Dieta na lato - lekkostrawne potrawy

Latem nie mamy zwykle ochoty na skomplikowane potrawy. Większości z nas, okres wakacyjny kojarzy się z młodymi ziemniaczkami z koperkiem i fasolką, z ryżem z sosem truskawkowym, bobem z masłem albo makaronem ze serem. Co jeszcze można dodać do letniego menu, aby jak najpełniej wykorzystać sezonowe witaminy?

Owocowa dieta na lato – wykorzystaj sezon!

Wakacje to tylko, albo i aż dwa miesiące! Warto na ten czas zapomnieć o klasycznym, polskim rosole i schabowym z kapustą – przyjdzie na nie pora zimą, gdy produktów natury nie będzie już tak dużo. Teraz wykorzystaj to co najlepsze oferuje Ci lato – lekkostrawne, niskokaloryczne i w dodatku syte warzywa i owoce.

Letnie i szybkie desery

Czerwiec i lipiec to czas truskawek, czereśni, rabarbaru. Potem przychodzi pora na jagody, jeżyny oraz maliny, w sierpniu cieszymy się zaś agrestem oraz brzoskwiniami. Najczęściej, jemy je pod postacią aromatycznego wypieku bądź koktajlu. Czy jest ktoś kto nie zna smaku ciasta drożdżowego albo szejka na bazie kefiru z tymi owocami?

Tymczasem, warto wypróbować coś innego np. tzw. crumble, czyli owoce zapiekane pod kruszonką. Kruszonkę przygotowujemy tradycyjnie: z masła, mąki i cukru. Wybrane owoce (np. jagody oraz truskawki) układamy w wysmarowanych tłuszczem kokilkach, posypujemy kruszonką i zapiekamy. Pyszne! Efektowny deser gotowy.

Lato to czas m.in. truskawek, malin, jagód, czereśni, cukinii, bobu oraz pomidorów. I choć teoretycznie mamy do nich dostęp przez okrągły rok, to tylko teraz są one najsmaczniejsze i najbardziej wartościowe.

Inny słodki pomysł? Zupa owocowa! Z takiej propozycji najbardziej ucieszą się najmłodsi. Wystarczy, że ulubione owoce zmiksujemy blenderem, zabielimy naturalnym jogurtem, a następnie podamy z pysznymi, makaronowymi świderkami i np. listkami mięty dla aromatu. Dzieciaki będą zachwycone.

Tradycyjne koktajle można łatwo ożywić dodając np. świeżych listków szpinaku, zieloną sałatę, roszponkę albo natkę pietruszki. Nasz szejk zyska nie tylko ciekawej barwy, ale i mnóstwa cennych dla naszego zdrowia witamin oraz składników mineralnych. Do koktajlu warto dodać łyżeczkę oleju lnianego albo oliwy – witaminy rozpuszczalne w tłuszczach staną się dla nas bardziej dostępne.

Zupa nieco inaczej czyli chłodnik na lato

W czerwcu jedną z pierwszych zup jest zwykle pyszna botwinka z młodymi ziemniakami i koperkiem. Warto wypróbować też wersję na zimno – tzw. chłodnik. Podobną zupę można przygotować np. z wykorzystaniem zielonego ogórka z koperkiem albo z cukinią. Zupy krem to w ogóle wspaniały pomysł! Jeśli chcemy wzbogacić dietę małych niejadków, warzywa pod taką postacią będą strzałem w dziesiątkę. A jest w czym wybierać! Zielony groszek, brokuły, fasolka szparagowa, kalafior czy brukselka – każdy znajdzie coś dla siebie. Dobrym pomysłem jest łączyć warzywa według kolorów, np. gotując zupę-krem z białych warzyw sięgnijmy po kalafior, cebulkę, ziemniaki oraz pora. Ciekawym połączeniem smakowym może być też zupa-krem z gruszki i pietruszki – również w wersji białej. Zielona? Proszę bardzo – idealnie będzie pasować brokuł, brukselka oraz gruby szczypior z cebulki dymki posiekany wprost do miski. 

Zupa na obiad to zawsze dobry i pożywny pomysł. Latem, gdy nie mamy ochoty na nic gorącego, warto wypróbować chłodniki.

Tarty i zapiekanki – na zimno gdy żar leje się z nieba

Warzywa będą również bazą do wielu innych znakomitych dań, np. do tart, które można zjeść na zimno i na gorąco. Sprawdzony przepis na ciasto? 75g masła posiekaj razem z 2 szklankami mąki, szczyptą soli oraz dużym jajkiem. Zagnieć ciasto, owiń folią spożywczą i schłodź w lodówce. Następnie rozwałkuj i rozłóż w formie do tart, podpiecz ok. 10 minut i wyłóż nadzieniem: np. ze śmietany, ok. 3 dużych jajek oraz dowolnych przypraw. Na wierzchu ułóż ulubione warzywa: np. różyczki brokułu i plasterki pomidora dla koloru. Tartę zapiecz, aż wszystko ładnie się zetnie. Najlepiej kroić ją gdy, lekko przestygnie, jest pyszna również na zimno. Nie zapomnij posypać ją świeżą zieleniną przed podaniem.

Letnie śniadanie – z warzywami i owocami

Hitem na wakacyjnym, śniadaniowym stole są również świeże twarożki – zaszalej i obok startej na grubych oczkach rzodkiewki, dodaj do pasty kawałki ugotowanej, zielonej fasolki szparagowej albo wiórki pora. Możesz także przygotować ją na słodko – tutaj w zasadzie bez ograniczeń wykorzystasz wszystkie sezonowe owoce. Zmiksuj po prostu twaróg z jogurtem, dosłodź cukrem, miodem albo ksylitolem, a na wierzchu poukładaj świeże owoce. Twarożek warto podać z lekkimi penkejkami, a zjeść najlepiej… na tarasie 😊

Pesto zamiast schabowego, pasztet roślinny zamiast mięsa – wpleć do wakacyjnego menu

Zamiast ciężkich mięs oraz potraw przy których pocisz się w kuchni, podaj na obiad makaron z błyskawicznym w przygotowaniu pesto. Wystarczy jeśli w specjalnej dostawce do blendera zmiksujesz ulubioną zieleninę (np. szpinak, natkę pietruszki lub liście botwinki), dowolne pestki albo nasiona (np. słonecznika, pinii lub mix), odpowiednią ilość oliwy, sól oraz pieprz. Powstałą zieloną pastą obkładaj świeżo ugotowany makaron (najlepiej spaghetti albo świderki), następnie posyp parmezanem oraz skrop oliwą. Szybki i zdrowy obiad gotowy! Takie pesto wykorzystasz również jako dodatek do kanapki, a jeśli jednak zechcesz zjeść tradycyjny obiad – także i jako dip do mięsa albo ryby.

Jeśli piekarnik Ci nie straszny, na kolację przygotuj roślinny pasztet – np. z czerwonej soczewicy i batatów. Ugotowane strączki (2 szklanki suchych) zmiksuj wraz z miękkim ziemniakiem, dodaj 3 jajka, 4 łyżki oliwy, dopraw i upiecz w specjalnej formie. Podobnie zrobisz z dodatkiem marchewki albo korzenia pietruszki. Plastry pasztetu świetnie sprawdzą się z lekkimi waflami lub pszenno-żytnim pieczywem, z dodatkiem chrupiących rzodkiewek, ogórka i pomidora skropionych oliwą.

Lato to dobry czas na rozpoczęcie przygody z nasionami roślin strączkowych. Jeśli do tej pory wydawało Ci się, że nie da się nimi nasycić tak jak tradycyjnym kotletem, gorąca pora roku będzie świetną okazją na to by się o tym przekonać.

Letnie przyjęcie, letnia dieta – warzywa i owoce w roli głównej

A gdy przyjdą goście, albo postanowisz zorganizować grilla? Oprócz klasycznych, warzywnych szaszłyków oraz wspomnianej już wyżej tarty, przygotuj przystawki z naleśników lub gotowych wrapów. Posmaruj placki lekkim serkiem homogenizowanym, ułóż paseczki ulubionych warzyw i zwiń w ruloniki. Następnie pokrój w grube plastry i gotowe!

Coś do picia? Gościom na pewno spodoba się „smakowa” woda. Do karafki wrzuć przepołowione (koniecznie, by puściły sok) truskawki, garść jagód oraz listki świeżej mięty. Możesz też dodać cytrynę. Zalej to wszystko wodą i na przynajmniej godzinę wstaw do lodówki. Pyszna, owocowa woda ochłodzi wszystkich.


Podziel się: