Kiszonki kontra cytrusy
Ewa Gąsecka

Kiszonki kontra cytrusy

Czy zdrowiej jeść owoce i warzywa sezonowe czy te sprowadzane z dalekich krajów?

Kończy się okres bogactwa warzyw i owoców prosto z pola czy drzewa, przed nami długie miesiące mniej urozmaiconego jedzenia. Ale handel wychodzi nam naprzeciw, oferując świeże produkty pochodzące z dalekich krajów oraz chłodni. Jak się w tym odnaleźć, aby było to korzystne dla zdrowia ? Poznaj opinię dietetyka.

Jeszcze kilkanaście lat temu świeże truskawki w styczniu to była fantazja. Dziś nie dziwią nas pomidory, ogórki, papryka, kalafiory i brokuły dostępne przez cały rok. Zapewnia je nam postęp technologiczny – chłodnie w których można przechować gruszki czy śliwki przez dwa lata oraz transport z dalekich, ciepłych krajów, gdzie uprawa jest możliwa gdy u nas śnieg sięga kolan. Czy te produkty są zdrowe i wartościowe ? A może wzorem naszych babć powinniśmy jeść pomidory latem, a kiszoną kapustę zimą?

Przede wszystkim należy zachować rozsądek i zastanowić się, które z importowanych warzyw i owoców można jeść bez obaw. Można mieć nadzieję, że te wolno psujące się, o grubej skórze czyli pomarańcze, grejpfruty, cytryny, banany nie są nafaszerowane środkami konserwującymi gdyż nie ma takiej potrzeby, bez tego zniosą transport z dalekich krajów. Korzystajmy więc z ich wspaniałego smaku zimą. Pewne wątpliwości natomiast można mieć pod tym względem do zieloniutkich brokułów w styczniu, kalafiora który leżąc przez tydzień w lodówce nie zmienia wyglądu czy niepsujących się pomidorów o bardzo dyskusyjnym smaku. Oczywiście nic się nie stanie gdy spragnieni nowalijek raz na jakiś czas zjemy takie cudo, ale zachęcałabym do korzystania zimą z marchewki, jabłek, buraków, selera czy naszych wspaniałych kiszonek – porcja kapusty kiszonej to pokaźna dawka witaminy C a ponadto dobroczynne bakterie uzupełniające naszą „dobrą” jelitową florę bakteryjną. Polecam także mrożonki, jest to bardzo wartościowe uzupełnienie naszej diety w tej porze roku.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Lekka jak piórko. Skuteczne odchudzanie

    Nie wszyscy rozumiemy w taki sam sposób, czym jest skuteczne dieta. Czy nie powtarzamy ciągle tych samych błędów chudnąc i tyjąc na przemian? Może błąd tkwi w naszym myśleniu? Dowiedz się, jak ustrzec się porażki w odchudzaniu.

  • Odchudzasz się? Unikaj pułapek!

    Co utrudnia nam skuteczne odchudzanie? Dlaczego jemy więcej niż potrzebujemy i niż byśmy chcieli? Przeczytaj, dokonaj zmian w otoczeniu i jedz świadomie!

  • Dlaczego warto jeść śniadania?

    Wielu z nas ma problem ze zjedzeniem śniadania, albo przez brak czasu, albo nie mają rano apetytu. Czy można pominąć ten posiłek? Poznaj opinię dietetyka.

  • Podjadanie kontra odchudzanie

    Zdarza się, że mamy nadwagę, mimo że jemy nieduże, nietłuste, raczej zdrowe posiłki. Co jest najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy ? Przeczytaj i przeanalizuj swoje nawyki, czy nie dotyczy to także Ciebie!

  • Smaczne i zdrowe przekąski zamiast słodyczy

    Typowa sytuacja: dopada Cię głód, a w zasięgu ręki znajduje się tylko automat ze słodyczami. Jak poradzić sobie w sytuacji, gdy do posiłku jeszcze daleko, lub nie mamy możliwości zjeść go o zwykłej porze? Poznaj opinię dietetyka.

  • Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

    Odchudzanie, zmiana stylu życia, to chyba najczęstsze postanowienia noworoczne. Najgorsze jest to, że wiele osób powtarza je co roku bez skutku, licząc na to, że tym razem się uda. Jak przygotować się na to wyzwanie, ułożyć sobie plan który zakończy się sukcesem? Poznaj opinię doświadczonego dietetyka.

  • Czym są probiotyki i prebiotyki?

    Coraz częściej w szczególnych sytuacjach zdrowotnych lekarze zalecają nam dostarczenie organizmowi probiotyków i prebiotyków, czy to w postaci żywności je zawierającej, czy w postaci preparatów które można kupić w aptece. Co oznaczają te nazwy i jakie maja znaczenie dla zdrowia człowieka? Dowiedz się więcej.

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt i dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij