Suplementy na odporność. Jak długo je stosować?
Justyna Wodowska

Suplementy na odporność. Jak długo je stosować?

W okresie jesienno-zimowym wspieramy swoją odporność rozmaitymi metodami. Próbujemy też suplementacji diety tranem czy olejem z wątroby rekina oraz stosunkowo nowymi środkami – zawierającymi beta-glukan lub laktoferynę. Często, zwłaszcza w przypadku tych ostatnich produktów, pojawia się jednak wątpliwość jak długo powinniśmy przyjmować wybrany preparat.

Standardowy czas suplementacji

W większości przypadków, dla uzyskania efektów, konieczne jest regularne przyjmowanie danego preparatu przez okres co najmniej 3 miesięcy, chyba, że producent lub lekarz zalecił inne postępowanie. Oczywiście nie zwalnia to nas z dbałości o różnorodną dietę, aktywność na świeżym powietrzu, unikanie stresu i używek. To czynniki, które stanowią najważniejsze "szczeble w drabinie" naszej odporności. Zimą warto przygotowywać wzmacniające, rozgrzewające koktajle ("smoothie") ze zmiksowanych pomarańczy (źródło błonnika, witaminy C), kawałka kłącza imbiru (pogromca wirusów) i szczypty kurkumy (ma właściwości przeciwzapalne).

Laktoferyna i beta-glukan

Laktoferynę wyizolowano z mleka już w latach 60. i nazwano „czerwo­nym białkiem wiążącym żelazo” (od łac. lacto – mleczny i ferrum – żelazo). Białko to wiąże ściśle jony żelaza, żeby było ono nieosiągalne dla wrogich drobnoustrojów. Ta zdolność to najwcześniej odkry­ta właściwość białka, ale z pewnością nie jedyna. Moduluje ono bowiem również czynność naszego układu odpornościowego. Niektórzy producenci zalecają podawanie laktoferyny w miesięcznych cyklach. Taki cykl podzielony jest na dwa etapy – pierwsze dwa tygodnie laktoferynę przyjmujemy codziennie, a następnie przez dwa kolejne tygodnie jej nie stosujemy. Nie ma jednak przeszkód, aby jako białko naturalnie występujące w wielu płynach ustrojowych, przyjmować laktoferynę przez dłuższy okres. Preparat może być przyjmowany po wysypaniu zawartości saszetki do jogurtu czy kefiru. Beta-glukany zawarte w grzybach wyższych, szczególnie w boczniaku ostrygowatym, to naturalne polisacharydy stymulujące układ immunologiczny przede wszystkim poprzez aktywację makrofagów. W zależności od pochodzenia, beta-glukany różnią się właściwościami (stopniem rozgałęzienia, masą cząsteczkową i efektami pobudzającymi układ odpornościowy). W tym przypadku nie ma również przeciwwskazań, do przyjmowania tego typu preparatów przez dłuższy czas. 

Czy są wyjątki od tej reguły?

Owszem. Należy tu wymienić choćby żeń-szeń (Panax ginseng). Niewiele jest roślin o tak wyjątkowym działaniu adaptogennym. Adaptogeny to substancje pochodzenia naturalnego, zwiększające zdolność organizmu do przystosowywania się do zmiennych warunków środowiska, w tym wahań pogodowych. Przedłużone stosowanie dużych porcji żeń-szenia może jednak powodować m.in. bezsenność, nerwowość (tzw. zespół żeń-szeniowy). W przypadku suplementów o takim składzie, po około dwóch miesiącach przyjmowania, należy zrobić miesięczną przerwę.

A czy są preparaty, które możemy przyjmować praktycznie przez całą zimę?

Tak. Czołowe miejsce wśród tego typu preparatów wzmacniających odporność zajmują oleje rybie, a wśród nich tran (Oleum Jecoris Aselli), ciekły tłuszcz otrzymywany z wątroby ryb z rodziny dorszowatych. Olej ten jest przede wszystkim bogatym źródłem dobrze przyswajalnych kwasów omega-3, zaliczanych do grupy NNKT (niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych), a także witamin rozpuszczalnych w tłuszczach: A i D3. Pamiętajmy jednak, że źródła kwasów omega-3 nie powinny być stosowane u osób ze skazami krwotocznymi czy przyjmujących leki przeciwzakrzepowe. Warto również dodać, że tran łatwo ulega utlenieniu i wpływowi ciepła, dlatego po pierwszym otwarciu butelki należy go przechowywać w lodówce. W okresie od listopada do kwietnia, jeśli lekarz nie stwierdzi żadnych przeciwwskazań, można także stosować witaminę D3, której deficyt dotkliwie odczuwamy zimą. Witamina D3 odgrywa istotną rolę nie tylko w regulacji metabolizmu kostnego. Zmniejsza ona także ryzyko infekcji, głównie ze względu na fakt, że nasila wytwarzanie tzw. katelicydyny, będą­cej czynnikiem wykazującym aktywność
przeciwdrob­noustrojową.

A co w przypadku środków pobudzających układ odpornościowy, zalecanych w trakcie trwającej już infekcji?

Przyjmowanie tego typu preparatów (pranobeks inozyny czy niektóre złożone środki pochodzenia roślinnego) powinno być rozpoczęte tak szybko jak tylko to możliwe i kontynuowane przez okres do 10 dni. Mają one jednocześnie właściwości przeciwwirusowe. Dość często zaleca się je dzieciom, które nie mają jeszcze w pełni wykształconych mechanizmów obronnych oraz osobom starszym, u których mechanizmy te mogą być osłabione z racji wieku.

Pamiętajmy, że na odporność „pracujemy” codziennie, poprzez odpowiednią ilość snu, wzmożoną aktywność fizyczną oraz dobrze zbilansowaną, zróżnicowaną dietę. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

  • Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu

    Skorzonera, zwana inaczej wężymordem, to roślina mało popularna w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że to warzywo może stanowić ciekawy i wartościowy element naszej diety. Czym dokładnie jest skorzonera? Jakimi właściwościami się wyróżnia? Kto może włączyć ją do swojej diety? Podpowiadamy. 

  • Seler naciowy – wartości odżywcze i właściwości. Dlaczego warto go jeść?

    Seler naciowy to warzywo popularne wśród osób odchudzających się i dbających o zdrowy styl życia, jednak wciąż niedocenione. Łodygi selera naciowego stanowią bogate źródło witamin i składników mineralnych, dostarczają błonnika i należą do produktów o niskim IG. Co jeszcze warto wiedzieć o selerze naciowym? 

  • Kwercetyna – właściwości prozdrowotne. Jakie są naturalne źródła kwercetyny? Kiedy warto ją suplementować?

    Kwercetyna należy do grupy bioaktywnych związków roślinnych o działaniu antyoksydacyjnym, zwanych flawonoidami. Jest to naturalny barwnik roślinny występujący w wielu owocach i warzywach, znajduje się np. w liściach zielonej herbaty, cebuli, brokułach, jabłkach, jagodach, winogronach. Kwercetyna posiada cenne właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, wpływa również korzystnie na układ sercowo-naczyniowy oraz na metabolizm. 

  • Zeaksantyna – w jakich produktach można ją znaleźć? Zeaksantyna a zdrowie oczu

    Zeaksantyna to substancja niezbędna dla zdrowia oczu. Na czym polega jej korzystny wpływ na zmysł wzroku? Jak możemy uzupełnić jej poziom, by cieszyć się tymi dobrodziejstwami? Poznajmy właściwości zeaksantyny i sposoby na dostarczenie jej organizmowi. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij