Po jakie witaminy powinniśmy sięgać najczęściej?
Ernest Niewiadomski

Po jakie witaminy powinniśmy sięgać najczęściej?

Odpowiedź na to pytanie wydaje się być oczywista, należy suplementować te witaminy, których mamy niedobór. Skąd jednak wiedzieć, których nam brakuje? Warto obserwować swój organizm i odpowiednio reagować na niepokojące symptomy.

Witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, w zdecydowanej większości nie jesteśmy w stanie sami ich produkować, dlatego należy dostarczać je z zewnątrz wraz z pożywieniem. Czasami jednak to nie wystarcza i nasz organizm manifestuje ich brak osłabieniem, złym samopoczuciem, niezdrowym wyglądem skóry i paznokci czy wypadaniem włosów. Współczesny styl życia, wszechobecna przetworzona żywność oraz uboga w świeże warzywa i owoce dieta sprzyjają niedoborom witamin. Wpływa to na naszą podatność na zachorowania, zarówno okresowe infekcje, jak i choroby przewlekłe. Jakich witamin najczęściej nam brakuje?

Witamina D – „witamina słońca”

Statystyki podają, że 90% Polaków cierpi na niedobór witaminy D, co zwiększa ryzyko wystąpienia osteoporozy, depresji, cukrzycy i nowotworów. Złe samopoczucie i częste epizody pęknięcia kości powinny zwrócić naszą uwagę. W przypadku tej witaminy odpowiednio zbilansowana dieta zazwyczaj nie jest wystarczająca, aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie organizmu. Na szczęście nasza skóra potrafi ją produkować pod wpływem promieniowania słonecznego, wystarczy 15 minut dziennie ekspozycji na słońce, aby całkowicie pokryć zapotrzebowanie. Jest jednak warunek, należy wyeksponować ok 18% powierzchni ciała nieokrytej i niezabezpieczonej filtrami przeciwsłonecznymi, wystarczą przedramiona i łydki. Niezbędne jest również ustawienie słońca względem ziemi pod odpowiednim kontem, co w naszej szerokości geograficznej ma miejsce w miesiącach od kwietnia do września. Co z pozostałymi sześcioma miesiącami? Eksperci są zgodni, witaminę D należy dodatkowo suplementować, warto jednak, co jakiś czas oznaczać jej poziom w organizmie i odpowiednio dobierać dawki.

Witamina C – odporność przez cały rok

Właściwości witaminy C potrafi wymienić każdy, a do najczęściej wymienianych należy wsparcie układu odpornościowego. To prawda, najczęstszym objawem jej niedoboru jest zwiększona skłonność do infekcji, ale również problemy ze skórą i dziąsłami oraz bóle mięśni i osłabienie. Witamina C to także znakomity antyoksydant, czyli związek wymiatający wolne rodniki. Ponadto jest niezbędna do syntezy kolagenu, który buduje m.in. chrząstki stawowe.

Najlepszym źródłem dobrze przyswajalnej witaminy C są świeże owoce i warzywa, znajdziemy ją min. w cytrusach, natce pietruszki, jagodach, brokułach, szpinaku i wielu innych. Uwaga! Obróbka termiczna dezaktywuje witaminę C.

Witaminy A i E – ochrona skóry narażonej na promieniowanie słoneczne

Nasza skóra w okresie wiosenno-letnim jest szczególnie narażona na działanie szkodliwego promieniowania słonecznego. Witamina A korzystnie wpływa na pigmentację skóry chroniąc ją przed poparzeniami słonecznymi i zapewniając jej zdrowy wygląd. Ponadto stymuluje syntezę białych krwinek wpływając tym samym na poprawę odporności.

Beta-karoten, czyli prowitaminę A (przekształcającą się w organizmie w witaminę A) znajdziemy min. w marchwi, pomidorach czy jabłkach.

Witamina E zwana również „witaminą młodości” również korzystnie wpływa na stan skóry zapewniając jej odpowiednią regenerację. Znajdziemy ją min. w orzechach, olejach, natce pietruszki czy papryce.

Witamina B12 – szczególnie zalecana wegetarianom i weganom

Niedobór witaminy B12 dotyczy wielu osób, szczególnie wegetarian i wegan. Często nawet odpowiednio zbilansowana dieta może nie być wystarczająca do pokrycia zapotrzebowania. Do najczęstszych objawów związanych z jej niedoborem należą osłabienie, niedokrwistość (anemia), problemy ze wzrokiem, stany lękowe i depresja. Najlepszym źródłem tej witaminy jest mięso, owoce morza i produkty mleczne, dlatego osoby eliminujące te produkty z diety powinny ją dodatkowo suplementować.

Witamina B6 – zdrowy układ nerwowy

Witaminy z grupy B, a w szczególności witamina B6 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Jej niedobory mogą powodować nadpobudliwość, a także zwiększać ryzyko wystąpienia demencji. Poza tym jej brak może być przyczyną wypadania włosów, problemów skórnych (trądzik) oraz spadku odporności.

Znajdziemy ją w produktach mlecznych, mięsie, podrobach, owocach morza i warzywach (rośliny strączkowe, kiełki, orzechy). Dodatkowa suplementacja jest szczególnie wskazana u osób, których dieta jest uboga w ww. produkty, wegetarian i wegan.

Wiosna i lato obfitują w świeże warzywa i owoce, które są najlepszym źródłem dobrze przyswajalnych witamin, dlatego należy spożywać ich jak najwięcej. Najlepiej dodawać je w dużej ilości do każdego posiłku, a przynajmniej do obiadu. Można je również dodatkowo suplementować w postaci preparatów dostępnych w Aptece, warto jednak skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą, który pomoże w wyborze optymalnego produktu.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Orkisz – wartości odżywcze i wpływ na zdrowie. Dlaczego warto go jeść?

    Należy do najstarszych gatunków pszenicy – ludzkości znany jest już od wielu wielu wieków. Obecnie wytwarza się z niego m.in. pieczywo, płatki, kasze, makarony oraz mąki. Kto powinien sięgać po produkty wytworzone z orkiszu? Dlaczego warto go jeść? 

  • Naturalne elektrolity – przegląd najlepszych produktów

    Elektrolity są to roztwory wodne posiadające ładunek elektryczny, może on być dodatni lub ujemny. Odpowiedni poziom elektrolitów jest bardzo istotnym elementem prawidłowego funkcjonowania organizmu. Elektrolity są obecne we wszystkich strukturach komórkowych żywego organizmu. Do naturalnych najważniejszych elektrolitów należą: sód, potas, wapń, magnez, chlorki i fosforany.

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Tran – właściwości. Czy tran wpływa na odporność?

    Tran to olej otrzymywany z dorsza atlantyckiego lub innych ryb dorszowatych (olej z wątroby rekina nie jest tranem, ma bowiem inny skład i inne właściwości). Tran zawiera witaminę D i A, a także kwasy omega-3 (DHA i EPA), które mają korzystny wpływ na układ odpornościowy, nerwowy oraz krwionośny. Kiedy stosować olej z wątroby dorsza? Jak wybrać najlepszy tran dla dziecka i dla osoby dorosłej?

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

  • Serwatka – jak powstaje i czy jest zdrowa? Właściwości i zastosowanie serwatki

    Można powiedzieć, że podobnie jak jednostki wiele gałęzi przemysłu stara się zagospodarować coś, co niegdyś było uważane za odpad i tym samym ograniczyć liczbę wytwarzanych zanieczyszczeń, a nierzadko zwiększyć zyski. Świetnym tego przykładem jest serwatka. W przemyśle serowarskim stanowiąca odpad, w innych gałęziach przemysłu surowiec, z którego produkuje się preparaty białkowe, biodegradowalne tworzywa czy nawóz. Jakie inne zastosowania ma naturalna serwatka? Do czego możemy wykorzystać tę, która pozostanie po produkcji domowego sera? Czy jest zdrowa?  

  • Picie „twardej wody” jest korzystne dla zdrowia. Jakie są jej zalety?

    Utrudnia mycie rąk, pranie ubrań i powoduje wiele szkód w instalacjach wodno-kanalizacyjnych oraz urządzeniach gospodarstwa domowego, ale w kwestii nawadniania organizmu, tzw. twarda woda jest dobrym wyborem, zwłaszcza dla osób cierpiących na niedobory składników mineralnych. Według Światowej Organizacja Zdrowia nie ma ona negatywnego wpływu na zdrowie, wręcz przeciwnie może dostarczyć wielu korzyści.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij