Gimnastyka twarzy — skuteczna terapia przeciwzmarszczkowa
Katarzyna Chlebicz

Gimnastyka twarzy — skuteczna terapia przeciwzmarszczkowa

Dbanie o smukłe, wysportowane i jędrne ciało nikogo nie dziwi. Siłownie i kluby fitness pękają w szwach. W czasach, w których królują Internet i social media nie trudno zauważyć, że ludzie przykładają wielką wagę do swojego wyglądu.

Czy dbamy o swoją twarz tak samo jak o swoje ciała? Fitness i różne formy ćwiczeń zna każdy, ale czy ktoś wie czym jest facefitness i jakie korzyści płyną z jego wykonywania?

Starzenie się skóry

Zacznijmy od podstaw. Aby uświadomić sobie zmiany, które zachodzą w wyglądzie naszej skóry, warto dowiedzieć się kilku niezbędnych rzeczy na temat procesu starzenia się skóry. Proces ten jest procesem naturalnym i permanentnym, co oznacza, że nie unikniemy go i nie cofniemy, natomiast możemy znacząco poprawić jakość i kondycję skóry odpowiednią pielęgnacją i ćwiczeniami. Pierwsze zmarszczki widoczne są na skórze twarzy. To właśnie twarz jest najbardziej wystawiona na negatywnie działające czynniki zewnętrzne. Na proces starzenia się skóry wpływ mają dwa główne elementy: wiek i związane z nim zmiany hormonalne oraz oddziaływanie środowiska zewnętrznego na skórę, przede wszystkim promieniowania słonecznego i dymu tytoniowego. Kolejnym czynnikiem mającym wpływ na pojawienie się zmarszczek na twarzy są ruchy mięśni twarzy. Poprzez mimikę wyrażamy wiele emocji: od zadowolenia przez gniew, aż do złości. Niestety nadmierna ekspresja mimiki twarzy ma niekorzystny wpływ na wygląd naszej skóry. Nagminne marszczenie czoła czy mrużenie oczu, po czasie będzie widoczne jako zmarszczki mimiczne. W takim przypadku mówimy o starzeniu związanym z mimiką, inaczej nazywanym miostarzeniem (starzeniem mimicznym). Warto kontrolować swoją mimikę i nie wykonywać niepotrzebnych „grymasów”. Z wiekiem masa mięśniowa maleje i staje się coraz słabsza. Dlatego warto wzmacniać mięśnie, nie tylko ciała, ale również, a może i przede wszystkim, twarzy. Wyćwiczony mięsień to jędrny mięsień.

Facefitness — czym jest i czy warto go praktykować?

Początki facefitness sięgają roku 1930, w którym to Eva Hoffmann opracowała metodę ćwiczeń. Jej zdaniem, dzięki gimnastyce mięśni twarzy skóra staje się jędrna i sprężysta. Hoffmann, dzięki wykonywaniu ćwiczeń, na własnym przykładzie udowodniła ich odmładzające działanie. Mając 76 lat, wyglądała 20 lat młodziej.

Facefitness to gimnastyka twarzy. Pewnie niektórzy zadadzą sobie pytanie, po co ćwiczyć mięśnie twarzy? Czy nie wystarczą same kremy? Kremy i odpowiednia pielęgnacja twarzy są podstawą do tego, aby zachować skórę w dobrej kondycji, ale warto dołączyć do pielęgnacji właśnie gimnastykę. Mięśnie twarzy są bezpośrednio przyczepione do skóry. Dlatego, jeśli mięśnie staną się wiotkie, automatycznie skóra również. W efekcie skóra twarzy wygląda starzej, jest pomarszczona, pojawiają się worki pod oczami, fałdy na górnych powiekach, czy wiotka skóra na podbródku. Wniosek jest jasny, mięśnie twarzy, jak każde inne mięśnie w ciele trzeba trenować.

Polecane dla Ciebie

Zalety facefitnessu

Przy systematycznym wykonywaniu gimnastyki mięśni twarzy zapobiegniemy wiotczeniu skóry, w efekcie będzie ona wyglądała młodziej, smuklej i szczuplej, a owal twarzy ulegnie poprawie.

Facefitness poprawia ukrwienie skóry, co korzystnie wpływa na jej koloryt i wygląd ogólny. Ćwiczenia dedykowane są każdej osobie, bez względu na jej wiek. Przy regularnym wykonywaniu gimnastyki, nawet w przypadku osób dojrzałych, efekty będą widoczne i zadowalające.

Jak poprawie ćwiczyć mięśnie twarzy

Najważniejsze jest to, aby gimnastykę twarzy wykonywać codziennie, systematyczność to klucz do sukcesu. Najlepiej, aby ćwiczenia wprowadzić do naszej codziennej pielęgnacyjnej rutyny. Gimnastyka mięśni twarzy w połączeniu z ulubionym kremem zapewni jeszcze lepsze efekty i dodatkowo stworzy nowy pielęgnacyjny rytuał, który zapewni chwilę relaksu, porównywalnego do zabiegów wykonywanych w profesjonalnych gabinetach kosmetologicznym. Ćwiczenia można wykonywać rano, wieczorem lub w ciągu dnia, ale pamiętajmy, że ma to być chwila relaksu i odprężenia, dlatego trzeba mieć czas, aby wykonywać gimnastykę powoli i dokładnie. Warto zapalić ulubioną, aromatyczną świeczkę, włączyć odprężającą muzykę i dać ponieść się chwili relaksu. Przed rozpoczęciem ćwiczeń należy wykonać dokładny demakijaż twarzy kosmetykami dopasowanymi do rodzaju cery, a następnie nałożyć swój ulubiony krem lub olejek. Oczywiście, jeśli nie gospodarujemy większą ilością czasu, ćwiczenia możemy wykonać nawet w drodze do pracy. Dane ćwiczenie wykonujemy w serii nie więcej niż 10 powtórzeń, utrzymując dany element ćwiczenia przez 5–10 sekund. Facefitness zaczynamy od rozgrzewki.

Rozgrzewka:

  • opukuj opuszkami palców twarz, od brody do czoła (ćwiczenie wykonujemy dość dynamicznie, powtarzamy czynność około 10 razy),
  • wykonaj "szczypanie” skóry, od brody w górę (ten element wykonujemy delikatnie, skóra po chwili może się zaczerwienić).

Wygładzenie „lwiej” zmarszczki:

  • dłoń przyłóż do czoła,
  • przyciskaj dłonią powierzchnię czoła, między brwiami — pamiętaj o tym, aby nie odrywać dłoni, wykonaj 10 powtórzeń w czasie 10 sekund, 5 razy prawą, 5 razy lewą ręką.

Wygładzenie „kurzych łapek”:

  • palec wskazujący i środkowy przyłóż do zewnętrznych kącików oczu, delikatnie ciągnąc skórę na boki,
  • następnie zmruż oczy, nie zamykając ich (ćwiczenie wykonuj odliczając do 10–ciu).

Bruzdy nosowo–wargowe:

  • nadymaj oba policzki równocześnie, wstrzymując je przez 5 sekund (powtórz ćwiczenie 10 razy),
  • następnie wykonaj 5 powtórzeń wykonując to samo ćwiczenie, ale nadmuchując najpierw lewy, później prawy policzek.

Niwelowanie zmarszczek palacza:

  • schowaj wargi do środka,
  • następnie zaciśnij je (ćwiczenie powtórz 10 razy, trzymając pozycję przez 5 sekund).

Redukcja drugiego podbródka, wygładzenie szyi i dekoltu:

  • wyciągnij szyję ku górze,
  • następnie wysuń żuchwę do przodu (pozycję przytrzymaj przez 5 sekund, powtórz 20 razy).

Systematyczność kluczem do sukcesu!

Mięśnie twarzy, jak każde inne mięśnie, trzeba ćwiczyć. Regularne powtarzanie ćwiczeń w połączeniu z odpowiednią pielęgnacją skóry twarzy oraz zdrowym odżywianiem zagwarantuje nam piękny, młodzieńczy wygląd na długie lata.  Gimnastykę twarzy potraktuj jako domowe SPA, ciesz się nim. To chwila relaksu tylko dla Ciebie.

Pamiętaj, aby na pielęgnację skóry patrzeć holistycznie, takie podejście przyniesie najlepsze rezultaty na przyszłość. Trzymaj się zasady: lepiej zapobiegać niż leczyć. Dlatego kurację zapobiegającą starzeniu się skóry zacznij jak najwcześniej.
  1. P. Kondracka, Facefitness Twoja twarz w twoich rękach, „Kosmetologia Estetycznie”, t. 6, nr. 6, 2017, s. 588–590.
  2. K. Słysza, Gimnastyka odmładzająca twarz, „Cabines”, nr 17, 2006, s. 24B.
  3. B. Zegarska, M. Woźniak, Przyczyny wewnątrzpochodnego starzenia się skóry, „Gerontologia Polska”, t. 14, nr 4, 2006, s. 153-154.
  4. P. Kondracka, A. Ciszek, Gimnastyka mięśni twarzy jako metoda opóźniania procesu starzenia się skóry — przegląd literatury, „Kosmetologia Estetyczna”, t. 6, nr 1, 2017, s. 39–41.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Pielęgnacja skóry z tatuażem – jak dbać o skórę z tatuażem?

    Popularność tatuaży jako trwałej ozdoby ciała człowieka nieprzerwanie rośnie. Tak jak niegdyś, trudno było spotkać osobę wytatuowaną, tak obecnie coraz rzadziej poznajemy nowe osoby, które nie mają choćby jednej, małej „dziary". Za tą powszechnością idą też jednak pewne obowiązki, a mianowicie odpowiednia higiena – jak zatem właściwie dbać o skórę pokrytą tatuażem?

  • HIFU – zabieg krok po kroku. Czy da się zmniejszyć drugi podbródek w pół godziny?

    Medycyna estetyczna jest bardzo szybko rozwijającą się, wyjątkowo nowoczesną i coraz bardziej dostępną branżą z pogranicza fizjologii i kosmetologii. Służy m.in. do dbania o siebie, a tym samym poprawy samopoczucia. Z powodzeniem korzystają z niej zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Umożliwia szybsze osiągnięcie wyznaczonych celów sylwetkowych, poprawę wizerunku, pozbycie się kompleksów lub po prostu – poprawia jakość życia. W artykule podpowiemy, jak pozbyć się drugiego podbródka, jak ujędrnić skórę na piersiach po karmieniu i co zrobić, aby skóra na szyi lub brzuchu przestała być wiotka? Oznacza to, że przyjrzymy się jednej z bardziej popularnych metod wykorzystywanych w medycynie estetycznej – HIFU.

  • Kwasy BHA a skóra – co warto wiedzieć?

    Hydroksykwasy to stosunkowo liczna grupa związków chemicznych. Wyróżniono w niej pewne podgrupy zawierające cząsteczki o podobnej budowie chemicznej i właściwościach, znane pod akronimami AHA, BHA czy PHA. W poniższym tekście przybliżamy kwasy BHA, czyli beta hydroksykwasy.

  • Co stosować na pękające pięty? Skarpetki złuszczające, kremy, peelingi, domowe sposoby

    Nadmierne rogowacenie oraz pęknięcia stóp to przypadłości, które są ściśle związane z suchością skóry, a która może wynikać z uwarunkowań genetycznych, niemniej zazwyczaj wynika z niedoborów witaminy A, picia małej ilości wody, niedoczynności układu krwionośnego czy zaburzeń metabolicznych lub hormonalnych. Jak radzić sobie z problemem pękających stóp, czy stosowanie tarek i pumeksów to na pewno dobry pomysł i czy kobiety w ciąży mogą stosować skarpetki złuszczające? 

  • Bimatoprost – co to za związek? Czy pomaga na porost włosów, rzęs i brwi?

    Bimatoprost od lat stosuje się w leczeniu jaskry. Występuje w postaci kropli do oczu przepisywanych na receptę, które po wkropleniu do worka spojówkowego obniżają ciśnienie wewnątrzgałkowe. Efektem niepożądanym stosowania bimatoprostu jest wzrost długich i gęstych rzęs oraz ich ściemnienie. Zostało to wykorzystane przez koncerny kosmetyczne do produkcji odżywek do rzęs i brwi. Jakie zatem są skutki uboczne stosowania bimatoprostu na porost włosów, rzęs i brwi? Czy w drogerii wybierać odżywki z czy bez bimatoprostu?

  • Jak się pozbyć wrastających włosków? Sposoby na czerwone kropki na nogach

    Wrastające włoski to problem, który dotyczy skóry nóg, pach czy okolic bikini i może pojawić po depilacji maszynką, woskiem, a także depilatorem. Która z metod radzenia sobie z problemem wrastających włosów jest najbardziej skuteczna, dlaczego nie wolno podrażniać np. zaczerwienień skórnych? Jak zapobiegać wrastaniu się włosków?

  • Jak dbać o skórę twarzy w słoneczne dni? Z których kosmetyków warto zrezygnować? Porady kosmetologa

    Skóra jest narażona na działanie promieniowania ultrafioletowego przez cały rok, niemniej najbardziej podczas miesięcy letnich. Promieniowanie UV i wysoka temperatura sprawiają, że skóra znacznie szybciej traci prawidłowe nawilżenie, co prowadzi do zaburzenia bariery hydro-lipidowej. Ponadto szybciej ulega procesom fotostarzenia, co sprzyja powstawaniu zmarszczek. Jak dbać o skórę latem czy będąc na wakacjach? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij