Truskawki – pełne zdrowia i… pomogą w odchudzaniu

Każdego roku czekam na sezon truskawkowy z ogromnym utęsknieniem. Niestety, kiedy już nadejdzie, zawsze pozostawia głęboki niedosyt (sezon ten jest bardzo krótki – trwa zaledwie dwa miesiące). Truskawki to jednak nie tylko rozkosz dla naszych kubków smakowych. Ta owocowa, niekwestionowana królowa czerwca to także sprzymierzeniec w odchudzaniu i bomba niezwykle cennych składników. Truskawki bardzo łatwo pobierają bowiem z gleby składniki mineralne, wobec czego są surowcem o znacznej ich zawartości.

O jakich minerałach i witaminach mowa, czyli truskawkowe walory…

Warto wspomnieć, że ten owocowy symbol lata wyhodowano sztucznie z mieszanki poziomki wirginijskiej z poziomką chilijską. Z botanicznego punktu widzenia truskawka to tzw. owoc pozorny, powstaje bowiem na skutek silnego rozrośnięcia się wypukłego dna kwiatowego. Co ciekawe - właściwym owocem są te malutkie, złotożółte „orzeszki”, rozmieszczone na powierzchni całego owocu rzekomego. Dojrzałe truskawki są bardzo wartościowymi owocami. Mają dużo różnych mikro- i makroelementów, m.in. potas, wapń, fosfor, magnez i żelazo. Te pyszne owoce są również „koktajlem” wielu witamin. Znajdziemy w nich przede wszystkim witaminę C, witaminy z grupy B, a także A i E. Należy pamiętać, żeby przed jedzeniem koniecznie dokładnie opłukać je pod bieżącą wodą.

Truskawki a odchudzanie

Truskawki wspierają w walce ze zbędnymi kilogramami, ale tylko bez towarzystwa śmietany i cukru. Bez wspomnianych, słodkich dodatków są bardzo niskokaloryczne: 100 g owoców to zaledwie około 30 kalorii. Ważnym elementem są pektyny – błonnik, który usprawnia perystaltykę i przeciwdziała zaparciom. Dobroczynny wpływ na procesy trawienne zawdzięczamy też zawartości enzymu bromeliny (bromelainy).

Truskawki mają coś wspólnego z …czosnkiem?

Ciekawostką jest też fakt, że truskawki mają pewną cechę kojarzącą je z … czosnkiem. Otóż zawierają one, podobnie jak czosnek, związki z grupy tzw. fitoncydów o właściwościach przeciwbakteryjnych. Truskawki zawierają również fizetynę. Ten naturalny flawonoid, który występuje także w cebuli i czosnku może mieć właściwości przeciwnowotworowe, co zostało na razie potwierdzone w badaniach prowadzonych wobec linii komórkowych oraz na modelach zwierzęcych. Uczeni zaobserwowali, że fizetyna zmniejsza także obrzęk nerek związany z nefropatią cukrzycową w cukrzycy typu 1.

Truskawki a alergia na salicylany?

Truskawki nie są bez wad. Niestety mogą one silnie alergizować. Alergia pokarmowa na truskawki objawia się różnego rodzaju pokrzywkami. Nie każdy z nas wie, że truskawki nie powinny też być spożywane przez osoby ze stwierdzoną nadwrażliwością na salicylany. Do produktów spożywczych zawierających naturalne salicylany należą także inne owoce jagodowe - maliny, jeżyny, poziomki. Ostrożność należy również zachować w przypadku kobiet karmiących i małych dzieci. W takich przypadkach lepiej wprowadzać te owoce do diety stopniowo i obserwować reakcję organizmu.

Truskawkowe kosmetyki

Póki trwa sezon spożywajmy jak najwięcej świeżych truskawek, aby nasz organizm mógł nacieszyć się ich dobroczynnym wpływem. Truskawkowy akcent jest również inspiracją dla producentów kosmetyków, choć część z nich naśladuje jedynie piękny zapach truskawek. Warto jednak w pełni wykorzystać zalety tego owocu i samodzielnie przygotować truskawkową maseczkę. Taki pięknie pachnący kompres nadaje się szczególnie na przebarwienia.


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus