Jakie witaminy suplementować? Ranking najlepiej przyswajalnych witamin
Ewelina Drelich

Jakie witaminy suplementować? Ranking najlepiej przyswajalnych witamin

W aptekach dostępnych jest wiele preparatów witaminowych. Farmaceuci w swojej pracy bardzo często słyszą pytanie o najlepiej przyswajalne witaminy w tabletkach. Na co zwracać uwagę, wybierając dostosowany do naszych potrzeb preparat witaminowy? 

Jak wybrać najlepsze witaminy dla siebie? 

Przede wszystkim należy suplementować te witaminy, których brak w naszym organizmie. To, który zestaw witamin jest dla nas najlepszy, możemy sprawdzić, wykonując badania kontrolne lub udając się na wizytę do dietetyka.

Ocena specjalisty pozwoli na identyfikację niedoborów witamin w naszym organizmie. Gdy już wiemy, jakich witamin nam brakuje, drugim krokiem jest wybór preparatów zawierających najlepiej przyswajalne witaminy w tabletkach. Wiele witamin występuje w różnych formach, które różnią się między sobą przyswajalnością, przy czym dobrze dobrane składniki produktu mogą wzajemnie poprawiać swoje wchłanianie. 

Najlepsze witaminy dla każdego  witamina C 

Działa przeciwutleniająco, jest niezbędna w tworzeniu kolagenu, stoi na straży mocnych zębów i dziąseł, uruchamia wiele enzymów, a także ułatwia wchłanianie żelaza — witamina C, czyli kwas askorbinowy, to jeden z najważniejszych składników zestawu witamin potrzebnych organizmowi. Zapotrzebowanie na nią uzależnione jest od strefy klimatycznej i mieści się w zakresie od 30 do 100 mg dziennie. Ale uwaga, mimo że jest to związek rozpuszczalny w wodzie i jego nadmiar jest usuwany wraz z moczem, nie można przyjmować go bez ograniczeń. Przy nadmiernym spożyciu (ponad 1 g dziennie) znacząco zakwasza mocz, w wyniku czego sprzyja tworzeniu się piasku i kamieni nerkowych. 

Czy zestaw witamin musi zawierać witaminę D? 

Witamina D w ostatnich czasach stała się bardzo modna, ze względu na swoje wielokierunkowe działanie i dobrą przyswajalność. Lekarze podkreślają, że przed rozpoczęciem uzupełniania niedoboru tej witaminy należy określić jej poziom we krwi. Może się okazać, że poziom witaminy D w naszym organizmie jest w normie i suplementacja nie jest konieczna. Witamina D jest najlepiej przyswajalna drogą doustną. Istnieją sposoby, dzięki którym można zwiększyć przyswajalność witaminy D z przewodu pokarmowego, przede wszystkim łącząc ją z posiłkiem bogato tłuszczowym. Jeśli chodzi o źródła witaminy D — najwięcej znajdziemy jej w produktach, które są jednocześnie źródłem tłuszczu. Taka naturalna witamina D z diety wchłonie się zatem w wystarczającym stopniu  w około 80 proc. Jednak trzeba pamiętać, że ilość witaminy D przyswajanej wraz z jedzeniem jest nieporównywalnie mniejsza od ilości witaminy syntetyzowanej w organizmie pod wpływem działania promieniowania słonecznego. 

Zestaw witamin rozpuszczalnych w tłuszczach  witaminy A i E 

Podobnie jak witamina D, witaminy E i A należą do grupy witamin, które są najlepiej przyswajalne w obecności tłuszczów. Witamina E promowana jest powszechnie jako związek mający właściwości wymiatania wolnych rodników. Powszechnie witamina E występuje w suplementach w postaci alfa–tokoferolu. Ze względu na niewielkie różnice w profilu działania tokoferoli i tokotrienoli najlepszym rozwiązaniem jest suplementacja witaminy E w postaci obu tych związków. Naturalne źródła witaminy zapewnią połączenie różnych form tych związków. Uzupełnianie niedoborów witaminy A (retinolu) daje najlepsze efekty, jeśli jest prowadzone przez suplementację beta-karotenu. Organizm ludzki nie kumuluje niewykorzystanych dawek beta–karotenu, dlatego przyjmowanie tej prowitaminy jest bezpieczne. Stopień wykorzystania retinolu oraz karotenoidów z wybranego przez nas zestawu witamin zależy od obecności tłuszczu w przyjmowanym pokarmie. 

Zestaw witamin z grupy B 

Witaminy z grupy B to najliczniejsza grupa witamin rozpuszczalnych w wodzie. Organizm nie magazynuje naddatków witamin z grupy B, dlatego powinny być dostarczane codziennie w odpowiedniej dawce. Liczne badania wskazują,  że witaminy z tej grupy biorą udział w prawidłowym przebiegu wielu procesów, a ich niedobór leży u podstaw licznych stanów chorobowych. Witaminy z grupy B warto suplementować szczególnie u różnych grup narażonych na niedobory (wegetarianie, ciężarne, ludzie starsi, przy przyjmowaniu niektórych leków lub w przebiegu pewnych chorób). Zawsze wcześniej konieczna jest konsultacja z lekarzem. 

Wybierając idealny zestaw witamin, warto wziąć pod uwagę także płeć. Ze względu m.in. na odmienną gospodarkę hormonalną zapotrzebowanie mężczyzn na witaminy jest nieco inne niż kobiet. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) – właściwości, rodzaje i źródła egzogennych kwasów tłuszczowych

    Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) to grupa tłuszczów, które nie są syntetyzowane w organizmie, a są konieczne do prawidłowego funkcjonowania – muszą być więc dostarczane wraz z pożywieniem. Wyróżnia się kwasy jednonienasycone (z jednym podwójnym wiązaniem) oraz wielonienasycone (z wieloma podwójnymi wiązaniami). Głównymi źródłami NNKT są ryby oraz tłuszcze roślinne. Jakie mogą być skutki niedoboru niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych?

  • Omega-3 – właściwości, źródła, zapotrzebowanie na kwasy tłuszczowe omega-3

    Kwasy tłuszczowe omega-3 to rodzaj wielonienasyconych tłuszczów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Do omega-3 zaliczane są: kwas linolenowy (ALA), kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA), które wspomagają pracę mózgu i serca, wpływają na odporność, wzmacniają kości. Jakie są najlepiej przyswajalne źródła kwasów omega-3?

  • „Spalacze tłuszczu” – Pokrzywa indyjska (Coleus forskohlii) – charakterystyka działania. Czy to ajurwedejskie zioło wpływa na odchudzanie?

    Pokrzywa indyjska to roślina, która znalazła swoje zastosowanie w łagodzeniu objawów, jakie towarzyszą niewydolności serca, problemom z oddychaniem, chorobom dróg moczowych, zaburzeniom snu i zmianom skórnym. Właściwości pokrzywy indyjskiej wykorzystuje się także podczas odchudzania, dlatego nazywa się ją naturalnym i skutecznym „spalaczem tłuszczu", który może pomóc w pozbyciu się kilku kilogramów i zbędnych centymetrów z ud, brzucha lub pośladków. Który preparat z pokrzywą indyjską wybrać, jak dawkować forskolinę i jakie są przeciwwskazania do stosowania suplementu z pokrzywą indyjską? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • „Spalacze tłuszczu” – Citrus aurantium. Suplementy z gorzką pomarańczą a odchudzanie

    Wiele badań naukowych nad preparatami pomagającymi spalać tłuszcz wykazało, że ekstrakt z gorzkiej pomarańczy jest skuteczny i pomaga szybciej spalić niechcianą tkankę tłuszczową. Swoje działanie zawdzięcza synefrynie, która odpowiada za „podkręcenie metabolizmu", wpływając na tempo procesu lipolizy. Pacjenci, którzy przyjmują suplementy z gorzkiej pomarańczy, zauważają, że ich apetyt jest mniejszy, waga maleje, a tkanka tłuszczowa ulega szybszej redukcji. Należy jednak pamiętać, że poprzez przyjmowanie samych spalaczy tłuszczu nie uda się osiągnąć celu w postaci idealnej sylwetki. Produkty te stanowią suplement do diety redukcyjnej, której powinna towarzyszyć także większa ilości aktywności fizycznej. Ile kosztuje suszony owoc gorzkiej pomarańczy, jaka jest zalecana dawka dzienna herbaty i kto nie powinien zażywać produktów zawierających ekstrakt z tej rośliny? Odpowiedzi na te pytanie znajdują się w niniejszym artykule.

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij