Potas - co warto o nim wiedzieć?
Justyna Wodowska

Potas - co warto o nim wiedzieć?

Potas jest najliczniejszym jonem wewnątrzkomórkowym. Jony potasowe odgrywają bezpośrednią rolę w wytwarzaniu potencjału przezbłonowego, wpływając w ten sposób na pobudliwość komórek nerwowych i mięśniowych.

Do tej pory u ludzi zdrowych rzadko obserwowało się niedobory potasu na tle żywieniowym. Obecnie, w związku ze zmianami naszych przyzwyczajeń oraz faktem, iż coraz częściej jemy produkty przetworzone, większość z nas spożywa w pokarmach pokaźny „ładunek” sodu a zbyt małą ilość potasu. Warto odwrócić tą tendencję. Korzyści płynące z ograniczenia spożycia jonu sodowego przy jednoczesnym zwiększeniu spożycia jonu potasowego w odniesieniu do układu krążenia, a zwłaszcza dobroczynny wpływ na ciśnienie krwi, zostały bardzo przebadane. 

Dieta górą! Zamiast słodzonego napoju...sok z pomidorów?

Za najlepszą i najbezpieczniejszą formę zwiększenia spożycia potasu uważa się dietę bogatą w warzywa i owoce (produkty świeże, nieprzetworzone, ponieważ przetwarzanie żywności wpływa redukująco na zawartość potasu). Z reguły taka urozmaicona, zdrowa dieta w zupełności wystarcza. Niedobór potasu, czyli spadek poniżej wartości prawidłowej, jest określany jako hipokaliemia. Rzadko jest spowodowany brakami w diecie, najczęściej towarzyszy przyjmowaniu leków moczopędnych (z wyjątkiem tych oszczędzających potas), nadużywaniu leków przeczyszczających lub niektórym chorobom przewodu pokarmowego przebiegającym z biegunką i/lub wymiotami. Alkohol i kawa również mogą zwiększać wydalanie potasu z moczem. Objawy kliniczne niedoboru potasu mogą być zróżnicowane. Do najczęściej spotykanych należą między innymi kurcze mięśniowe (stężenie potasu w poszczególnych tkankach jest zróżnicowane, a największe występuje w mięśniach szkieletowych), osłabienie, szybkie lub nierówne bicie serca.

Jon potasowy i magnezowy – przyjacielski duet

Zaburzenia elektrolitowe najczęściej obejmują kilka jonów jednocześnie. Magnez jest obok potasu drugim najważniejszym kationem wewnątrzkomórkowym. Z uwagi na wewnątrzkomórkowe umiejscowienie jonów potasu i magnezu niedobór jednego z nich na ogół wiąże się z niedoborem drugiego. Do niedoboru obu jonów może usposabiać aktywacja układu renina-angiotensyna-aldosteron, często występująca w schorzeniach układu sercowo-naczyniowego, a także intensywne leczenie preparatami odwadniającymi. Przy wyborze preparatu z potasem (lub potasem i magnezem) należy zwracać uwagę czy podane na opakowaniach wartości dotyczą ilości samych jonów w tabletce czy całego związku, z którego potas/magnez pochodzi. Doustne preparaty potasu w większych dawkach dostępne są tylko na receptę. Jeśli lekarz przepisuje nam taki preparat w żadnym wypadku nie można zamieniać go na dostępny bez recepty suplement diety. 

Jak przyjmować potas?

Stosowanie preparatu z potasem zawsze należy skonsultować ze swoim lekarzem. Doustne preparaty potasu najlepiej podawać podczas posiłku lub tuż po nim z dużą ilością płynu, w całości (bez rozgryzania!). Należy zachować szczególną ostrożność stosując potas z: inhibitorami konwertazy angiotensyny (leki stosowane w leczeniu nadciśnienia), lekami moczopędnymi oszczędzającymi potas, gdyż jednoczesne stosowanie może doprowadzić do skrajnie wysokiego poziomu potasu. Inhibitory konwertazy angiotensyny mogą powodować hiperkaliemię, ponieważ hamują uwalnianie aldosteronu. Działanie to nie jest zazwyczaj istotne u pacjentów z prawidłową czynnością nerek. Jednakże u pacjentów z zaburzeniem czynności nerek i/lub u pacjentów przyjmujących suplementy zawierające potas lub leki moczopędne oszczędzające potas może wystąpić hiperkaliemia. Zbyt duże stężenie potasu we krwi może z kolei doprowadzić do zaburzeń rytmu serca.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Sposoby na kaca

    „Ach, co to był za bal!” - wspominamy z rozmarzeniem kolejną karnawałową noc. Często temu rozmarzeniu towarzyszą jednak przykre pamiątki w postaci tępego bólu głowy, nudności, wzmożonego pragnienia i ogólnego złego samopoczucia. Każdy z nas może doświadczać zupełnie innego wachlarza objawów związanego z odchorowywaniem naszych wcześniejszych szaleństw.

  • Rozciągnięty żołądek po świętach? Pomoże błonnik

    Odchudzanie po świętach? Niestety, rozciągnięty żołądek domaga się ciągle więcej i więcej jedzenia. Walkę z nieustannymi napadami wilczego apetytu oraz wytrwanie w dietetycznych postanowieniach mogą nam ułatwić apteczne suplementy diety z błonnikiem. Jak działają?

  • Jak sobie radzić ze zgagą w święta?

    Dla niektórych zgaga to zaledwie lekki dyskomfort, dla innych potrafi być ona bardzo dokuczliwa. Jeśli chcemy pozbyć się palącego problemu, należy zneutralizować kwas solny, który podrażnia błonę śluzową przełyku. Oferta rynku farmaceutycznego jest w tym przypadku bardzo szeroka.

  • Truskawki – pełne zdrowia i… pomogą w odchudzaniu

    Każdego roku czekam na sezon truskawkowy z ogromnym utęsknieniem. Niestety, kiedy już nadejdzie, zawsze pozostawia głęboki niedosyt (sezon ten jest bardzo krótki – trwa zaledwie dwa miesiące). Truskawki to jednak nie tylko rozkosz dla naszych kubków smakowych. Ta owocowa, niekwestionowana królowa czerwca to także sprzymierzeniec w odchudzaniu i bomba niezwykle cennych składników. Truskawki bardzo łatwo pobierają bowiem z gleby składniki mineralne, wobec czego są surowcem o znacznej ich zawartości.

  • Witamina K2. Co na to nauka?

    Dotychczas utrzymywano, że prawidłowy stan układu kostnego zależy głównie od spożycia wapnia i witaminy D. Dziś wiemy, że istotna jest też obecność witaminy K2. Witamina K2 to tak naprawdę cała grupa związków określanych wspólnym mianem "menachinonów" lub skrótem "MK-n", gdzie n wskazuje liczbę nienasyconych reszt izoprenoidowych przy węglu C3 (od 1 do 13). Na szczególną uwagę zasługuje witamina K2 w postaci MK-7 (menachinon-7). Dlaczego?

  • Suplementy na odporność. Jak długo je stosować?

    W okresie jesienno-zimowym wspieramy swoją odporność rozmaitymi metodami. Próbujemy też suplementacji diety tranem czy olejem z wątroby rekina oraz stosunkowo nowymi środkami – zawierającymi beta-glukan lub laktoferynę. Często, zwłaszcza w przypadku tych ostatnich produktów, pojawia się jednak wątpliwość jak długo powinniśmy przyjmować wybrany preparat.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij