Zwalcz efekt jo-jo!
Justyna Bielecka

Zwalcz efekt jo-jo!

Pozbycie się zbędnych kilogramów dla wielu osób jest nie lada wyzwaniem. Jednak chyba trudniejsze od samego schudnięcia jest utrzymanie wagi po zakończeniu odchudzania.

Często osoby stosujące dietę są mocno zmotywowane do uzyskania wymarzonej sylwetki, godzą się na wiele wyrzeczeń dążąc do celu. Gdy ten zostanie osiągnięty, pojawia się satysfakcja i zadowolenie z własnego wyglądu. Ten właśnie moment jest najbardziej niebezpieczny, bo wówczas już zapominamy o diecie, coraz częściej pozwalamy sobie na małe odstępstwa, niejako nagradzamy się za podjęty wysiłek zakazanymi wcześniej smakołykami.

Co to właściwie jest?

Efekt jo-jo, to najprościej mówiąc wahania masy ciała, które polegają na następującym po sobie chudnięciu i tyciu. Zazwyczaj wahania takie mieszczą się w zakresie od 5-10% masy ciała.

Dlaczego tak się dzieje?

Najczęstszymi przyczynami powstawania efektu jo-jo jest stosowanie bardzo restrykcyjnych diet, powrót do nawyków żywieniowych sprzed odchudzania oraz zbyt mała aktywność fizyczna.

Wiele osób odchudzających się stosuje diety niskoenergetyczne, ograniczając ilość spożywanej energii. Podczas trwania kuracji organizm przyzwyczaja się, że dostarczamy mu małej ilości paliwa i spowalnia metabolizm. Z drugiej zaś strony, gdy tracimy na wadze, zmniejsza się zapotrzebowanie na energię – mniej mięśni potrzebuje mniej energii do pracy. Po zakończeniu diety często wracamy do starych nawyków, zaczynamy jeść tak, jak dawniej, nie uwzględniając tego, że organizm potrzebuje mniej energii. Zaczyna się proces ponownego przybierania na wadze.

Innym powodem, dla którego stosowanie niskoenergetycznych diet kończy się ponownym tyciem, jest reakcja, którą można nazwać „instynktem przetrwania”. W czasie, kiedy dostarczamy organizmowi mniejszej ilości kalorii, ciało otrzymuje sygnał, że trzeba energię oszczędzać i magazynować, niezależnie od tego, jak dużo zapasów już posiadamy.

Jak go unikać?

Przede wszystkim zamiast drastycznie zmniejszać podaż kalorii, korzystniej jest stopniowo zmieniać swoje nawyki żywieniowe. Stosując kilka prostych zasad można uniknąć ograniczania kalorii do minimum.

  • jedz 4-5 posiłków dziennie – najważniejsza jest regularność. Jeśli organizm będzie dostawał pożywienie o stałych porach, przyzwyczai się do nich i odpowiednio wcześniej przed posiłkiem będzie zwiększał tempo metabolizmu.
  • ogranicz węglowodany. Jeżeli nie możesz się bez nich obyć, staraj się przynajmniej nie łączyć ich z białkami lub tłuszczami.
  • oczyszczaj swój organizm, pijąc dużo wody, zieloną herbatę lub zioła takie jak rumianek, mięta czy pokrzywa. Gdy organizm jest oczyszczony, lepiej radzi sobie z trawieniem, a tłuszcz odkłada się wolniej.
  • sprawdź jakie masz zapotrzebowanie energetyczne. Można je obliczyć w bardzo prosty sposób przy pomocy uproszczonego wzoru:

11 x masa ciała + 1250

Dla kobiety ważącej 65kg będzie to następująca wartość:

11 x 65 + 1250 = 715 + 1250 = 1965kcal

Spożywając taką ilość kalorii ani nie schudniesz, ani nie przybierzesz na wadze. W celu zredukowania masy ciała należy od tej wartości odjąć ok. 400-500kcal, co pozwoli na utratę ok. 0,5 do 1 kg tygodniowo. Jest to optymalne tempo chudnięcia pozwalające na uniknięcia szybkiego ponownego przybrania na wadze. Oprócz ograniczenia spożywanej energii warto pamiętać o zwiększeniu jej spożycia. Najlepszym sposobem na zużycie nadmiaru energii są oczywiście ćwiczenia fizyczne. Jeżeli w trakcie odchudzania wyrobisz w sobie nawyk ćwiczenia, będziesz go stosować także po uzyskaniu wymarzonej wagi, a to z kolei pomoże ją zachować na długo.

Konsekwencje efektu jo-jo

Łatwo się domyślić, że naprzemienne chudnięcie i przybieranie na wadze nie jest zdrowe dla naszego organizmu. Otóż okazuje się, że częste wahania masy ciała mają wpływ na umieralność – zarówno u mężczyzn jak i u kobiet. Badania wykazują, że efekt jo-jo zwiększa zachorowalność na chorobę wieńcową. Również pośród ludzi cierpiących na tę chorobę, częściej odnotowuje się zgony u osób, u których występował efekt jo-jo.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij