąć odwodnienia.

Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus