×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Jakie witaminy suplementować? Ranking najlepiej przyswajalnych witamin

W aptekach dostępnych jest wiele preparatów witaminowych. Farmaceuci w swojej pracy bardzo często słyszą pytanie o najlepiej przyswajalne witaminy w tabletkach. Na co zwracać uwagę, wybierając dostosowany do naszych potrzeb preparat witaminowy? 

Jak wybrać najlepsze witaminy dla siebie? 

Przede wszystkim należy suplementować te witaminy, których brak w naszym organizmie. To, który zestaw witamin jest dla nas najlepszy, możemy sprawdzić, wykonując badania kontrolne lub udając się na wizytę do dietetyka.

Ocena specjalisty pozwoli na identyfikację niedoborów witamin w naszym organizmie. Gdy już wiemy, jakich witamin nam brakuje, drugim krokiem jest wybór preparatów zawierających najlepiej przyswajalne witaminy w tabletkach. Wiele witamin występuje w różnych formach, które różnią się między sobą przyswajalnością, przy czym dobrze dobrane składniki produktu mogą wzajemnie poprawiać swoje wchłanianie. 

Najlepsze witaminy dla każdego  witamina C 

Działa przeciwutleniająco, jest niezbędna w tworzeniu kolagenu, stoi na straży mocnych zębów i dziąseł, uruchamia wiele enzymów, a także ułatwia wchłanianie żelaza — witamina C, czyli kwas askorbinowy, to jeden z najważniejszych składników zestawu witamin potrzebnych organizmowi. Zapotrzebowanie na nią uzależnione jest od strefy klimatycznej i mieści się w zakresie od 30 do 100 mg dziennie. Ale uwaga, mimo że jest to związek rozpuszczalny w wodzie i jego nadmiar jest usuwany wraz z moczem, nie można przyjmować go bez ograniczeń. Przy nadmiernym spożyciu (ponad 1 g dziennie) znacząco zakwasza mocz, w wyniku czego sprzyja tworzeniu się piasku i kamieni nerkowych. 

Czy zestaw witamin musi zawierać witaminę D? 

Witamina D w ostatnich czasach stała się bardzo modna, ze względu na swoje wielokierunkowe działanie i dobrą przyswajalność. Lekarze podkreślają, że przed rozpoczęciem uzupełniania niedoboru tej witaminy należy określić jej poziom we krwi. Może się okazać, że poziom witaminy D w naszym organizmie jest w normie i suplementacja nie jest konieczna. Witamina D jest najlepiej przyswajalna drogą doustną. Istnieją sposoby, dzięki którym można zwiększyć przyswajalność witaminy D z przewodu pokarmowego, przede wszystkim łącząc ją z posiłkiem bogato tłuszczowym. Jeśli chodzi o źródła witaminy D — najwięcej znajdziemy jej w produktach, które są jednocześnie źródłem tłuszczu. Taka naturalna witamina D z diety wchłonie się zatem w wystarczającym stopniu  w około 80 proc. Jednak trzeba pamiętać, że ilość witaminy D przyswajanej wraz z jedzeniem jest nieporównywalnie mniejsza od ilości witaminy syntetyzowanej w organizmie pod wpływem działania promieniowania słonecznego. 

Zestaw witamin rozpuszczalnych w tłuszczach  witaminy A i E 

Podobnie jak witamina D, witaminy E i A należą do grupy witamin, które są najlepiej przyswajalne w obecności tłuszczów. Witamina E promowana jest powszechnie jako związek mający właściwości wymiatania wolnych rodników. Powszechnie witamina E występuje w suplementach w postaci alfa–tokoferolu. Ze względu na niewielkie różnice w profilu działania tokoferoli i tokotrienoli najlepszym rozwiązaniem jest suplementacja witaminy E w postaci obu tych związków. Naturalne źródła witaminy zapewnią połączenie różnych form tych związków. Uzupełnianie niedoborów witaminy A (retinolu) daje najlepsze efekty, jeśli jest prowadzone przez suplementację beta-karotenu. Organizm ludzki nie kumuluje niewykorzystanych dawek beta–karotenu, dlatego przyjmowanie tej prowitaminy jest bezpieczne. Stopień wykorzystania retinolu oraz karotenoidów z wybranego przez nas zestawu witamin zależy od obecności tłuszczu w przyjmowanym pokarmie. 

Zestaw witamin z grupy B 

Witaminy z grupy B to najliczniejsza grupa witamin rozpuszczalnych w wodzie. Organizm nie magazynuje naddatków witamin z grupy B, dlatego powinny być dostarczane codziennie w odpowiedniej dawce. Liczne badania wskazują,  że witaminy z tej grupy biorą udział w prawidłowym przebiegu wielu procesów, a ich niedobór leży u podstaw licznych stanów chorobowych. Witaminy z grupy B warto suplementować szczególnie u różnych grup narażonych na niedobory (wegetarianie, ciężarne, ludzie starsi, przy przyjmowaniu niektórych leków lub w przebiegu pewnych chorób). Zawsze wcześniej konieczna jest konsultacja z lekarzem. 

Wybierając idealny zestaw witamin, warto wziąć pod uwagę także płeć. Ze względu m.in. na odmienną gospodarkę hormonalną zapotrzebowanie mężczyzn na witaminy jest nieco inne niż kobiet. 


Podziel się: