Różnorodna dieta to szansa na dłuższe życie
Wiktoria Jackowska

Te 3 rzeczy pomogą Ci dożyć 100 lat

Naukowcy z USA i Chin chcieli sprawdzić, czy prowadzenie zdrowego trybu życia w dojrzałym wieku wiąże się z większym prawdopodobieństwem dożycia stu lat. Ustalili, że trzy rzeczy mogą w tym pomóc. Dowiedz się, jak możesz zwiększyć swoje szanse na zostanie stulatkiem.

  1. Aktywność fizyczna
  2. Rzucenie palenia
  3. Różnorodność diety
  4. Metodologia badania

Wyniki przeprowadzonej analizy wskazują, że głównymi czynnikami, które przyczyniają się do osiągnięcia wieku stu lat, są, w następującej kolejności: aktywność fizyczna, rzucenie palenia i duża różnorodność diety.

Aktywność fizyczna

Według naukowców ćwiczenia niezbędne dla lepszego funkcjonowania organizmu człowieka obejmują zarówno umiarkowaną aktywność fizyczną, jaki i tę o wyższej intensywności. Jako najlepsze przykłady sposobów na długowieczność uznali bieganie i qigong – zestaw ćwiczeń zdrowotnych znanych już w starożytnych Chinach.

Czytaj także: Aktywność fizyczna chroni Twój mózg przed starzeniem

Rzucenie palenia

Palenie tytoniu to przyczyna przedwczesnych zgonów ogromu ludzi na całym świecie. Na temat tego, jak szkodliwa jest to czynność, powstało mnóstwo kampanii społecznych i publikacji naukowych. Osoby, które sięgają po papierosa, są narażone na poważne choroby. Tymczasem palenie tytoniu to nadal jedno z najczęstszych uzależnień. Co więcej, w ostatnich latach zaczęły się pojawiać alternatywy dla tradycyjnych papierosów – e-papierosy. Ta stosunkowo nowa metoda palenia nie jest jeszcze dokładnie zbadana. Jednak wiele badań sugeruje, że e-papierosy również niosą negatywne konsekwencje dla zdrowia człowieka.

Według analiz przeprowadzonych przez Uniwersytet w Bristolu przeciętny palacz żyje 10 lat krócej niż osoba niepaląca. Każdy papieros kosztuje 11 minut życia!

Stąd naukowcy uwzględnili palenie tytoniu jako jeden z trzech kluczowych czynników, które obniżają szansę dożycia stu lat.

Czytaj także: Od palenia papierosów maleje mózg – najnowsze wyniki badań

Powiązane produkty

Różnorodność diety

Badacze ocenili różnorodność diety w oparciu o regularne spożywanie pięciu grup produktów spożywczych: owoców, warzyw, fasoli, ryb i herbaty. Wszystkie z nich były bogate w składniki odżywcze, które dostarczają przeciwutleniaczy oraz witamin i minerałów niezbędnych dla dobrego zdrowia. Kryterium stanowiła również zawartość błonnika w spożywanych pokarmach, ponieważ wiąże się on z wieloma korzyściami zdrowotnymi, w tym z dłuższym życiem.

Sprawdź ofertę witamin i minerałów, które wzbogacą Twoją dietę.

Metodologia badania

W badaniu wzięło udział 5222 uczestników. 1454 z nich sklasyfikowano jako stulatków, a 3768 jako grupę kontrolną, ponieważ zmarli przed ukończeniem stu lat.

Badacze stworzyli wskaźnik zdrowego stylu życia (HLS) w oparciu o pięć elementów stylu życia: palenie, spożywanie alkoholu, ćwiczenia fizyczne, różnorodność diety i wskaźnik masy ciała (BMI). Zmienne te oceniano za pomocą osobistych kwestionariuszy i badań fizykalnych przeprowadzonych przez przeszkolonych pracowników z lokalnych Centrów Kontroli i Zapobiegania Chorobom.

Holistyczne podejście. Zdrowie psychiczne i fizyczne

Podczas przeprowadzanych badań brano pod uwagę stan psychiczny uczestników. Oceniano go przy pomocy kwestionariuszy, w których zadawano pytania dotyczące odczuwanego lęku i samotności. Jak wskazali badacze, istnieją dowody na to, że samotność zwiększa stan zapalny w organizmie i zmniejsza jego odporność.

Ponadto stres, brak snu i lęk są ze sobą powiązane i mogą powodować cierpienie fizyczne oraz psychiczne. Stres może zakłócić pracę jelit, a nawet zmniejszyć liczbę korzystnych bakterii, które się w nich znajdują.

Wszystko to oznacza, że by długo żyć, należy przyjąć całościowe – holistyczne – podejście do zdrowia. Jeść różnorodne potrawy, regularnie się ruszać, wysypiać się i dobrze radzić sobie ze stresorami. Kto wie, może i Ty dożyjesz stu lat!

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Zdrowe nawyki — jak prowadzić zdrowy styl życia?

    Zdrowy styl życia — hasło to powtarzane jest codziennie setki razy przez lekarzy, dietetyków, trenerów fitnessu, autorów artykułów — krótko mówiąc wszystkich, którzy mają coś do powiedzenia na temat zachowania zdrowia. Mimo to wielu z nas dbanie o siebie wciąż odkłada na jutro. Tymczasem „jutro” może być równoznaczne z „za późno”.

  • Aktywność fizyczna chroni Twój mózg przed starzeniem

    Trening czy zdrowa dieta bezdyskusyjnie niosą wiele korzyści, jak chociażby pomagają zachować figurę i formę. Jednak w miarę upływania lat te elementy codzienności nabierają większego znaczenia. Nowe studia dowodzą, że aktywność fizyczna może wspierać zdolności poznawcze w starszym wieku.

  • Dieta młodości, dieta anti-aging – czy można zatrzymać starzenie dietą? Jakie produkty jeść w diecie przeciwstarzeniowej?

    Starzenie się naszego organizmu jest nieuniknione. Niestety, tryb życia, jaki prowadzimy, w tym m.in. permanentny stres, wysoko przetworzona dieta i brak czasu na odpoczynek, sprawia, że nasza skóra i nasze ciało znacznie szybciej tracą swoją witalność. Czy można spowolnić procesy starzenia dietą? 

  • Palenie zwiększa ryzyko utraty pamięci i dezorientacji w wieku średnim

    Palenie papierosów jest jednym z głównych czynników ryzyka zachorowania na choroby serca, udary, nowotwory oraz wiele innych poważnych schorzeń. Konsekwencje szkodliwego wpływu papierosów na zdrowie są ogromne – najnowsze wyniki badań mówią również o negatywnych skutki palenia na zdolności poznawcze.

  • Jak aktywność fizyczna poprawia długość życia po operacji raka jelita grubego?

    Nowe badania donoszą, że zalecenia dotyczące aktywności fizycznej wspierają w walce z rakiem jelita grubego. Mowa dokładnie o przypadkach pacjentów poddawanych leczeniu pooperacyjnemu z powodu raka jelita grubego w stadium III.

  • Jak skutecznie rzucić palenie?

    Papierosy przeszkadzają nawet samym palaczom, bo aż 70% z nich chce rzucić nałóg. Jak to zrobić, by nie ponieść porażki? Oto najskuteczniejsze sposoby na rzucenie palenia.

  • Dieta wzmacniająca odporność

    Sprawnie działający układ odpornościowy zabezpiecza przed wtargnięciem i rozprzestrzenianiem się w organizmie bakterii, wirusów i chorobotwórczych grzybów. Organizm potrzebuje stałego, zrównoważonego z poziomem potrzeb, zasilania niezbędnymi witaminami i składnikami mineralnymi w celu utrzymania właściwego funkcjonowania systemu immunologicznego.

  • E-papierosy - czy jest się czego obawiać?

    Pięćdziesiąt lat temu lekarz Luther Terry ujawnił raport „Smoking and Health”. Z przedstawionych danych wynikało, że palenie papierosów powoduje raka płuc, a ryzyko rozwoju nowotworu wzrasta wraz z ilością wypalanych papierosów i spada po zaprzestaniu palenia. Raport ten zmienił diametralnie postrzeganie papierosów i wpłynął na politykę tytoniową zdrowia publicznego. Obecnie palacze dysponują już szerokim wachlarzem „sprzymierzeńców” w walce z nałogiem.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij