Suplementy na odporność. Jak długo je stosować?
Justyna Wodowska

Suplementy na odporność. Jak długo je stosować?

W okresie jesienno-zimowym wspieramy swoją odporność rozmaitymi metodami. Próbujemy też suplementacji diety tranem czy olejem z wątroby rekina oraz stosunkowo nowymi środkami – zawierającymi beta-glukan lub laktoferynę. Często, zwłaszcza w przypadku tych ostatnich produktów, pojawia się jednak wątpliwość jak długo powinniśmy przyjmować wybrany preparat.

Standardowy czas suplementacji

W większości przypadków, dla uzyskania efektów, konieczne jest regularne przyjmowanie danego preparatu przez okres co najmniej 3 miesięcy, chyba, że producent lub lekarz zalecił inne postępowanie. Oczywiście nie zwalnia to nas z dbałości o różnorodną dietę, aktywność na świeżym powietrzu, unikanie stresu i używek. To czynniki, które stanowią najważniejsze "szczeble w drabinie" naszej odporności. Zimą warto przygotowywać wzmacniające, rozgrzewające koktajle ("smoothie") ze zmiksowanych pomarańczy (źródło błonnika, witaminy C), kawałka kłącza imbiru (pogromca wirusów) i szczypty kurkumy (ma właściwości przeciwzapalne).

Laktoferyna i beta-glukan

Laktoferynę wyizolowano z mleka już w latach 60. i nazwano „czerwo­nym białkiem wiążącym żelazo” (od łac. lacto – mleczny i ferrum – żelazo). Białko to wiąże ściśle jony żelaza, żeby było ono nieosiągalne dla wrogich drobnoustrojów. Ta zdolność to najwcześniej odkry­ta właściwość białka, ale z pewnością nie jedyna. Moduluje ono bowiem również czynność naszego układu odpornościowego. Niektórzy producenci zalecają podawanie laktoferyny w miesięcznych cyklach. Taki cykl podzielony jest na dwa etapy – pierwsze dwa tygodnie laktoferynę przyjmujemy codziennie, a następnie przez dwa kolejne tygodnie jej nie stosujemy. Nie ma jednak przeszkód, aby jako białko naturalnie występujące w wielu płynach ustrojowych, przyjmować laktoferynę przez dłuższy okres. Preparat może być przyjmowany po wysypaniu zawartości saszetki do jogurtu czy kefiru. Beta-glukany zawarte w grzybach wyższych, szczególnie w boczniaku ostrygowatym, to naturalne polisacharydy stymulujące układ immunologiczny przede wszystkim poprzez aktywację makrofagów. W zależności od pochodzenia, beta-glukany różnią się właściwościami (stopniem rozgałęzienia, masą cząsteczkową i efektami pobudzającymi układ odpornościowy). W tym przypadku nie ma również przeciwwskazań, do przyjmowania tego typu preparatów przez dłuższy czas. 

Czy są wyjątki od tej reguły?

Owszem. Należy tu wymienić choćby żeń-szeń (Panax ginseng). Niewiele jest roślin o tak wyjątkowym działaniu adaptogennym. Adaptogeny to substancje pochodzenia naturalnego, zwiększające zdolność organizmu do przystosowywania się do zmiennych warunków środowiska, w tym wahań pogodowych. Przedłużone stosowanie dużych porcji żeń-szenia może jednak powodować m.in. bezsenność, nerwowość (tzw. zespół żeń-szeniowy). W przypadku suplementów o takim składzie, po około dwóch miesiącach przyjmowania, należy zrobić miesięczną przerwę.

A czy są preparaty, które możemy przyjmować praktycznie przez całą zimę?

Tak. Czołowe miejsce wśród tego typu preparatów wzmacniających odporność zajmują oleje rybie, a wśród nich tran (Oleum Jecoris Aselli), ciekły tłuszcz otrzymywany z wątroby ryb z rodziny dorszowatych. Olej ten jest przede wszystkim bogatym źródłem dobrze przyswajalnych kwasów omega-3, zaliczanych do grupy NNKT (niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych), a także witamin rozpuszczalnych w tłuszczach: A i D3. Pamiętajmy jednak, że źródła kwasów omega-3 nie powinny być stosowane u osób ze skazami krwotocznymi czy przyjmujących leki przeciwzakrzepowe. Warto również dodać, że tran łatwo ulega utlenieniu i wpływowi ciepła, dlatego po pierwszym otwarciu butelki należy go przechowywać w lodówce. W okresie od listopada do kwietnia, jeśli lekarz nie stwierdzi żadnych przeciwwskazań, można także stosować witaminę D3, której deficyt dotkliwie odczuwamy zimą. Witamina D3 odgrywa istotną rolę nie tylko w regulacji metabolizmu kostnego. Zmniejsza ona także ryzyko infekcji, głównie ze względu na fakt, że nasila wytwarzanie tzw. katelicydyny, będą­cej czynnikiem wykazującym aktywność
przeciwdrob­noustrojową.

A co w przypadku środków pobudzających układ odpornościowy, zalecanych w trakcie trwającej już infekcji?

Przyjmowanie tego typu preparatów (pranobeks inozyny czy niektóre złożone środki pochodzenia roślinnego) powinno być rozpoczęte tak szybko jak tylko to możliwe i kontynuowane przez okres do 10 dni. Mają one jednocześnie właściwości przeciwwirusowe. Dość często zaleca się je dzieciom, które nie mają jeszcze w pełni wykształconych mechanizmów obronnych oraz osobom starszym, u których mechanizmy te mogą być osłabione z racji wieku.

Pamiętajmy, że na odporność „pracujemy” codziennie, poprzez odpowiednią ilość snu, wzmożoną aktywność fizyczną oraz dobrze zbilansowaną, zróżnicowaną dietę. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Orkisz – wartości odżywcze i wpływ na zdrowie. Dlaczego warto go jeść?

    Należy do najstarszych gatunków pszenicy – ludzkości znany jest już od wielu wielu wieków. Obecnie wytwarza się z niego m.in. pieczywo, płatki, kasze, makarony oraz mąki. Kto powinien sięgać po produkty wytworzone z orkiszu? Dlaczego warto go jeść? 

  • Naturalne elektrolity – przegląd najlepszych produktów

    Elektrolity są to roztwory wodne posiadające ładunek elektryczny, może on być dodatni lub ujemny. Odpowiedni poziom elektrolitów jest bardzo istotnym elementem prawidłowego funkcjonowania organizmu. Elektrolity są obecne we wszystkich strukturach komórkowych żywego organizmu. Do naturalnych najważniejszych elektrolitów należą: sód, potas, wapń, magnez, chlorki i fosforany.

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Tran – właściwości. Czy tran wpływa na odporność?

    Tran to olej otrzymywany z dorsza atlantyckiego lub innych ryb dorszowatych (olej z wątroby rekina nie jest tranem, ma bowiem inny skład i inne właściwości). Tran zawiera witaminę D i A, a także kwasy omega-3 (DHA i EPA), które mają korzystny wpływ na układ odpornościowy, nerwowy oraz krwionośny. Kiedy stosować olej z wątroby dorsza? Jak wybrać najlepszy tran dla dziecka i dla osoby dorosłej?

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

  • Serwatka – jak powstaje i czy jest zdrowa? Właściwości i zastosowanie serwatki

    Można powiedzieć, że podobnie jak jednostki wiele gałęzi przemysłu stara się zagospodarować coś, co niegdyś było uważane za odpad i tym samym ograniczyć liczbę wytwarzanych zanieczyszczeń, a nierzadko zwiększyć zyski. Świetnym tego przykładem jest serwatka. W przemyśle serowarskim stanowiąca odpad, w innych gałęziach przemysłu surowiec, z którego produkuje się preparaty białkowe, biodegradowalne tworzywa czy nawóz. Jakie inne zastosowania ma naturalna serwatka? Do czego możemy wykorzystać tę, która pozostanie po produkcji domowego sera? Czy jest zdrowa?  

  • Picie „twardej wody” jest korzystne dla zdrowia. Jakie są jej zalety?

    Utrudnia mycie rąk, pranie ubrań i powoduje wiele szkód w instalacjach wodno-kanalizacyjnych oraz urządzeniach gospodarstwa domowego, ale w kwestii nawadniania organizmu, tzw. twarda woda jest dobrym wyborem, zwłaszcza dla osób cierpiących na niedobory składników mineralnych. Według Światowej Organizacja Zdrowia nie ma ona negatywnego wpływu na zdrowie, wręcz przeciwnie może dostarczyć wielu korzyści.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij