Jakie witaminy suplementować? Ranking najlepiej przyswajalnych witamin
Ewelina Drelich

Jakie witaminy suplementować? Ranking najlepiej przyswajalnych witamin

W aptekach dostępnych jest wiele preparatów witaminowych. Farmaceuci w swojej pracy bardzo często słyszą pytanie o najlepiej przyswajalne witaminy w tabletkach. Na co zwracać uwagę, wybierając dostosowany do naszych potrzeb preparat witaminowy? 

Jak wybrać najlepsze witaminy dla siebie? 

Przede wszystkim należy suplementować te witaminy, których brak w naszym organizmie. To, który zestaw witamin jest dla nas najlepszy, możemy sprawdzić, wykonując badania kontrolne lub udając się na wizytę do dietetyka.

Ocena specjalisty pozwoli na identyfikację niedoborów witamin w naszym organizmie. Gdy już wiemy, jakich witamin nam brakuje, drugim krokiem jest wybór preparatów zawierających najlepiej przyswajalne witaminy w tabletkach. Wiele witamin występuje w różnych formach, które różnią się między sobą przyswajalnością, przy czym dobrze dobrane składniki produktu mogą wzajemnie poprawiać swoje wchłanianie. 

Najlepsze witaminy dla każdego  witamina C 

Działa przeciwutleniająco, jest niezbędna w tworzeniu kolagenu, stoi na straży mocnych zębów i dziąseł, uruchamia wiele enzymów, a także ułatwia wchłanianie żelaza — witamina C, czyli kwas askorbinowy, to jeden z najważniejszych składników zestawu witamin potrzebnych organizmowi. Zapotrzebowanie na nią uzależnione jest od strefy klimatycznej i mieści się w zakresie od 30 do 100 mg dziennie. Ale uwaga, mimo że jest to związek rozpuszczalny w wodzie i jego nadmiar jest usuwany wraz z moczem, nie można przyjmować go bez ograniczeń. Przy nadmiernym spożyciu (ponad 1 g dziennie) znacząco zakwasza mocz, w wyniku czego sprzyja tworzeniu się piasku i kamieni nerkowych. 

Czy zestaw witamin musi zawierać witaminę D? 

Witamina D w ostatnich czasach stała się bardzo modna, ze względu na swoje wielokierunkowe działanie i dobrą przyswajalność. Lekarze podkreślają, że przed rozpoczęciem uzupełniania niedoboru tej witaminy należy określić jej poziom we krwi. Może się okazać, że poziom witaminy D w naszym organizmie jest w normie i suplementacja nie jest konieczna. Witamina D jest najlepiej przyswajalna drogą doustną. Istnieją sposoby, dzięki którym można zwiększyć przyswajalność witaminy D z przewodu pokarmowego, przede wszystkim łącząc ją z posiłkiem bogato tłuszczowym. Jeśli chodzi o źródła witaminy D — najwięcej znajdziemy jej w produktach, które są jednocześnie źródłem tłuszczu. Taka naturalna witamina D z diety wchłonie się zatem w wystarczającym stopniu  w około 80 proc. Jednak trzeba pamiętać, że ilość witaminy D przyswajanej wraz z jedzeniem jest nieporównywalnie mniejsza od ilości witaminy syntetyzowanej w organizmie pod wpływem działania promieniowania słonecznego. 

Zestaw witamin rozpuszczalnych w tłuszczach  witaminy A i E 

Podobnie jak witamina D, witaminy E i A należą do grupy witamin, które są najlepiej przyswajalne w obecności tłuszczów. Witamina E promowana jest powszechnie jako związek mający właściwości wymiatania wolnych rodników. Powszechnie witamina E występuje w suplementach w postaci alfa–tokoferolu. Ze względu na niewielkie różnice w profilu działania tokoferoli i tokotrienoli najlepszym rozwiązaniem jest suplementacja witaminy E w postaci obu tych związków. Naturalne źródła witaminy zapewnią połączenie różnych form tych związków. Uzupełnianie niedoborów witaminy A (retinolu) daje najlepsze efekty, jeśli jest prowadzone przez suplementację beta-karotenu. Organizm ludzki nie kumuluje niewykorzystanych dawek beta–karotenu, dlatego przyjmowanie tej prowitaminy jest bezpieczne. Stopień wykorzystania retinolu oraz karotenoidów z wybranego przez nas zestawu witamin zależy od obecności tłuszczu w przyjmowanym pokarmie. 

Zestaw witamin z grupy B 

Witaminy z grupy B to najliczniejsza grupa witamin rozpuszczalnych w wodzie. Organizm nie magazynuje naddatków witamin z grupy B, dlatego powinny być dostarczane codziennie w odpowiedniej dawce. Liczne badania wskazują,  że witaminy z tej grupy biorą udział w prawidłowym przebiegu wielu procesów, a ich niedobór leży u podstaw licznych stanów chorobowych. Witaminy z grupy B warto suplementować szczególnie u różnych grup narażonych na niedobory (wegetarianie, ciężarne, ludzie starsi, przy przyjmowaniu niektórych leków lub w przebiegu pewnych chorób). Zawsze wcześniej konieczna jest konsultacja z lekarzem. 

Wybierając idealny zestaw witamin, warto wziąć pod uwagę także płeć. Ze względu m.in. na odmienną gospodarkę hormonalną zapotrzebowanie mężczyzn na witaminy jest nieco inne niż kobiet. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij