Napoje izotoniczne, hipotoniczne i hipertoniczne – właściwości oraz wskazania

Napoje izotoniczne, hipotoniczne i hipertoniczne różnią się składem i właściwościami, dlatego powinno się je pić w innych sytuacjach. Bez większych problemów można je przygotować samodzielnie.

Poszczególne rodzaje napojów różnią się pod względem ciśnienia osmotycznego, czyli osmolalnością. Mówiąc prościej, mają różne stężenie składników w płynie, a tym samym są wchłaniane w innym tempie. Stosuje się je po to, aby nawodnić organizm oraz uzupełnić elektrolity i węglowodany.

Napoje hipotoniczne

Napój hipotoniczny cechuje się niższą osmolalnością niż płyny ustrojowe, dzięki czemu jest bardzo łatwo wchłaniany przez organizm i szybko gasi pragnienie. W związku z tym, że ma niższe stężenie elektrolitów i cukrów w porównaniu do izotoników i hipertoników, nie poprawia równowagi wodno-elektrolitowej. Napoje hipotoniczne poleca się osobom uprawiającym sport rekreacyjnie lub wykonującym mniej intensywnie ćwiczenia. Powinno się je przyjmować, gdy wysiłek fizyczny jest krótszy niż godzina. Do płynów hipotonicznych można zaliczyć m.in. wodę mineralną i źródlaną oraz rozcieńczone soki warzywne i owocowe. Sportowy napój szybko nawadniający organizm możemy przygotować mieszając 750 ml wody, 250 ml soku i gram soli.

Napoje izotoniczne

Napój izotoniczny ma taką samą osmolalność, co płyny ustrojowe, czyli zawiera tyle samo elektrolitów i węglowodanów. Dzięki tej właściwości jest łatwo przyswajalny i szybko uzupełnia utracone mikroelementy. Izotoniki są najbardziej uniwersalnymi napojami z omawianych. Powinno się je pić podczas intensywnego treningu przekraczającego godzinę. Jeżeli jednak ćwiczymy po to, aby zrzucić zbędne kilogramy lepiej będzie pozostać przy wodzie, zamiast dostarczać sobie dodatkowej porcji węglowodanów wraz z izotonikiem.

Na rynku jest sporo napojów izotonicznych, które jednak mogą zawierać konserwanty i sztuczne barwniki. Samodzielne przygotowanie izotonika jest bardzo proste i polega na połączeniu litra wody, soku wyciśniętego z cytryny, 3-4 łyżek prawdziwego miodu oraz szczypty soli.

Napoje hipertoniczne

Po wysiłku można przyjąć napój hipertoniczny, który ma wyższą osmolalność w stosunku do płynów ustrojowych i większą zawartość węglowodanów. Służy do uzupełniania zapasów energii w krótkim czasie, a nie nawodnienia organizmu. Do hipertoników zalicza się m.in. różnego rodzaju napoje gazowane, np. colę.


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus