Truskawki – pełne zdrowia i… pomogą w odchudzaniu
Justyna Wodowska

Truskawki – pełne zdrowia i… pomogą w odchudzaniu

Każdego roku czekam na sezon truskawkowy z ogromnym utęsknieniem. Niestety, kiedy już nadejdzie, zawsze pozostawia głęboki niedosyt (sezon ten jest bardzo krótki – trwa zaledwie dwa miesiące). Truskawki to jednak nie tylko rozkosz dla naszych kubków smakowych. Ta owocowa, niekwestionowana królowa czerwca to także sprzymierzeniec w odchudzaniu i bomba niezwykle cennych składników. Truskawki bardzo łatwo pobierają bowiem z gleby składniki mineralne, wobec czego są surowcem o znacznej ich zawartości.

O jakich minerałach i witaminach mowa, czyli truskawkowe walory…

Warto wspomnieć, że ten owocowy symbol lata wyhodowano sztucznie z mieszanki poziomki wirginijskiej z poziomką chilijską. Z botanicznego punktu widzenia truskawka to tzw. owoc pozorny, powstaje bowiem na skutek silnego rozrośnięcia się wypukłego dna kwiatowego. Co ciekawe - właściwym owocem są te malutkie, złotożółte „orzeszki”, rozmieszczone na powierzchni całego owocu rzekomego. Dojrzałe truskawki są bardzo wartościowymi owocami. Mają dużo różnych mikro- i makroelementów, m.in. potas, wapń, fosfor, magnez i żelazo. Te pyszne owoce są również „koktajlem” wielu witamin. Znajdziemy w nich przede wszystkim witaminę C, witaminy z grupy B, a także A i E. Należy pamiętać, żeby przed jedzeniem koniecznie dokładnie opłukać je pod bieżącą wodą.

Truskawki a odchudzanie

Truskawki wspierają w walce ze zbędnymi kilogramami, ale tylko bez towarzystwa śmietany i cukru. Bez wspomnianych, słodkich dodatków są bardzo niskokaloryczne: 100 g owoców to zaledwie około 30 kalorii. Ważnym elementem są pektyny – błonnik, który usprawnia perystaltykę i przeciwdziała zaparciom. Dobroczynny wpływ na procesy trawienne zawdzięczamy też zawartości enzymu bromeliny (bromelainy).

Truskawki mają coś wspólnego z …czosnkiem?

Ciekawostką jest też fakt, że truskawki mają pewną cechę kojarzącą je z … czosnkiem. Otóż zawierają one, podobnie jak czosnek, związki z grupy tzw. fitoncydów o właściwościach przeciwbakteryjnych. Truskawki zawierają również fizetynę. Ten naturalny flawonoid, który występuje także w cebuli i czosnku może mieć właściwości przeciwnowotworowe, co zostało na razie potwierdzone w badaniach prowadzonych wobec linii komórkowych oraz na modelach zwierzęcych. Uczeni zaobserwowali, że fizetyna zmniejsza także obrzęk nerek związany z nefropatią cukrzycową w cukrzycy typu 1.

Truskawki a alergia na salicylany?

Truskawki nie są bez wad. Niestety mogą one silnie alergizować. Alergia pokarmowa na truskawki objawia się różnego rodzaju pokrzywkami. Nie każdy z nas wie, że truskawki nie powinny też być spożywane przez osoby ze stwierdzoną nadwrażliwością na salicylany. Do produktów spożywczych zawierających naturalne salicylany należą także inne owoce jagodowe - maliny, jeżyny, poziomki. Ostrożność należy również zachować w przypadku kobiet karmiących i małych dzieci. W takich przypadkach lepiej wprowadzać te owoce do diety stopniowo i obserwować reakcję organizmu.

Truskawkowe kosmetyki

Póki trwa sezon spożywajmy jak najwięcej świeżych truskawek, aby nasz organizm mógł nacieszyć się ich dobroczynnym wpływem. Truskawkowy akcent jest również inspiracją dla producentów kosmetyków, choć część z nich naśladuje jedynie piękny zapach truskawek. Warto jednak w pełni wykorzystać zalety tego owocu i samodzielnie przygotować truskawkową maseczkę. Taki pięknie pachnący kompres nadaje się szczególnie na przebarwienia.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • 5 najczęstszych błędów popełnianych przy redukcji wagi

    Redukcja wagi ciała, czyli odchudzanie to nie tylko modny trend robienia formy na wakacje i bycia fit. Bardzo często jest ona konieczna ze względów zdrowotnych, dlatego istotne jest, aby była przeprowadzona mądrze, a najlepiej pod okiem specjalisty dietetyka lub trenera personalnego. Wiele osób przechodzących na dietę redukcyjną popełnia szereg błędów, które mogą skutkować brakiem spodziewanych rezultatów, efektem „yo-yo”, frustracją, złym nastrojem a nawet problemami zdrowotnymi. Oto 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas redukcji wagi.

  • Jak nie przytyć w Święta?

    Święta dla wielu z nas są okazją do spotkań z rodziną i przyjaciółmi. Będąc zaproszonym na spotkanie świąteczne, zazwyczaj jesteśmy częstowani wyśmienitymi smakołykami. Trudno odmówić gdy mamy do wyboru świąteczne przysmaki. Jeżeli już dziś myślisz o tym, jak nie przytyć w Święta, przedstawiamy kilka sposobów, by temu zapobiec.

  • Dieta matki karmiącej – jak powinna wyglądać? Czy podczas karmienia piersią można jeść wszystko?

    Jak powinna wyglądać dieta w czasie karmienia piersią? Co jeść, pić, a czego unikać? Czy sposób żywienia wpływa na jakość oraz ilość mleka matki? Dowiedz się wszystkiego o diecie mamy karmiącej. 

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Przejedzenie – jak go uniknąć? Co robić, gdy zjemy za dużo? Objawy przepełnionego żołądka

    Jak poradzić sobie z przejedzeniem nie tylko od święta? Co warto zastosować, by szybciej uporać się z dokuczliwymi objawami towarzyszącymi przepełnionemu żołądkowi, jak wzdęcia, ból brzucha, zgaga, a nawet biegunka czy wymioty? Podpowiadamy.

  • Dieta przed kolonoskopią – o czym warto wiedzieć? Co i kiedy można jeść przed i po badaniu?

    Kolonoskopia to badanie endoskopowe polegające na wprowadzeniu kolonoskopu do jelita grubego. Dzięki niemu możliwa jest ocena wnętrza dolnego odcinka przewodu pokarmowego. Do badania należy się odpowiednio przygotować. Jednym z zaleceń jest zastosowanie właściwej diety, która pozwoli na oczyszczenie jelita. Co jeść i pić przed kolonoskopią? Jaką dietę należy zastosować i kiedy ją wdrożyć? Podpowiadamy.

  • Dieta przy nadciśnieniu – co jeść, aby obniżyć ciśnienie?

    Właściwa dieta przy nadciśnieniu odgrywa ważną rolę. Dzięki niej mamy szansę uregulować zbyt wysokie ciśnienie krwi, a w dalszej perspektywie zapobiec rozwojowi chorób związanych właśnie z nadciśnieniem. Które ze znanych diet zaleca się przy podwyższonym ciśnieniu? Które produkty należy włączyć do codziennego menu, a które wykluczyć? Podpowiadamy.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij