Truskawki – witaminy, wartości odżywcze, kalorie i właściwości. Gdzie się je wykorzystuje?
Karolina Dereń

Truskawki – witaminy, wartości odżywcze, kalorie i właściwości. Gdzie się je wykorzystuje?

Truskawki cieszą się dużą popularnością, przede wszystkim ze względu na swój smak i aromat, który doskonale pasuje do deserów owocowych, wytrawnych sałatek czy orzeźwiających smoothie. Truskawki kryją w sobie całe bogactwo witamin i liczne właściwości upiększające. Czy każdy może je spożywać? 

Owoce to ważny składnik naszej diety. Zawierają witaminy, składniki mineralne, błonnik oraz substancje biologicznie aktywne. Jedne z najbardziej popularnych i lubianych owoców to truskawki. Czym charakteryzują się truskawki oraz jakie korzyści płyną z ich spożywania?

Truskawki – charakterystyka 

Truskawki to obecnie najczęściej uprawiane owoce spośród jagodowych, mimo że należą do jednego z najmłodszych gatunków roślin sadowniczych. Wywodzą się z poziomki, a dokładniej powstały poprzez skrzyżowanie dwóch odmian poziomek  chilijskiej oraz wirginijskiej – przez botanika Antoine’a Nicolasa Duchesne’a. Pozwoliło to uzyskać wspaniały efekt: duże, soczyste owoce, które dziś znamy pod nazwą truskawka (Fragaria ananassa). W sklepach pojawiły się one po raz pierwszy w Londynie, około 1830 roku. Wcześniej uznawano je jako przywilej, na który mogły sobie pozwolić jedynie osoby zamożne, gdyż ich cena była bardzo wysoka.  

Obecnie truskawki uprawia się wszędzie tam, gdzie panuje klimat umiarkowany. Swoją popularność truskawki zawdzięczają charakterystycznemu aromatowi, smakowi oraz dzięki temu, że są dobrym źródłem składników bioaktywnych.  

Truskawki – wartości odżywcze, kalorie, witaminy, składniki mineralne i IG 

Truskawki są niskokaloryczne, w 100 g (szklanka truskawek waży ok. 150 g) znajduje się około 32 kcal. Zawartość białka w analogicznej ilości wynosi 0,67 g, węglowodanów 7,68 g, natomiast tłuszczu 0,3 g.

Składniki mineralne, jakie występują w truskawkach, to między innymi potas (153 mg w 100 g), wapń (16 mg w 100 g), fosfor (24 mg w 100 g), magnez (13 mg w 100 g), mangan (0,386 mg w 100 g). Owoce te zawierają błonnik pokarmowy w ilości ok. 2 g w 100 g.

Do witamin, których udział w owocach truskawki jest największy, należy zaliczyć witaminę C (aż 58,8 mg w 100 g, dla porównania w analogicznej ilości cytryny występuje 53 mg), witaminę K, a także foliany. Indeks glikemiczny (IG) truskawek jest niski i wynosi 40.  

Właściwości truskawek – na co pomogą? 

Truskawki są bardzo dobrym źródłem witaminy C – znajduje się w nich znaczna jej ilość, większa niż na przykład w cytrynie, z którą witamina C najczęściej jest kojarzona. Witamina ta spełnia wiele funkcji w naszym organizmie, bierze udział między innymi w biosyntezie kolagenu, znacznie wpływa na przyswajanie żelaza, działa łagodząco i skraca czas trwania chorób górnych dróg oddechowych, zwłaszcza przeziębienia. Jako przeciwutleniacz neutralizuje reaktywne formy tlenu i ich pochodne, które są bardzo szkodliwe dla naszego zdrowia. Działanie to może zapobiegać między innymi rozwojowi chorób sercowo-naczyniowych czy nowotworów.

Oprócz witaminy C truskawki obfitują również w inne przeciwutleniacze, takie jak flawonoidy. W truskawkach znajdziemy również błonnik, który korzystnie wpływa na perystaltykę jelit oraz wiąże się z zapobieganiem rozwojowi nowotworów jelita grubego. 

Zastosowanie truskawek – przetwory i preparaty z truskawkami 

Truskawki są cennym surowcem, zarówno do bezpośredniej konsumpcji, jak i przetwórstwa. W przemyśle przetwarzane są na różnego rodzaju soki, kompoty, dżemy, a także mrożonki. Właściwy sposób mrożenia wpływa nieznacznie na wartość odżywczą truskawek, dlatego warto wybierać je, gdy nie mamy dostępu do świeżych owoców. 

Oprócz tego na sklepowych półkach można znaleźć truskawki liofilizowane, czyli poddane procesowi, podczas którego – w dużym skrócie – z produktu zostaje usunięta naturalnie występująca w nim woda.  

Truskawki w pielęgnacji skóry

Truskawki znalazły również zastosowanie w przemyśle kosmetycznym, a ich ekstrakty dodawane są do różnego rodzaju maseczek i kremów. Ze względu na dużą zawartość witaminy C, flawonów i flawonoidów truskawki są cennym składnikiem preparatów likwidujących przebarwienia skóry. Dużą popularnością cieszy się również olej z pestek (nasion) truskawki. Produkt ten jest cennym źródłem antyoksydantów, gamma-tokoferolu, kwasu linolowego, alfa-linolenowego i kwasu oleinowego. Olej z orzeszków truskawki stosowany jest w pielęgnacji skóry suchej uszkodzonej oraz dojrzałej.

Truskawki – gdzie kupić, jakie wybierać, jak przechowywać? 

W sezonie warto kupować polskie truskawki, lokalnie, wspierając miejscowych rolników. Truskawki co prawda są dostępne przez cały rok w większości sklepów, zimą poza sezonem sprowadzane są z cieplejszej strefy klimatycznej. Ich wygląd zwykle jest bardzo imponujący, ale smakowo trudno im zastąpić truskawki sezonowe.  

Warto wybierać truskawki, których struktura jest jędrna, bez nagnieceń, a owoce mają przyjemny, swoisty aromat. Truskawki nie powinny być zawilgocone, na przykład w wyniku nieprawidłowego pakowania, ponieważ wtedy będą bardziej podatne na psucie się. Na truskawkach absolutnie nie powinno być śladów pleśni, gdyż takie truskawki nie nadają się do spożycia. 

Dowiedz się, jak powstaje pleśń na żywności.

Zakupione truskawki powinny być przechowywane w lodówce, aby jak najdłużej zachowały świeżość.  

Przeciwwskazania do spożywania truskawek 

Głównym przeciwwskazaniem jest alergia na truskawki. Objawem uczulenia po zjedzeniu truskawek mogą być wypryski na skórze, pokrzywka, silnie swędząca wysypka. Inne symptomy alergii na truskawki to wymioty, biegunki, nudności, bóle brzucha, wzdęcia i kolki. Uczelnie często objawia się również jako obrzęk jamy ustnej, języka, policzków, warg, który pojawiaja się po spożyciu truskawek.

Najpoważniejszą reakcją po zjedzeniu truskawek jest reakcja anafilaktyczna, stanowiąca zagrożenie życia i wymagająca natychmiastowej interwencji medycznej. Alergia częściej występuje u dzieci, a objawy uczulenia zwykle zmniejszają nasilenie lub ustępują wraz z wiekiem.  

Zdrowe przepisy z truskawkami 

Deser truskawkowo-jagodowy 

Składniki: 

  • truskawki – 0,5 szklanki, 
  • czarne jagody – 2 garści, 
  • jogurt naturalny – 4 łyżki, 
  • kasza kuskus – 4 łyżki, 
  • miód – 1 łyżeczka,  
  • płatki migdałów – 1 łyżka. 

Sposób przygotowania: kaszę kuskus przygotować zgodnie z przepisem na opakowaniu, przestudzić. Przełożyć do miseczki, wymies zać z jogurtem i miodem.Dodać jagody oraz truskawki, posypać płatkami migdałów. 

Koktajl owocowy 

Składniki:  

  • kefir – 1 szklanka,  
  • truskawki – 1 garść, 
  • banan – 0,5 sztuki, 
  • siemię lniane – 1 łyżeczka. 

Sposób przygotowania: wszystkie składniki zmiksować za pomocą blendera. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Orkisz – wartości odżywcze i wpływ na zdrowie. Dlaczego warto go jeść?

    Należy do najstarszych gatunków pszenicy – ludzkości znany jest już od wielu wielu wieków. Obecnie wytwarza się z niego m.in. pieczywo, płatki, kasze, makarony oraz mąki. Kto powinien sięgać po produkty wytworzone z orkiszu? Dlaczego warto go jeść? 

  • Naturalne elektrolity – przegląd najlepszych produktów

    Elektrolity są to roztwory wodne posiadające ładunek elektryczny, może on być dodatni lub ujemny. Odpowiedni poziom elektrolitów jest bardzo istotnym elementem prawidłowego funkcjonowania organizmu. Elektrolity są obecne we wszystkich strukturach komórkowych żywego organizmu. Do naturalnych najważniejszych elektrolitów należą: sód, potas, wapń, magnez, chlorki i fosforany.

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Tran – właściwości. Czy tran wpływa na odporność?

    Tran to olej otrzymywany z dorsza atlantyckiego lub innych ryb dorszowatych (olej z wątroby rekina nie jest tranem, ma bowiem inny skład i inne właściwości). Tran zawiera witaminę D i A, a także kwasy omega-3 (DHA i EPA), które mają korzystny wpływ na układ odpornościowy, nerwowy oraz krwionośny. Kiedy stosować olej z wątroby dorsza? Jak wybrać najlepszy tran dla dziecka i dla osoby dorosłej?

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

  • Serwatka – jak powstaje i czy jest zdrowa? Właściwości i zastosowanie serwatki

    Można powiedzieć, że podobnie jak jednostki wiele gałęzi przemysłu stara się zagospodarować coś, co niegdyś było uważane za odpad i tym samym ograniczyć liczbę wytwarzanych zanieczyszczeń, a nierzadko zwiększyć zyski. Świetnym tego przykładem jest serwatka. W przemyśle serowarskim stanowiąca odpad, w innych gałęziach przemysłu surowiec, z którego produkuje się preparaty białkowe, biodegradowalne tworzywa czy nawóz. Jakie inne zastosowania ma naturalna serwatka? Do czego możemy wykorzystać tę, która pozostanie po produkcji domowego sera? Czy jest zdrowa?  

  • Picie „twardej wody” jest korzystne dla zdrowia. Jakie są jej zalety?

    Utrudnia mycie rąk, pranie ubrań i powoduje wiele szkód w instalacjach wodno-kanalizacyjnych oraz urządzeniach gospodarstwa domowego, ale w kwestii nawadniania organizmu, tzw. twarda woda jest dobrym wyborem, zwłaszcza dla osób cierpiących na niedobory składników mineralnych. Według Światowej Organizacja Zdrowia nie ma ona negatywnego wpływu na zdrowie, wręcz przeciwnie może dostarczyć wielu korzyści.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij