Truskawki – pełne zdrowia i… pomogą w odchudzaniu
Justyna Wodowska

Truskawki – pełne zdrowia i… pomogą w odchudzaniu

Każdego roku czekam na sezon truskawkowy z ogromnym utęsknieniem. Niestety, kiedy już nadejdzie, zawsze pozostawia głęboki niedosyt (sezon ten jest bardzo krótki – trwa zaledwie dwa miesiące). Truskawki to jednak nie tylko rozkosz dla naszych kubków smakowych. Ta owocowa, niekwestionowana królowa czerwca to także sprzymierzeniec w odchudzaniu i bomba niezwykle cennych składników. Truskawki bardzo łatwo pobierają bowiem z gleby składniki mineralne, wobec czego są surowcem o znacznej ich zawartości.

O jakich minerałach i witaminach mowa, czyli truskawkowe walory…

Warto wspomnieć, że ten owocowy symbol lata wyhodowano sztucznie z mieszanki poziomki wirginijskiej z poziomką chilijską. Z botanicznego punktu widzenia truskawka to tzw. owoc pozorny, powstaje bowiem na skutek silnego rozrośnięcia się wypukłego dna kwiatowego. Co ciekawe - właściwym owocem są te malutkie, złotożółte „orzeszki”, rozmieszczone na powierzchni całego owocu rzekomego. Dojrzałe truskawki są bardzo wartościowymi owocami. Mają dużo różnych mikro- i makroelementów, m.in. potas, wapń, fosfor, magnez i żelazo. Te pyszne owoce są również „koktajlem” wielu witamin. Znajdziemy w nich przede wszystkim witaminę C, witaminy z grupy B, a także A i E. Należy pamiętać, żeby przed jedzeniem koniecznie dokładnie opłukać je pod bieżącą wodą.

Truskawki a odchudzanie

Truskawki wspierają w walce ze zbędnymi kilogramami, ale tylko bez towarzystwa śmietany i cukru. Bez wspomnianych, słodkich dodatków są bardzo niskokaloryczne: 100 g owoców to zaledwie około 30 kalorii. Ważnym elementem są pektyny – błonnik, który usprawnia perystaltykę i przeciwdziała zaparciom. Dobroczynny wpływ na procesy trawienne zawdzięczamy też zawartości enzymu bromeliny (bromelainy).

Truskawki mają coś wspólnego z …czosnkiem?

Ciekawostką jest też fakt, że truskawki mają pewną cechę kojarzącą je z … czosnkiem. Otóż zawierają one, podobnie jak czosnek, związki z grupy tzw. fitoncydów o właściwościach przeciwbakteryjnych. Truskawki zawierają również fizetynę. Ten naturalny flawonoid, który występuje także w cebuli i czosnku może mieć właściwości przeciwnowotworowe, co zostało na razie potwierdzone w badaniach prowadzonych wobec linii komórkowych oraz na modelach zwierzęcych. Uczeni zaobserwowali, że fizetyna zmniejsza także obrzęk nerek związany z nefropatią cukrzycową w cukrzycy typu 1.

Truskawki a alergia na salicylany?

Truskawki nie są bez wad. Niestety mogą one silnie alergizować. Alergia pokarmowa na truskawki objawia się różnego rodzaju pokrzywkami. Nie każdy z nas wie, że truskawki nie powinny też być spożywane przez osoby ze stwierdzoną nadwrażliwością na salicylany. Do produktów spożywczych zawierających naturalne salicylany należą także inne owoce jagodowe - maliny, jeżyny, poziomki. Ostrożność należy również zachować w przypadku kobiet karmiących i małych dzieci. W takich przypadkach lepiej wprowadzać te owoce do diety stopniowo i obserwować reakcję organizmu.

Truskawkowe kosmetyki

Póki trwa sezon spożywajmy jak najwięcej świeżych truskawek, aby nasz organizm mógł nacieszyć się ich dobroczynnym wpływem. Truskawkowy akcent jest również inspiracją dla producentów kosmetyków, choć część z nich naśladuje jedynie piękny zapach truskawek. Warto jednak w pełni wykorzystać zalety tego owocu i samodzielnie przygotować truskawkową maseczkę. Taki pięknie pachnący kompres nadaje się szczególnie na przebarwienia.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta miażdżycowa – zasady, produkty, jadłospis, przepisy

    Choroby układu krążenia, w tym m.in. miażdżyca, wciąż stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów w naszych kraju. Wśród czynników ryzyka ich rozwoju wymienia się m.in. niską aktywność fizyczną oraz niewłaściwą dietę. Jak powinno wyglądać żywienie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy? Co jeść, a czego unikać? 

  • Dieta z niskim IG – dla kogo? Jak powinna wyglądać? Zasady, produkty o niskim indeksie glikemicznym, przepisy

    Zalecana m.in. osobom zmagającym się z nadwagą albo cukrzycą. Wyklucza produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane owoce i warzywa. Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jakie są jej zasady? Jakie produkty posiadają niski IG? 

  • Słodziki – dlaczego są słodkie i jak wpływają na nasz organizm?

    Słodki smak nie jest zarezerwowany tylko dla cukrów takich jak glukoza, fruktoza czy sacharoza. Istnieją setki substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego, które są słodkie. Wszystkie zaliczamy do substancji słodzących. Co ciekawe, słodki smak charakteryzuje nie tylko związki zaliczane do substancji organicznych (zbudowanych w większości z węgla, wodoru i tlenu). Również związki nieorganiczne, np. sole berylu i ołowiu, wywołują podobne doznania zmysłowe. Jednak należy pamiętać, że są silnie trujące i pod żadnym pozorem nie powinny być spożywane.

  • Dieta sokowa – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

    Często potrzeba schudnięcia łączy się z chęcią maksymalnego przyspieszenia tego procesu. Chcąc szybko zgubić zbędne kilogramy, korzystamy z najróżniejszych dróg, takich jak dieta cud, detoks, posty, modne ostatnio okna żywieniowe, czy nawet niebezpieczne dla zdrowia głodówki "magiczne i uzdrawiające" zioła z najdalszych zakątków globu. Czy decydując się na detoks sokowy, oprócz nadmiaru wody z organizmu, można na stałe zgubić zbędne kilogramy, pozbyć się boczków i odczyścić organizm z toksyn? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Trening siłowy – zasady i efekty ćwiczeń siłowych. Wskazówki dla osób początkujących

    Trening siłowy to rodzaj treningu beztlenowego, który polega na wykonywaniu kilku ćwiczeń na wszystkie bądź określone grupy mięśniowe w kilku seriach. Jego celem są przede wszystkim ukształtowanie umięśnionej sylwetki oraz poprawa wytrzymałości i wydolności organizmu. Trening na siłę przyspiesza również metabolizm i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Ponadto ćwiczenia siłowe wspomagają pracę układu krążenia oraz zwiększają produkcję endorfin, tzw. hormonów szczęścia. Jakie istnieją metody treningowe? Która z nich jest najlepsza dla osób początkujących?

  • BMI – czym jest i jak obliczyć Body Mass Index? Dlaczego obecnie uważa się, że BMI to wskaźnik daleki od doskonałości?

    Dzięki wskaźnikowi BMI w prosty sposób można oszacować, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. To doskonałe narzędzie do badań przesiewowych, jednak ma swoje ograniczenia na poziomie indywidualnym, dlatego rozważnie trzeba podejść do interpretacji wyniku. O czym trzeba pamiętać, wykorzystując wskaźnik do oceny stan zdrowia? Jakie są alternatywy dla BMI?

  • Podjadanie – dlaczego nie jest takie dobre?

    Podjadamy w chwili stresu, ale i w momentach, w których czujemy się dobrze. Słodycze, owoce, słodkie napoje, dodatkowa porcja głównego posiłku... Liczy się wszystko! Każdy mały cukierek, każde ciastko i każda łyżka sosu spróbowana podczas przygotowywania dania dla rodziny! Efekty? Dodatkowe kilogramy, uczucie ciężkości i coraz większe uczucie uzależnienia od tego „by wciąż coś żuć”. Jakie są przyczyny podjadania? Co można jeść bezkarnie, a na co uważać? Jak przestać podjadać?  

  • Dieta w chorobie Parkinsona – na co warto zwrócić uwagę?

    Podstawową formą leczenia choroby Parkinsona jest farmakoterapia. Interwencję tę wspomoże jednak dobrze zbilansowana dieta, która ponadto, zabezpieczy przed dalszymi powikłaniami choroby, w tym m.in. przed niebezpiecznym dla zdrowia, a nawet życia niedożywieniem. Dieta w chorobie Parkinsona – jaką pełni funkcję? Jaki składniki będą ważne? Jak żywieniowo poradzić sobie z zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij