Ruszaj się jesienią
Justyna Bielecka

Ruszaj się jesienią

Jesień kojarzona jest z melancholią, lenistwem i powolnym zapadaniem w zimowy sen. Wcale nie musi tak być! Uroki jesieni można wykorzystać w doskonały sposób, bowiem dni, mimo iż chłodniejsze, wciąż bywają słoneczne. Warto łapać jak najwięcej promieni słonecznych przed nadejściem zimy, wybierając się na spacer po lesie lub planując jesienne porządki.

Niewątpliwą zaletą  jesieni jest temperatura. Nie jest jeszcze tak niska jak zimą, lecz także nie ma już letnich upałów. Taka sytuacja sprzyja aktywności fizycznej, ponieważ nie musisz już obawiać się nadmiernego pocenia, które niekiedy latem uniemożliwiało jakąkolwiek aktywność. W chłodniejsze dni wystarczy lekka kurtka, apaszka i możesz cieszyć się sportem na świeżym powietrzu.

Kilka pomysłów na jesienną aktywność

  • Bieganie

Jesień to czas maratonów. W wielu dużych (lecz nie tylko) miastach Polski organizowane są biegi, zarówno dla zawodowych biegaczy, jak i amatorów.

Bieganie jest jedną z lepszych form aktywności ruchowej, ponieważ aktywuje niemal wszystkie mięśnie, w dodatku wzmacnia układ sercowo-naczyniowy oraz poprawia wydolność organizmu. Jeżeli daleko ci do formy maratończyka, warto wybrać się do parku, żeby przynajmniej potruchtać. Bieg przyspieszy oddech i tętno, pozwoli na lepsze dotlenienie mózgu, dzięki czemu nawet w ponury i senny dzień obudzisz się i poczujesz chęć do życia. Jeżeli marzy ci się udział w maratonie, warto pomyśleć o przygotowaniu odpowiednio wcześniej. Zaczynając przygodę z bieganiem, zaplanuj start w przyszłym roku, a teraz skup się na treningach i stopniowym zdobywaniu niezbędnej kondycji.

  • Jazda na rolkach, nordic walking

Dla osób, które chciałyby poruszać się bardziej rekreacyjne polecam jazdę na rolkach, chodzenie z kijami (nordic walking). Często w parkach, szczególnie w większych miastach, organizowane są grupy, które uprawiają nordic walking pod czujnym okiem instruktora. Warto dołączyć do takiej grupy, by nauczyć się prawidłowej techniki, którą nie zawsze łatwo jest opanować samemu.

Idź do lasu 

Jesień większości z nas kojarzy się z lasem i grzybami. Grzybobranie jest doskonałym sposobem na spędzenie czasu aktywnie z całą rodziną. Zaplanuj weekend w pobliskim lesie. Przed wyjazdem pamiętaj, aby uzbroić się w kalosze, które ochronią nie tylko przed ewentualnym deszczem, ale także przed kleszczami czyhającymi w trawie i na krzewach. Warto również pamiętać o płaszczu przeciwdeszczowym. Jeżeli planujecie zbierać grzyby, ważne jest, aby zabrać ze sobą do lasu nóż. Nie należy wyrywać grzybów ze ściółki, lecz ścinać je nożem. Zbieranie grzybów to doskonała zabawa, ale pamiętajmy zawsze o odpowiednim zachowaniu w lesie. Nie należy zakłócać w nim ciszy, ani go zaśmiecać.

Jesienne porządki 

Kolejnej dawki ruchu możemy zażyć przy okazji jesiennych porządków. Sprzątanie ogrodu, grabienie liści, czy przekopywanie grządek przed zimą, to tylko niektóre z opcji. O tej porze roku sprzątamy również w domach. Podczas godziny mycia okien możesz spalić aż 240 kcal. Przy grabieniu liści – około 300. Jeżeli posiadasz ogród, pamiętaj o przycięciu drzew i krzewów oraz o okryciu niektórych roślin, by ochronić je przed zimowymi mrozami. Wszystkie te czynności są doskonałą formą spędzania aktywnie wolnego czasu.

Zorganizuj wycieczkę rowerową 

Zanim spadną pierwsze śniegi, warto wykorzystać jesienny czas na wycieczki rowerowe. Możesz zaplanować wypad za miasto lub wybrać się w nieznane wciąż zakątki twojego miasta lub okolicy. Dla fanów fotografii będzie to również doskonała okazja do zrobienia ciekawych zdjęć nasyconych złoto – brązowymi odcieniami jesieni.

Wybierając się na wycieczkę rowerową pamiętaj o odpowiednim ubraniu oraz o oświetleniu roweru – zmrok zapada już szybciej, a wieczory bywają chłodne.

Zastrzyk adrenaliny

Gdy masz ochotę na coś więcej niż tylko wędrówki po górach czy przejażdżki rowerowe, wybierz się ze znajomymi do parku linowego lub na paintball. Coraz bardziej popularne stają się tzw. parki przygody, które oferują różne formy aktywnego spędzania czasu dla całej rodziny. Nie potrzebujesz specjalnego przygotowania – cały potrzebny sprzęt dostaniesz na miejscu. W parkach linowych znajdują się ścieżki zarówno dla zupełnie początkujących, dla dzieci, jak i dla zaawansowanych, szukających większych wrażeń.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij