Po jakie witaminy powinniśmy sięgać najczęściej? - portal DOZ.pl
Po jakie witaminy powinniśmy sięgać najczęściej?
Ernest Niewiadomski

Po jakie witaminy powinniśmy sięgać najczęściej?

Odpowiedź na to pytanie wydaje się być oczywista, należy suplementować te witaminy, których mamy niedobór. Skąd jednak wiedzieć, których nam brakuje? Warto obserwować swój organizm i odpowiednio reagować na niepokojące symptomy.

Witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, w zdecydowanej większości nie jesteśmy w stanie sami ich produkować, dlatego należy dostarczać je z zewnątrz wraz z pożywieniem. Czasami jednak to nie wystarcza i nasz organizm manifestuje ich brak osłabieniem, złym samopoczuciem, niezdrowym wyglądem skóry i paznokci czy wypadaniem włosów. Współczesny styl życia, wszechobecna przetworzona żywność oraz uboga w świeże warzywa i owoce dieta sprzyjają niedoborom witamin. Wpływa to na naszą podatność na zachorowania, zarówno okresowe infekcje, jak i choroby przewlekłe. Jakich witamin najczęściej nam brakuje?

Witamina D – „witamina słońca”

Statystyki podają, że 90% Polaków cierpi na niedobór witaminy D, co zwiększa ryzyko wystąpienia osteoporozy, depresji, cukrzycy i nowotworów. Złe samopoczucie i częste epizody pęknięcia kości powinny zwrócić naszą uwagę. W przypadku tej witaminy odpowiednio zbilansowana dieta zazwyczaj nie jest wystarczająca, aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie organizmu. Na szczęście nasza skóra potrafi ją produkować pod wpływem promieniowania słonecznego, wystarczy 15 minut dziennie ekspozycji na słońce, aby całkowicie pokryć zapotrzebowanie. Jest jednak warunek, należy wyeksponować ok 18% powierzchni ciała nieokrytej i niezabezpieczonej filtrami przeciwsłonecznymi, wystarczą przedramiona i łydki. Niezbędne jest również ustawienie słońca względem ziemi pod odpowiednim kontem, co w naszej szerokości geograficznej ma miejsce w miesiącach od kwietnia do września. Co z pozostałymi sześcioma miesiącami? Eksperci są zgodni, witaminę D należy dodatkowo suplementować, warto jednak, co jakiś czas oznaczać jej poziom w organizmie i odpowiednio dobierać dawki.

Witamina C – odporność przez cały rok

Właściwości witaminy C potrafi wymienić każdy, a do najczęściej wymienianych należy wsparcie układu odpornościowego. To prawda, najczęstszym objawem jej niedoboru jest zwiększona skłonność do infekcji, ale również problemy ze skórą i dziąsłami oraz bóle mięśni i osłabienie. Witamina C to także znakomity antyoksydant, czyli związek wymiatający wolne rodniki. Ponadto jest niezbędna do syntezy kolagenu, który buduje m.in. chrząstki stawowe.

Najlepszym źródłem dobrze przyswajalnej witaminy C są świeże owoce i warzywa, znajdziemy ją min. w cytrusach, natce pietruszki, jagodach, brokułach, szpinaku i wielu innych. Uwaga! Obróbka termiczna dezaktywuje witaminę C.

Polecane dla Ciebie

Witaminy A i E – ochrona skóry narażonej na promieniowanie słoneczne

Nasza skóra w okresie wiosenno-letnim jest szczególnie narażona na działanie szkodliwego promieniowania słonecznego. Witamina A korzystnie wpływa na pigmentację skóry chroniąc ją przed poparzeniami słonecznymi i zapewniając jej zdrowy wygląd. Ponadto stymuluje syntezę białych krwinek wpływając tym samym na poprawę odporności.

Beta-karoten, czyli prowitaminę A (przekształcającą się w organizmie w witaminę A) znajdziemy min. w marchwi, pomidorach czy jabłkach.

Witamina E zwana również „witaminą młodości” również korzystnie wpływa na stan skóry zapewniając jej odpowiednią regenerację. Znajdziemy ją min. w orzechach, olejach, natce pietruszki czy papryce.

Witamina B12 – szczególnie zalecana wegetarianom i weganom

Niedobór witaminy B12 dotyczy wielu osób, szczególnie wegetarian i wegan. Często nawet odpowiednio zbilansowana dieta może nie być wystarczająca do pokrycia zapotrzebowania. Do najczęstszych objawów związanych z jej niedoborem należą osłabienie, niedokrwistość (anemia), problemy ze wzrokiem, stany lękowe i depresja. Najlepszym źródłem tej witaminy jest mięso, owoce morza i produkty mleczne, dlatego osoby eliminujące te produkty z diety powinny ją dodatkowo suplementować.

Witamina B6 – zdrowy układ nerwowy

Witaminy z grupy B, a w szczególności witamina B6 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Jej niedobory mogą powodować nadpobudliwość, a także zwiększać ryzyko wystąpienia demencji. Poza tym jej brak może być przyczyną wypadania włosów, problemów skórnych (trądzik) oraz spadku odporności.

Znajdziemy ją w produktach mlecznych, mięsie, podrobach, owocach morza i warzywach (rośliny strączkowe, kiełki, orzechy). Dodatkowa suplementacja jest szczególnie wskazana u osób, których dieta jest uboga w ww. produkty, wegetarian i wegan.

Wiosna i lato obfitują w świeże warzywa i owoce, które są najlepszym źródłem dobrze przyswajalnych witamin, dlatego należy spożywać ich jak najwięcej. Najlepiej dodawać je w dużej ilości do każdego posiłku, a przynajmniej do obiadu. Można je również dodatkowo suplementować w postaci preparatów dostępnych w Aptece, warto jednak skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą, który pomoże w wyborze optymalnego produktu.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Przygotuj się na Sylwestra! 5 zasad, o których trzeba pamiętać

    Nadchodzi nowy rok! Przed nami szampańska zabawa do białego rana i… syndrom dnia następnego? Niekoniecznie! Co zrobić, aby sylwestrowa zabawa nie zakończyła się wcześniej niż byśmy tego chcieli? Oto 5 zasad, o których trzeba pamiętać.

  • 5 najczęstszych błędów popełnianych przy redukcji wagi

    Redukcja wagi ciała, czyli odchudzanie to nie tylko modny trend robienia formy na wakacje i bycia fit. Bardzo często jest ona konieczna ze względów zdrowotnych, dlatego istotne jest, aby była przeprowadzona mądrze, a najlepiej pod okiem specjalisty dietetyka lub trenera personalnego. Wiele osób przechodzących na dietę redukcyjną popełnia szereg błędów, które mogą skutkować brakiem spodziewanych rezultatów, efektem „yo-yo”, frustracją, złym nastrojem a nawet problemami zdrowotnymi. Oto 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas redukcji wagi.

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Wiosenne przesilenie. Zioła, które dodadzą Ci energii

    Kalendarzowa zima dobiegła końca, za oknami coraz więcej słońca i dodatnie temperatury. Nadeszła długo wyczekiwana wiosna, a wraz z nią u wielu osób pojawiły się objawy tzw. przesilenia wiosennego. Jak sobie z nimi radzić? Warto sięgnąć po zioła, które dodadzą energii i pomogą przetrwać ten trudny okres.

  • Przygotuj się na długi weekend. Majówka bez komarów

    Za oknami piękna słoneczna pogoda, wiosna rozkwita zielenią, przyroda budzi się do życia. Pomimo wielu obostrzeń wprowadzonych z powodu pandemii koronawirusa w poprzednich latach, dziś możemy cieszyć się spędzaniem czasu na łonie natury. Co zrobić, aby komary nie odebrały nam radości czerpanej z czasu spędzonego na świeżym powietrzu, którego w ostatnim czasie było tak niewiele?

  • Opalanie w majówkę? Zadbaj o skuteczną ochronę przed słońcem!

    Opalanie się jest bardzo przyjemną czynnością, dzięki której nasza skóra zyskuje przyjemny odcień. Na rynku drogeryjnym i aptecznym istnieje szeroki wachlarz preparatów z filtrem SPF, które chronią nasza skórę zarówno w trakcie ekspozycji na Słońce, jak i pomagają nam ją zregenerować i nawilżyć tuż po opalaniu. Jak uniknąć poparzenia słonecznego, czy można przygotować skórę na ekspozycję na Słońce i czy peeling przed opalaniem się może wydłużyć jej trwałość? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • 5 pomysłów na oryginalny prezent na Dzień Matki

    Wielkimi krokami zbliża się Dzień Matki, to już 26 maja. W tym dniu każda Mama powinna poczuć się wyjątkowo, nie tylko za sprawą wyjątkowego prezentu, ale przede wszystkim dzięki pamięci, dobremu słowu i miłym gestom. Oto 5 pomysłów na oryginalny prezent dla wyjątkowej kobiety.

  • Wakacyjna apteczka. Co musi się w niej znaleźć?

    Planując wakacyjny wyjazd, uwzględnijmy możliwość wystąpienia różnych niespodziewanych okoliczności, w tym sytuacje wymagające pomocy medycznej — od drobnych skaleczeń i zadrapań po konieczność podania leków. Ważne jest to, abyśmy zadbali o dodatkowe ubezpieczenie medyczne oraz apteczkę pierwszej pomocy, szczególnie jeśli w podróży uczestniczą dzieci.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij