Dieta przy migrenie – co jeść, gdy boli głowa?
Maria Brzegowy

Dieta przy migrenie – co jeść, gdy boli głowa?

Dieta antymigrenowa bazuje na eliminacji produktów, które potencjalnie mogą być czynnikiem wywołującym napady migreny bądź zwiększającym ich częstotliwość. Właściwa dieta dla osób z migreną wspiera profilaktykę nadwagi i otyłości bez stosowania głodówek, które również stanowią czynnik ryzyka pojawienia się migrenowego bólu głowy.  Co jeść przy migrenie?

Pojawia się nagle. Czasami zaczyna tzw. aurą, która sprawia, że wszystko wokół wiruje i rozmywa się. Chwilę później podwójne widzenie ustaje, a w jego miejsce pojawia się przeszywający ból. Okazuje się, że prócz czynników stresowych, wpływ na wystąpienie migreny mają także określone produkty spożywcze oraz zachowania żywieniowe. Dieta przy migrenie, czyli co może powodować bóle głowy? Czego nie jeść przy migrenie? 

Migrena – czym jest? 

Migrena należy do jednych z najczęstszych dolegliwości neurologicznych – jej napady dotyczą nawet 15% naszej populacji. Budzi zainteresowanie zarówno neurologów, jak i psychologów oraz epidemiologów. Uznaje się ją za chorobę, która stanowi wynik reakcji organizmu na różnorodne bodźce endo- i egzogenne. W jej przebiegu choremu towarzyszą silne, przeszywające bóle głowy oraz wysoka wrażliwość na czynniki zewnętrzne, takie jak światło, zapach czy dźwięk. Przy migrenie mogą także wystąpić nudności i wymioty.

Migrena sprawia, że osoba na nią cierpiąca nie jest w stanie podjąć się normalnych, codziennych czynności. Badania pokazują, że chorujący na migrenę, opuszczają przeciętnie od 2 do 4 dni pracy, a w czasie napadu przyjmują minimum 2 tabletki leku przeciwbólowego. Napady migreny mogą ustępować okresowo, a nawet na dłuższy czas zaniknąć.  

Dieta przy migrenie – zasady 

Przyjęto, że zwiększeniu częstości napadów sprzyja wiele czynników, w tym przede wszystkim: 

  • przewlekły stres o dużym natężeniu; 
  • niewystarczająca ilość snu; 
  • u kobiet: okres przedmiesiączkowy; 
  • nadużywanie leków; 
  • otyłość; 
  • głodzenie z towarzyszącą mu hipoglikemią i odwodnieniem. 

Wśród innych elementów mogących zwiększać ryzyko wystąpienia ataków migreny, znalazły się także określone pokarmy, zwłaszcza te zawierające składniki takie jak: 

  • glutaminian sodu; 
  • czerwień koszenilowa; 
  • aminy biogenne – tyramina i histamina; 
  • fenyloalanina. 
Z tego powodu prawidłowo skonstruowana dieta migrenowa będzie eliminować produkty spożywcze zawierające wyżej wymienione związki. Ponadto będzie skupiać się na profilaktyce nadwagi i otyłości, ale podczas stosowania rozsądnej, odpowiednio zbilansowanej diety redukcyjnej. Jak już wcześniej bowiem wspomniano, głodówka wywołująca spadki glikemii oraz przebiegająca z odwodnieniem również będzie stanowić czynnik ryzyka pojawienia się migreny – szacuje się, że bywa powodem nawet 55–64% epizodów bólowych. 

Produkty wskazane i przeciwwskazane w diecie dla osób z migreną 

Do produktów zawierających określone wcześniej związki i które są przeciwwskazane w diecie migrenowej należą

  • kakao i czekolada; 
  • alkohol, w tym białe oraz czerwone wino;
  • kawa;
  • sery długodojrzewające (np. cheddar, brie, camembert, parmezan);
  • kiełbasa, pasztety, parówki, wędliny;
  • produkty wędzone;
  • drożdże;
  • kostki rosołowe, przyprawa typu maggi, vegeta;
  • banany, awokado;
  • aspartam (słodziki);
  • wybrane ryby np. makrela, morszczuk, tuńczyk;
  • wybrane przyprawy: papryka, imbir, kolendra, nasiona kopru, czosnek;
  • żywność typu fast-food. 

Należy jednak pamiętać, że sporą liczbę osób chorujących na migreny cechuje indywidualna tolerancja na wyżej wymienione produkty. Może się okazać, że wprowadzenie do diety np. tłustych ryb morskich, dostarczających wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, będzie elementem profilaktyki napadów. Każdą dietę eliminacyjną należy zatem prowadzić pod opieką specjalisty, który zadba o pokrycie zapotrzebowania na poszczególne elementy niezbędne dla zdrowia i zaplanuje jadłospis pozbawiony składników nasilających objawy. 

Do produktów polecanych przy migrenie należą: 

  • produkty jak najkrócej przechowywane (nie dochodzi wówczas do wzrostu ilości w nich tyraminy), żywność naturalna niskoprzetworzona;
  • produkty o niskim indeksie glikemicznym (np. makaron pełnoziarnisty, chleb żytni na zakwasie, brązowy ryż);
  • chude gatunki mięs;
  • oleje roślinne;
  • jajka;
  • czysta woda celem właściwego nawodnienia organizmu (min. 1,5–2 litry wody dziennie);
  • napoje pozbawione kofeiny; 
  • indywidualnie tolerowane produkty spożywcze. 
Wybrane badania wskazują na możliwość zastosowania w diecie przy migrenie założeń diety ketogennej. Mówi się także o żywieniu mocno eliminacyjnym, opartym o wykonane wcześniej testy na nietolerancje pokarmowe, a także o diecie zalecanej przy zespole jelita drażliwego (np. tzw. LOW FODMAP). Ze względu jednak na małą siłę dowodów tych wskazań, nie należy podejmować się stosowania tych diet na własną rękę, bez opieki specjalisty (zwłaszcza mało przebadanej, niebezpiecznej przy złym prowadzeniu diety ketogennej). 

Dieta migrenowa – przepisy

Omlet pieczony z natką pietruszki 

2 całe jajka i 1 białko rozbij do miseczki, rozkłóć widelcem. Dodaj posiekaną natkę pietruszki. Powstałą masę wylej do foremki wyłożonej papierem do pieczenia i piecz w piekarniku w 180 stopniach Celsjusza do całkowitego ścięcia się omletu. Podawaj go z pieczywem żytnim na zakwasie. 

Koktajl jagodowy na mleku kokosowym 

Garść jagód zmiksuj ze szklanką niesłodzonego, fortyfikowanego w wapń i witaminy mleczka kokosowego oraz z łyżeczką oleju lnianego. 

Indyk pieczony z cukinią i odrobiną cebuli 

Filet z indyka podziel na większe kawałki. Cukinię pokrój na plastry, a cebulę (1/2 małej) na talarki. Składniki ułóż w naczyniu żaroodpornym, skrop oliwą z oliwę, posyp szczyptą przyprawy curry i odrobiną soli, wymieszaj ze sobą. Danie zapiekaj w 180 stopniach Celsjusza przez ok. 20–25 minut. Podawaj z makaronem pełnoziarnistym, posypane natką pietruszki. 

  1. Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej, Migrena a dieta i inne czynniki stylu życia, "ncez.pl" [online], https://ncez.pl/choroba-a-dieta/inne/migrena-a-dieta-i-inne-czynniki-stylu-zycia [dostęp:] 14.08.2020. 
  2. H. Wójcik-Drączkowska i in., Migrena – rozpoznawanie i leczenie, "Forum Medycyny Rodzinnej", nr 1 (2) 2007.
  3. Czekajło-Kozłowska, B. Regulska-Ilow, 2019, Związek sposobu żywienia z występowaniem bólów głowy – przegląd wyników badań, "Hygeia Public Health", nr 54 (2) 2019.
  4. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego, Społeczne znaczenie migreny, "pzh.gov.pl" [online], https://www.pzh.gov.pl/wp-content/uploads/2019/06/RAPORT-MIGRENA-cały.pdf [dostęp:] 14.08.2020. 

Polecane dla Ciebie

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Substancje w suplementach diety na odchudzanie

    Nie ma lepszego sposobu na zrzucenie zbędnych kilogramów niż odpowiednio dobrana dieta połączona z aktywnością fizyczną. Mimo to na rynku dostępna jest szeroka oferta suplementów na odchudzanie. Czy te preparaty mogą wspomóc walkę z nadwagą? Na jakiej zasadzie działają substancje, które są w składzie suplementów na odchudzanie? Przyglądamy się kilku z nich.

  • Dieta na trądzik – jakie produkty jeść, a które wykluczyć?

    W walce z trądzikiem, obok właściwej pielęgnacji, będzie pomocna także dieta. Codzienny jadłospis osoby zmagającej się z trądzikiem na twarzy, plecach lub dekolcie powinien być bogaty w produkty, które zawierają m.in. cynk, błonnik, witaminy z grupy B czy beta-karoten. Co zatem należy jeść, a czego unikać, aby pozbyć się wyprysków? 

  • Dieta przy wymiotach u dzieci i dorosłych – co można jeść i pić?

    Wymioty często pojawiają się przy zatruciu pokarmowym czy tzw. jelitówce. Na czas wymiotów warto wprowadzić odpowiednią dietę, aby odciążyć zmęczony żołądek i przyśpieszyć powrót do zdrowia. Okazuje się, że niektóre produkty pomogą złagodzić nudności i wymioty, a właściwa podaż płynów zapobiegnie odwodnieniu organizmu. Co podawać do jedzenia dziecku lub dorosłemu w trakcie wymiotów?  W jaki sposób przyrządzać posiłki dla osób po wymiotach?  Podpowiadamy.

  • Dieta FODMAP – na czym polega i kiedy ją stosować?

    Problemy z wypróżnianiem, wzdęcia i bóle brzucha to częste dolegliwości, który pojawiają się zwłaszcza przy IBS oraz zespole SIBO. Symptomy tych schorzeń można złagodzić, stosując odpowiednią dietę FODMAP. Na czym dokładnie ona polega? Które produkty należy włączyć do menu, a z których zrezygnować? 

  • Dieta w biegunce u dzieci i dorosłych – co jeść przy rozwolnieniu?

    Podczas biegunki należy stosować dietę zapierającą (tzw. dietę BRAT). Jej podstawą są łatwostrawne produkty, które pomagają zagęszczać treść pokarmową. Kolejnym i równie ważnym elementem w żywieniu w czasie biegunki jest odpowiednia podaż wody. Jak powinna wyglądać dieta podczas rozwolnienia? Które produkty można jeść, a których unikać? 

  • Termogeneza – czym jest? Jaki ma wpływ na utratę masy ciała?

    Na wartość naszego całodobowego zapotrzebowania składa się podstawowa oraz ponadpodstawowa przemiana materii, w tym m.in. termogeneza, czyli najprościej definiując – wydzielanie ciepła przez nasz organizm. Jej wartość może zależeć od składu spożywanej przez nas diety! Czym jest termogeneza? Czy ma związek z naszą masą ciała, zwłaszcza gdy potrzebujemy ją zredukować? 

  • Dieta przy SIBO – co jeść, a czego unikać w zespole rozrostu bakteryjnego?

    Dotyczy coraz większej liczby osób. Powoduje dyskomfort podczas wykonywania codziennych czynności, często sprawia ból. Na szczęście istnieją metody żywieniowe, które pozwalają na złagodzenie, a nawet całkowite ustąpienie dolegliwości. SIBO – jaka dieta będzie najlepsza? Jakie produkty należy wyeliminować, a które nie będą szkodzić? 

  • Termogeniki – co to za produkty i jaki mają wpływ na spalanie tłuszczu?

    Nikogo już dziś nie dziwią coraz to nowsze diety czy specyfiki mające na celu bezproblemową redukcję nadmiernych kilogramów. Sformułowanie „termogeniki” jest jednak znane już od wielu lat, a co więcej – dalej chętnie stosowane m.in. w branży sportowej. Czym są termogeniki? Czy pomogą w odchudzaniu bez żmudnej diety i ćwiczeń? Co jest termogenikiem?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij